رواية طفلة الاسد الفصل الثاني
رواية طفلة الاسد الفصل الثاني
صحت نسمه من النوم على أذان الفجر وكانت مستغربه أنها مش عارفه تتحرك ومش واخده راحتها على الرغم من أن السرير واسع فشغلت النور
نسمه بصدمة...... مين ده عاااااااا حر*امي متـــ...ـحرش عااااااااا
أسد قام مطروب من الصويت بتاع نسمه وبسرعة حط ايده على فمها
أسد..... شيشششش ايه اهدي انا أسد
نسمه كانت مصدومه وعايزه تكلم بس ايد أسد مانعها راحت عضـ...ــتها
أسد بوجع..... اااااه يا بنت العضـ..ـاضة حد يعمل كدا
نسمه بغضب........انت الزاي تخش هنا ومين سمحلك وبأي حق تخش هنا اتفضل اطلع برا مش عايزه اشوف وشك اتفضل شخص قليل الأد*ب لا وكمان نايم جنبي
أسد ببرود....... أولا كدا انا سمحت لنفسي إني اخش هنا ثانيا الحق اللي سمحلي اخش هنا هو إني جوزك يا مدام ثالثا انا مش طالع من الأوضة إذا كان عاجبك رابعا بقى مسك أسد ايدها ولفها ورا ضهرها وقال انا مش هسمح لواحدة زيك تشـ...ــتم أسد الشرقاوي فاهمة اليوم اللي تفكري بس مجرد تفكير تشــ...ـتمي أسد الشرقاوى في اليوم ده مش هيطلع عليكي ليل فاهمة مش على آخر الزمن واحده زيك تجي وتشــ...ـتم اعتذي حالا يلااااااا
نسمه حست بالر*عب من نبرت صوته بس اتصنعت القوة وردت
نسمه وهي بتحاول تفلت من ايده........ حلمك بعيد يا باشا وسيب ايدي انا مش طايقه قربك دا ابعد عني
أسد برفع حاجب........... نعمممم حلمي بعيد ومش طايقه قربي
نسمه بقـ..ـرف...... ومش طايقاك انت كمان ابعد بقى وسيب ايدي
أسد قربها منه اكتر.......... مفيش واحده قبل كدا قالت اللي قولتيه دا
نسمه بقـ...ــرف...... علشان هما مقر*فين زيك ومش عاملين حسابهم ان في رب مطلع على كل شي وان القـ...ــرف اللي بيعملوه ده متسجل وهيتحاسبوا عليه ابعد بقى
أسد قربها اكتر...........انتي مين
نسمه بغضب من القرب دا......... أنا واحده بتكر*هك وهتفضل طول عمرها بتكر*هك وابعد بقى لاني بدأت اتخنق من القرب المــ...ـقرف دا ابعد و روح لا واحد مقــ...ـرفه زيك بس ابعد عني وأخيرا نسمه قدرت تفلت منه وقامت بكل غضب
نسمه بغضب...... اتفضل اطلع برا
أسد قعد بكل برود ومدد رجله على السرير ومردش عليها
نسمه اتغاظت من اللي بيعمله دا وسبت المكان ودخلت علشان تتوضي وتصلي
أما أسد فبعد ما نسمه دخلت الحمام فضل يفكر في كلامها والزاي هي كانت قرفا*نه من قربه
أسد..........وبعدين بقى أنا ايه اللي بيحصل ليا دا ليه كلامها مأثر كدا اوووف وقام طلع في البلكونه و ولع سيــ...ـجارة وفضل باصص للسماء وبرده فضل يفكر في كلام نسمه
نسمه طلعت من الحمام بعد ما لبست إسدال وجهزت نفسها للصلاة لقت أسد داخل من البلكونه اتجاهلته وبدأت صلاة
أسد كان مراقبها والزاي بقت هاديه و وشها بدأ وكأنه منور سرح أسد في جمالها وفاق علي نسمه وهي بتخلص صلاة
نسمه بهدوء....... أنا عارفه ان ماليش دخل بس من باب الإنسانيه هقلك، إنك تكون قريب من ربنا دا شي أجمل مما تتصور واكيد في قربك من ربنا هتبعد عن الطريق المفـ...ـسد اللي حضرتك فيه لأن في اخرتنا اعملنا الحسنه هي اللي هتدخلنا الجنه مش اننا نرضى نفسنا انا بقلك كدا لان عسى تكون حضرتك عايز تتوب وقامت وجابت مصحف وفضلت تقرأ القرآن تحت أنظار أسد اللي مش مصدق ان بنت زي دي هتعلمه يعمل ايه
نسمه..... صدق الله العظيم، احسن وقت تصلي فيه وهترتاح فيه هو دلوقتي مضيعش الفرصة دي من أديك، ورجعت تقرأ تاني
أسد ولأول مرة يسمع كلام حد وقام اتوضي وصلي وحس بخجل شديد الزاي هيقابل ربنا باللي كان بيعمله الزاي صلى صلاته ومانكرش أنه بعد ما خلص صلاة حس براحة اشبه أن حد خاد قلبه اللي كله ذ*نوب وأفعال سيئه وحط مكانه قلب ابيض منور مفهوش نقطة سواد ومعرفش ينام من بعدها ونزل تحت في غرفة المكتب وسرح في شغله
*************************
حل الصباح على الكل
شكريه بصدمة..... انت بتعمل ايه يا فؤاد
فؤاد ببرود....... في حاجات ملهاش لازمه بشلهاش وهبعها اهو نستفيد منها بدل ما نركنها
شكريه بدموع...... هتبيع حاجات أختك يا فؤاد
فؤاد..... قصدك بنتك متقوليش أختي دي
شكريه........يا بني أنا نفسي افهم سبب كر*هك ليها وليا ايه دا أنا من ساعة ما اتجوزت أبوك وحتى بعد مو*ته مفرقتش بينك وبين نسمه ايه سبب الكر*ه دا قولي انا عملت ليك ايه
فؤاد ببرود...... عصام
دخل شاب في ال٢٥ سنه كدا
عصام بغضب...... ايه اللي انت بتهببه دا
فؤاد.... بجهز الأوضة دي للبنت اللي اتبرعت ليا بكليتها هدور عليها وهتجوزها لأنها هي اللي تستحق حبي واحترامي لأنها أنقذت حياتي
عصام بغضب...... دا أوضة اختك انت اتجننت
فؤاد...... اهي غارت في دا*هيه احسن ارتحت من قر*فها
عصام بغضب..... فؤاد أنت عارف ان نسمه شكريه منعته انه يتكلم
فؤاد..... مالها ست الحسن والجمال
عصام سكت ومردش
فؤاد....... احسن حاجة اني اتخلصت منها اوووف دي كانت زي الــ...ـهم والحمد لله انزاح
هنا عصام مقدرش يتحكم باعصابه وراح مسك فؤاد من هدومه وبغضب أعمى قال
عصام بغضب..... اللي عمال تقول عليها هم دي هي اللي اتبرعت ليك بكليتها علشان تعيش وتفضل معاها هي اللي وافقت تتبرع بجزء منها علشان تنفذك ما عن اللي عملته دا كان هيشكل خــ...ـطر عليها بس هي حططت حياتها قصاد حياتك وفضلت تتبرع بحياتها علشان تنقذ حياتك اللي بتقول عليها هم وانزاح هي اللي بسببها انت لسه عايش ومحصلكش حاجة يا خسارة اللي عملته معاك انت ماتستحقش حاجة والست اللي عمال تتجاهلها وتعاملها ببرود هي اللي كانت بتهتم بيك في وقت تعبك وهي اللي رضت ان بنتها تحط حياتها بخــ..ـطر علشان تنقذ حياتك انت بجد إنسان مقدرش النعمه اللي كان فيها خالص دا حتى انت كنت ناوي تبيع اختك يا زبا*لة هي اختك اللي من لحمك بقت سله بتتباع عندك ولولا الشرقاوي باشا يا عالم كان جرالها بسببك بنت زعلت من أمها أم الدموع مفرقتش عيونها منك لله والله العظيم منك لله انا ربنا مانعمش عليا باخت بس نسمه كانت زي أختي بالظبط واللي كان منعني اني اجي واصفي د*مك كانت هي كانت بتقول ديما أن الأخ مهما كان قاسي اكيد هو السند اللي بعد الأب كانت حاطة آمال عليك انك هتكون سندها وقوتها بس يا خسارة البنت دي حظها في الدنيا دي قليل ربنا يسامحك انا من النهارده لا عايز اعرفك ولا اشوف وشك لأنك انسان قذ*ر وتركه ومشي
فؤاد كان مصدوم ومش عارف يقول ايه من اللي سمعه دا نسمه البنت اللي فضل يعذ*بها ويجر*ح فيها ولا كان فارق معاه زعلها ولا حتى دموعها هي نفسها البنت اللي أنقذت حياتها بص لشكريه وقالها
فؤاد..... انتوا كدا الزاي انا ابن جوزك المفروض تكر*هيني مش تحبيني وبنتك المفروضة تكر*هني وتتمنى ليا المو*ت من تنقذ حياتي انتوا الزاي كدا على الرغم من كل اللي عملته إلا أنكم فضلتم متمسكين بيا وانقذتوني انتوا ليه كدا
شكريه بدموع....... لأنك ابني يا فؤاد الأم مش هي اللي بتحمل وتخلف الأم هي اللي تربى وتعلم هي اللي تستحمل عيالها انا لما اتجوزت أبوك كان كل همي أقدم ليك حنان الأم اللي اتحرمت منه كان كل همي إني اخد مكان ولو حتى صغير في قلبك وتحبني زي أمك أنا مكنتش عايزه اخلف كنت مكتفيه بيك بس شاء ربنا حملت بنسمه كنت متوقعه ان بعد ما هي جات المسافه اللي بينا هتقل بس لا أنت فضلت تبعد وتبعد بس انا فضلت وراك لان من واجب الأم تكون في ضهر عيالها فؤاد انا هقلها ليك وهفضل اقولها لحد ما امو*ت انت ابني سوا شئت ام أبيت هتفضل ابني واحساس الأمومة اللي حسيته تجاهك دا هو الصلة اللي بينا ونسمه أختك وهتفضل أختك افهم بقى، إنت ليه بتكر*هنا
فؤاد بدموع..... علشان كل الناس اللي بتبقي قريبه مني بتمو*ت وبتبعد عني أمي ما*تت وهي بتحميني صاحبي حصاله حا*دثه وهو جاي يوصلني كل اللي قريب مني بيتا*ذي كله
شكريه قربت منه وحضنته وهي حضنها وفضل يعيط
فؤاد......... مكنتش عايزك تبعدي عني انا شوفت فيكي حنان الأم بس كنت خايف أقرب يحصلك حاجة ولما خلفتي نسمه حسيت بالغيره لأنها قريبه منك ومن بابا وانا مش عارف أقرب حسيت بالغيرة وتدريجيا اوهمت نفسي اني بكر*ها وبعدها فضلت اعذ*بها انا آسف
شكريه بدموع...... طلع كل اللي جواك طلع انا معاك
فؤاد......... هو انا وِ*حش ولا منـ....ــحوس علشان كل اللي قريب مني يتأ*ذى وابعد عنكوا
شكريه......لا يا فؤاد انت واهم نفسك بكدا كل اللي بيحصل في العالم دا قضاء الله وقدره واحنا واجبنا نرضى بيه
(اننا نخلق وهم ونعيش نفسنا فيه وأننا كذا لا مش كذا دا غلط الحياة عبارة عن تجارب بتقوينا وأننا نستسلم وناخد الطريق الاسهل واللي هو الغلط دا غلط، مشاعر الغضب والكر*ه وأننا منحـ...ــوسين الأفكار والمشاعر دي مد*مرة لحياة البشر من واجبنا اننا نمنعها تسيطر علينا لأننا لو سيطره علينا بنشوف الدنيا بمنظور أنها ضدنا وناخد الدنيا والحياة على أنها عد*وتنا ونتيجة دا بتكون لا تحمد عقبها)
فؤاد...... تفتكري نسمه هتسامحني
شكريه........ نسمه أختك وان شاء الله هتسامحك
فؤاد قام
فؤاد....... طب يلا
شكريه..... على فين
فؤاد...... هنرجع نسمه البيت يلا يا ماما
شكريه بابتسامه....... يلا يا روح ماما
******************************
الكل كان متجمع على صفرة الإفطار
أسد طلع من غرفه المكتب
أسد..... صباح الخير
الشرقاوي بصدمة ان أسد صحي بادري لا وكمان طلع وقعد معاهم على صفرة الإفطار وانه يقول صباح الخير وشكله رايق كدا دا صدمه ومش لوحده حتى زين كان في نفس الصدمه
الشرقاوي...... صباح النور
زين بصدمه...... أسد انت تعبان
أسد باستغراب...... تعبان لا ليه
زين...... طب دماغك وا*جعاك طب دول كام و عمل خمسه في وش أسد
أسد باستغراب..... زين انت كويس ثم ايه دول كام اتعدل كدا
زين...... طب بص النهارده ايه في الشهر
أسد بنفاذ صبر............. ٢٠ في الشهر
زين...... سنه كام
أسد........... ٢٠٢١
زين باستغراب........ طب مانت كويس اهوت
أسد بغيظ....... هو حد قالك إني تعبان
زين...... اصل مش عادتك تكون صاحي بادري لا وكمان تقعد تفطر معانا وغير كدا تقول صباح الخير بدل ماكنتش بتكلم خالص طبيعي اننا نستغرب
أسد....... لو والله
زين...... ايوه والله.
أسد..... طب اطفح وانت ساكت بدل ماجي اطفحك
زين.... احمم لا على ايه انا اكل بكرامتي احسن
ليقطع كلامهم نزول تلك الملاك
نزلت نسمه من على السلم على الرغم من ثبابها المحتشمه إلا أن طلتها مميزه فكانت ترتدي درس لونه بتنجاني عليه حزام ابيض ولبسه خمار لونه ابيض والنقاب نفس اللون على كوتش ابيض فكانت مثل الملكات و كيف لا فإن الحجاب تاج لجميع النساء
أسد كان بيبصلها بانبهار من جمالها
نزلت نسمه وراحت للشرقاوي
نسمه بهدوء...... أنا ماشيه سلام عليكم
الشرقاوى...... راحة فين يا بنتي
نسمه..... عندي جامعة ولازم اروحها
الشرقاوي........ طب استني أسد يوصلك
نسمه......... لا أنا هطلب تاكسي عن اذن حضرتك.
أسد...... قر*طاس انا قاعد يعني ولا كيس جوا*فه علشان تستأذني من جدي وجوزك قاعد ولا يكش اكون رجل كرســ...ـي
نسمه بهدوء........ جوازنا على ورق وحضرتك عارف كدا دا غير انا مقصدتش اللي حضرتك فكرت فيه عن اذن حضرتك
أسد قام بغضب وراح ليها ومسكها من درعها جامد
نسمه حست بالأ*لم بس مبينتش.
نسمه بهدوء...... سيب ايدي لو سمحت
أسد بغضب..... مفيش طلوع من البيت لحد ما تحترمي نفسك وتحترمي ان ليكي راجل وكلمته تمشي عليكي.
نسمه بهدوء......... سيب ايدي انا اتأخرت
أسد بغضب..... قولت مفيش زفت طلوع
نسمه....... بأي حق بتمنعني
أسد بغضب...... إني جوزك
نسمه...... خلصت تمام رضيت رجولتك سيب ايدي بقى ولعلمك انا مقبلش بواحد نسو*نجي زيك يكون جوزي هي كلها تلت شهور وهنطلق وهخلص منك ومن قر*فك دا ولحد ما المدة دي تخلص مالكش دخل بحياتي نهائيا سيب ايدي بقى
أسد بغضب...... احترمي نفسك
نسمه......انا محترمه غصب عنك وسيب ايدي بقى لأني بدأت اقر*ف
أسد اتعصب من كلامها ومن هدوءها
أسد...... أنا ماسك نفسي عليكي بالعافيه عليكي
نسمه بهدوء...... متشكرة لكرم حضرتك سيب ايدي بقى.
أسد شدها ليه أكتر
نسمه اتعصبت من اللي عمله دا
نسمه بغضب...... انت حيو*ان ابعد عني ابعد. أسد بغضب سبها ورفع ايدها علشان يضر*بها
الشرقاوى........... اعملها يا أسد اعملها وانا موجود.
أسد نزل ايه وبص لنسمه بنظرات غضب.
الشرقاوي....... نسمه اللي قولتيه دا غلط دا جوزك حتى لو على ورق بس من واجبك تحترميه
نسمه حست باللي عملته وغضبت من نفسها لأنها عملت كدا هي متربتش على كدا
نسمه بصت لاسد
نسمه..... أنا اسفه إني غلطت في حضرتك.
الشرقاوي...... أسد وانت اللي كنت هتعمله دا غلط مفيش حد قبل كدا اتجرأ في عيلة الشرقاوي ومــ...ـد ايده على واحدة ست لتاني مرة بقلك الزم حدودك واتقي قلبتي.
أسد بص لنسمه
أسد..... أنا آسف
نسمه........ بص حضرتك جوازنا دا لا أنت كنت راضي عنه ولا أنا كنت راضيه عنه أنا اتجوزتك بناء على رغبه أمي مش اكتر ولاني مش عايزه ازعلها وافقت غير كدا صدقني أنا مكنتش حابه أدخل حياتك واكيد حضرتك مكنتش موافق على الجوازه دي بس وافقت بسبب جدك لان باين حبك واحترامك ليه جدك قالي ان الجواز دا هيستمر تلت شهور اعتبرني غير موجوده وانا مش هدخل في حياتك وانا هعتبرك مش موجود ولا انت تدخل في حياتي احنا اتنين بعاد كل البعد على أننا نكون زي اي زوجين أنت اكيد ليك حياتك اللي نفسك تعشها وانا برده ليا حياتي اللي نفسي اعشها انا كل طلبي منك إنك تبعد عني متقربش مني لاني بجد مش برتاح في قربك أنا مش بحب الكدب أنا فعلا بمعنى الكلمه زي ما قولت ليك قبل كدا بقر*ف من قربك ويا ريت تتقبل شعوري دا وتفضل بعيد عني لاني بجد عايزه اعيش في سلام، شرقاوي باشا انا طلبت من حضرتك إنك تحطني في غرفه منفصله عن أسد وبرجع بطلب دا من حضرتك تاني قدامه أنا عايزه أفضل بعيده عنه فارجوك احترم رغبتي دي
الشرقاوي............. حققك وانا مش هدخل وأنا موافق واسد مش هيتعرضلك تاني انتي هنا أمانه
أسد.....
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية طفلة الاسد" اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق