رواية صغيرة الاسد الفصل الثالث والعشرون
في باريس ...
كانت تقف بذهول واحداث متضاربه هل بالفعل ماسمعته صحيح هل بالفعل قد عثرت علي والدتها هل بالفعل قد تحقق الحلم كانت تبكي بدون توقف وهي تنظر إلي اسد بتوسل أن لا يفعل بها ذلك .
عشق بدموع وترقب /انت بتتكلم بجد ي اسد ماما معاك .
اسد وهو يقبل يدها بحنان/ايوه يروحي والدتك معايا انا وفيت بالوعد الي وعدتهولك ي عشق قضينا علي الشيطان وهنعيش الحلم الي انتي كنتي فاكره أن عمره مهيتحقق .
عشق بابتسامه تحمل دموع فرح /بجد قلبي هيقف من الفرحه ي اسد نفسي اطير ل مصر وأشوف امي .
اسد بابتسامه عشق /هتشوفيها ي روحي .
علي الجانب الآخر ...
كانت تقف فاطمه وهي تروي ل رعد ماذا حدث .
فاطمه بجديه /ده الي حصل ي رعد بيه الله يرحمه هو الي اختار نهايته .
رعد بقرف /نهايه وسخه كده خلاص عشق هترجع مصر.
فاطمه بحزن /خلاص هترجع ربنا يوفقها يارب .
رعد بابتسامه /فاطمه انا مش عارف اشكرك ازاي انتي دائما بعتبرك بنتي وانتي فعلا اثبتي كده .
فاطمه بابتسامه /وحضرتك دايما ولدي ي رعد بيه .
رعد بحده /خالي شريف يجهز الطائره لأن إكرام الميت دفنه وانا هدفنه في مدافن ابوه الله يرحمه .
فاطمه بجديه /تحت امرك ي افندم .
عشق بلهفه واشتياق /يلا بسرعه ي اونكل رعد الله يخليك عايزه اشوف أمي .
رعد بجديه /هننزل مصر بس اول مننزل فيه مشوار مهم لازم نروحه الاول .
اسد باستغراب /مشوار ايه ده ي بابا .
رعد بجديه وحده /حق مراتك .
عشق باستغراب /حقي .
//////////////////////////////.
من داخل عياده دكتور القلب .
كان يجلس برق بقلق شديد فهو قد اعلم من ام احمد أن ذلك الدكتور هو الذي يتابع حاله ميسره بدون علمها .
الدكتور بابتسامه /اهلا وسهلا برق باشا .
برق بقلق/اهلا بحضرتك ممكن اعرف ايه حاله ميسره بالظبط .
الدكتور بأسف /للاسف ميسره حالتها حرجه من زمان وانا كنت بحاول أقنع استاذ سيد الله يرحمه أنها لازم تعمل عمليه بس للاسف حالته الماديه مكنتش تسمح بعمليه زي دي .
برق بعصبية ورعب ووجع/ملعون ابو الفلوس الي ممكن تخليها تروح مني أو تتالم لحظه واحده انا عايز اعرف منك بالظبط تفاصيل كل حاجه والعمليه دي هعملها في اقرب وقت ي دكتور .
الدكتور بجديه /حاضر ي برق بيه كل المعلومات هتكون عند حضرتك في اقرب وقت .
برق بقلق /تمام وانا هستنا .
///////////////////////.
من داخل أحدا الكافيهات الفاخمه.
كانوا يجلسون رحمه وسليم وهم يتحدثون بمنتهاء السعاده .
سليم بسعاده /مبسوطه ي روحي .
رحمه بعشق وسعاده/مبسوطه دي كلمه قليله اوي علي انا فيه ي سليم انا طائره من الفرحه .
سليم وهو يقبل يدها بحنان/وانا مش عايز غير كده وبس .
رحمه بابتسامه/ربنا يخليك ليا ي حبيبي وميحرمنيش منك ابدا .
في الخارج ...
كانوا يسيرون باتجاه السياره وهم لا يعايرون بالذي يقف علي الجانب الآخر ينتظرهم ب غدر .
نادر بشر وانتقام /اضحكي ي حلوه هنشوهلك الوش الجميل ده علشان أحرق قلب حبيب القلب واشفي غليل رامي .
ليسرع نادر بدرجاته البخاريه ليثكب علي وجه رحمه ذلك المياه الكيميائيه ليشوه وجهها لتصرخ الما .
سليم بفزع /رحمممممه .
//////////////////////////////.
في شقه ساجد ..
كانت تصرخ ريم بفرحا بذلك الخبر .
ريم بسعاده /انت بتتكلم بجد ي ساجد اتقدمت للدكتوره تمارا .
ساجد بابتسامه /ايوه ي ريم ادعيلي بقا أنها توافق .
حبيبه بغيره شديده علي أخيها/ي عني ايه ي ساجد خلاص هتتجوز وتسبنا .
ساجد بابتسامه حنان /مين قال كده هو انا اقدر اسيبكم اصلا .
حبيبه بدموع ووجع /ايوه ي ساجد الهانم دي هتبقا الكل في الكل وخلاص هتنسا اخواتك صح .
ريم بضيق /حبيبه بطالي شغل العيال ده احنا مش صغيرين .
حبيبه بصراخ ودموع /لا صغيرين وهو السند بتاعنا والعروسه دي انا بكرها بكرها .
لتسير بدموع غريره إلي غرفتها .
ريم بحنان /متزعلش منها ي ساجد انت عارف انها عيله ومتعلقه بيك علشان خاطري متزعلش .
ساجد وهو يمسد علي يدها بحنان اخوي /انا عارف ي حبيبتي ده غير أن تمارا حنينه وانا متاكد انها هتحتوي حبيبه وتخليها تحبها .
ريم بابتسامه /إن شاء الله ي حبيبي شوف مين الي بيرن دلوقتي .
ساجد بقلق شديد/ده احمد بيه معقول تمارا رفضت بالسرعه دي .
ريم بابتسامه /طب رد يمكن خير .
ساجد بقلق/اهلا ي احمد بيه ايه حضرتك بتقول ايه بجد إن شاء الله بكره هكون عند حضرتك مع السلامه .
ريم بسعاده /العروسه وفقت ي عريس صح .
ساجد بسعاده كبيره /وفقت وفقت ي ريم انا مش مصدق نفسي معقول الحلم ده هيتحقق.
ريم بابتسامه /انت تستاهل كل خير ي حبيبي .
في الغرفه .
كانت تقف حبيبه وهي تتوعد لذلك الفتاه بالاذي .
/////////////////////////.
في شقه حازم .
في غرفه حازم .....
كانت تجلس جنه في احضان حازم .
حازم بعشق /نورتي حياتي ي روحي .
جنه بسعاده /انت الي نورت حياتي ي حازم حياتي كانت مضلمه من غيرك .
حازم بابتسامه وهو يقبل يدها /بحبك ي جنه بحبك اوي .
جنه بعشق /وانا كمان بحبك اوي ي حازم .
حازم وهو يحملها بابتسامه ساحره/تعالي بقا علشان جنتي تفطر .
جنه بخجل /نزلني ي حازم هتخرجني كده قدام طنط واونكل .
حازم وهو يقبلها بعشق /مراتي وحبيبتي وبدلعها محدش ليه حاجه عندي .
في الخارج ....
كانوا يجلسون علي وانجي علي مائده الافطار .
حازم وهو يحمل جنه /اوعوا تكونوا خلصتوا الفطار .
انجي بابتسامه /لا متخافش عمله فطار ملوكي علشان خاطر جنه حبيبتي لو كنت انت كنت وكلتك الاكل البايت .
حازم بمرح /بقا كده بقيتوا حبايب وأخرج انا منها .
انجي بابتسامه /ايوه خلاص جنه بقت بنتي اجدعني كده بقا وهاتي ولي العهد .
جنه بقلق شديد بداخلها /إن شاء الله .
/////////////////////////////.
في شقه جاسر ..
كان يسير جاسر بشرود شديد لما حدث لتيقظه من شروده شمس .
شمس بغضب/طبعا طبختوها سواء انت وصاحبك ظبطوا كل حاجه من ورايا ولا كاني معاكم في أي حاجه .
جاسر بابتسامه وهو يحتضنها /حبيبي انا زعلان ليه هو انا اقدر علي كده برضه .
شمس بحزن وضيق /ي سلام كده برضه انت واسد قبضتوا علي رشدي مهران وخططوا لكل حاجه ونفذتوا كمان .
جاسر بابتسامه وهو يزيح خصلاتها الحريرية/علشان حبيبي خلاص مش هيبقى فاضي للقبض على المجرمين والكلام ده عنده حجات اهم .
شمس باستغراب /حجات ايه دي .
جاسر بابتسامه عشق /ولادنا انا عايز اخلف منك مائه عيل ي شمس .
شمس بسعاده تكفي العالم/انت انت بتتكلم جد ي جاسر .
جاسر وهو يحملها بخبث وغمزه /طبعا وجد الجد كمان وهثبتلك كل حاجه دلوقتي حالا .
///////////////////////.
في شقه مراد ..........
في غرفه ملك ...
كانت تجلس قمر وهي تتطعم الطفله .
قمر بحنان /حمد لله على سلامتك ي قلبي .
ملك بطفوله /الله يسلمك ي طنط .
تحيه بضيق وهي تحمل العصير للملك /خودي ي حبيبتي اشربي .
ملك بخوف /لا ده نفس العصير الي شربته وتعبت انا مش عايزه منك حاجه.
تحيه بارتباك /ايه الكلام الي بتقوليه ده ي بنت .
ملك بطفوله /ايوه انتي الي خلتيني اتعب .
تحيه بغضب /انت بتقويلي ايه ي قليله الادب .
قمر بغضب /بتقول الحقيقه انا كنت شاكه انك وراء الي حصل مش ممكن تكون صدفه أن ملك تتعب ليله دخلتنا انا ومراد كانت حركه منك مش كده .
