رواية وكانت استقامتي بقلم مريم سمير
رواية وكانت استقامتي الفصل الثاني 2
هو مين دا الي وحشك معلش ؟
=محمود ويبقي ابن خالتي حاجه تانيه ؟
نزلت بسرعه، كان بقالي اسبوع مشوفتهوش من ايام المعسكر ، صاحبي الوحيد والاقرب ليا ، والوحيد الي بحبه في الصنف دا كله ، اخويا وصل يحاره
_خال العيال
=بقي يندله اعرف انك اتجوزتي النهارده الصبح من خالتي !
_مهي خالتك اتجوزت بردو
=أيوة منا عرفت ، انتوا تدورولي علي عروسه حالا با..
_مالك يلا ! تنحت لي ؟
بصيت ورايا لقيت بنت اكيد دي اخت احمد الي باباه قالي عليها
*اهلا ، ازيك
_الحمد لله ، انتي اكيد سلمي
*ايوه انا ، وانتي مريم مش كده ؟
_ايوهه
*الف مبروك يمريم نورتي
_الله يكرمك والله ، محمود سلمي ، سلمي دا محمود ابن خالتي
*اهلا بيك ، طب اطلع انا بقي عشان اسبكم علي راحتكم
طلعت وهو لسه فاتح بوقه
_ولا !
=دي اخت جوزك ؟
_ايوه ، بس الفرق بينهم كبير ، اخوها قليل الذوق اوي
=والله تلاقيه غلبان وانتي الي قادره ، يخبتي يمريم انتي اتجوزتي بجد !
_والله منا مصدقه يبني
=مريم اتجوزت!! عجايب الدنيا بقوا تمانيه حالا
_اه دا الحفله عليا النهارده بقي ، استني استني ، يا ..
*ايوه يستي
_اسمك أي يشاطره؟
*كوثر يستي
_ماشي يكوثر ، ممكن تحضري فطار معلش للواد دا اهو ناخد فيه ثواب
ضحكت *حاضر يستي
_وهتقعد معايا ل بليل
=الي هو ازاي يعني ؟ هو انا سايب يبني موريش حاجه مثلا؟
_معلش يا محمود الغي سفريه امريكا عشاني
=اتريقي يختي اتريقي
_يعم والله هتقعد ل اخر الليل وكلام خلصان
=يبنتي النهارده صبحيتك لازم اكون مذواق بردو
_محمود انت متربتش اصلا !
=اصلا ! امال أنا محبكها لي ، هاتي الفطار هاتي
قعدت فطرت أنا وهو وفضلنا نتكلم كتير اويي
_يعني انت سبت مريم !
=ايوه
_ولي بقي؟
=احمم اتخطبت
ضحكت _اقسم بالله نحس ومبتعمر مع بنت
=نصيب نصيب
_يعم اتجدعن عاوزين نفرح بيك دا انت عانس جدا
=اه اه عشان اتجوزتي ف هتعايريني بقي
_انا يمحمود؟ اخص عليك دا انا هزلك زله الكلاب بس اصبر
=قد أي انتي صاحبه عظيمه
_حبيبي اي خدمه
=بس ما شاء الله الفله حلوة
_عقبالك يسطا يا رب
=عقبالي أي أنا بكح تراب يعم
ماما جت هي وعمو السيد ، كانوا بيضحكوا أنا مشوفتش ماما فرحانه كده من زمان !
ابتسمت وبصيت ل محمود لقيته مبتسم هو كمان ، كنا احنا الاتنين نقعد معاها عشان نضحكها بس حزنها كان غالب ، يمكن هي تستاهل تفرح بقي ، لا مش يمكن دا اكيد
_خالتي بتضحك يبت قومي زغرطي
زغرطت _يخربيت فضايحك انتي عيانه؟
=الاه مش انت الي قولت !
_تعبير مجازي الله يهدك
ماما وعمو السيد ضحكوا *في أي يولاد ؟
_دا أي العروسه القمر دي ، يعم الحلو يعرسي
°الاه الاه سبتلي أي اقوله ؟
ضحك _الف مبروك يباشا ، انت معاك احسن ست في الدنيا حطها في عنيك
ماما حضنته *انت الي احسن واحد في الدنيا يحبيبي والله
=احم احم نحن هنا ، أنا عارفه انك بتحبيه اكتر مني بس متبينيش دا طيب!
حضنتني *وانتي احلي واحده في البنات كلهم
=والله مفيه احلي منك ومن عمو القمر دا
ضحك °الله يخليكي يبنتي والله ، دا انا مسمعتهاش من مامتك
=ازاي ! دا ماما بتقول كلام حلو اوي بس هي مكسوفه شويه
°يعني فيه امل ؟
=بقولك كلامنجيه يعمو في أي !
ضحكنا احنا الاربعه وأحمد نزل ، يا ساتر يا رب !
جه وقف قدامنا وهو لابس بدله سودا ايدا هتروح تخطب ولا اي ؟
*صباح الخير يبني
_انا مش ابن حد ، كنت ابن ست وماتت ولا انتي ولا غيرك هيعرف يملي مكانها
محمود جه يتكلم سكته
_بابا أنا عاوز مفتاح عربيتي
°لما تبقي تتربي ابقي خده
_نعم !
°لاول مره في حياتي اخد بالي انك مش متربي
_وانت من أمتي خدت بالك مني ؟
°يظهر اني دلعتك زياده عن اللزوم ، مفيش عربيات يا احمد
_يعني أي ؟
°زي مسمعت ، مفيش عربيات
خرج وهو متعصب ورزع الباب وراه
°انا اسف
_لا مفيش حاجه يعمو عادي، ربنا يهديه ، ممكن اطلع بس برا هشوف حاجه واجي
محمود همس في ودني =فيه حاجه ؟
_مفيش يسطا ثواني وهاجي
طلعت ولفيت الجنينه ملقتهوش ، هو مشي ؟ جيت ادخل سمعت صوت عياط ف رجعت تاني ولقيته قاعد علي الارض في جنب
_احمد !
مسح دموعه بسرعه =انتي اي الي جابك هنا ، ادخلي جوا وسبيني في حالي
_ بطل عياط ، باباك عاوز مصلحتك
=متدخليش في حاجه ملكيش فيها
جيت امشي بس رجعت تاني _مش عاوز تدخل تقعد معانا جوا ؟
=يووه قولت سبيني في حالي ، وبعدين ملقتش غيركم عشان اقعد معاه؟
_قعدتنا حلوة علي فكره ، مش بنتكلم في الفلوس ولا العربيات بنتكلم عن حاجات تخلينا نضحك ومبسوطين بس
=وانا مش عاوز اقعد معاكم أنا حر
دخلت الفله تاني ، أنا مهزءه اني كنت خرجت اصلا
_كله تمم ؟
=ايوه متقلقش ، تعالي نكمل كلامنا
فضلنا نتكلم وماما دخلت تعمل غدا
طلعت تاني لقيته لسه في نفس المكان
_احمد مينفعش قعدتك دي
=انتي مش ناويه تجبيها ل بر؟
_حاكم بقولك أي ..
قام من مكانه وقرب =أنا الي بقولك أي ، انتي عمرك مهتبقي مراتي ولا الست الي جوا دي هتبقي امي وهتفضلوا من النقط السودا الي في حياتي
_ومين بقي النقط البيضا ؟ صحابك ؟ الي عارفينك عشان الفلوس ؟ الي لو وقعت في مشكله مش هتلاقي ولا واحد فيهم جمبك ؟ كلنا وحشين وهما الكويسين ؟ فوق يا احمد فوق قبل فوات الاوان
=انتي ملكيش انك تقعدي تديني في نصايح
_دي مش نصايح دي الحقيقه
مشيت من قدامه عشان كان متعصب اوي و مشي وخرج ، مالك يمريم ! من أمتي وانتي طريه كده ! لا ننشف يماما ننشف
دخلت واتغدينا سوا وسلمي أخته مشت وفضلت أنا ومحمود
_ودلوقت هنشوف الست غاليه وهي حارقه الكيكه
=اخرس قطع لسانك انت بتشبهني!
_يعني دي مش قدامك محروقه يعاميه؟
=مهو دا عيب التعليم الحكومي ، دي مقرمشه يجاهل
_تمم يمريم مش واكل منها كليها كلها بقي
=لا بص بص عمو وماما مش دايقنها عشان هيبقي حرام عليا ، وانا عشان الي عملاها ف هسيبك تاكلها كلها عشان أنا بحب التضحيه اوي
_لا أنا متنازل عن حقي
=محمود متبقاش ندل بقي ! أنا وقفت ساعتين اعملها
_يمريم انتي ملكيش دعوه ب المطبخ وحاجات البنات دي ، انتي كنتي بتضربي الولاد في المعسكر تجبلهم إصابات!
=ربنا يحميني يا رب ، ميه وتاكلها
_متين
=ميه وعشرين ودا اخر كلام عندي
_ميه وخمسين وهاكل تلت قطع
=بيس يمان بيس
اكل اول قطعه _بصي هي اه مش مستويه وعجينه وحرقاها بس يجي منك ، عندك موهبه تستحق الدفن والله بكلمك ب امانه
=ربنا يكرمك يا رب
_همشي أنا بقي
=لا اقعد شويه
_يبنتي انتي متجوزتنيش أنا !
=ايوه منا واخده بالي
_هبقي اجيلك
=ايوه يمحمود عشان خاطري ، أنا مليش صحاب غيرك
_انتي قلبتيها دراما لي ! شيفاني أنا الي مقطع العلاقات ! ، علي العموم الف مبروك يعم
=الله يبارك فيك يا اخويا
مشي وبعد خمس دقايق الباب خبط ، فتحته لقيت محمود شايل سلمي ومغمي عليها
_ايدا !! احيه !! انت عملت في البت ايي؟
يتبع الفصل التالي: اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: " رواية وكانت استقامتي" اضغط على أسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق