رواية صعيدي غير حياتي الفصل السابع
رواية صعيدي غير حياتي الفصل السابع
(البارت السابع) «بقلمي رضوي موافي»
(صعيدي غير حياتي )
وقف مهران اثر صراخ صافي
صافي بوجع : اااااااه
مهران بخوف : مالك ي صافي 😟
كان الجميع قد أتوا ع صراخها
صافي : اااه رجلي مش قادرة 🥺
صافيه : طب حركيها ي حبيبتي كده
صافي وهيا تقوم بتحريكها : اااه لا لا مش قادرة 🥺😩
مهران : أنا هطلب الدكتور علي ما تكونوا غيرتوا لها خلجاتها
صافيه : ابتسام ي بتي ساعديني ايدك معايا
مهران : يلا ي رجاله ع تحت
خرجوا الجميع وتبقي صافيه وابتسام ليساعدوها علي تغير ملابسها وغسيل جسدها من الطين
*********★**********★*********
تحت
صفوان : وهه كيف وجعت بت عمك ي عمران كنت فين لما وجعت
عمران بحرج : أنا آسف ي جدي أنا كنت بتكلم مع شاهي وهيا كانت بتتمشي مع توماس
صفوان بزعيق : جرالك اي في عجلك تسيب بت عمك لحالها مع الغريب وتجعد تتحدت مع الخواجات 😡 شكل جعدتك في مصر نستك عوايد بلدك
مهران يحاول أن يلم الموقف : خلاص ي جدي مجراش حاجه وبعدين هما مكنوش لوحديهم كلاتنا كنا معاهم وانا كنت شايفهم بعنيا
احمد : خلاص ي حاج هدي حالك وانت ي عمران تاني مرة متهملش بت عمك لحالها مع الغريب
عمران وهو منكس الرأس : حاضر ي ابوي
خالد : الدكتور وصل ي جماعه
اخذه مهران وصعدوا للاعلي
*******★**********★*********
دق مهران الباب قامت ابتسام بفتحه فرأها متسطحه ع السرير تأن من الوجع وترتدي عباءة
حمحم مهران : حطيلها حرام ع رأسها
أسرعت ابتسام بوضعه علي رأس صافي
مهران : اتفضل ي دكتور
قام الدكتور بفحص رجليها واخذ يتحسسها بيديه ويضغط عليه وكانت هيا تبكي أما عن مهران فكانت لوعه الغيرة التي تتحرك بداخله في نفسه اود أن يمسك يدي الدكتور التي تتحسس جسدها ويقوم بقطعها
فاق ع صوت الدكتور : عندها شرخ في رجليها هنربط برباط الضغط فترة وهيا بس ترتاح في سريرها وان شاء الله ترجع تقف تاني
مهران : يعني مهتحتجش لجبس ي دكتور
الدكتور : لا لا ملوش لزوم ده شرخ بسيط حتي مفيش ورم
مهران بقلق : اومال هيا موجوعه أكده ليه
الدكتور : دي خضه الوقعه مش اكتر وعلشان هيا شكلها ضعيف وحساسه اهتموا بس بالغذي بتاعها شويه
مهران : كتر خيرك ي دكتور
جاء مهران لينزل مع الدكتور فقام الدكتور بمنعه : لا رايح فين ي راجل خليك جمب مراتك وادعك لها رجليها
صُدِمَ مهران مما قاله وكذلك الجميع
مهران بصوت متحشرج : لا دي مش مرتي دي بت عمي
الدكتور بمشاكسه : مش باين انها بت عمك بس شكله في اكتر من كده خوفك الكتير ده ملووش معني 😉😉
ابتسمت صافي بداخلها
أما صفوان فتأكدت كل شكوكه أنه حفيده احب ابنه عمه
أما عن ابتسام ف دعت بداخلها أن يكون ما قاله الدكتور غير صحيح
مشي الدكتور وجلسوا كلهم حواليها
صفوان : شدي حيلك ي بتي وان شاء الله تخفي وتبجي احسن من الاول