تحيه بغضب /انتي بتخرفي تقويلي ايه انا مستحيل اذي حفيدتي دي روحي الي فضلت من امها التعب كله مشوفهنوش غير من ساعه انتي مادخلتي حياتنا فارقينا بقا خلينا نرتاح .
ملك بدموع /لا اوعي تمشي ي طنط قمر .
قمر وهي تحتضن ملك بحب وحنان/انا مش همشي يروحي .
تحيه بغضب /انا الوصيه علي ملك من ساعه وفاه امها وهاخدها وهمشي من هنا .
قمر بضيق وتوعد /مش هيحصل لاني هسقط الوصيه دي لانك غير امينه علي البنت وساعتها مش هيكون ليكي اي سلطه في حياتنا .
تحيه بشر وتوعد /اعمليها ي قمر وهتكوني انتي الجانيه علي نفسك .
///////////////////////.
في المستشفي ....
كان يقف سليم علي باب غرفتها وهو يضع رأسه بين قدميه بخوف شديد عليها فماذا حدث لماذا ذلك العالم الكبير يستكتر تلك الفرحه البسيطه لهم .
الدكتور بأسف /انا اسف ي سليم بيه الماده كانت ماده كاويه من الدرجه الاولى علشان كده التشوه كان بشع .
سليم بدموع لا تتوقف /والعمل ي دكتور .
الدكتور بأسف /مضطرين نستنا شويه لحد مانشوف الحاله هتوصل لفين وبعدين نقرر المهم أن حضرتك خليك جانبها الفتره دي الله يكون في عونكم عن اذنك .
سليم بتوعد وغضب يحرق العالم /اوصل بس الي عمل كده ساعتها هحرقه حي علشان يحس بجزء بسيط من الي عمله ي حبيبتي ي رحمه ياريتها كانت فيا انا .
/////////////////////////////////.
في فيلا الشناوي ❤️❤️❤️❤️❤️
في الجنينه ..
كانت تجلس ميسره وهي تسقي الورد لتلاحظ من يقف علي الباب يلتفت يمينا ويسارا لتذهب إليه بجديه .
ميسره باستغراب /مين حضرتك .
الموظف بجديه /انا موظف في شركه شحن ي هانم. فيه طلب ل برق بيه لازم يستلمه .
ميسره بجديه وقلق /طلب طيب انا مرائته ممكن استلمه .
الموظف بجديه /مفيش مشكله ي هانم اتفضلي سلاموا عليكم.
ميسره وهي تنظر للملف باستغراب/الملف ده جاي من مستشفي ي ترا فيه ايه .
لتقوم ميسره بفتح الملف لتنساب دموعها بغزاره بعدما رأت ما به لتتحدث بوجع وكسره .
/اه علشان كده ي برق بقيت كويس معايا علشان خلاص هموت بس انا مش هسيبك تعطف عليا ي برق مش هيحصل ابدا ..
///////////////////////////////.
في الصعيد ...
في ذلك الكوخ .
كانوا ينفرون عنيات وسعفان من ذلك الحديد الذي يلتف حوالين أيديهم .
رعد بحده /اوعوا تفتكروا اني نسيت الي عملتوه ده شرف ابني الي هدفكم تمنه غالي.
عنيات بدموع وتوسل /ابوس ايدك س رعد بيه خليني اروح .
رعد بغضب /هتروحي بس لما تاخدي نصيبك الاول عشق ده شرفك انتي وانتي الي هتحددي العقاب .
سعفان بخوف وصراخ /ابوس ايدك ي باشا ارحمني .
عشق بطيبه /خلاص فكهم ي عمي رعد .
رعد بحده /انتي بتقويلي ايه ي عشق بعد كل الي عملوه فيكم ده انا بسبكم مردتش أولع فيهم بجاز سبتك انتي تاخدي حقك .
عشق بطيبه /وبعد ماخد حقي هستفاد ايه هحرق قلب ام علي عيالها هي كلمه فيها بركه كل ده ربنا هو الي بيسامح ربنا يسامحكم .
عنيات بندم ودموع التي لا تتوقف /تسلمي ي يارب انتي تستاهلي كل خير بس اعمل ايه الشيطان ركبني سمحيني ي عشق سمحيني كنت مغيبه للشيطان كان بيمشيني علي هواه .
عشق بطيبه /مسمحاكي .
رعد بحده /هو ده حقك ي عشق ي بنتي .
عشق بابتسامه /العفو والمسامحه عند ربنا مفيش احسن منها ي عمي .
فاروق بغضب /وطالما انتي قلبك كبير اوي كده كنتي بتقتيلي في خلق الله ليه من غير قلب ولا ايه ي مدام عشق مهران.
اسد بصدمه شديده /فاروق بيه .
فاروق بحده وغضب/ايوه فاروق ي اسد باشا يالي ضيعت عمري اديكم في نصائح وخطط وفي الاخرتستر علي مجرم هارب مدام عشق مهران حضرتك مطلوب القبض عليكي
يتبع الفصل الرابع والعشرون اضغط هنا
تعليقات
إرسال تعليق