Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية بنت الصعيد الفصل العشرون والاخير 20 بقلم هاجر حسين

 ررواية بنت الصعيد الفصل العشرون

رواية بنت الصعيد الفصل العشرون 

بنت الصـ♡ـعيد

البارت 20 (الاخير)

يونس- موافقه ولا لا

داليا- لا

يونس- لا ليه بقا والله العظيم بحبك

داليا- خايفه يا يونس اللي حصل يحصل تاني

يونس- لا مش هيحصل، انا هخطفك وهنقعد في بيت لوحدينا انا وانتي وبنتنا وبس

داليا- بنتنا 

يونس- اااه ان شاء الله تكون بنت حلو زيك كدا عيونه زرقاء

داليا- ان شاء الله بس انا حامل في تؤام

يونس -ايه دا انتي حامل في تؤام بجد

داليا- اااه

يونس- لسه برضو خايفه

داليا- ااااه ، قولي بقا كرامتي ارجعه منين

يونس- قولتلك غصب عني واي حد هيبقا مكاني هيعامل اكتر م̷ـــِْن كدا وانا اسف

داليا- بس انتي مسمعتنيش وكانت دايما تضربني

يونس- والله ندمان واوعدك اني مش همد ايدي عليكي

داليا- لٱ يا يونس انا مبقتش اثق فيَگ

يونس- طيب نرجع علشان عيالنا ولو حصل اي حاجه تاني اعملي اللي انتي عايزها

داليا- وانا مش هرجع ومش هستنا اصلا لما حاجه تحصل تاني لٱ مـنك ولا من مامتك

يونس- يعني ايه يا داليا

داليا- يعني ابعد عني 

يونس- انا بحبك يا داليا بلاش تبعدي عني علشان خاطري

داليا- اتفضل امشي

يونس بزعيق- مش همشي يا داليا ،سامحيني يا داليا علي كل اللي حصل اوعدك مش هيحصل تاني ارجعيلي انا من غيرك ولا حاجه والله

داليا- ترميني وترجعني بمزاجك انت ايه ضرب واهانة وجع وجرح كرامة 

يونس- انتي ليه مش عايزه تفهمي انه غصب عني

داليا- وانا غصب عني دلوقت ،ااانا شوفت اللي ماحدش شافه يا يونس شوفت اللي ماحدش شافه ولا يتحمله انت ازاي تعمل فيا كدا 

يونس- والله عمري ما هكرر الغلطة دي تاني انا معرفش اخسرك تاني مقدرش اصلا اخسرك تاني يا داليا

داليا بدموع- وانت بتعمل كل دا ليه هاا عشان تثبت لنفسك ايه ان انا هبله وهحبك تاني مش كدا لٱ برافو عليك، دخلتها صح

يونس- حقك تفكري فيا كده وتقولي اللي انتي عايزاه بس انتي متعرفيش انا عديت بـ ايه في بعدك ،انتي فضلتي طول الوقت قدام عنيا، انتي متعرفيش انا شوفت ايه وعشت ازاي من غيرك

داليا بزعيق- وانا عشت اللي اوحش منه عشت خايفه ومرعوبه ومكسوره، اتكسرت من جوه ومن بره ،عشت ايام مش هكرارها تاني 

يونس- داليا انا اسف انا بحبك بجد والله انا اسف اعمل ايه اكتر من كدا انا ندمان بجد

داليا- اتفضل امشي 

يونس- داليا

داليا- مش عايزه اسمع اي حاجه تاني اتفضل امشي

يونس- فاكري يا داليا ………وخرج 

داليا دخلت قاعدة ع السرير بتفكر في كلام يونس قلبها فرحان بس عقلها رافض الفكرة
_______
يونس وصل البيت والكل كان نايم بس مامتها لٱ، راح اوضته وراحت وراها

سهير- يونس

يونس- نعم في ايه عايزه ايه تاني

سهير- انا اسفه يابني مكنتش اعارف انها هتوصل لهنا

يونس- الكلام مش هيقدام ولا هياخر عن اذنك يا امي عايز انام

سهير- يونس ………يونس قفل الباب 
•••••••••••
تاني يوم ملاك راحت البيتو سنتر وداليا رحتلها

ملاك- حبيبتي كانت عارفه انك هتيجي

داليا- انا عندي كام ملاك

ملاك- عايزه اتكلام معاكي بخصوص يونس

داليا- ملاك النهارده فرحك انسي كل حاجه

ملاك- علشان خاطري سبيلو فرصه، سامحيه وارجعيلو 

داليا- اسامحه ايه هو اذاني أهان كرامتي جرحني وضربني مستحيل اسامحه

ملاك- بس هو بيحبك وعمل كدا في ساعة غضب وشيطان كان عاميه

داليا- ولو دي كرامتي ،هو مش أعطاني فرصة اتكلم وانتي عارفه دا كويس

ملاك- بس انتي بتحبيه ومش قادرة تكرهيه

داليا- يلا يا ملاك علشان تجهزي

ملاك- بتحبيه صح

داليا- ااه بحبه بس اللي عمله كتير

ملاك- يونس بيحبك

داليا- وهو اللي بيحب حد بيهينه وبيضربه

ملاك- هو عصبي و وقت غضبه بيقول كلام ومش بيحس باللي بيعمله

داليا- مش مبرر علي فكره

ملاك- انا عمري ماشوفته بالضعف دا صدقيني كل اللي عمله مكانش بقصد سامحيه هو دلوقتي عايش في عذاب وندم كبير

داليا- ان شاء الله يلا

ملاك- داليا انا مش قادره اشوف يونس كدا

داليا- خلاص يا ملاك انتي عايزاني امشي ولا ايه

ملاك- لٱ بس عايزاكم ترجعو لبعض

داليا- ان شاء الله 

بعد وقت طويل الكل جهز والمعازيم وصلت واسلام راح ياخد ملاك
واتفاجا بيها جدا اسمها ملاك وهى فعلا ملاك ماشى على الأرض بفستانها الابيض وطرحتها وابتسامتها الجميلة خدها ونزال
داليا كانت هتنزل يونس وقف قدامها 

داليا- ممكن انزال

يونس- ما انا بعيد انزالي 

داليا- انت واقف علي الباب همشي ازاي

يونس- اسف

داليا- كسره القلب مفيهاش اسف، مفيش حاااجه بتكسر ترجع تصلح 

يونس- انا حياتي هتقف من بعدك ومش هعرف أعيش

داليا- انت بتكدب وأنا عارفه انك بتكدب ،بس هصدقك عشان مش عايزه أبعد عنك ،عشان انا اللي محتاجلك مش انت ،عرفت هصدقك لية

يونس- يعني ايه يا داليا

داليا- يعني هنرجع بس كل واحد مع نفسه مالكش دعوه بيا انت فاهم

يونس- وايه لزمة رجوعنا بقا

داليا- همم علشان عيالي

يونس- امم عيالك، ماشي يلا ننزل

داليا- اتفضل انزل انت 

نزلوا للقاعة تحت والأضواء هادئة
اسلام وملاك بيرقصو والكل بيرقص وفرحان وشوية وقعدوا على الكوشة والناس طلعت تسلم عليهم وتباركلهم

يونس- تعرفي انا فرحان اووي

داليا- مبروك انا مالي 

يونس- والله بقا كدا

زينب- مبروك يا يونس

يونس- الله يبارك فيكي يا تيتا بس ليه هو انا العريس

زينب- مبروك انك رجعت انت وداليا ومن نحيت انك عريس فـ انت عريس 

زينب- عايزاكي تطلعي عينه وطلعي فيه القديم والجديد

داليا- من غير ما تقولي يا تيتا

يونس- بقا كدا يا تيتا

زينب- بهزار معاها يابني، اروح ابارك لـ اسلام وملاك……ومشيت

يونس-يلاا نباركلهم

داليا-يلا……

يونس-الف مبروك يا اسلام…الف مبرك ياملاكي

ملاك واسلام-الله يبارك فْيَگ 

بعد وقت طويل الفرح خلص والكل مشي

في عربية يونس 

يونس-داليا علشان خاطري سامحيني

داليا بحده-انت ايه انت مش بتحس مش بتفهم انت جراحت كرامتي 

يونس-انا عارف اللي انا عملتو ده مش شويه بس بس سامحيني علشان خاطر عيالنا

داليا- خلاص يايونس الكلام خلص لْـۆ سمحت ما تتكلمش في الموضوع ده تاني علشان بجد انا تعبت م̷ـــِْن السيره دي 

يونس-داليا انا اسف والله اسف

داليا- يعني اية اسف اصرفها منين تعال افصل راقبتك عن جسمك واقولك اسفه وبعدين اسف علي اية ولا اية علي عمري اللي ضاع معك ومش هعرف ارجعو تاني ولا علي كسرة قلبي ولا علي نفسي اللي اتهانت في حبك اعترافك بالغلط ولا اسفك مش هايعفيك من العقاب حتي لو انا سمحت ان ربك لبلمر صاد لكل فعل رد فعل مافكرتش في وجعي ليه قبل ماتجرحني حسيت دلوقتي باللي فيا وبتتأسف ماتقولش اسف علشان دي كلمه مابترجعش اللي راح ولا بتداوي المجروح ولا بتصبر قليلي الحيلة خليهالك اسف يا يونس 

يونس- عارف انى زعلتك واذيتك بس انا قولتلك وهقولك تانى اوعدك انى هعوضك عن كل حاجه عيشتيها فى حياتك

يونس مزهول م̷ـــِْن كلامها هو فعلاً غلط في حقها جامد كمان بس مش لدرجادي هو فعلاً لْـۆ قاعد م̷ـــِْن هنا لسنه لقدام يتاسف مش هيراجع كرمتها……يونس ساق العربيه م̷ـــِْن غير كلام  
داليا باصه م̷ـــِْن الشباك ودموعها علي خدها داليا لنفسها-اي يا داليا هتضعفي م̷ـــِْن كلمتين ولا اي لٱ اجمدي كده علشان اللي جاي تقيل اوووي يارب ارحمني انا والله تعبت طب انا لْـۆ بابا كان عايش كنت قعدت معاها لكان ماليش حد … هرجع ليونس علشان خاطر عيالي علشان مش عاوزه احرمهم م̷ـــِْن ابوهم يارب دلني علي الطريق الصح 
_________
عند اسلام وملاك

اسلام- ياااه واخيرا بقيتي مراتي قدام الكل………وبيقرب منها

ملاك بعدت- احم في ايه

اسلام بستغراب- مالك

ملاك- مفيش ………وداخلت الحمام وبعد شويا طلعت لبسه بجامه طويله

ملاك- انا هنام فين

اسلام- نعم، يعني ايه هتنامي فين هتنامي في حضاني طبعا 

ملاك- نعم

اسلام- خايفه مني يعني يا ملاك

ملاك- ما يونس قالي انك لو قربت مني هيقتلني

اسلام- دا كان قبل ما نتجواز

ملاك- لا قال حتي لو بعد اجواز

اسلام- لا والله

ملاك - ااااه والله

اسلام قرب منها- طيب متخافيش

ملاك بخوف و بدموع بعدت- ابعد عني

اسلام- طيب نامي في اي مكان يعجبك ……وادها ضهرها

ملاك- ايه دا انت زعلت

اسلام- لا يا ملاك نامي

ملاك- طيب………وناموا وضهرهم لبعض
يونس-يلا ياداليا انزلي احنا وصلنا

داليا- وانت نازل ليه

يونس- هقعد معاكي

داليا- لٱ انا مش بخاف

يونس- وانا مش هسيبك

داليا- ټمـٱمـ زي ماتفقنا اقسم بالله لْـۆ عاملت اي حركه من حركاتك هسيبك وامشي

يونس- طيب ادخلي ……… دخلوا الاتنين

داليا- الاوضه اهي

يونس مسك ايدها- هو اي دا

داليا- زي ما انت شايف

يونس- بتحاولي تبقي قوي، داليا متخفيش والله انا عرفت غلطتي و زي ما انا غلط انتي غلطي

داليا- وفي ايه بقا

يونس- أهنتيني برضو وجرحتي كبريائي ورجولتي وانا راجل مينفعش اسمع من مراتي كلمة أنا قرفت منك بقي طلقني لو عندك كرامة ولا ايه

داليا- سيبني انا عايزه انام

يونس- ماشي يا داليا هسيبك براحتك علشان مش عايز اخسرك
_______________
في الصباح
في بيت اسلام
يونس وداليا داخلو وزينب وفاطمه وسهير موجودين

يونس وداليا-صباح الخير 

الكل- صباح النور

يونس- اسلام منزلش لدلوقت

فاطمه- لسه

يونس- هطلع اشوفه

زينب- وعايزو في ايه سيبو براحته

يونس- عايز اختي علشان هنمشي

زينب- ما تبطل اللي انت فيها ولا رجعت داليا ليك خلتك اتجانت

اسلام وهو نازل- اااه والله مجنون

فاطمه- صباحيه مبارك يا حبيبي

اسلام - الله يبارك فيكي ياامي

يونس- انا مجنون

اسلام- اااه 

يونس- ماشي انا مش هرد عليك، فين ملاك

اسلام- نايمه

زينب- طيب اطلعي شوفيها يا داليا

داليا- حاضر……………وطلعت

سهير- وانا هطلع اشوفه

يونس خاف علي داليا- امي

سهير فهمتو- متقلقش يا يونس …وطلعت 

زينب -ايه الاخبار يا اسلام

اسلام بص ليونس بغيظ- تمام

يونس فهم- هههه وبتقوله من غير نفس ليه

اسلام- والله اسال نفسك

فاطمه- هو في ايه

يونس- متشغليش بالك يا عمتو

اسلام- متشغلشي باله ليه

زينب- طيب في ايه

اسلام- الاستاذ قال لـ ملاك متخلهوش يقرب منك

يونس- اناا

زينب- كدا برضو يا يونس

يونس- انا كان قصدي قبل الفرح

فاطمه- عمايل دي يا يونس

يونس- هي اللي غبيه ومفهمتش

اسلام- ياراجل هي قالتلي اصلا

يونس- صعبت عليا 😂🥴

•••••••

داليا- يا عبيطه دا جوزك

ملاك- يونس قال مينفعش

سهير-لا يا حبيبتي دا جوزك من حقه

ملاك- طيب

داليا- انا نزله ………وخرجت وخرجت وراءها سهير…………يونس كان طلع ومحدش شايفو

سهير- داليا

داليا بقلق- خير

سهير بندام- انا اسفه

داليا- علي ايه يا سهير هانم

سهير- عارفه اني غلط كتير في حقك ياريت تسامحيني

داليا- مسامحكي يا سهير هانم

سهير بدموع- عارفت انك حامل وفرحت اوي ،تعالي احضنك .......وحضنتها

داليا بدموع-طيب انتي بتعيطي ليه

سهير- اللي عاملته فيكي مش قليل، دا غير ان كانت هخسر ابني، انا حاسه بذنب اوي…………وباستها علي راسه
-قوليلي يا ماما بلاش سهير هانم  

داليا- حاضر يا ماما

يونس - واخيرا بقا ماما راجعت……وحضنها

سهير -ربنا ميحرمنيش منكم يارب……وحضنها بعض التلاته

ملاك- عععاااا خيانه، من غيري……وحضنتهم


بعد مرور خمس شهور

داليا - اااااه ااااه يونس ااااه يونس

يونس بنعاس- في ايه يا داليا 

داليا بتعب- بولد

يونس- ليه

داليا بصريخ- ايه اللي ليه بقولك بولد

يونس- دا وقته يا داليا خليها الصبح

داليا حطت اديدها علي بطنها وقالت بغضب- خليكم لصبح يا حبايبي علشان بابا نايم ……يووووونس

يونس قام من علي السرير- غيري هدومك وتعالي اوديكي المستشفي

داليا- يا برودك ياخي هو انا قادره اتحرك……اااااه مش قدره ،شوفلي تيتا وماما بسرعه ………يونس خرج وجو معاها

سهير- مستني ايه يا يونس خدها المستشفي

زينب- مش هتلحق هاتو مياه سخنه بسرعه……سهير راحت تجيب

يونس بخوف- هتعاملي ايه

زينب- هولدها

يونس- لا يا تيتا انا هخدها المستشفي دا لو هتولد

داليا بتعب- حرام عليكم انا بموت اااه

يونس قرب منها- هتولدي بجد طيب 

داليا مسكت ايديه وعضته
يونس- ااااه ايدي يا بنت العضاضه سبيها

زينب- اهدي يا داليا شويا علشان متتعبيش

يونس- داليا، ايدي انا يونس حبيبك انتي بتوجعيني بجد

داليا سابته- انت السبب يا يونس اااه 

يونس- اخدها المستشفي احسن يا تيتا

داليا- دا بياخد راينا ااااه

يونس- يعني هي اول مره تحصل ما كل مره بتقولي هولد ومش بتولدي

داليا- انا تعبانه يا يونس

يونس قرب منها وحضنها وقعد يهديها 
سهير داخلت بلمياه

زينب- اطلع برا يا يونس

يونس- دي مراتي

زينب- عارفه، مش عايزه اسمع صوتك طيب 

••••••
اسلام- طيب بتعيطي ليه

ملاك- مش عايزه اولد

اسلام- هههه ليه هتشليه في بطنك

ملاك- انت بتهزار يا اسلام

اسلام- طيب اهدي كدا دا لسه فضل خمس شهور

ملاك- داليا بتتوجع اوي

اسلام- لا دي بتتدلع

ملاك- لا داليا مش كدا، وخصوصا عارفك انك هنا مش هتبقا عايزه تعلي صوته علشان كدا اكيد موجوعة

اسلام- ربنا يقومه بسلامه، يلا روحي شوفيهم يمكن يحتاجوكي ولا تحضريله اكل

ملاك- ماشي

•••
زينب- يلا يا داليا

داليا-مش قادره

زينب-حاولي يا بنتي

يونس بخوف- يلا يا داليا علشان عيالنا
………ووو نزله اولد اواء اواء
سهير خدتو منها 
زينب- نفس كمان يا داليا

داليا بتعب - مش قادره اكتر من كدا ……اخدت نفس ووو…نزلت البنت اواءاواء اواء
سهير بفرحه- بسم الله مشاء الله قمر زيك يا بنتي

يونس شال البنت واذن في ودنها وبعدين الولد………داليا غمض عيونه يونس قرب منها 

يونس بقلق- داليا ، هي مالها يا تيتا

زينب- تعبت ياابني انت شايف دي حاجه سهله،الصبح طلع اهو اطلب الدكتور يشوفها ………يونس كلم الدكتور ملاك داخلت
ملاك- ولدت ولا لسه

زينب- ولدت عقبالك

ملاك- لا مش عايزه ، فين القطط

يونس قاعد جنب داليا وقلقان عليها
ملاك- مالها داليا

سهير- نايمه، تعالي شوفي العيال

ملاك وهي شايله البنت- الله علي عيونه زرقاء زي داليا والولد عسل التاني

الدكتور وصل وشاف داليا وعامل المطلوب

الدكتور- انتو ربنا سترها معاكم ممكن كانت داخلت في خطوره

يونس- طيب هي دلوقت فيها حاجه

الدكتور- لا كويسه ياريت تتغذاء كويس 

يونس- تمام ………الدكتور خرج وداليا فتحت عيونه

داليا بزعال- دكتور يا يونس

يونس- صعب القي دكتوره في الوقت دا يا حبيبتي 

داليا- طيب عايزه اشوف عيالي

ملاك داخلت- يلا بقا علشان تاكلي

داليا شالت العيال
يونس- حلوين زيك

زينب- الولد زيك يا داليا

سهير- اااه والبنت زي يونس

ملاك - انا هروح اوريهم لـ اسلام

يونس- مش الاتنين سوا

ملاك- ليه  

يونس- تواقعي بيهم

ملاك- من تقلهم اوي……وشلتهم وخرجت

زينب- انا هروح ارتاح وانتي يا داليا كلي علشان بطنك فاضيه

داليا- حاضر

سهير- لو احتاجتي اي حاجه قوليلي

داليا- حاضر………خرجت سهير وزينب
داليا غمضت عنيها يونس قرب منها

يونس- تعبانه

داليا هزات راسها بلا

يونس- طيب كلي ……عدلها وبدا ياكلها
ملاك خبطت وجابت العيال

داليا- حلوين زيك يا يونس

يونس- والله زيك انتي

داليا - لا والله زيك انت 

يونس-ههههههه انا ولا انتي ما هم فـ الاخر عيالنا احنا الإتنين يعني حبه مني، علي حبه منك ……وباسها

داليا- هنسميهم ايه…………بقلم هاجر حسين

يونس- مالك ومليكه

داليا- حلوين اووي

يونس- انا حاسس اني بحلم والله اخيرا رضيتي عني 

داليا- لو عايزني ارجع زي ما كانت عادي 

يونس- لاااا انا عايز داليا حبيبتي كدا وانا عمري ما هزعالها 

داليا- ما ماشي لانك صعبت عليا الأيام اللي فاتت 

يونس- متأكد اني مش بحلم 

داليا باستها في خدو- لا مش بتحلم احنا معاك بجد

•••••••
بعد مرور خمس سنين

-يامامي تعالي شوفي مالك بيزعقلي

داليا-ليه كده يامالك تزعل اختك

مالك- علشان هي مش محترمه بتكلم مازن وانا قولتلها ماتكلمش حد وبتقعد معها في الحضانة

مليكه بعيط- علشااان انا بحبو هو قالي هنتجوز انت مااااالك

داليا-مالك عيب تقول علي اختك كده وانتي يامليكه ياحبيبتي عيب الكلام ده انتي لسه صغيره ياروحي

مليكه ببراءه-بس مازن قالي كده يامامي

مالك-سامعه يامامي بتقول اااايه

يونس-في اي مالكم

داليا-مافيش دولا اطفال مايعرفوش حاجه

مالك-لاااا انا مش طفل انا راجل صح يابابي

يونس-صح ياحبيبي بابا ،في اي بقي

مالك-ينفع يابابي اقول لي مليكه ماتكلمش الولا ماازن وماتقعدش معها ومش تسمع الكلام

داليا-خلاااص بقي يامالك عيب

يونس-عادي يامالك مازن صحبكم في الحضانة يعني زي اخوك فيها اي لما تقعد معه ،وبعدين ما انت بتحب حور بنت عمتك

مالك- اااه علشان هتجوزها

داليا- يونس في ايه انت اللي بتعلمهم اهو……وبعدين قالت بعصبيها- عيب كدا انت وهي وهتروحو النار، لما تروحو الحضانه تقعده لوحديكم ملكوش دعوه بحد واخر مَـرّھٌ اسمعكم بتتكلامو كدا 

مالك ومليكه بخوف- حاضر يا ماما

مالك-انا اسفه يامليكه

مليكه-وانا اسفه ومش هقعد معها تاني

داليا- كدا شاطرين وربنا وهيحبكم فين حضن مامي بقي

جريو عليها وحضنوها
يونس - من غيري اااه وهانت عليكم العشره ……وحضنهم

يونس- يلا بقا علي اوضتكم

مالك ومليكه- حاضر ……وخرجوا

يونس- عايز اعارف بقا زعلانه من ايه

داليا - مش زعلانه

يونس- لا زعلانه، في ايه

داليا - بتبص للبنات في الشركه يا يونس

يونس- مالك اللي قالك صح

داليا- اااه هو انت هتخلي العيال يفشلو من صغرهم وهيضيعو بس انا مش هسمحلك بدا

يونس- ششش، اديني فرصة اعبرلك عن مشاعري

داليا- أيه هتقولي بحبك

يونس برخمها- لا هقولك تخنتي

داليا-نينينيني مُت في حبك، لا إله إلا الله شوف بكلمك في ايه وانت بتهزار

يونس- ما علشان تخنتي حبتين ببص علي البنات الرفيعه الحلوه

داليا- ماشي خاليا البنات تنفعك

يونس- بهزار وانا اللي قولت لـ مالك يقولك ،ما تيجي نخاوي العيال

داليا- بقيت قليل ادب اوي

يونس حضنها- سته سنين مع بعض ولسه بتتكسفي مني

داليا- لا مش بتكسف وابعد

يونس- والله بحبك اووي، وانا اقدار ابص علي حد غيرك

داليا- ما انا بقول كدا برضو علشان انا قمر

يونس- ايه التواضع دا

داليا- طيب انا هروح انايم العيال

يونس- العيال نامو، نايمي ابو العيال ولا ملوش نصيب من الحنيه

داليا- الحنيه كله ليك ياروحي

يونس خدها علي السرير وحضنها- بعشقك وهفضل اعشقك العمر كله يا احلي حاجه في حياتي 
(عشقتك منذ البدايه وساحبك حتي النهايه)
تمت



يتبع الفصل التالي اضغط هنا 

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية بنت الصعيد" اضغط على اسم الرواية 



reaction:

تعليقات