رواية بريئة اوقعتني في حبها بقلم دعاء حجاج
رواية بريئة اوقعتني في حبها الفصل الخامس عشر ( الجزء الثاني) 15
هذا اليوم انتظره البعض وماذا لو حدثت مفاجاه غيرت كل الموازين ٠٠٠٠٠٠٠
رنيم خرجت من الحمام فكانت مستعجله جدآ فاليوم زواج أختها
رنيم فتحت الباب ودخلت في السيف اللى كان داخل
سيف سندها عالطول وقال: على مهلك
رنيم انعدلت وقالت وهى بتاخد نفسها: كله تمام
سيف هز رأسه وقال: للأسف لا
رنيم بخوف: ليه اي اللى ناقص ؟
سيف سحبها من خصرها وقال بهمس: حاجات كتير أوى
رنيم وضعت أيدها حوالين رقبته وقالت: زي أي
سيف شدها ليا اكتر وقال: يكون عندنا طفل صغير مثلاً
رنيم ابتسمت وقالت: بس على شرط يطلع شبهك
سيف رجع بعض الخصلات اللى نزلوا من شعرها خلف ودنها وقال: وانا عايزو شبه القمر ده
رنيم بصت لتحت وفجاه ميرال دخلت
رنيم بعدت عن سيف عالطول وميرال قالت: أنا جيت في وقت غلط ولا أي
رنيم هزت رأسها وسيف خد بعضه ومشي
ميرال: في أي
رنيم ضر"بتها بخفه على كتفها وقالت: مفيش حاجه المهم بتعملى اي هنا مش المفروض تكونى في اوضتك
ميرال: زهقت من القعده يا رنيم
رنيم مسكت أيدها وقالت وهما طالعين: عمو كمال قال اي ممنوع يشوفك ولا يشوف حمزه براااا
ميرال: انا مش عارفه عمو كمال بيعمل كده ليه
رنيم فتحت الباب وقالت بحده: ادخلى ويا رب اشوفك برااا
ميرال مسكت ايد رنيم وقالت: عايزه اشوف حمزه
رنيم بصت على الساعه الموضوعه على الحائط وقالت: كلها ساعتين وتكونوا مع بعض
ميرال بغضب: لسه ساعتين
رنيم ضر"بتها على رأسها وقالت: فين الحياء يا بت غنيم الجبالى
ميرال وقفت قدام المرايه وقالت: بحبه يا رنيم
رنيم ابتسمت ووقفت خلفها وقالت: تعرفي ٠٠٠٠٠بكون فرحانه أوى لما بتكونى فرحانه
ميرال استدارت وقالت: ولما بكون زعلانه
رنيم: بحس انى مخنوقه اوي ومش طايقه نفسي
ميرال حضنتها وقالت: أنا بحبك اوى يا ماما
رنيم باستها على رأسها وقالت: لازم تجهزي الوقت بيمر
ميرال بعدت عنها وقالت: طب طب ساعدينى عايزه أكون ملكه
رنيم ضحكت على تلك المجنونه
رنيم بدأت تساعد ميرال فعلاً ٠٠٠٠٠٠٠
(في قصر جلال الوزيري)
دينا قبلت جبين والدتها وطلعت وقفلت الباب وراءها
رامى: اخبارها ايه دلوقتي
دينا بابتسامة: الحمدلله بخير
رامى: على فكره القضيه هتاخد وقت
دينا بصت لتحت وقالت: طول ما انت جنبي مفيش مشكله
رامى ابتسم وقال: عايز أقولك على حاجه
دينا بصتله وقالت: حاجه اي
رامى برد صادم: أنا قررت اتجوز
هنا الدنيا اسو"دت في عين دينا والدموع امتلأت عينها
رامى: ضيعت حياتى في حاجات كتير وده الوقت المناسب عشان اتجوز
لسان دينا عجز عن الكلام فكانت مشلوله تماماً
دينا كانت داخله الاوضه ولكن رامى مسك أيدها وقال: مش عايزه تعرفي مين اللى هتجوزها
دينا استدارت ونطقت اخيرااا: هتكون محظوظه أوى لأن لو لفت العالم كله مش هتلاقي زيك على العموم الف مبروك
رامى وهو يضع ايده على خدها: طب لو قولتلك ان البنت اللى ناوي اتجوزها هى انتى
حينها دينا فرحت أوى وقالت: بجد بجد
رامى هز رأسه وقال: يصدر القرار بس ومالكيش دعوه بالباقي
دينا ضر"بت رامى في صدره وقالت: اخص عليك ٠٠٠٠انا كنت همو"ت لما قولت كده
رامى ابتسم وقال: مستحيل اتجوز غيرك يا دينا حتى لو مش هتجوز خالص
دينا: المهم
رامى بضحكه رجوليه: اي المهم
دينا: ماما مش عايزه تقعد هنا قصدي عايزنا نرجع البيت
رامى: تمام مفيش مشكله وانا هبعت رجالتى تحرس البيت
دينا ابتسمت وقالت: طب انا داخله أنام
رامى بص في الساعه وقال: بدري كده ؟
دينا: تعبانه شويه
حين قالت الدينا كده رامى وضع ايده على خدها وقال: تعبانه مالك ؟ اي اللى بيوجعك
رامى طلع تليفونه وكان على وشك ان يرن على الدكتور الخاص بالعائلة ولكن دينا وضعت أيدها على ايده وقالت: اهدااا شويه ارهاق مش اكتر
رامى بعدم تصديق: إرهاق ؟
دينا هزت رأسها وقالت بابتسامه: وحياتك عندي
رامى وضع التليفون في جيبه وقال: مش هتنامى الا لما تاكلى ومش عايز أسمع كلمه انا مش جعانه
دينا ابتسمت وقالت: هنمشي بكره
رامى هز رأسه وقال: براحتك يا قلبي
دينا بصت لتحت ورامى مسك أيدها وقال: هنفضل واقفين كده كتيراا
دينا ورامى نزلوا وكانت تلك واقفه تراقب ماذا يحدث في تلك القصر ٠٠٠٠٠٠٠
كيان دخلت أوضتها وقالت: أنا مش عارفه رامى بيعمل كده ليه ازاى يساعدها بعد اللى عملتوا
كيان قعدت على طرف السرير وقالت: ده كان ممكن تتدخل رامى السجن
كيان بشر: مستحيل اسمح للعلاقه ده تدوم مستحيل
(في قصر كمال النصراوي)
صدق من قال كلما طال الغياب زاد الاشتياق ♥️
رنيم بفرحه: يعنى ياسين وصل
سوسن هزت رأسها وقالت: وصل من عشر دقايق يا مدام
رنيم طلعت تجري فهى اشتاقت للياسين جدا
في غرفه ياسين ٠٠٠٠٠٠
ياسين طلع من الحمام وكان مشتاق لتلك البريئه كثيراً
رنيم فتحت الباب وقالت بفرحه: ياسين
ياسين حين سمع صوتها قال بابتسامة جانبيه: رنيم
رنيم هزت رأسها والياسين استدار
ياسين بفرحه: رنيم
رنيم جرت عليا ومن غير تفكير حضنت الياسين جامد أوى وقالت: وحشتنى أوى
ياسين وضع ايده على شعرها الحرير وقال: أخبارك اي
رنيم ومازلت في حضنه: بخير انت اخبارك اي تعرف أن القصر وحش اوى من غيرك
ياسين: اكيدا كان حلو لانك فيااا
رنيم استفاقت لنفسها لتبتعد عن ياسين عالطول وتقول: احم أنا اسفه ٠٠٠٠٠٠بس كنت وحشنى اوى
ياسين اتجه نحو الدولاب ورنيم بصتله والإبتسامة مرسومه على وجهها
ياسين فتح الدولاب وطلع كيس كبير اوى ووقف قدام رنيم
رنيم بصت على الكيس وقالت: اي ده
ياسين وضع الكيس في ايد رنيم وقال: اتمنى الهديه تعجبك
رنيم: طالما منك اكيدا هتعجبنى
ياسين: اتمنى
رنيم قعدت على الاريكه وياسين قعد جنبها وقال: مش عايزه تشوفي الهديه
رنيم خدت نفس عميق وطلعت اللى في الكيس فعلاً لتترسم الابتسامه على وجهها
ياسين: اي رايك
رنيم بصت على تلك البرواز وقالت: الهديه حلوه أوى
ياسين حبس دموعه بالعافيه وقال: بابا قالى انكم بتحبوا بعض أوى عشان كده فكرت أعمل ليكم برواز
رنيم بصتله وقالت: شكراً أوى يا ياسين
ياسين: مفيش شكر بين الأصدقاء يا رنيم
رنيم ابتسمت وقالت: فعلا
ياسين بص لتحت ورنيم قامت وقالت: اجهز يلا مفضلش كتير على جواز حمزه وميرال
ياسين قام أيضاً وقال: حاضر
رنيم ابتسمت وخدت البرواز وطلعت
ياسين وقف قدام المرايه وقال: رنيم من النهارده مرات اخوك يا ياسين يعنى اختك فاهم ولا لا
دمعه فرت من عين ياسين فلا أحد يستطيع أن يسيطر على قلبه فماذا يفعل فهذا الحب من طرف واحد
(في غرفه السيف)
رنيم دخلت ووضعت البرواز على السرير وقالت: الصوره حلوه أوى
سيف وقتها طلع من الحمام ووقف قدام المرايه متجاهلا الرنيم تماماً
رنيم حضنته من الخلف وقالت: ياسين عمل لينا برواز جميل أوى
سيف زقها ورنيم انصدمت من اللى عملوا السيف
سيف خد الجاكيت ولبسوا ورنيم مسكت ايده وقالت: مالك يا حبيبي
سيف بعد أيدها عنه وكان طالع ولكن الرنيم مسكته من دراعه وقالت: سيف
سيف بكل برود: خير
رنيم وقفت قصاده وقالت: أنا عملت حاجه غلط ؟
سيف مردش عليها ورنيم وضعت أيدها على خده وقالت: رد علياااا مالك
سيف بصلها وقال: انتى مراتى صح ولا أنا غلطان
رنيم استغربت سواله جدا لتقول: ايوه مراتك حبيبتك
سيف بحده: يعنى مينفعش تروحى لاخو جوزك وكمان تحضنى
رنيم بلا مبالاة: والله كان واحشنى اوى
حين قالت الرنيم تلك الجمله السيف قبض أيده وقال بحده: امشي من قدامى مش عايز اعمل فيكى حاجه اندم عليها بعدين
رنيم: سيف اسمعنى
سيف زقها وطلع ورزع الباب وراء
دموع رنيم نزلت وقالت: أنا وياسين أخوات مش زي ما انت فاهم يا سيف
---------------------------بقلم دعآء حجآج---------------------------
(في غرفه ميرال)
ميرال قامت فكانت حقا ملكه في تلك الفستان الأبيض
حمزه دخل وقفل الباب عالطول
عيون ميرال اتسعت وقالت: انت بتعمل اي هنا انت عارف لو عمو كمال شافك ممكن يعمل اي
حمزه وقف مكانه حين شاف تلك الملكه ليقول: يخربيت جمال امك
ميرال بغضب: حمزززززه
حمزه: حمزه اي وزفت اي ٠٠٠٠بقولك اي ما تيجى معايا
ميرال ضر"بت حمزه على كتفه وقالت: قليل الأدب
حمزه: مش عارف هقدر استنى الساعه ده عشان تكونى ملكى ولا لا
ميرال وقفت قدام المرايه وقالت: أطلع براااا يا حبيبي
حمزه وقف خلفها وقال: ليه يا قلب حبيبك
ميرال فهى لا تستطيع ان تسيطر على نفسها قدام تلك الكلمات التى تصدر من ذات الشاب التى أحببته كثيرا
ميرال بلعت ريقها بصعوبه وقالت: حمزه اطلع براااا
حمزه وهو بااصص عليها من المرايه: عارفه اي أحلى حاجه
ميرال: اممممم
حمزه: اننا نكتب كتب كتاب عالطول
ميرال زقته وقالت: اطلع برااا والا وربنا هصرخ وهقول متحر"ش
حمزه وضع ايده على شعره وقال بغمزه: متحر"ش متحر"ش
ميرال: حمزه خلى الليله دي تعدي على خير واطلع برا يلاااا
حمزه قرب منها وباسها من خدها ونظر إلى شفتيها الكريزي ولكن الميرال مسكت ايده وفتحت الباب وزقته ليقع على كمال
ميرال وضعت أيدها على فمها وقالت بصدمه: عمو كمااال
حمزه انعدل عالطول وقال: بابا
كمال بص لميرال اللى قالت: والله يا عمو قولتله مينفعش كده و
كمال قاطعها وقال بغضب: أنا قولت اي
حمزه قبل ايد والده وقال: النهارده فرحنا بلاش تكون قاسي عشان خاطري
كمال: على شرط
حمزه وميرال بصوا لبعض وحمزه قال: شرط اي
كمال بص لميرال وقال: انك تحافظ على الاميره ده
ميرال ابتسمت وحمزه قال: طب ما تقولها كلمتين بردو
كمال مسك حمزه من ودانه وقال: أنا بقا خايف اوى عليها منك
حمزه: عااااااااا ٠٠٠٠٠بابا انا كبرت مينفعش كده
ميرال كبحت ضحكاتها بصعوبه وكمال سابه وقال: لو عملك حاجه كده ولا كده اوعك تفكري ثانيه واحده وتعاليلى فوراً
ميرال هزت رأسها وحمزه قال: وانا اروح لمين لما تزعلنى
كمال: بقا الوجهه البرئ ده يعمل حاجه
ميرال بصت لحمزه بغرور
حمزه بتوعد: تيجى تحت ايدي بس وربنا ما هرحمك
كمال: مش يلا ولا اي ؟
ميرال وضعت أيدها في ايد كمال وقالت: يلا يا عمو
حمزه بتفكير: هو مين العريس بالظبط ؟
(بعد مهله من الوقت وتحديداً في قاعه فخمه جدآ)
ميرال وهى بتشد جاكيت حمزه: حمزه حمزه
حمزه: يخربيتك اي اللى بتعملى ده
ميرال: مين البنت اللى لابسه بنطلون اسود وشميز ابيض
حمزه: وده وقته
ميرال هزت رأسها وقالت: اه وقته ده مشالتش عينها من عليك
حمزه: ميرال ارجوكى خلى اليوم ده يعدي على خير
ميرال ربعت أيدها وحمزه قال: اي اللى انتى عامله ده
ميرال: بص عشان نبقا على نور انا واحده نكديه وانت لسه فيها يدوب تلحق تهرب
حمزه وضع ايده على خصرها وقال بهمس: الليله ليلتنا بلاش نتخانق النهارده ممكن نتخانق اول ما نصحي من النوم
ميرال ضر"بته في بطنه وحمزه وضع ايده في بطنه _عااااااااااا
ميرال ابتسمت وقالت: الناس بتبص علينا يا حبيبي
حمزه وهو ضاغط على سنانه: وربنا ما هرحمك بس نرجع بس ٠٠٠٠٠٠
ميرال ابتسمت وقالت: الله يبارك فيكى
البنت مدت أيدها لحمزه وميرال مسكت ايدها وقالت: ما قولنا الله يبارك فيكى هى شغلانه
البنت مشت عالطول وحمزه بص لميرال وقال: متجوز جعفر اناااا
ميرال بغضب: مش عايزه أسمع صوتك
حمزه بغمزه: الأفعال احلى من الكلام بردو
ميرال قبضت ايدها وقالت في سرها: لولا الناس ده كنت ضر"بتك قلم يا حمزه الكل"ب
رنيم وقفت جنب سيف وقالت: هتفضل كده عالطول ؟
سيف: ________________
رنيم مسكت في دراعه وقالت: انت فاهم غلط يمكن غلطت لما حضنت ياسين بس والله ما كان قصدي حاجه وياسين بالنسبالي أخ مش اكتر
سيف كان متجاهل كلامها تماماً لتنظر اليه الرنيم وتقول: سيف عشان خاطري رد علياااا
سيف بحده: قولت مش عايز اسمع صوتك
رنيم سكتت وسيف خد بعضه ومشي
الدموع امتلأت عين رنيم وميرال لاحظت عليها
ميرال: حمزه
حمزه: امممم
ميرال قامت وقالت: ثانيه واحده
حمزه: على فين
ميرال راحت عند رنيم ووضعت أيدها على كتفها وقالت: مالك ؟
رنيم مسحت دموعها وقالت بابتسامه: مفيش
ميرال: رنيم انتى بتعياطى
رنيم وضعت أيدها على خدها وقالت: ده دموع الفرح يا قلبي
ميرال ابتسمت ورنيم قالت: هروح الحمام
ميرال هزت رأسها ورنيم مشت
حمزه راح عند ميرال ووضع ايده على خصرها وميرال قالت بكسوف: حمزه انت بتعمل اي
حمزه: كيشو هات اغنيه على ذوقك
ميرال وضعت أيدها على كتاف حمزه والإبتسامة اترسمت على وجهها
حمزه: ايوه كده يا بت ارجعى البت اللى حبتها ٠٠٠٠٠٠
قاطع كلام حمزه اغنيه اليسا وسعد المجرد من أول دقيقه
ميرال: الله أنا بحب الاغنيه ده أوى
حمزه بغيره: اكتر منى ؟
ميرال: اسفه يا حبيبي بس عند الاغنيه ده واستوب
حمزه ضغط على خصرها وكان متعصب أوى
ميرال: عاااااااا ٠٠٠٠٠٠حمزه
حمزه ابتسم وميرال بدات تغنى مع الاغنيه زي المجنونه
حمزه مكنش عارف يعمل ايه وميرال كانت بتغنى بصوت عالى
حمزه وضع ايده على فمها وقال: الله يخربيتك أهدي
ميرال بعدت ايده عنها وقالت: فرحانه يا حبيبي
حمزه بقرف: ولما بتكونى فرحانه بتعملى كده
ميرال حضنته وقالت: واكتر من كده
(في الحمام )
رنيم غسلت وجهها وطلعت لتصادف ياسمين في وجهها
رنيم كانت ماشيه ولكن ياسمين قالت: أخبارك اي يا رنيم
رنيم استدارت وقالت: بخير يا ياسمين انتى أخبارك اي
ياسمين: هكون بخير لو شوفت حبيبي (سيف)
