رواية حنين الليل بقلم اميرة رمضان
رواية حنين الليل الفصل الرابع و العشرون 24
انا محتاجه انك تساعديني بالله عليكي مفيش حد غيرك يقدر يساعدني
_طب انتي مين
البنت : انا جاسمن
_ نعم 😳
جاسمن بدموع مزيفه : عارفه انك مستغربه بس انا نفسي اشوف ولادي واقعد معاهم
_ مش ولادك دول اللي انتي بعتيهم لما كانو لسه عمرهم شهور
جاسمن بدموع : ندماااانه اوووي علي اللي عملته ندمانه علي كل حاجه
_طب وجيالي انا ليه متروحي لليل وقوليلو
جاسمن ؛ مينفعش اقول لليل هو مش هيرضي مستحيييل
_ ليه
ليل من وراه جاسمن : عشان عمري ما هصدق الدراما اللي انتي عملاها دي
جاسمن : ليل انت مفروض تحس بيا لانهم ولادي زي زيك بظبط
ليل بهدوء : ايان خد اختك واركبو العربيه
تالين : مين دي ي بابا
جاسمن : انا مام.....قاطعها ليل بعصبيه : جاااااااسمن اخرسي
تالين خافت من عصبيه ليل حضنتها وقولتلها : تعالي نستنى بابا في العربيه
(ركبتهم العربيه وجيت اركب لقيت جاسمن جات بسرعه ميلت علي ايدي)
جاسمن : ابوس ايدك خليه يسمحلي اقعد معاهم شويه بالله عليكي
(حقيقي صعبت عليا اووي) _ ليل معلش خليها تشو........
ليل بعصبيه اكتر :حنييييييين متفتحيش معايا الموضوع ده خااالص وانتي مش عايز اشوف وشك ده تاني يلااااا ي حنييييين
(ركبنا العربيه ولحد موصلنا البيت مفيش حد قال كلمه )
دخلنا البيت وليل دخل المكتب من غير كلام وقفل الباب
خديجه : هو ليل ماله في حاجه
_ لاء ي قلبي مشغول بس شويه
خديجه : تعالي شوفيلي حل في المشكله اللي مش بتتحل دي
_ استغفر الله العظيم ي رب ده اي البيت اللي كله مشاكل ده ، خير
خديجه بحزن؛ نوح مش معبرني خالص وزي منتي شايفه مهما اشتغل حلو مش عاجبه ومش شايفني اصلا ده غير البت حبيبه دي لازقه فيه في كل مكان وبصراحه انا حاسه اني مش هسفيد اي حاجه لو فضلت علي كده
قولت بهزار_ طب متشوفيلك واحد حلو كده اتجوزيه وسيبك من نوح خالص
خديجه بحزن وعصبيه: متقوووووليش كدددددده تعرفي انا لما كنت مسافره اتعاملت مع ناس كتيره اووي وكتير منهم طلب مني الجواز مع انهم كاملين المواصفات ومش فيهم عيوب وكنت برفض علطول لاني مش شايفه غير نوح هو لما اتقدملي انا رفضت ارتبط بيه في الوقت ده بس هو فهم اني رفضته هو
_ فهماكي وبعدين فعلا طريقه العند مش هتاجي معاهم
خديجه : يعني اسيب الشركه
_ لاء طبعا كده مش هنعرف نعمل حاجه برضو
خديجه : اي رايك اعمل زي ما بيحصل في المسلسلات اتكلم مع واحد تاني ونخرج ويمسك ايدي واغيظه فهو يغير عليا وياجي يعترفلي بحبه ونتجوز
_ يااالله تصدقي فكره
خديجه : بجد حلوه
_ ياشيخه اتنيلي اسكتي يخربيت المسلسلات اللي واكله دماغك جربي بس تكلمي حد وهو ساعتها هيخليكي مش هتعرفي وشك من قفاك
خديجه : ليه دانا هلعب علي وتر الغيره
_ لعبت عليكي بطنك لاء طبعا اللي بتقوليه ده مرفوض لسببين اول حاجه واهم حاجه انك هتغضبي ربنا اي هتخرجي مع واحد ويمسك ايدك ده ي بنتي اتقي الله انا والله لولا عارفه نيتك انتي ونوح انكم عايزين تتجوزو بس المشكه دي اللي معطله الدنيا مكنتش ساعدتك خالص
خديجه : خلاص اسفه انا مقصدش اغضب ربنا والله انا بس كنت بحاول اعمل حاجه اصلح بيها الغلط اللي عملته
طب واي السبب التاني
_ السبب التاني بقا نوح نفسه تخيلي كده واقفه تتدلعي مع واحد هو رغم انه مش بيكلمك بس والله هيديكي علقه موت وهيعند اكتر ومش هيسامحك
خديجه : قفلتيها انتي خالص طب واي الحل
_ الحل هو التجاهل
خديجه : تجاهل اي بس ده هو اللي متجاهلني
_ ماهو احنا حيرانين عشان هو متجاهلك هنلعب معاه نفس اللعبه مع شويه من الغموض
خديجه : ازاي
_ هقولك
بسمه بقلق : سندس فين ندي
سندس : اهدي بس ندي جوا
بسمه دخلت بسرعه وحضنتها : مالكككك حصلككك اااي حد قالي انك وقعتي ولا مش عارفه حصلك اااي
ندي بهدوء : مفيش حاجه حصلت والله انا كويسه
بسمه : امال انتي هنا ليه ووشك اصفر
شهد بمشاكسه: كله من تحت راس ابنك الشقي ده
بسمه : عمل اي
سندس : أسامه بيقول انه جري قدام العربيه بسرعه والعربيه كانت هتخبطه و ربنا ستر و ندي اعصابها سابت من المنظر بس
بسمه خبطت علي صدرها ؛ ي لهوووووووووي هو فين الزفت ده
(مالك استخبي في شهد )
بسمه شدته من شعره : تعالي هنا ي ابن الجذ*مه انا مش قوووولت تمشي محترررررم حرررام علييييك
(شهد وسندس خدو مالك من قدامها ومشو بعيد )
سندس : خلاص انتي اتجننتي يعني هو كان قاصد وبعدين ده عيل صغير مش بيفهم حاجه
بسمه : انا تعبت منه والله (وبصت لندي )معلش ي بنتي سيب اعصابك اللهي تسيب اعصابه البعيد
يلا نروح عشان ميقلقوش علينا
خبطت علي الباب
ليل : حنيين محتاج اقعد شويه لوحدي
(فتحت الباب ودخلت )
ليل : انا مش بقولك عايز اقعد لوحدي
_ العصر اذن وعايزه اصلي معاك
ليل : هصلي كمان شويه
_ ولييه التاخير يلا قوم نصلي وبعدين اقعد احزن براحتك
ليل : احزن ! انا مش حزين
_ امال اي ده
ليل : انا مستغرب هي ليه بتعمل كده علفكره انا حافظ جاسمن اكتر من نفسها هي مش هتعمل كده الا لما يكون في مصلحه وراه الحوار ده
_ مصلحه اي ي ليل حرام عليك بطل تشك في الناس بالطريقه دي
دي مهما ان كانت هي ام ومشتاقه لعيالها طب تعرف انا اهو رغم انهم مش ولادي بس اقسم بالله لما بيتاخرو في الحضانه بس ببقا هموت من القلق عليهم وبشتاق ليهم اووي مبالك دي امهم
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
ليل : انتي عشان بنت اصول وبتعامليهم بما يرضي الله وقلبك ابيض لكن جاسمن مش زيك
_ طب خليها تقعد معاهم شويه مش هتخسر حاجه
ليل : لاء هخسر اكيد وبعدين انا قايلهم ان امهم ماتت
_ ليل متهزرش قال يعني هما مش هيعرفو انها عايشه ولادك دلوقتي بقا عندهم 6سنين وبكرا يكبرو ويعرفو كل حاجه دي حاجه مش هتستخباه كتير
ليل : يبقا يعرفو بعدين مش دلوقتي انا مش حمل تعب ايان تاني
_ ومين قالك انه هيتعب هو لما يشوف امه و ......
ليل بعصبيه ؛ ويتعلق بيها وهي تبعد عنه تاني وقتها بقاااا هو هتبقا حالته عامله ازاااي حنيين انسي الموضوع ده ويلا نصلي
(صلينا وانا مش عارفه اتصرف في الموضوع ده ازاي بس لجأت لربنا كلعاده ودعيت كتير )
سوسن : مابدري ي اختي كل ده بتجيبي الواد من الحضانه
بسمه : ي مرات عمي حصل معاها موقف اخرها
سوسن : واي ي اختي اللي حصل انتي كمان
(بسمه حكت اللي حصل )
سوسن ؛ منا عارفه سمعت الناس بتتكلم في الشارع
ندي بحزن : ولما عرفتي مجتيش ليه تشوفي حصلي اي مش يمكن كانت العربيه خبطتني ومت بسمه لما عرفت جات جري تطمن عليا لكن انتي اااااي
سوسن ببرود : ده دلع بنات فاضي وبسمه بتحب تجري يمين وشمال واي يعني اللي شوفتيه يخليكي تفرهدي كده في الشارع وتفرجي الناس عليكي
ندي : دلع بنات ؟! ي شيخه نفسي في مره احس انك بتخافي عليا زي باقي الامهات اي الجبروووت ددده
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
سوسن : طب ي حنينه اخلصي والبسي عشان نروح خطوبه بنت خالتك اختك سمر هناك من بدري
ندي : مش هروح انا اي مكاااان
سوسن بعصبيه: انتي عايزاهم يقولو انك مجتيش عشان غيراااانه انك متجوزتيش واللي اصغر منك اتخطبت وهتتجوز
ندي بانفعال : الله يخربيت الجواز وسنيييينه حرررررررام عليكي بقااااااا انا تعبت اقسم باللله ارحميني شووووويه
(سندس واقفه علي الباب وسمعت اللي حصل وحزنت علي ندي اووي)
سندس بحزن : بسمه خدي شنطه مالك نسيتيها
بسمه : حبيبتي تعبتك معايا ادخلي واقفه علي الباب ليه
(سندس كانت هتمشي بس دخلت تواسي ندي )
بليل
فارس : حنيين عملتي اي في الموضوع اللي كلمتك فيه
_ بصراحه لسه مكلمتهاش هرن عليها واقولها بس في الاول انت يابني اد الكلام اللي قولته ده
فارس : هو انا عيل صغير ولا اي
_ لاء العفو انا واثقه فيك بس برضو هخلي ليل يحضر معانا الكلام ده ليييييييييل ي ليييييييييييل
ليل : اي بتصرخي كده ليييه
_ تعالي عايزاك في موضوع خطييير ابن عمك قرر يتجنز قصدي يتجوز
ليل : من ورايا ي كلب
فارس : هو انا لسه عملت حاجه انا يدوبك كلمتها علي العروسه
_ حظر مين العروسه
ليل : ي ندي ي سندس مش محتاجه كلام
_ هي سندس فعلا عرفت منين
ليل : بس مش عايز غباء هو انتي تعرفي حد غيرهم اصلا
_ طب خلاص انا عايزاك تضمنه علي الكلام ده
فارس : هو انا جايب ولي امري يضمني في اااي ي بت
ليل : بت مين ي حما*ر انت متتكلم عدل معاها بدل مكسرك
_ هههههه يخليييك لييا ي رااااجلي
فارس : اضحكي ي اختي اضحكي خلصي بقا وكلميها
_ المواضيع دي متنفعش في التلفون انا هروحلها بكرا اي رايك ي ليل
تاني يوم
خديجه قاعده في الجنينه بتقلب في التلفون ونوح دخل وشافها ومشي من غير ميتكلم وهي كانت مطنشاه ومركزه في التلفون
نوح استغرب انها مش بتتكلم معاه زي كل مره سابها ودخل
نوح بعصبيه: ليييييل
يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية حنين الليل) اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق