رواية وردة لكن الفصل الرابع
رواية وردة لكن الفصل الرابع
مُعتصم بعصبيه..ازاي..ازاي تتجوز هيا مش وعدتني أنها هتحبني...ازاي تتجوز..وكمان الانسان ال'زبا'له دا..
عبير بدموع علي حال ولادها..ليه كده يابني أنت دلوقتي متجوز اختها..لا وانسانه بتحبك ليه بتجرحه كده هيا متستهلش كده..
مُعتصم بصريخ..يعني هيا متسهلش وانا اللي استأهل صح..أن اللي انفز اومر حضرتك انتي وامي وانا اتفلق بجاز عادي مش كده..انتم فكرتم في كله معاد أنا.. أنا ذنبي ايه اتجوز واحده مش بحبها..ليه اشوف حبيبتي بتروح لغيري والمفروض اسكت..ليييييه عاوز افهم..
..حقيقي أنا مش مصدومه من رديت فعلو لكن معا حق الحب مش بيدينا..ووجعو انا عارفه كويس..وللاسف عمري مقدر ادوي جرحو عشان..انا لحد الان معرفش الدوا للجرح دا..لكن انا مش عاوزه ينجرح اكتر من كده فيها اي لما ابعد..طالما عارفه ان استحاله خلاص يحبني..وصممت أنفذ اللي في دماغي..
........
"عند إيهاب وأميره"
أميره بفرحه...أنا فرحانه اوي يايهاب..أنا حاسه أن طيره من الفرح وأخيراً بقيت مراتك..
إيهاب بخبث..ايوه يحبيبتي أخيراً بقينا لبعض أنا حابب اشكرك على وجودك معايا في الوقت ده..واسف ان مخلتكيش تفرحي زي اي عروسه وسط أهلها..وكمل بتمثيل الحزن..وعرفه أن اهلي الله يرحمه سبوني في الحياه دي من غير ضهر..
أميره بحنان..يحبيبي سيبك من كل دا كفايه عليا وجودك معايا..انت عارف أنا حسيت بي اي يوم مجيت لخوتي..كملة بعياط..حيست أن روحي التسحبت مني..وكنت هدمر حياتها كلها لكن ربنا رجعك ليا تاني..وأنا مش عاوزه حاجه خالص غيرك..وقربت منو تحضو'نو
إيهاب بحبث وهو بيقربه منو..عارف يحبيبتي ويلا نبدأ حياتنا سوا وعلي طول..
أميره ابتسمت واكديت كلامو
..............
"عند معتصم"
.... هو أنا ليه علي طول مظلوم بالاسلوب دا ليه محدش حاسس بيا..حته امي بعد مدمرت حياتي سابتني ومشيت..أنا كرهت كل اللي حواليا.. قطع كلامي دخول ورد..أنا عارف انها مظلومه زى بظبط لكن أنا مش بيدى..وبصيت ليها لقيت حزن اول مره اشوفه..وملامحه باهتيت..هيا كانت ورده..ورده بمعنا الكلمه..اي اللي حصل..معقول اكون السبب في اللي هيا فيه..
ورد بضعف وملامح تعب..عاوزه اتكلم معاك شويه ممكن..
اتكلمت الكلمتين دول وانا حسيت ان قلبي اتنبض..أنا نسيت انها كانت تعبانه..قومت..بسرعه عليها لما لحظة انها داخت..ومسكت ايديها وقعدتها علي الكرسي وأنا قعدت قصدها
..في اي ياورد..حاجه تعباكي..
ورد بتمثيل القوه..لا مفيش حاجه يمُعتصم انا بخير..لكن عاوزه اتكلم معاك في موضوع اختي..ا.
قطعتها وقولت..سيبك من الموضوع دا انا هحله..معا ان مش عارف ازاي لكن مش هسمح ليه يأذي أميره..
ورد بحزن..انا جايه عشان كده..انا عندي حل..
رديت عليها بأستغراب.. حل! حل اي دا..
ورد..نطلق..
.. حقيقي كنت مستني منها اي حاجه بس فعلاً مكنتش عارف انها ممكن تقول حاجه زى ده..انا عارف انها بتحبني..حته قبل مأنا احب اختها.. وانا حبها الاول.. والمفروض حاجه زى دي تفرحه..لكن اي اللي حصل..
ورد..انا عارفه إنك مستغرب بس هو دا الحل..انت عارف ان ايهاب بيحبني..ولما يعرف ان احنا اتطلقنا هسيب أميره..وبكده هترجع ليك
اتكلمت بعصبيه..نعمم..انتي اتجننتي ياورد ازاي عاوزاني اعمل كده..انتي عارفه عاوزه تعملي ايه..
ورد..عارفه..وعارفه كويس كمان بس دا الحل الوحيد.. اانا خايفه علي اختي.. وانت خايف علي حبيبتك.. فالازم يحصل كده.. وصدقني انا هعمل كل اللي اقدر عليه عشان ابعد ايهاب عنكم وانا كمان هبعد انا مش عاوزه اكون تقيله علي حد تاني..
ردرديت عليه بهدوء..تمام سيبيني أفكر
ورد..أقوم انا بقا..
.......
حقيقي انا لما طلعت من عندو حسيت بنار جوايا..حته ماتمسكش بيا..لدرجه دي انا تقيل عليه..لكن خلاص انا مش عاوزه حد في حياتي انا تعبت..ولا أنا هكون في حيات حد..
قطع كلامي صوت تلفون مُعتصم برقم الدكتوره..فتحت عليها
الدكتوره..
ورد بدموع فرح..الحمدلله
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية وردة لكن" اضغط علي اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق