رواية قسوة الرعد الفصل الاول 1 بقلم زوزه بشاوي
رواية قسوة الرعد الفصل الاول
خرج رعد من مكتب اللواء و راح اوضة تبديل الملابس بدأ يغير هدومه و حط مسدسه ورا ضهره و خرج بره لقي عز و محرم مستنيين ....
رعد:اتمني تكونوا جاهزين..
عز:جاهزين..
رعد:كويس..
راحوا ركبوا العربيات و وصلوا علي بُعد بسيط من مكان الهجوم..
رعد:مهند سامعني؟!
مهند:ايوه يا فندم..كل الامور تمام...و بيستلموا حاليا نتدخل يا فندم؟!
رعد:لا استنوا..
مهند:اوامرك يا فندم..
يزيد:قال ايه يا مهند؟!.
مهند:لسة..
يزيد:دول هيمشوا...
يزيد:دول همشيوا يا مهند الحق..
مهند:يا فندم تاجر المخد"رات مشي..
رعد:مش هتعلمني شغلي يا مهند..
بعد فترة شافوا عربية سودا جت ومعاها شنطة فلوس..
رعد:ادخلوا...
بدأوا يعملوا هجو"م وكل واحد يضر"ب التاني..
رعد:كله يثبت مكانه...
الكل نزل علي الارض وحط ايده ورا راسه...
عز:كل القوات وصلت يا رعد بيه..
رعد:كويس....
رعد:ده المجر"م الاساسي مكنتش همسك الاسماك الصغيرة و ما امسكش السمكة الكبيرة..التاني كان طُعم..
مهند بص ل يزيد و بعدها بصوا ل رعد..
مهند و يزيد:اسفين يا رعد بيه..
ظابط:شكرا يا رعد بيه...
رعد:تمام..
رعد:كله يروح يشوف شغله..
رعد:هترجع يا مهند؟!.
مهند:بكرة... هجيب فاطمة و زياد و ارجع..
رعد:طيب براحتك..
رعد سابهم وركب عربيته و طلع علي الشركة..
رعد اول ما دخل الشركة الكل وقف خو"فا منه و احتراما ليه...
السكرتيرة:اتفضل يا رعد بيه سعد بيه مستنيك..
رعد دخل المكتب وقعد بكل برود...
سعد:والله؟!.
رعد:مش شركتي؟!
سعد:هتذ"ليني يا عم علشان مشاركني بالفلوس..
رعد:مش عاجبك كمان؟!.
سعد:هتقلب ولا ايه؟!
سعد:مبحبش ابص لعيونك لما تبقي غضبا"ن...
رعد:مش موضوعنا..
رعد:هسافر البلد يومين..
سعد:طيب..عايز فلوس؟!
رعد رفع عيونه بحدة و بص ل سعد...سعد قعد يكح..
سعد:ماية همو"ت حرام عليك..
رعد قام بكل برود واداه كوباية ماية ورجع قعد مكانه حاطط رجل علي رجل..
رعد:احتر"م نفسك بعد كدة..
سعد:اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمدا رسول الله..
رعد:انا ماشي...الشركة كلها اخبارها بتبقي عندي لو جبت ستا"ت تاني في الشركة دي ولو"ثت اسم شركتي مش هتردد لحظة اني اقت"لك يا سعد..
"سعد صديق رعد من الطفولة,انتقل للقاهرة قبل رعد و بعدها هو ورعد اسسوا شركة رعد برأس المال و سعد بالادارة و التفكير و بعدها بقي ليه اسهم في الشركة...عنده 27 سنة,طويل و وسيم"..
-رعد ساب سعد وخرح ركب عربيته و طلع علي شقته اخد شور وغير هدومه و نزل ركب عربيته وسافر للصعيد....
في مكان تاني ف تركيا
_في قصر جلال...
جلال:ثُريا ثُريا...
ثريا الخدامة:نعم يا بيه؟!
جلال:نبض صحيت؟!.
ثريا:لا يا بيه..
جلال:طب اطلعي صحيها..
ثريا:حاضر يا بيه..
ثريا طلعت الدور التاني و دخلت اوضة جميلة متزينة وعلي الحائط رسومات جميلة و ورود..
ثريا:نبض يا نبض..
ثريا:نبض..
حوار مترجم اشطاا
نبض(بالتركية):قولت هصحي الساعة 8 هي الساعة جت 8..
ثريا(بالتركية):الساعة 9 يا نبض هانم...
نبض(بصدمة و بالتركية):انتي بتهزري؟!
نبض(بالتركية):عندي عملية مهمة... ازاي متصحنيش يا ثريا؟!
-نبض قامت بسرعة من علي السرير و دخلت الحمام غسلت وشها كتير علشان تفوق و خرجت تغير هدومها..
"نبض لبست بنطلون جينز و فوقه تيشيرت واسع من عند الخصر و طوله لغاية الخصر..كان باللون الابيض ب ¾ كم..و لبست صندل بكعب باللون الاسود...سيبت شعرها علي ضهرها و كتفها"..
نبض نزلت جري علي السلالم و راحت ل باباها..
نبض(بالتركية):صباح الخير يا بابا..
جلال:يا بنتي اتكلمي بالعربي..
نبض باست خد جلال و باست ايده..
نبض(بالتركية):هحاول بابا...باي..
-نبض جريت علي بره بسرعة و بعدها رجعت تاني بسرعة طلعت علي اوضتها دخلت الحمام اتوضت وخرجت لبست الاسدال و بدات تصلي..
_"نبض اينعم مش ملتزمة في لبسها لكنها كانت ملتزمة في صلاتها..اينعم المفروض تلتزم من كله بس ده ممكن زي مثال يعملنا اننا منأخدش بالمظاهر الخارجية"..
نبض لبست صندلها تاني و نزلت جري علي تحت...
ثريا:الجاكت يا نبض...
نبض(بالتركية):ليه بتتكلمي معايا عربي؟!.
نبض(بالتركية):هاتي..
-نبض اخدت من ثريا الجاكت و طلعت ركبت عربيتها و راحت علي المستشفي اللي هي بتشتغل فيها..
فتون(بالتركية):دكتورة نبض في تحاليل عايزاكي تشوفيها..
"فتون دكتورة زميلة مع نبض"..
نبض(بالتركية):سيبيها في مكتبي حاليا ورايا عملية مهمة..
نبض(بالتركية):انسة جول قوليلهم يجهزوا العمليات و يحضروا المريض غرفة رقم 1424..
جول(بالتركية):حاضر يا دكتورة نبض..
"جول ممرضة في نفس مستشفي نبض"..
-نبض جريت علي اوضة تبديل الملابس و قلعت الجاكت بتاعها و لبست البالطو الابيض بتاعها..
بنت(بالتركية):تأتين كل يوم بحماس اكبر..
نبض(ببرود بالتركية):ليس لدي وقت ليكي يا ميران..
ميران(بالتركية):طبعا طبعا امشي انتي و خلي الكل يفتخر بانجازاتك و عملياتك...
-نبض في اقل من لحظة مسكت ايد ميران و لفتها ورا ضهرها و حطت ايديها علي ر"قبتها..
نبض(بالتركية وغضب):اسمعيني يا ميران انا استحملتك كتير و بقالي اكتر من سنة و نص احاول اتقبلك علشان كدة..خليكي في حالك لانك متعرفيش انا ممكن اعمل فيكي ايه..
ميران(بوجع بالتركية):ايدي يا مجنو"نة..
نبض(بالتركية):انتي قولتي مجنو"نة علشان كدة ابعدي عني لان المجنو"ن بيعمل اي حاجة ممكن تتخيليها و في النهاية اسمه مجنو"ن..
جول(بالتركية):دكتورة نبض ال..
نبض(بالتركية):كملي يا جول..
"ميران زميلة نبض في المستشفي بتكر"ه نبض جدا لان الكل بيعتمد علي نبض و بيثق فيها"..
-نبض زقت ميران بعيد عنها و مشيت قدام جول و جول بصت علي ميران و جريت ورا نبض...
جول(بالتركية):اوضة العمليات جاهزة يا دكتورة...
نبض(بالتركية):تمام يا جول...همر علي مكتبي و اجهز نفسي للعملية..
جول(بالتركية):تمام يا دكتورة..
-جول راحت تجهز المريض...نبض راحت اوضتها و قعدت علي الكرسي بتاعها لقت تحاليل فتون بتاعت الصبح..نبض فتحتها و بدأت تبص عليها..
نبض اتصلت ب فتون و بعد فترة فتون جت ليها..
فتون(بالتركية):و الله كان قلبي حاسس هتقرأيهم الاول..
نبض(بالتركية):الاشعة دي من امتي؟!
فتون(بالتركية):من اسبوع بس للاسف كنت واخدة اجازة و كنت بخلي جول تدي المريض مسكن
محمد(بالتركية):ايه رأيك نهر"ب من ام المستشفي دي؟!
فتون(بالتركية):نبض طالبة مني اشاعة..
محمد(بالتركية):فيها نبض يبقي اهر"ب انا بقي..
محمد قرب من فتون و باس رأسها و سابها و راح ل مكتبه..
"محمد زوج فتون حبها من المستشفي لسة متجوزين قريب جدا"..
جول(بالتركية):مبروك يا دكتورة نبض..
نبض(بالتركية):شكرا يا جول..
نبض(بالتركية):ابعتي دكتورة فتون علي مكتبي..
جول(بالتركية):حاضر..
نبض راحت اوضة التغير و غيرت لبس العمليات وراحت ل مكتبها لقت فتون في انتظارها..
فتون(بالتركية):خدي..
نبض اخدت من فتون نتائج الاشاعة و بدأت تفحصها..
نبض(بالتركية):لازم عملية..
فتون(بصدمة بالتركية):ليه؟!
نبض(بالتركية):حضرتك ارتكبتي غلط كبير هو انك سيبتي المريض تحت المسكنات لمدة اسبوع كامل و ده خلي السر"طان ينتشر فيه اكتر و لازم نخضعه لعملية في اقرب وقت..
فتون(بدموع بالتركية):يعني انا السبب..
نبض قامت وحضنت فتون و قعدت تملس علي شعرها..
نبض(بالتركية):لا مش انتي ده محمد السبب..و لما اشوفه هديه بو"كس محترم..
محمد(بالتركية):احم احم..
نبض(بالتركية):عايز ايه؟!.
محمد(بالتركية):مين جاي معايا سهرة بليل؟!
نبض(بالتركية):هو انت بتهتم بالمرضي زي ما بتهتم بالحفلات و السهر؟!
محمد(بالتركية):اعتقد انه ده رمي كلام عليا؟!.
نبض(بالتركية):متعتقدش دي حقيقة..
محمد(بالتركية):متفقين عليا و لا ايه؟!
فتون(بالتركية):انا هسهر..
محمد(بالتركية):مراتي حبيبتي..
نبض(بالتركية):ايه الصوت اللي بره ده؟!
فتون و محمد(بالتركية):منعرفش..
الكل خرج و راح ل مكان الصوت شافوا واحد ماسك ميران من البالطو بتاعها بع"نف..
ميران(بالتركية و صريخ):فين الامن؟؟
راجل(بالتركية و بصريخ):انتي قت"لتي مراتي انتي قتلت"يها..
نبض(بالتركية):هدوء...دي مستشفي انتوا اتجننتو"ا..
نبض(بالتركية):ابعد عنها يا استاذ ميصحش كدة..
نبض(بالتركية):الحل مش بالخناق...
نبض(بالتركية):محمد خد الاستاذ..
محمد(بالتركية):تمام..
-محمد اقنع الراجل يروح معاه واخده للكافتيريا.
.نبض قربت من ميران خطوتين و ربعت ايديها..
نبض(بالتركية):احكي حصل ايه؟!
ميران(بغضب بالتركية):و انتي مين علشان تسأليني؟!
نبض(بالتركية):متنسيش اني ليا اسهم في المستشفي و ان المستشفي دي مِلك ل رجل الاعمال المشهور جلال...
نبض(بالتركية و حدة):علشان كدة متخلنيش استنفذ كل رصيدك..و اتكلمي احكي حصل ايه؟!.
ميران(بالتركية):جات واحدة و انا حاولت اعالجها بس معرفتش و ما"تت..
نبض(بالتركية):انا مصدقاكي..
نبض قربت من ميران و مالت علي ودنها...
نبض(بالتركية):مصدقة ان الست ماتت لكني اشك انك حاولتي تنقذ"يها..
نبض(بالتركية):ديڤيد هاتلي ملف الست اللي ما"تت..
نبض(بالتركية):كله يروح علي شغله..يلا..
نبض راحت للكافتيريا هي وفتون و قعدت جمب الراجل و محمد..
نبض(بالتركية):انا الدكتورة نبض..انا حزينة جدا علي فقدان حضرتك ل مو"ت زوجتك بس ده قدر..
نبض(بالتركية):ومنقدرش نمنع مو"ت حد...
واجبنا كأطباء اننا نحاول نخفف الآلآم و نحاول قدر الامكان نساعد و نعالج المريض...لكن بتيجي حالات غصب عننا مبنقدرش ننقذ الحالات دي..بيبقي المر"ض مجرد سبب لكن في الاصل ده ميعاد مو"تها و انها تقابل ربنا...
الراجل قعد يعيط ونبض قامت وحضنته..
نبض(بالتركية):انا عارفة معني فقدان شخص عزيز عليك بس للاسف الحياة لازم تستمر..
-محمد وفتون بصوا ل بعض وحزنوا علي حال نبض..
نبض(بالتركية):انت عندك اطفال؟!.
الراجل(بالتركية):ايوه
نبض(بالتركية):لازم تقوم و تقف علي رجليك من تاني علشان خاطر اطفالك علشان خاطر لما تقابل زوجتك في يوم من الايام تكون مبسوطة من اختيارها ليك كزوج يُعتمد عليه..
عن اذنك..
-نبض سابتهم و خرجت ل جنينة المستشفي واخدت نفس عميق..و مسحت دموعها اللي نزلت منها..
فتون بحب :نبض..
نبض حضنت فتون جامد و غمضت عينيها..
محمد :يعني بتقولي كلام وانتي بتعملي عكسه..
نبض :كل ما افتكر ان مو"تها كان بسبب مرض محدش قدر يحدده و لا حد قدر يلاقي ليه علاج و انها ما"تت بتتعذ"ب و لا كمان ما"تت م..
نبض عند اللحظة دي انفجر"ت في العياط و قعدت علي ركبها في الارض..
نبض بعياط :لغاية دلوقتي كوا"بيسي مش عايزة تسبني...لغاية دلوقتي ذكري اليوم ده بيتعاد الف مرة في اليوم الواحد...
:لغاية دلوقتي انا مش بقدر انام بمقدرا كافي قليل اوي لما بنام مرتاحة..
فتون و محمد نزلوا ل مستوي نبض و اخدوها في حضنهم...
محمد :هيعدي كله هيعدي يا نبض صدقيني هيعدي..
فتون بحزن :متخافيش و الله..
وفجأة دخلت عليهم جول
جول :دكتورة نبض في حالة مستعجلة..
نبض:تمام..
نبض قامت بسرعة راحت للاسعاف...
نبض(بصدمة):حصل ايه؟!!!!!!!!!
1
يتبع الفصل الثاني اضغط هنا
الفهرس يحتوي علي جميع فصول الروايه اضغط علي اسم الرواية " رواية قسوة رعد "
تعليقات
إرسال تعليق