توماس : بليززز صافي خفي بسرعه علشان نرجع
نقل صافي نظرها بين الجميع وقالت
صافي : لا ي توماس أنا مش هقدر ارجع دلوقتي أنا تعبانه محتاجه ارتاح فترة
توماس : اوو نوو مش معقول أنا حجزت التذاكر السفر بكرة الصبح
صافي : معلشي سافر انت وشاهي دلوقتي
شاهي بتوتر : لا انا مش هسيبك هفضل معاكي لحد ما اطمن عليكي
قالت هذا وهيا تنظر ل مهران الذي بدأ عليه تأكد شكوكه وأنه يعرفها ويعرف هذه العيون العسليه 😍
صافي : خلاص سيب شاهي معايا وسافر انت
توماس بحزن مصطنع : مع اني مش هقدر انك تبعدي عني بس هستحمل لحد ما ترجعيلي
قال هذا وهو ينظر لمهران الذي كان يضغط بفكيه ع بعضهم من الغضب
لم تعطي شاهي اي انتباه لما قاله توماس
صافيه : يلا ي جماعه كل واحد يشوف وراه اي ونسيب البنيه ترتاح
نهضوا جميعا من أماكنهم وهموا بالخروج ولكن اوقف مهران صوتها وهي تناديه
صافي : م مهران
التفت مهران إليها : نعم عاوزة حاجه
صافي بخجل : شكرا انك ساعدتني يعني وانك اااا انك
ابتسم مهران ع خجلها : متشكرنيش انتي بت عمي واللي عملته ده شئ طبيعي
صافي بحزن : بس
مهران : بس اي
صافي : بنت عمك بس
مهران بتهرب : أنا لازم اسيبك ترتاحي دلوجتي
صافي بدلع : مهران ابقي تعالي اطمن عليا كل شويه احسن يجرالي حاجه
مهران بسرعه : لا لا بعد الشر عنك هشج عليكي كل شويه مش عاوزة مني حاجه
صافي بحب : عاوزة سلامتك خلي بالك من نفسك
مهران بتوتر : الله يسلمك
وخرج مسرعا وأحكم غلق الباب واخذ يستمع لدقات قلبه التي وكأنها كانت في سباق
وضع مهران يديه ع قلبه : وبعدين هتعملي فيا اي تاني
جاء لينزل قابلته شاهي
مهران : أخبارك اي
شاهي : الحمدلله بخير
مهران : ممكن أسألك سؤال
شاهي بخوف لاحظه مهران : أن اتفضل
مهران : هو انتي اجنبيه ولا مصريه
شاهي بتوتر : اجنبيه ليه بتسأل
مهران : اصل شكلك مش شكل الأجانب شكلك شكل عرق المصريين
شاهي : ااه اصل انا ماما مصريه
مهران : اه ومالوا ي جمررر بجول اي صحيح
شاهي : نعم
مهران : كنت عاوز أسألك عن حاجه حلوه بتحبها صافي
شاهي بإبتسامه : اممممم صافي بتحب المشبك وبتحب الشوكولاته اوووي ❤️
مهران : ماشي متشكر جووي
شاهي بحب : متشكرنيش ي مهران
مهران وقد خفق قلبه عندما نادته ب اسمه فنظر إليها رأها تنظر إليه بحب بادي عليها
مهران : طيب أنا ماشي
شاهي : مع السلامه خلي بالك من نفسك
ابتسم إليها ومهران وغادر سريعا وصل الي غرفته وفتح دولابه وأخرج منه صندوقا به العاب بنات وأمسك عروسه منهم واخذ يكلمها
مهران بدموع : ليه بتفكرني بيكي كل ما ابص في عينيها بشوفك جلبي بيحبها حب غريب من وجت ما شوفتها حب تاني ملوش اسباب وهيا كمان شوفت عينيها نفس الحب نفس نظرتها ليا زمان بس انا مش هسكت احساسي صح مش بيكدب
مسح دموعه وادخل الصندوق مرة تانيه وخرج وغادر المنزل
********★*********★*************
أما عند شاهي كانت تبكي بحرقه وهيا تمسك صورة بها ولد وبنت يشبهان بعضهما
شاهي : غصب عني ي حبيبي غصب عني اني مقولكش خايفه، خايفه اللي مشيت بسببه زمان يرجع تاني لكن هيجي يوم واقولك اني عمري ما نسيتك ولا حتي نسيت عيونك والراحه والأمان اللي بحسه في قربك من اول ما دخلت البيت وشوفتك اتأكدت انك هو صوتك وحنيك وعيونك بتقول أنه انت هيجي يوم واعترفلك ي حته من قلبي ❤️
قبلت الصورة وقامت بوضعها في حقيبتها
ومسحت دموعها وراحت لتطمئن ع صافي
أثناء سيرها قابلت صافيه
صافيه : عاوزة حاجه ي بتي
شاهي : لا شكرا ي طنط أنا بس كنت هطمن علي صافي
صافيه بحب وهي تربت ع كتفها بحنان : جوليلي ستي زيهم انتي زي احفادي دوول
لمعت عيني شاهي وقامت بضم صافيه وهي تبكي اخذتها صافيه لغرفتها وأخذت تحتضنها وهيا تستغرب مشاعرها التي تغلبها لتلك الفتاه
صافيه بحنان : مالك بس ي بتي
شاهي وهي تمسح دموعها : لا بس افتكرت ماما
صافيه : وهيا فين مسافرة بلاد برة
لمعت عيونها بدموع : لا ماتت من زمان
صافيه وهي ع وشك البكاء : احتضنتها ي كبدي ي بنتي
شاهي : ماتت وانا لسه طفله عندي 4 سنين احتاجتها اوووي 🥺
صافيه بحنان : اعتبرني امك وستك ي بتي
نظرت إليها شاهي : ممكن اطلب منك طلب
صافيه : طبعا ي حبيبتي 😍
شاهي : كنت عاوزة عبايه زي اللي ابتسام بتلبسها وطرحه
صافيه بفرحه : بجد ي شاهي عاوزة تتحجبي والبسي زينا
شاهي وهيا تهز رأسها بنعم: أيوة وعاوزاكي تعلميني حاجات كتيررر
وعاوزة منك طلب تاني ولو مش عاوزة مش مهم
صافيه: انتي تطلبي اللي انت عاوزاه ومتخفيش
شاهي : كنت عاوزاكي تاخديني في حضنك لحد ما انام
صافيه بحنان : من عنيا تعالي في حضني ي بتي
احتضنتها شاهي ونامت براحه لأول مرة تتذوقها في حياتها وغطت في النوم بلحظتها
ربتت صافيه عليها بحنان : كبدي عليكي ي بتي مش عارفه انتي ليه جريبه من جلبي أكده ♥️
خرجت صافيه من الغرفه وذهبت ل ابتسام
ابتسام : عاوزة حاجه ي ستي
صافيه : كنت عاوزة عبايه وحرام من عندك
ابتسام : صافي بت عمي جابت
صافيه : عارفه بس دي شاهي اللي عاوزة
ابتسام : غريبه
صافيه : ربنا يهديهم ي بنتي
ابتسام : يااارب ي ستي
واحضرت ابتسام الملابس واخذتها صافيه لغرفتها وقامت بوضعها جانب شاهي النائمه وخرجت
*******★********★*******
تحت
صافيه : اومال في خالد واحمد ي صفوان
صفوان : راحوا الجمعيه الزراعيه يشوفوا سباخ الأرض وعمران في الأرض ومهران بينه خرج ولا اي مشفتوش
صافيه : وجاعد لوحدك ي حاج
صفوان : منا ملجتكيش جولت اطلع اطمن ع صافي واروح اريح جتتي شويه
صافيه : صافي نايمه أنا شوفتها وأما البنات يخلصوا الاكل هصحيها تاكل
صفوان : طيب تعالي نطلع نرتاح في جوضتنا شويه
صافيه : لا ريح في الاوضه اللي هنا علشان شاهي نايمه في بتاعتنا
صفوان باستغراب : ليه عاد فيها حاجه
حكت صافيه ما حكاه شاهي وعن احساسها الذي تشعر به
صفوان بتنهيدة : والله ومين سمعك دي حتي شبه المرحومه وانا جلبي حابها من وجت ما دخلت الدار ربنا يهدي حالها يااارب ♥️
صافيه : يااارب هجوم اشوف الوكل
صفوان : رووحي
********★********★******
اخذت صافيه صنيه الاكل وطلعت ل صافي
صافي بنوم : تعالي ي تيتا
صافيه : صحي النوم ي بتي يلا علشان تاكلي
صافي بجوع : أنا بجد جعلته اوووي
صافيه : طيب يلا ي حبيبتي كلي
صافي بنهم : الاكل حلووو اووي
صافيه : بالهنا والعافيه ي حبيبتي 😍
أنهت صافي اكلها وأخذت صافيه الصنيه ونزلت
عند شاهي استيقظت واستغربت الغرفه ولكن تذكرت وفاقت ولقت اللبس جنبها أخذته وارتدته وأخذت تتطلع لنفسها فكانت جميله جدا ونزلت تحت
$$$$$$$$$$$$$$$
تحت
كان الجميع يتناولون الغداء
شاهي : مساء النور ي جماعه
صافيه : مساء النور ي جمررر والله جمررر طالعه كيف البدر
شاهي بخجل : شكرا ي ستي
صفوان : اجعدي ي بتي اتغدي
جلست شاهي هي تجتنب النظر إلي مهران الذي كان ينظر إليها بحب واضح
أما عمران كان يتابعها منذ أن رأته تنزل الدرج وفرح داخله بما هي عليه
أما عند خالد لا يعرف ما شعر به أو بما اتته هذه الصورة في مخيلته
قاطع تفكيرر الجميع مهران : اومال صافي مكلتش ي ستي
ابتسم صفوان
صافيه : لا ي حبيبي كلت من بدري
أنهوا جميعهم طعامهم وذهب كل منهم الي طريقه
صفوان وتوجه الي غرفته
وشاهي الذي اخذتها صافيه وابتسام ليعلموها الصلاة وأمور دينها مثل ما طلبت منهم
أما خالد واحمد وعمران خرجوا الي أرضهم
استغل مهران اختفاء الجميع وصعد للاعلي ودق بابها
صافي : ادخل
مهران : كيفك دلوجتي
صافي بابتسامه : كويسه جدا
مهران ويديه خلف ظهره : دايما
نظرت صافي الي يديه : حاطط ايدك ورا ضهرك ليه
مهران بخجل : أصله بصي وأخرج ما بيده فكانت شنطه كبيرة تملأها الشيكولاته والمشبك
صافي بفرحه : الله دول ليا ♥️
مهران : أيوة جولت تتسلي فيهم بدل ما انتي جاعدة اكده
وكمان اني اسف اني مدينة ايدي عليكي دي كانت أول مرة أمدها ع حد
صافي بحب : أنا مش زعلانه منك خلاص ♥️
نظر إليها مهران في حب : بتكلمي جد
صافي وهي تمزح : اممممم جد الجد كمان 😂😂
مهران بسعادة : كويس انك مش زعلانه مني
صافي بدلع : لا خلاص دنا مقدرش ازعل منك
مهران بتوتر : طيب أنا هجوم انزل معاهم الأرض
صافي بدلع : خليك قاعد معايا شويه
مهران وهو يبتلع ريقه : مينفعش مجعد لحالنا أكده
صافي : ليه خايف
مهران : لا مش خايف بس علشان محدش يتكلم عليكي حديت ماسخ
صافي : خايف عليا ي مهران
نظر إليها مهران مطولا لا يعرف بما بجيبها أما صافي فكانت تنتظر إجابته ع اخر من الجمرررر
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية صعيدي غير حياتي" اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق