Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية خلف الستار الفصل الثاني 2 بقلم ريم محمد

 رواية خلف الستار الفصل الثاني 

رواية خلف الستار الفصل الثاني 


_علي:زى ما سمعتي

_هاجر بصدمة:ليه؟

_علي:عشان حاجات كتير أوى أوى يا هاجر، عارف أنك مصدومة وجواكِ مشاعر متلخبطة بس صدقيني دَ الأنسب ليَّا ولكِ وعشان أحمكِ أنتِ دلوقتي بقيتِ تِخُصيني 

_هاجر بدهشة:أنا مش فاهمة حاجة ومش عارفة أقول إيه غير أنّي فرحانة مع مستغربة

_علي بإبتسامة:عارف كُلّ دَ ومقدر بس أنا هفهمك لمَّا نتجوز 
قدامنا يومين نقرأ فاتحة وكتبان كِتاب واسبوع واحد نتعرف على بعض وبعدها نتجوز، مُستعدة تديني الفرصة أكون أمانك وسندك

_هاجر بإبتسامة:أنا لحد دلوقتي مش مصدقة أنّي هتجوز من علي لاعب الكرة المشهور اللى أنا مجرد فان عنده!!

_علي: كُنتِ فان دلوقتي هتبقي مراتي+ أنا مش علي.. أنا حد تاني 

_هاجر بصدمة: أزاى؟

_علي:هفهمك لمَّا نتجوز لأن الموضوع خطير أوى

_هاجر بخوف:أنت مين 

_علي بحُزن:كان نفسي أخدك فى حُضنِ أبقى أمانك بس مينفعش أقرب غير لمَّا تبقي حلالي متخافيش أنا مش مُجرم ولا حد خطير بس مهنتي هى اللى خطيرة 

_هاجر بعدم إستعياب:أنا توهت؟!

_علي: وأنا تعبان أكتر منك لمَّا صدقت شوفتك تعرفي جالي أرق أد إيه عشان ألاقيكِ

_هاجر بإستغراب:توهت وأرق!!، أنت تعرفني قبل كدا؟

_علي:حافظك صم، مُستعدة نعمل أول خطوة فى حياتنا تقربنا لفتح الصندوق 

_هاجر بخوف:ممكن أمشي

_علي بحُزن:حاضر من حقّك تخافي وترفضيني بس صدقيني أنتِ فى قلبي يا هاجر ومش بضحك عليكِ وهثبت لكِ كدا

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

_علي بتنهيدة:قولتلها يا عمرو 

_عمرو بخوف:عملت إيه!!

_علي بتنهيدة:متخفش قولتلها أنّي أعرفها وبحبّها بس مش أكتر

_عمرو بإرتياح:طيب وعملت إيه 

_علي:طبعًا خافت لأنّي ممهتدش قولت علطول إنّي بحبّها وعارفها كويس 

_عمرو:هى دلوقتي فى خطر

_علي:ما دى المُشكلة، أنا خايف عليها أكتر من نفسي بجد عشان كدا عايز نتجوز بسُرعة 

_عمرو:حد يعرف؟ 

_علي:مقولتش لحد يا أنس

_عمرو بصدمة:خُد بالك أنتَ كدا قولت إسمي الحقيقي 

_علي بصدمة مماثلة:معاك حقّ أنا غلطت، ربنا يستر 

_عمرو:أمال لمَّا تتجوزها هتعمل إيه مجرد لقاء وتوهت

_علي بجدية:أنا هتجوزها حتّي لو العالم كُله وقف ضدي وهركز فى شُغلي أنا لمَّا صدقت لاقيتها يا عمرو

_عمرو:أنا عاذرك يا علي معاك حقّ 

_علي:بس يا خوفي لتكون منهم 

_عمرو:ركز على إيديها 

_علي:لمَّا تثق فيّ الأول، من حقّ طارق ظهر

_عمرو:ظهر؟!!، طب ليه؟

_علي بغيرة:أكيد مكنش خاطبها عن حُبّ، بس مستني يقع فى إيدي هولع فيه وهعرّفه الصح 

_عمرو:بلاش نار الغيرة تحرقك تخيل كام واحد شفها وأُعجب بيها قبل ما تلاقيها

_علي بغيرة قاتلة:بس هتبقى ليّا فى الأخر وأى حد بعد كدا هيقرب منها هولع فيه حيّ 

_عمرو:هتقولهم؟

_علي:لأ، هحطهم تحت الأمر الواقع

_عمرو:بس أنت غلطت لمَّا أتصرفت بمشاعرك كدا هى أتعرفت 

_علي بندم:للأسف أه كنت ماشي كويس لحد ما غلطت بس هحاول أسرع من جوازنا عشان تبقى فى أمان

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

_طارق:مش راضية ترجع

_مهي ناسية يا غبي

_طارق:اه، بس هى مش طيقاني

_أصرف مش عارف تتعامل مع سِت؟

_طارق بحرج:مش القصد بس هتكون تحت رجيلك 

_تصدق غلطنا لمَّا رجعناها 

_طارق بتفكير:هو مفعوله بيفضل كتير؟!

_مش عارف بس جرب وشوف كدا 

_طارق:تحت أمرك يا باشا

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

*روحت البيت وأنا مشاعري متلخبطة ومش عارفة أفكّر هو معقولة بيحبّني وكمان عارفاني من فترة وبعدين شُغله إيه الخطير والأخطر هو مش علي!!*

*مش مصدقة أزاى حد مشهور هيحبّني مشاعري ناحيته كإعجاب بشخصيته العامة مش لشخصه قعدت أفكّر كتير هعمل إيه وبصراحة مُترددة أزاى هتقبله وأنا مجرد إعجاب مش أكتر وكمان هيبقى جوزي!!*

*حسيت دماغي هتتفجر من كُتر التفكير*

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

"الصُبح"

"صباح الخير على آسرة الفؤاد 
متنسيش هفضل معاكِ وأمانك يا هاجر، أنتِ اللى فاضلة ليَّا من الدُّنيا خُدي بالك من نفسك أنا هكون معاكِ فى كُلّ وقت هستناكِ قدام بوابة الجامعة"

*دى رسالة جتلي من علي أو معرفش مين هو حقيقي بس معرفش ليه هو خايف علىّ كدا وأنا مين؟ بالنسباله!!*

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

"فى الكُلية"

*لاقيت واحد لابس تيشرت أبيض على بنطلون إسود وجاكت جينز وكاب ولابس نضارة شمس، عرفت أنه علي*

_علي:عمرو صاحبي عليكِ فى الكُلية عينه عليكِ فى الكُلية متخافيش

_هاجر بتوتر:أنا ليه فى خطر 

_علي بندم:بسببي، أدخلي دلوقتي عشان شكلك بقى واضح والناس هتعرف إن أنا علي

_هاجر:تمام 

*دخلت المحاضرة ولاقيت عمرو بصلته كدا وأنا مستغربة كأني فى حِلم وبصلي بمعني أطمني أحنا هِنا*

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

_علي:راقبه كويس، إيه لازم أسافر بعد أسُبوع 

*معايا أسُبوع واحد بس طب هاخدها معايا أزاى أنا ضيعتك مرة مش هضيعك تاني مرة يا هاجر*

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

_طارق:اه، أول ما تروح أعمل كدا 
أنا هراقبك من بعيد تمام 

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

_علي بحُزن: كُلّ حاجة شاهدة على اللى حصل ونهايتك على إيدي يا طارق، عملوا فيكِ إيه يا هاجر 

حاسس كُلّ حاجة بتوجعك بتمرّ علىّ الأول 

*شعوري صعب أكلم لوحة وقُدامي الأصل!، بس الأصل خايفة منّي معرفش حصلها إيه بعد ما سبتها الحاجة الوحيدة الحقيقية هى هاجر 
وإن عملوا فيها حاجة يبقى أنا أتنهيت بجد*

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

*طلعت من الكُلية وروحت البيت وأنا بفكّر فى كلامه ومعرفش ليه حسيته صادق كمية الوجع اللى فى عُيونه، غير لهفته علىّ حسستني بالأمان وحسيت بجزء من شعوره هو موجوع ليه!*

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

_عمرو بتَدارك:بس طارق عارف حقيقتها يعني الذنب مش ذنبك

_علي:عارف منا مش عبيط عشان أعترف ليها بحبّي قُدام الكُلّ وطارق بيتجسس علينا لأنه هيتأكد ساعتها أنها هاجر تخصني وأنا ***

"فلاش باك"

_هاجر بإستغراب:هو ليه أتنقلنا من ملعب لتاني؟ 

_علي بهدوء:عشان دَ مساحتي الشخصية، وأعرّفك على جزء من حياتي 

_هاجر:حياتك، أشمعنا أنا؟

_علي:عشان هاجر ملك علي 

"باك"

_عمرو:وطبعًا عازل لصوت منعًا لأى تسجيل 

_علي:اه، وكدا كدا طارق عايز يرجعها بس مش عارف بس أنا مستني اللحظة اللى أخلص عليه فيها 

_عمرو:مش لوحدك يا علي بس بحُكم شُغلنا لازم نَتريث 

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

"بالليل" 
كُنت طافية الأنوار ورايحة أنام

*جتلي رسالة من علي بيقول 

"عايزك تستخبي بسُرعة متطلعيش غير لمَّا أقول أطلعي"

*أستغربت من رسالته وجيت أجري لاقيت شخص قُدامي فجأة وماسك مُسدس وعايزة يطخني، فجأة طلع علي ولسه هيطخه جه الشخص دَ وراح طاخخ علي!!، ووقع قُدامي غرقان بدمه واللى طخه جري 

_هاجر بصدمة ممزوجة بخوف هستيري

:علي!!


يتبع الفصل التالي اضغط هنا


reaction:

تعليقات