رواية سمائي الزرقاء بقلم الكاتبة الصاعدة
رواية سمائي الزرقاء الفصل الثاني (الجزء الثاني ) 2
ملاك بنظرة سخرية وابتسامة جانبية
-اعرف انت بتكلم مين الاول وبعدين ابقى اتكلم ياحلو
تركته فكان في كامل احراجه امام المدرسة كلها
فكيف تفعل ذلك معه
ولكن أثناء ذهاب ملاك ولسبب مجهول وقعت مغشيا عليها امام الكل
ركض اليها السائق الخاص ثم حملها بسرعة ووضعها في السيارة
وذهب الى المستشفى بسرعة وقام بمهاتفة جاسر
- استاذ جاسر الانسه ملاك وقعت قدام المدرسة وانا رايح بيها للمستشفى
جاسر وهو يقف من ع مكتبه بسرعة - بتقول اي انا جاي بسرعة اهو استناني عندك
ذهب جاسر بسرعة أراد ان يخبر اسد ولكن قال انه لا يجب ان يخبره الان فهو مع سما فهى مريضة اللويحي مرض عصبي مزمن يصيب الجهاز العصبي المركزي ويؤثر على الدماغ والحبل الشوكي, ويسبب تلفًا في الغشاء المحيط بالخلايا العصبية والذي يدعى المايلين؛ مما يؤدي إلى تصلب في الخلايا وبالتالي بطء أو توقف سير السيالات العصبية المتنقلة بين الدماغ و أعضاء الجسم.
أعراض التصلب اللويحي تظهر بشكل مفاجئ للمريض ومن حوله, وتختلف الأعراض في حدتها حسب درجة الإصابة ومكانها.
فتلك هي الطريقة التي شخص بها الاطباء حالة سما وذلك هو سبب مو"ت احد الاجنة اثناء حملها لانه ظهر بطريقة مفاجأة
(للناس الي بتقول ع مرض سما انا والله مكنتش عاوزه اقول دلوقتي عليه بجد وكنت احب اوضحه بعد رجوعهم من امريكا 🤗💙)
في امريكا....
&حوار بالإنجليزية
اسد بقلق ( وماهو الحل ايها الطبيب هل هناك طريقة لشفائها)
الطبيب(اجل هناك جرا"حة لتلك الحالات وسوف تتم في اسرع وقت لان كل دقيقة مهمة بالنسبة لنا )
اسد بحزن ( سافعل اي شيئ مقابل ان تفيق سما)
الطبيب بتاكيد( سوف نفعل مانستطيعه سيدي )
وتركه وذهب
جلس اسد ع احدى المقاعد وهو يبكي بشدة ثم قاطعه صوت هاتفه
اسد بصوت باكي- نعم يا امي
فريدة ببكاء - ملاك يا اسد الحق ملاك
اسد وهو يقف من مكانه بسرعة - حصلها اي هي كويسة ردي يا امي بلاش توجعي قلبي كدا
فريدة - وقعت من طولها قدام المدرسة ومحتاجه عملية في اسرع وقت مش عارفه اعمل اي ملاك محتاجاكم
وضع اسد يديه فوق رأسه وهو يبكي بحزن
فاهي هي ابنته وزوجته
جلس ع ارضية المستشفي
- يارب انا عبدك الفقير احميلي بنتي يارب.....ياااااااااارب
قالها اسد بصراخ اسمع من ف المشفى بقوة
اجهش بالبكاء
بعد قليل تم تجهيز سما للجرا"حة
في مصر وبالتحديد في المستشفى التي يوجد بها جاسر وملاك
كان جاسر جالس بالخارج وملاك في غرفة العمليات
اتت فريدة بسرعة ثم دخلت ع جاسر
فريدة ببكاء - ملاااك فيننن بنتييييي ااااه
جاسر وهو يهدأها - اهدى ياماما ملاك كويسة وهي بس قليها اشتد عليها جامدد فاستعجلوا العملية وكمان لان ملاك في سن كويس
فريدة ببعض الراحة من وسط بكائها - يعني هتبقا كويسة
انا مش عارفه اي دا يابني من ناحية سما ومن ناحية ملاك ومن الناحية التانية اسد اللي بين نارين الموضوع صعب ياجاسر
مر ع الاثنان 10 ساعات طويييلة
في امريكا...
خرج الطبيب بسعادة ( مبارك مستر اسد لقد نجحت الجرا"حة وسوف تفيق بعد يومان )
اسد بسعادة لم تكن تملئه فقط بل اجتاحته ( حقاااااااا)
اخذ يحضن الطبيب بقوة من سعادته
بعد قليل اتاه اتصال من جاسر
جاسر براحه - العملية نجحت يا اسد
اسد بسعادة اكبر - وكمان سما عمليتها نجحت
جاسر بسعادة - الحمدلله يا اسد الحمدلله
مر يومان
كانت ملاك تجلس في غرفتها بهدوء فكانت ترفض ان ترى احد ولا تريد الا والدتها
فريدة وهي تدخل الي غرفة ملاك - ممكن ادخل
لم تجب ملاك واكتفت بالنظر للاشيئ
- انا عارفة انك زعلانة مننا عشان خبينا عليكي بس مكناش عاوزين نحسسك انك اقل من حد
ولكن لم تجبها ملاك باي شيئ
دخل جاسر - ممكن تسيبيني ياماما مع ملاك شوية.
فريدة بتنهيده - ماشي يابني
اتى جاسر وجلس بجانب ملاك ع احدى المقاعد
- حبيبة عمو زعلانه ليه ياناس مين زعلها
ولكن اكتفت ملاك ببعض الدموع المكتومة
جاسر بحزن - اسف
نظرت له ملاك بصمت
- صدقيني مقدرناش نقولك حتي سما ماتعرفش
ملاك وهي تقطع صمتها - عارفة كل حاجه
جاسر بعدم فهم - عارفه اي ياملاك
- عارفه بمرضي عارفة بجهل ماما بيه عارفه كل حاجه حرمت نفسي من حاجات كتير اللعب والضحك وكل حاجه كانت لما تيته تجيبلي العصير كنت عارفة ان فيه علاجي وكنت باخده بطاعة كنت بحافظ ع نفسي عشان مش عاوزه اوجع حد فيكم كنت عارفة
اخذها جاسر بقوة الي احضانه
- اسف ياحبيبتي اسف بس غصب عننا والله
مر شهر وخرجت ملاك من المستشفى ووصل اسد وسما الي القصر
دخل اسد وسما وسما تقف ع قدمها بثبات
- انا جييييت
فريدة وهي تقف ببكاء الفرحة - سماااااااا بنتييييي
اخذتها في احضانها بسرعة
سما بوجع - براحة يماما
فريدة وهي تبتعد بسرعة - اسفه ياحبيبي بس الفرحة
ضحك اسد - وانا يعني ماليش نصيب من الحضن دا ولا اي
ذهبت اليه فريدة - لا
وضحكت فاخذها اسد في احضانه - وحشتيني ياست الكل ملاك فين
فريدة بصوت خافت - فوق بس رافضه تتكلم مع حد
اسد بحزن - من حقها ولازم اقول لسما النهارده ع ملاك
فريدة - ايوا لانه كدا كتير بجد
سما من خلفهم - هتقولي اي يا اسد
اسد بتوتر - كان في موضوع كدا ماحبتش اشغلك بيه بس بصراحة كان غصب عني ياسما
سما بقلق - ملاك صح؟
اسد بصدمة - هاا
سما بتاكيد - عارفة بمرضها يا اسد ازاي ما احسش ببنتي
اسد بحزن - اسف اني ماقلتش
سما - ولا يهمك
نظر لها اسد بحزن مبالغ وكان هناك شيئ اخر ولكن يخبأه عنها
اسد - ملاك عملت العملية ونجحت
سما بفرحة - بجددد
اسد - ايوا وهي فوق دلوقتي يلا بينا نطلعلها
سما بسرعة - يلاا
دقت سما باب ملاك ومنعت اسد من الدخول
ملاك - ادخل
دخلت سما ببطئ فنظرت لها ملاك بصدمة - مامااا
ركضت لها ملاك واخذتها في احضانها
- قلبي يالوكا وحشتينييييييي
ملاك ببكاء - انتي بتمشي ياماما مش مصدقة
وبكت ملاك بشدة
هدأتها سما بصعوبة- خلاص ياقلبي ماما رجعت تاني خلاص
ملاك - وحشتيني بجد
بداو بالتقرب اكثر وعادت صحة ملاك كما كانت ولكن لم يعد طبعها بل اصبح اسوأ....
مرت اعوام فاصبحت ملاك في عامها العشرين ..
كانت ملاك غير مجتهدة في جامعتها كانت فتاة مغرورة وتستغل سلطة والدها
في احدى الايام دخلت ملاك الي المحاضرة متاخرا
فتحت الباب ودخلت بلامبالاة
الدكتور بغضب - استني عندك هي زر"يبة ولا اي
نظرت له ملاك بعيونها الفيروزية من الاعلى - اظن كدا
الدكتور بغضب - اطلعي برااا
ملاك بعند وامام كل الطلاب - مش من حقك تعاملني كدا يابيئة انت فاهم
امسكها الدكتور واخرجها بقوة من المدرج - لما تتعلمي الادب تبقي تحضريلي فاهمـــة
نظرت له ملاك بغضب - هتندم
تركها ودخل واكمل محاضرته
بعد ساعتين انتهى الدكتور وخرج وجد ملاك تقف في الممر وهى باردة فكان اليوم ممطر وبارد جدا وكانت ملابسها قصيرة فتعجب
كثيرا فكان بامكانها ان تذهب الي الكافيه ولكن لما وقفت هنا
نظر لها نظرات غربية
الدكتور باستهزاء - الهانم واقفه كدا ليه
ملاك وهي تتمالك اعصابها بصعوبة - عشان ارفدك
ثم وقعت مغشيا عليها
نظر لها يونس بصدمة...
يتبع الفصل التالي: اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: " رواية سمائي الزرقاء" اضغط على أسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق