Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

روابة خلف الستار الفصل الاول 1 بقلم ريم محمد

 رواية خلف الستار الفصل الاول 

رواية خلف الستار الفصل الاول 


_ممكن توقعلي على دى؟

_علي بتكبر:وأنتِ مين عشان أوقع؟

_هاجر بتكبر مماثل:كنت من المعجبين بس دلوقتي لأ

_علي:وسعي لغيرك

*مشيت وأنا متعصبة من تكبره دَ وكنت عايزة أولع فيه حرفيًا أنا كنت من أشد المعجبين بيه دلوقتي لأ*

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

_علي:أنا جي، اه خلص

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

_نداء:شوفتيه؟

_هاجر بغضب:اه وياريتني ما شفته شايف نفسه أوى 

_نداء:مهو لاعب مشهور برضو ومعجباته كتير أوى 

_هاجر:بس لازم يكون متواضع مش عشان لاعب كرة وحلو شوية يشوف نفسه

_نداء:إيه دَ مش هتغيري وتقولي لأ أنا بس اللى مُعجبة بيه

_هاجر:أنتِ فى إيه وأنا في إيه

_نداء:بحاول أخفف عنك أعمل إيه وبعدين سِت البنات مش محتاجة حد يقولها أنها حلوة كد كدا هو مشهور وكدا فكك منه مش هتوصلي له

_هاجر بحُزن:معاكِ حقّ

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

_علي:حصل 

_عمرو:إيه إللى حصل؟

_علي:اللى حلمت بيه

_عمرو:خد بالك بقى يا علي 

_علي:إن شاء الله 

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

*رُحت الكُلية والبنات كُلها بتتكلم عن علي لاعب السلة المشهور وهما فرحانين أنهم شافوه وكمان بيتكلموا على البنت إللى عاملاها وحش والبنت دى طبعًا أنا بس محدش أخد باله أنها أنا*

_نداء:ربنا يستر ومحدش يعرف أنها أنتِ

_هاجر:مش فارقة كتير بعد اللى حصل أنا مضايقة أساسًا 

_نداء:طنشي كدا كدا مش هتقابليه تاني ومتروحيش أى حفلة يعملها للفائز
_ممكن توقعلي على دى؟

_علي بتكبر:وأنتِ مين عشان أوقع؟

_هاجر بتكبر مماثل:كنت من المعجبين بس دلوقتي لأ

_علي:وسعي لغيرك

*مشيت وأنا متعصبة من تكبره دَ وكنت عايزة أولع فيه حرفيًا أنا كنت من أشد المعجبين بيه دلوقتي لأ*

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

_علي:أنا جي، اه خلص

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

_نداء:شوفتيه؟

_هاجر بغضب:اه وياريتني ما شفته شايف نفسه أوى 

_نداء:مهو لاعب مشهور برضو ومعجباته كتير أوى 

_هاجر:بس لازم يكون متواضع مش عشان لاعب كرة وحلو شوية يشوف نفسه

_نداء:إيه دَ مش هتغيري وتقولي لأ أنا بس اللى مُعجبة بيه

_هاجر:أنتِ فى إيه وأنا في إيه

_نداء:بحاول أخفف عنك أعمل إيه وبعدين سِت البنات مش محتاجة حد يقولها أنها حلوة كد كدا هو مشهور وكدا فكك منه مش هتوصلي له

_هاجر بحُزن:معاكِ حقّ

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

_علي:حصل 

_سعيد:إيه إللى حصل؟

_علي:اللى حلمت بيه

_سعيد:خد بالك بقى يا علي 

_علي:إن شاء الله 

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

*رُحت الكُلية والبنات كُلها بتتكلم عن علي لاعب السلة المشهور وهما فرحانين أنهم شافوه وكمان بيتكلموا على البنت إللى عاملاها وحش والبنت دى طبعًا أنا بس محدش أخد باله أنها أنا*

_نداء:ربنا يستر ومحدش يعرف أنها أنتِ

_هاجر:مش فارقة كتير بعد اللى حصل أنا مضايقة أساسًا 

_نداء:طنشي وكدا كدا مش هتروحي أى حفلة يعملها للفانز بعد كدا

_هاجر:دَ اللى هيحصل

*احم احم أعرفكم بنفسي دكتور عمرو وأتمنى وجودي يكون خفيف عليكوا وتتخرجوا وتدعولي، دلوقتي هبدأ معاكوا المحاضرة*

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_علي:أنا هسافر تمام، هكلم عمرو 
ألو يا عمرو، أنا هسافر بعد بكره تمام خُد بالك بقى

_عمرو:تمام 

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

*مسكت الفون لاقيت البنات كُلها منزله صورها أنها أصورت معاه حسيت بخنقة أصور مع الكُلّ ومعايا أنا وعاملني كدا؟ أنا أساسًا بحبّ كرة السلة بس للأسف قصيرة وأكتر معجابينه بنات*

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

*نزلت أشتري شويه طلبات وبصدفة لاقيته أتصدمت!!، اللى هو ازاى يعني؟ هو عايش هنا؟ بس أتعاملت عادى*

_هاجر:أتفضل الحساب 

_الكاشير:ناقص فلوس 

_هاجر:كام؟ 

_الكاشير:ميه

_هاجر:ميه؟، تمام خلّي الحاجات هنا وأنا هروح أجيب الباقي من البيت

*روحت البيت لأنه قريب من السوبر ماركت وأنا مستغربة دَ أنا عاملة حسابي على الفلوس المُهم خدتها ودخلت السوبر ماركت*

_هاجر:أتفضل 

_الكاشير:أدفعوا، والباقي أهو الحساب كُله أدفع

_هاجر بإستغراب:معقولة؟ مين دفعهم

_الكاشير:الأستاذ اللى لسه طالع دَ 

_هاجر:تمام 

*جريت وأنا مستغربة من اللى عمله وكمان الكاشير مش عرفه؟*

_هاجر:لو سمحت أنت دفعت الفلوس ليه مكنش فى داعي لدَ أستنى هروح أجيب الفلوس وأديهالك

_علي:موقف إنساني عادي وبعدين متتكلميش معايا عشان مش أتعرف بحمد ربنا إن الكاشير مش عرفني

_هاجر بسُخرية:ما أنت عامل زى الحرامية 

_علي بهدوء:طب روحي عشان مش أخطفك 

_هاجر:مكنش ليه لزوم اللى عملته دَ

*لاقيته فجأة قرب مني وأتكلم بعدها وقال أعتبريها صدقة وبطلي عِند أنا مش فاضي لتصرفاتك دى وبعدها بصلي كدا ومشي*

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

*أنا كُنت مش مصدقة نفسي هو دفعلي؟ طب ليه وهو عاملني وحش!*

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
"أجبرتُ رئتاي على تَنفسُكِ فكيف التملص منكِ وأنا فى هواكِ متيمُ"

_إيه إللى أنتَ كاتبه دَ يا علي؟

_علي بتوتر:أنا أسف جت كدا

_عمومًا روح جهز شنطتك عشان السفر

_علي بعملية:تمام يا فندم

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

*نزلت الكُلية وقررت محكيش حاجة لحد عشان محدش يعرف علي ساكن فين*

_عمرو:إيه إللى أخرك كدا يا آنسة؟

_هاجر:أنا أسفة يا دكتور، اتأخرت غصب عني 

_عمرو بنبرة بها بعض الحِدة:بعد كدا يا أنسة تيجي بدري 

_هاجر:حاضر

*دخلت المحاضرة وأنا متوترة وعلى أعصابي وكُنت مضايقة أوى من اللى حصل، غير إن نداء كانت غايبة*

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

"فى بيت علي"

_علي:عمرو بلاش اللى عملته دَ

_عمرو:منا مينفعش أخلط بين دَ ودَ يا علي

_علي بغضب:لأ هتخلط عشان اللى عملته مينفعش بحذرك

_عمرو:خلاص أنا مش أدك

_علي بشرود:هسافر بكره 

_عمرو:ربنا معاك

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

_هاجر:أنتِ بتهزري يا نداء؟ 

_نداء:وأهزر ليه؟ هعدّي عليكِ وجربي 

_هاجر:تمام 

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
*جهزت نفسي ولبست شيك وطلعت مع نداء عشان أشوف أخوها اللى مُعجب بيا دَ وعلى أساس قراري هيتقدم ولا لأ، نداء جت ومشينا وحسيت إن فى حد ماشي ورانا بس أتعملت عادى عشان محسسش نداء بحاجة*

"فى المطعم"

_أحمد بإبتسامة:مساء الخير، فرحت جدًا أنك جيتي

*حسيت إن فى حد لسه مقرابنا عشان كدا مكنتش مرتاحة نهائي وقررت أمشي*

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

"قدام بيت هاجر"

_علي بحُزن ممزوج بغيرة شديدة

بتطلعي مع ولاد، لمَّا أفضالك بس يا هاجر 

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

*سافرت وبالي مشغول بيها وبفكّر فيها وقررت وأنا فى الطيارة أرسم ولمَّا رسمت رسمتها هى!!*

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

*أتوضيت وصليت ومسكت فوني ولاقيت رسالة مبعوتة ومكتوب فيها
"أيُعقل تكوني دمي الذي يُضخ وتصبحي سُمي!!"

*أستغربت وبعت مين عمل سين ومردّش، طنشت لأنّي معرفش مين وكمان غير اللى كان بيراقبني امبارح وقررت مرتبطش*

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_علي بعملية:تمام يا فندم 

_هتنزل قبل المباراة بشويه

_علي:هحاول أدرب هنا 

_تمام 

*حسيت بخنقة وضيق عشان بسهولة لاقيتها للأسف وأتعلقت بيها*

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

*قررت أرسمها عشان تفضل معايا هاجر مش مصدق أنّي لاقيتها*

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

*روتيني اليومي المُعتاد عملته ونزلت الجامعة لاقيت أحمد مستنيني استغربت!!*

_أحمد بتوتر:أنا أسف أنّي جيت بس معرفتش رأيك؟

_هاجر:أنا مقدرة كُلّ دَ بس حاليًا مبفكّرش فى الارتباط 

_أحمد بحُزن:أعرف كدا إن كُلّ شئ نصيب

_هاجر:اه، وأسفة بجد بس غصب عني ربنا يوفقك يا رب 

*دخلت بعدها وكُنت حاسة بالذنب بسببه، بس حاولت أنسى*

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

"بعد مرور مُدة"

_نداء:علي هيلعب مباراة انهاردا 

_هاجر بلامباة:اه

_نداء:طب مش هنروح نشجع

_هاجر:مش هروح 

_نداء:بلاش الشُغل دَ وتعالي معايا

_هاجر:لأ، هتابع هنا

_نداء:مش عايزة أضغط عليكِ اللى أنتِ شيفاه

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

*نداء مشيت وعملت فشار واتفرجت عليه وهو بيلعب وقررت أروح أتابع من بعيد*

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

"فى الملعب"

الجمهور "علي علي

*وقفت أتفرج عليه وهو بيلعب وكان مُتحمس جدًا وبعدها خلص وكُنت فرحانة لفرحته وبعدها قررت أمشي*

_أحد أفراد الأمن:ممنوع خروجك يا أنسة

_هاجر بإستغراب:اشمعنا المفروض أنا من الجمهور والمفروض أروح

_علي:مش شايفة نفسك مستعجلة شوية 

_هاجر بصدمة:أنت اللى عملت كدا؟

_علي:أه وهنفضل فى الملعب

_هاجر بتوتر:ليه؟

_علي:عشان نلعب كرة سلة

_هاجر:بس أنا مينفعش أنا من الجمهور 

_علي بهدوء:أنتِ معروفة هاجر 

_هاجر بصدمة:أنا؟، أزاى؟؟

_علي:عشان وقتها عاملتك وحش وأنا أصورت مع الكُل وأنتِ لأ ومش من عوايدي أتكبر على المعجبين بتوعي، دلوقتي هدربك

_هاجر بفرحة:أنا مش عارفة أقول إيه هلعب معاك أنت؟

_علي بإبتسامة:أينعم قصيرة بس نيجي كرسي توفقي عليه

*وقعت على الأرض ورجلي أتعورت جه مخضوض والتعويرة كانت جامدة لأنّي مش متعودة على لعب الكرة أساسًا*

_علي بخضة:مالك، أستني هجيب الإسعافات الأولية وهخلّي حد يجيب أكل ومية لأن مينفعش نطلع برا هيعرفوني 

*عمقت الجرح كان هو بعد لمَّا أعقمه وكلنا وكُنا مبسوطين كان بالنسبالي حلم بجد مش مصدقة*

_علي:دلوقتي صلحت سوء التفاهم اللى بينا، هتصل بتاكسي يوصلك

_هاجر:مش عارفة أشكر حضرتك أزاى أنا فرحانة بجد

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

*حكيت لنداء على كُلّ حاجة وكُنت طايرة من الفرحة وأد إيه هو تركيبة غريبة كدا*

_نداء:هو طلع ذوق أهو حكمتي عليه غلط

_هاجر بهيام:اه 

*روحت وحسيت بحد ورايا كدا بصيت ملقتش حد وفجأه ظهرلي 
طارق!*

_طارق:أهلًا بخطيبتي 

_هاجر بغضب ممزوج بخوف
أنت صدقت نفسك ولا إيه أحنا فركشنا الخُطوبة أنت نسيت

_طارق بنبرة غريبة 

وأنا مش عرفت أختك أنّي عمري ما هسيبك وربي إن ما رجعتي ليَّا لوريكِ النجوم فى عز الضُهر

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

*مشي وكان قلبي فى رُكبي وكُنت خايفة أوى وفجأة طلع علي لأنه ساكن قصادي فى منطقة عادية معرفش ليه!*

_علي بغضب:هو مين اللى كان برا دَ

_هاجر:وحضرتك تدخل ليه هو كلكوا متفقين تزعقولي

_علي:مقصدش بس أتعصبت يعني

_هاجر:طارق كان خطيبي لحد ما أكتشفت أنه ********

_علي بغموض:طارق أنا اللى هوريه النجوم فى عز الضهر بس الأول لازم نتجوز

_هاجر بصدمة:إيه!!


يتبع الفصل التالي اضغط هنا


reaction:

تعليقات