Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية فجر الليل الفصل الخامس 5 بقلم جانا مبروك

 رواية فجر الليل الفصل الخامس 5 بقلم جانا مبروك 


رواية فجر الليل الفصل الخامس 5 بقلم جانا مبروك 



نزلت فجر وكان الكل في صدمه مما رؤه فقد كانت فجر تنزل وهي ترتدي فستان بيبي لو مما يظهر لون عينيها بشده وفي المنتصف حزام ابيض مع خمار ابيض رقيق وشوز عالي من اللون الابيض مطرز بخرز من اللون البيبي لو وترتدي بعض الاكسسوارات ولا تضع أي مساحيق تجميل فهي لا تحتاجها

عندما رآها عمها ابتسم ابتسامه فخر لارتدائها الخمار وابتسامه نصر على ابنه عندما رآه وهو ينظر لها بذهول 

ليل لم يكن مصدق أن هذه هي نفسها تلك الفتاه فهو الآن يقسم أنه لم يرى جمال مثل هذا من قبل

نزلت فجر وذهبت الي عمها وقبلت يده

ابو ليل:ربنا يرضى عليكي يا بتي

فجر بمرح:ايه رأيك فيا يا عمي

ابو ليل بابتسامه :جولتلك جبل أكده والله انت ست البنته

فجر بخبث وهي تنظر ناحية ليل بنصف عين 

فجر بخبث: يعنى شكلي يشرف دلوج يا عمي 

ابو ليل: والله في كل وجت تشرفي يابتي 

فجر:ربنا يخليك ليا يا عمي

ذهبت فجر ووقفت أمام ليل وقالت

فجر:انا جاهزة ها شكلي يعجبك يا بشمهندس

ابتسم ليل فهو يعلم ما تلمح له 

ليل: جمر والله جمر هو في حلاوه كده

خجلت فجر بشده :

فجر:احم...طب مش هنتاخر.

ليل وقد انتبه لنفسه :ها..احم.. يلا بينا 

اخذها وركبوا العربيه وانطلقوا

عند ابو ليل : انا عارف انك حبيتها ي ليل بس بتكابر ياريت ياليل يا ولدي تعترف لنفسك جبل ما يفوت الأوان 

عند فجر و ليل

تنظر فجر الي ليل فيتحدث 

ليل: فجر انا عايز اجول لك علي حاجه بس بالله ما تزعلي 

فجر:ايه 

ليل:انت حلوه جوي 

ابتسمت فجر:هو ده اللي انت عاوزه تجوله

ليل :ايوه 

فجر: وانا ايه اللي هيزعلني

ابتسم ليل ولم يرد 

فابتسمت ولفت وجهها الناحية الأخرى وهي تبتسم

كان ليل يريد أن يخبرها بألا تتحدث هناك أمام أحد عشان لغتها الصعيدي ولكنه سرعان ما غير مجري حديثه حتي لا يجرحها مره اخرى

ليل:ما تشغليلنا حاجه نسمعها 

فجر:اشغل ايه 

ليل بابتسامه:نجي انتي علي ذوجك

دورت فجر في الأغاني حتي شغلت الكاسيت علي اغنيه 

 

انت اول كل حاجه والبدايه ف كل شيء
حب اول مره يجي لما قلبي كان بريء
انت اول كل حاجه وانت عارف كنت ايه
وانت اول حد يمشي ودمعتي تنزل عليه
كنت اول كل حاجه بتجري ليا
كنت اول روح بتلمس حاجه فيا
كنت اول حب يجي ونفسي يفضل
كنت اول فرحه بتمناها تكمل
كنت اول حد برسم صوره ليه
كنت اكتر حد بعرف قيمتي بيه
كنت بالنسبالي نفسي وكنت بكره
كنت عمري بس ليك انا كنت فتره
اللي يعرف من البداية النهاية هاتبقي فين
مش هايغلط ف اختياره بس نعرف ده منين
كنت اخر مرة آمن قولي آمن بس مين
مافتكرش احب تاني صعب اغلط مرتين
كنت اول كل حاجه بتجري ليا
كنت اول روح بتلمس حاجه فيا
كنت اول حب يجي ونفسي يفضل
كنت اول فرحه بتمناها تكمل
كنت اول حد برسم صوره ليه
كنت اكتر حد بعرف قيمتي…
&عمرو دياب&

ليل:اشمعنا الاغنيه دي بالذات

فجر تمسح دمعه نزلت منها رغما عنها اثر كلمات الاغنيه فهي تتحدث عنها بشكل كبير 

فجر:انا اصلا بحب عمرو دياب وبحب الاغنيه دي بالذات وكنت دائما بسماعها 

ليل: فجر

فجر:نعم

ليل: انا اسف

فجر: علي ايه

ليل:علي الكلام البايخ اللي قولته الصبح 

ابتسمت فجر:ولا يهمك انا مش زعلانه يا ما دجت علي الرأس طبول 

ليل : يعنى بجد مش زعلانه 

فجر:لا بس بشرط

ليل:اطلبي

فجر:لا هجولهولك بعد الحفله

وصلوا الي الحفله نزل ليل وفتح باب العربيه ل فجر وانزلها ووضع يده حول خصرها فشهقت فجر بقوه 

ليل:متخافيش بس لازم كده عشان الصحافه اللي في الحفله وكمان الناس اللي عازمنا 

اومئت فجر برأسها بالايجاب
ودخلوا الي الحفله وكل النظار مسلطه عليهم فهو ليل المنشاوي صاحب اكبر شركه هندسيه في البلد 

دخل ليل وسلم على الكثير من الناس وتحدث أحدهم 

....:اهلا ليل بيه نورت

ليل:المكان منور بأهله يا مجدي بيه 

مجدي :مش تعرفنا ولا ايه

نظر ليل لفجر بفخر وقال::المدام فجر المنشاوي 

تبسم مجدي :وسلم عليها دون أن يمد يده وقال

مجدي: من شكلك و طريقة لبسك بيقول انك مابتسلميش بالأيدي

اكتفت فجر بالابتسام

فرد ليل:فعلا هي مابتسلمش اصلها صعيديه وطبعها صعب 

ضحك كل من ليل ومجدي وفجر 

وكان هناك من يقف تأكله نار الغيره من فجر فهي كثيرا ما حاولت التقرب من ليل ولكنه لم يعطيها فرصه أنها نور بنت مجدي الذي يتحدث مع ليل 

تقدمت نور بخطوات بطيئة وهي تتدلع في مشيتها حتي وصلت إلى ليل وتحدثت بمياعه

نور:ايه ده ليل مش معقول وحشتني كده برضه متجيش تسلم عليا

ليل بجدية: اهلا ازيك يا انسه نور

تضحك نور بخلاعه:أنا كويسه المهم انت 

كانت فجر تنظر لها بقرف من ملابسها التي تفضح اكثر مما تستر و مكياجها الكثيف وكانت غيرانه جدا جدا من حديثها مع ليل بهذه الطريقه الخليعه ولكنها لاتريد أن تفعل أي رده فعل كي لا تحرج زوجها 

نور: صحيح سمعت انك اتجوزت دي مراتك

ليل: ايوه

نور:طب ايه مش هتعرفنا

ينظر لها ليل بضيق ثم ينظر إلي فجر ويتحدث 

ليل : فجر دي نور بنت مجدي بيه شغاله معاه في شركته

ثم ينظر إلي نور:

ليل:انسه نور دى

تقاطعه فجر:لا سبني انا هعرفها علي نفسي 

خطت فجر خطوه أصبحت بها أمام ليل وفي مواجهة نور 
ولكن صدم ليل عندما راي فجر وهي.........

يتبع الفصل التالي اضغط هنا 

الفهرس يحتوي علي جميع فصول الرواية 
" رواية فجر الليل " اضغط علي اسم الرواية 
عرض التعليقات

تعليقات