رنيم غارت أوى وقالت: وعايزه تشوفي سيف ليه ؟
ياسمين: ليه غيرانه
رنيم ابتسمت وقالت: وهغار منك ليه طالما عارفه ان سيف بيحبنى
ياسمين بابتسامة صفره: كلها أيام يا رنيم وبوعدك هفرقك عن سيف
رنيم خافت من تهديداتها اوى ولكن قالت بثقه: مش هتقدري يا ياسمين مش هتقدري عارفه ليه
رنيم قربت من ياسمين وقالت بهمس: عشان حبنا اكبر بكتير من نواياكى السيئه
ياسمين ابتسمت وقالت: انا وانتى والزمن طويل وبكره الايام ثبتلك عكس الكلام ده
ياسمين بعد ما قالت كده تركت الرنيم خائفه من تلك التهديدات
رنيم خدت نفس عميق وقالت: رنيم أهدي وبعدين سيف بيحبك
رنيم اتذكرت كلام والده خديجه
(فلاش باااك)
رنيم انعدلت في قعدتها وقالت: من وجهه نظرك يا خالتى اي اللى بيخلى الواحد يحب مراته اكتر او يتعلق بيها
والده خديجه ابتسمت وقالت: ان يكون عندها طفل منه
رنيم ابتسمت ايضا ووالده خديجه قالت: ليه ناويه ؟
رنيم خجلت أوى ووالده خديجه ضحكت عليها
(بااااااك)
رنيم بصت لتحت وكمال قال: بنتى بتعملى اي هنا
رنيم: كنت كنت في الحمام
كمال: طب يلااا
رنيم راحت مع كمال اللى قال وهما ماشيين: انتوا متخانقين ولا اي
رنيم بصتله وقالت بارتباك: لا مش متخانقين هو سيف قالك حاجه ولا اي
كمال هز رأسه وقال: لا بس حاسس انكم مش مظبوطين
رنيم وكمال وصلوا عند سيف ورنيم مسكت دراعه وقالت: عمو كمال بيقول أننا متخانقين
سيف سكت شويه وبعدين قال: مفيش حاجه يا بابا كله تمام
كمال ابتسم وقال: كده اطمنت أروح أشوف الضيوف أنا بقا
كمال مشي وسيف خد خطوه لوراء
رنيم بصتله وقالت: وطالما بتبعد عنى مقولتش لعمو كمال ليه
سيف: مش أنا اللى أقول لبابا على حاجه زي ده
رنيم: قصدك أنا اللى بقول
سيف ببرود: مقولتش كده
رنيم: طب طب انت عايز اي دلوقتى
سيف مردش عليها ورنيم قربت منه ومسكته من دراعه ووضعت رأسها على كتفه وقالت: انت عارف انى مقدرش على زعلك
سيف مردش عليها فكان يتجاهلها بكل برود اعصاب
رنيم زعلت أوى من تصرفاته معاها على رغم انها عارفه أن هى غلطانه
بدأ يمر الوقت سريعاً لتاتى اللحظه التى ينتظرها البعض خصوصاً الحمزه
بدأ المأذون في الإجراءات لكى يتم الجواز على سنه الله ورسوله
(بعد مهله من الوقت )
المأذون قام وقال جملته الشهيره: بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير♥️
وفجاه صدر صوت من خلفهم فكان صوت فتاه
_حمززززززه
حمزه حين سمع صوتها قام عالطول وانصدم حين رآها
نبضات قلب حمزه ازدادت أوى وعرق بشده
ميرال قامت ومسكت ايده وقالت: مالك
حمزه: ___________
ميرال: حمزه رد علياااا
عيون حمزه كانت متركزه على تلك الفتاه التى ستد"مر حياته مع الفتاه التي احببها
ميرال بصت على تلك الفتاه الواقفه وقالت: حمزه مين دي ؟
حمزه مكنش قادر يرد على اسئله ميرال لأن لسانه عجز عن الكلام
الفتاه وتدعى رانيا راحت عند حمزه وميرال وقالت: أعرفك بنفسي انا يا حلوه
رانيا: أنا البنت اللى جوز حضرتك اخد شر"فها ورمها لكلا"ب الشوارع
الجميع انصدم من كلام تلك الفتاه التى تدعى رانيا رأفت
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: " رواية بريئة اوقعتني في حبها " اضغط على أسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق