Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية احببت بنت البندر الفصل الاول 1 بقلم بوده حمدي

 رواية احببت بنت البندر الفصل الاول 1 بقلم بوده حمدي


رواية احببت بنت البندر الفصل الاول 1 بقلم بوده حمدي


"السلام عليكم اعرفكم بنفسي انا عبد الرحمن من المنيا شاب صعيدي اهلو قرروا يسافروا المدينه تعالو نشوف حصل ايه"
انا:السلام عليكم يا بوي 
ابويا:وعليكم السلام يا ولدي كنت فين 
انا:كنت في الغيط ولسه راجع دلوقتي
ابويا:ماشي خش استحمى وغير خلجاتك عشان امك تحط الوكل وعايزك في موضوع مهم
انا:امرك يا بوي
               بعد الاكل
انا:خير يا بوي عاوز مني حاجه
ابويا:انتا عارف يا ولدي ان الشغل في الأرض صعب جوي 
وانا مش هقدر استحمل اروح الغيط تاني وانت عارف كويس انا معايا شهاده 
انا:مش فاهم برضك حضرتك عاوز ايه
انا:انا جالي شغل في بنك محترم في عين شمس وانا قررت أني هبيع البيت الكبير اللي احنا عايشين فيه وابيع الأرض 
انا :وه ازاي يا بوي عايزنا نسيب البلد ونروح البندر(البندر معناها المدينه)طب وجامعة المنيا اللي انا داخلها 
ابويا:انا هاجدملك في جامعة عين شمس 
انا:بس يا بوي....
ابويا:مفيش بس انا جلت كلمه واحده متزعلنيش منك عاد
انا:اللي تشوفه يا بوي
(دخلت الاوضه بتاعتي وانا متعصب وامي دخلت ورايا )
امي:وه مالك يا ولدي زمجان ليه عاد(زمجان معناها متعصب)
انا:صوح ابويا عايزنا نسيب البلد ونعيش في البندر
امي:صوح يا ولدي بس هنعمل ايه ادي الله وادي حكمته
انا:انا نازل يا امي عايزه اي حاجه مني 
امي:له يا ولدي عايزه سلامتك ربنا يصلح حالك يا عبد الرحمن يا ولد بطني 
(نزلت الشارع عايز أودع البلد حاسس انها هاتوحشني روحت الأرض عشان أودعها )
انا:هاتوحشك جوي جوي كل نقطة عرق نزلة مني كانت في الأرض دي حيلي اتهد فيكي وانا برويكي عشت فيكي احلى سنين الطفوله لحد ما كبرت وبقيت هخش الجامعه يعز عليا اني اسيبك اشوف وشك بخير مع اني حاسس اننا مش هنتقابل تاني
         (رجعت البيت بعد ما ودعت الأرض )
امي:انت رجعت يا عبدو يلا لم خلجاتك عشان هنسافر بكره الصبح بدري
انا:حاضر يا امي 
امي:يلا نام عشان هنسافر بكره الصبح بدري 
انا: ماشي يا امي تصبحي علي خير 
امي :وانت من اهل الخير يا ولدي
(في الصباح جبنا عربيه كبيره عشان تنقل العفش )
ابويا:براحه يا اسطى محمود اوعى العفش يتكسر
الاسطى محمود: احنا خلصنا يلا نتوكل على الله قبل الشمس ما تفرش الأرض 
ابويا:اركبي يا ام عبدو انتي وعبدو 
انا:حاضر يا بوي بسم الله توكلنا على الله ولا حول ولا قوة الا بالله 
(بعد خمس ساعات سفر وصلنا اخيرا وبعد ما طلعنا العفش الشقه )
امي :يلا يا ابو عبدو انت وعبدو انا حطيت الوكل
ابويا:تسلم ايدك يا ام عبدو 
امي:كل يا ابو عبدو انت شجيان وتعبان من طليع العفش للشقه 
ابويا:وه..مبتاكلش ليه عاد يا ولدي دا انت تعبان وشجيان من اول النهار ولا وكل امك مش عاجبك 
انا: له مش عاجبني كيف عاد وكل امي دايما زين بس انا مجايليش نفس انا هادخل انام عشان ورايا غيط بكره الصبح 
ابويا:غيط ايه يا ولدي انت نسيت ان احنا في مصر 
انا:معلهش يا بوي مش قادر انسى بلدنا ولا قادر انسى اصلنا
ابويا:معلهش يا ولدي هاتتعود وحده وحده 
انا:انا داخل انام تصبحوا على خير 
امي:وانت من اهل الخير 
ابويا:يلا يا ام عبدو قومي لمي الطبليه عشان ننام 
امي:حاضر يا ابو عبدو 
(وبعد مرور اسبوعين بدأ العام الدراسي الجديد وعبدو يستعد لدخول الجامعه)
انا:عايزه حاجه يا امي قبل منزل 
امي:ملكش دعوه بحد وركز في محضراتك كويس
انا:حاضر يا امي
امي:خد السندويشات دي كلها في الفسحه 
انا:فسحه ايه يا امي مفيش الكلام ده في الجامعه انا عايزك تدعيلي بس 
امي دعيت لك من قلبي يا ولدي 
انا:مع السلامه
امي:مع السلامه
(في الجامعه)
الدكتور:السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 
الطلاب:وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته 
الدكتور: انا مش هديكم حاجه النهارده النهارده احنا هنتعرف على بعضينا 
(الدكتور فضل يقوم كل واحد فينا يسأله لحد ما جه الدور عليا)
الدكتور: اسمك ايه 
انا:اسمي عبد الرحمن محمد
الدكتور: كنت في مدرسة ايه 
انا:كنت في مدرسة جزيرة تل بني العمارنه الثانوي بنين 
الدكتور:دي فين دي يا عبد الرحمن 
انا:في المنيا يا دكتور 
الدكتور :انت صعيدي 
انا:صوح يا دوكتور 
(الطلبه ضحكوا عليا لما قلت صوح ما عدا بنت واحده)
الدكتور:هشششش سكووووت بتضحكوا على ايه الصعايدة دول اهل الكرم الإنجليز لما دخلوا مصر مقدروش يدخلوا الصعيد اقعد يبني متزعلش
انا :متشكر يا دكتور
(عدى اليوم الدراسي اخيرا كنت مخنوق من الجامعه )
كنت ماشي في الشارع بكلم نفسي لحد ما سمعت صوت بنت بتقول:يا استاذ يا استاذ عبد الرحمن
ببص ورايا لقيت😱...


يتبع الفصل التالي اضغط هنا


الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "  رواية احببت بنت البندر " اضغط علي اسم الرواية 
عرض التعليقات

تعليقات