رواية قلب يونس الفصل الثاني
بعد مرور عشر سنوات...
في المطار يونس نازل من الطياره......
جريت عليها واحده وحضنته...
وحشتيني اوي يا أبيه يونس ...
يونس بفرحه ...انتي فجر ...
فجر بفرحه ...ايوه شوفت انا كبرت ازاي ...انا مش مصدقه انك عرفتني...
يونس بسعاده ...ايوه كبرتي وبقيتي عروسه فين بابا وتيته...وبعدين لازم افتكر حبيبتي الصغيره ....اللي كل ما تكبر بتبقي حته من الفجر ....
فجر بفرحه... بجد انا حته من الفجر .....تيته في العربيه تعالي بسرعه ....
يونس بضحك...ايوه يا فجر قلبي ....
فجر بقيت تشد يونس من أيده علشان يمشي معها ....وبعدين بقت تجري ويونس يجري معها ويضحك علي شقوه فجر ...
يونس بضحك ...براحه يا بنتي انا تعبت من الجري ...
فجر بفرحه....بنتي مين بس يا أبيه انا كبرت علي الكلمه دي انا الانسه فجر ...
يونس بضحك ...ماشي يا انسه فجر ...يا اللي كبرتي ...
خرجوا من المطار ...وهم بيجروا....
ام يونس نزلت من العربيه تجري علي ابنها نور عينها اللي غب عن عينها وقلبها عشر سنين .....
يونس بقي يجري والدموع بتنزل من عينه ....وأمه كنت بتعيط وهي بتمشي وكنت بتحاول تجري ....علشان تقرب من ابنها ...
يونس قرب من أمه وحضنها ...وهي بقت تعيط ....ومسكه في يونس كانوا هيهرب منها ...واو هيضيع ....هو ده كنز الرحله ...(الام )...
يونس بقي يبوس علي ايد أمه .... وحشتيني اوي يا ماما ...وحشني حضنك ودفء قلبك عليه .....
ام يونس بدموع ....وانت يا حبيبي كنت خايفه اموت وانت بعيد عن حضني ....كنت خايفه امو ت وقلبي وحيد ...
يونس بدموع ...بعد الشر عنك يا قلبي ....ربنا يخليكي ليا ويبركلي في عمرك يا نور حياتي ....وخلاص قلبك من دلوقتي معدش وحيد ...الونس جاه ...ونس قلبك وقلبي ..
فجر جات بدموع وحضنتهم ....بطلي عيط بقاا يا تيته ....وانت يا ابيه كفايه كده وجعتو قلبي يا جماعه وانا قلبي صغير ولطيف ومش قد الدموع الحلوه دي ....
ام يونس بابتسامه...بس يا بكشه .....
فجر بدموع مزيفه ....بقي انا بكشه يا تيته قلبي ....اخص ااه اه يا قلبي اللي بيحبك ده وزعل ....أبيه خدني في حضنك علشان قلبي يبقي حلو ....علشان قلبي وجعني .....ثواني كده اعيط ....بس وانا في حضنك ...
يونس بضحك.....انتي فعلا بكشه زي ما ماما قالت ....يلا يا بنت قدمي ....
فجر بفرحه نطت علي ضهر يونس ....يلا يا أبيه ...
يونس بضحك...انزلي يا فجر انتي كبرتي علي الشيال....
فجر بسعاده ...لا لسه نانه ....وقد الكتكوته الصغيره اللي عايزه تعمل كل حاجه في الدنيا معاك يا أبيه ....وتشوف الدنيا بعنيك....
يونس بضحك...يلا وامري لله ....يلا ماما ....
ركبوا العربيه مع ابو فجر ...اللي كان فرحان برجوع ابن عمو واخو ....وسندو في الدنيا ...
بعد مده وصلوا البيت ......
دخلوا كلهم علي جوه وفجر قربت من يونس ...
فجر بكسوف ...أبيه يونس ...
يونس بابتسامه ...نعم يا فجر ...
فجر قرب من يونس وبسته من خدو ...
يونس وقف مصدوم ...وهي طلعت تجري علي جوه ...
يونس بضحك حط ايدو علي خدو ..مش عارف هتعملي ايه في قلبي يا نانه انتي ....بس لازم أحاول ابعد علشان فرق السن ....
يونس داخل البيت وعلي اوضته علي طول ...واول ما دخل الاوضه وقف قدام المرايا .....يااااااه انا اتغيرت اوي ....يونس القديم مات ...اللي وقف قدام المرايا واحد تاني قوي ....معا كل حاجه فلوس ...وشكل انيق.....وشهاده ...ومركز كبير ....صحيح انا اتغيرت اوي ...بس لسه بحب تمارا بعد كل اللي حصل ده ...ورغم كسرت قلبي ....مش عارف ليه مش قادر آخرها من قلبي. ...بجد قلبي أتوجع من الحب وعذاب ....وسنين وسنين وانا لسه بحب .....
يونس نام علي السرير وغمض عينه ....
فجر داخلت الاوضه وقربت من يونس ....ونمت جمبه وحضنته ....
فجر بدموع كنت بتتكلم بهمس....يونس .....يونس ...انا بحسك حته من قلبي ....وانت كمان بتحسني كده ولا انا الطفله الصغيره اللي بتغلس عليك دايما علشان تفضل جوه حضنك ...تعرف يا يونس اول ما شوفتك في المطار حسيت قلبي نبض ....مش عارفه ليه ...اتمنا تحس بقلبي ....
يونس حضنها ....مالك يا فجر ...
فجر بدموع....مفيش عيني وجعني ....
يونس بضحك...والله طيب يلا نخرج علشان جعان ...
فجر بابتسامه ....يلا ...
يونس قام ولسه هيخرج من الاوضه فجر نطت علي ضهره شلني لحد السفره ....
يونس بضحك...يلا يا قدري .....
فجر بفرحه وضحك ....يلا يا قلبي ...
يونس بضحك...بتقولي ايه ...
فجر بكسوف ...ولا حاجه يلا بقي يا عم ...
يونس بضحك ...كمان بقيت عم ....
قاعدو علي السفره ....وفجر قاعده لزقه في يونس ...
يونس بضحك ...ابعدي يا بنتي شويه هو انا ههرب ...
فجر بكسوف...لا بس بحب اقعد جمبك ...وكمان خد بالك اوضتي جمب أوضتك ....
يونس بضحك....كمان ....
فجر بضحك ...كمان ....
خلصوا الاكل ويونس قال إنه هيخرج ...
ام يونس...تروح ترجع بسلامه يا قلبي..
يونس بابتسامه...الله يسلمك ......
فجر بدموع...وانا ...
يونس بضحك...انتي ايه ...
فجر بدموع...خدني معاك ...
يونس بضحك...لا مينفعش هو انتي صغيره علشان اخدك معايا ...
فجر بدموع....ايوه صغيره خدني بقي ....
يونس بضحك...انتي كبرتي ....وبعدين تعالي هنا عندك كم سنه ....
فجر بكسوف.....عندي ١٨سنه يا أبيه يعني لسه نانه...
يونس بضحك...اقعدي مع تيته يا نانه وانا شويه وهكون عندك ...
فجر مسكت ايدو ...خدني معاك ....علشاني ...
يونس بابتسامه...يلا يا قدري ..
فجر بفرحه...بجد ...
يونس بضحك...بجد يلا ولا ارجع في كلامي ...
فجر بفرحه جريت قدم يونس ...يلا ...
يونس وفجر ركبوا تاكسي لحد معرض العربيات وبعدين يونس اشتره عربيه ...
فجر بفرحه....ممكن نروح عند البحر ...
يونس بابتسامه...يلا ...
راحوا علي البحر ....فجر عايزه انزل البحر ....
يونس بضحك...طيب خدي بالك من نفسك ...انا هروح اجيب من هناك دره وجاي ..
فجر بكسوف....حاضر ...هستنك ....
يونس بضحك.....ماشي يا قرده ....
فجر بضحك .....انا قرده ده انا سكر ...
يونس بضحك...سكر الحياه ...
يونس ماشي ناحيه بتع الدره بعد دقيقه رجع ملاقش فجر ...بص ناحيه البحر فجر مش ظاهره ...
يونس رمه الدره وطلع يجري علي البحر ....
يونس بخوف ...فجر فجرررررررررر....
يونس داخل البحر وبقي يغطس ويطلع يبص عليها وفجر مش ظهرها ....
يونس بخوف وحزن ....فجررررررررررررررر..فجرررررررر..
البارت انتها بس الحكايه لسه في البدايه واللي جاي اقوي بكتير من اللي فات ....
بكره هنعرف فجر راحت فين ولا حصل ليه ايه ...
وممكن تكون فجر قلب يونس . ولا تمارا قلب يونس ...ولا قلب يونس هتظهر لسه....
يتبع الفصل الثالث اضغط هنا
الفهرس يحتوي علي جميع فصول الرواية كامله"رواية قلب يونس" اضغط علي اسم الروايه
تعليقات
إرسال تعليق