تشابه اسماء الفصل الخامس عشر
الحقني يامالك
هذه هي اخر كلماتها قبل أن تفقد الوعي ركض إليها مسرعا واردف بفزع وهو ينظر إليها
مالك: فرح فرح مالك في ايه فرح
قاطع حديثه جرس المنزل ركض. إلي باب المنزل وقام بفتح الباب وتفجاء بوجود فتاة جميلة تحدث إليها
مالك: نعم حضرتك عايزة حاجة
الممرضه: انا منال الممرضه اللي جيت مع مدام فرح من كام ساعه
مالك: ممرضه هي فرح تعبانه
منال: مدام فرح عامل عملية وانا كنت معاها لحد لما جت هنا
مالك بفزع: عملية عمليه ايه الاول بس تعالي شوفي مالها لأنها أغمي عليها
منا: حاضر بس اكيد اتحركت وانا قولتله ممنوع الحركه
دلفت إليها الممرضه وحاولت افاقتها وبدأت تستيعد وعيها نظرت اليه في تعب وجدته يجلس بجانبها أردف إليها في عتاب
مالك: كده متقوليش انك تعبانه
اعتقدت فرح انه يصتنطع اللهفة أمام الممرضه ارتسمت علي شفتيها الباهتتين ابتسامه مزيفة تخفي وراءها حزن عميق قاطعه نظراتهم المتبادلة بين العتاب واللهفه صوت الممرضه
منال: حمدالله على السلامه انا مش قولتلك الحركه دلوقتي مش حلوة وانك لازم ترتاحي
فرح: حصل خير شكرا انك جيتي تاني انا عارفه اني هتعبك اليومين دول
منال: لا ولايمهك انا تحت امرك وان شاءالله بكره هكون عندك قبل مااروح المستشفى
قاطع حديثهما مالك وهو ينظر إليها ثم وضع يديه علي يدها وتحدث الي الممرضه
مالك: شكرا ليكي انتي تقدري تقولي ايه اللي أنا أقدر اعمله وانا هعمله
الممرضه: حاضر بس حضرتك لازم تكون موجود جنبها علي طول لان العلاج لازم يتاخد بالساعه هتكون فاضي
مالك: اكيد طبعا هكون فاضي دي مراتي ومينفعش حد غيري يتهم بيها
تعجبت فرح من حديثه ظلت تفكر لماذا يتحدث هذا الحديث تركها تفكر وذهب مع الممرضه حتي يعرف منها ماهي العملية التي خضعت لها فرح فتحدث
مالك: ممكن اعرف عمليه ايه اللي فرح عملتها
الممرضه: فرح كانت بتشتكي من زمان من 10حصوات علي الكلي واخدت علاج كتير جدا وللأسف الشديد منفعش معاها حاجه لان الحصوات كانت حصوات مشعبه يعني ماسك في الكلي وكان لازم عمليه وهي أجلت العملية كتير واخدت معاد لما حضرتك سافرت وقررت تعمل العملية وكان المفروض تبات في المستشفى عشان حضرتك ممكن تتصل على تليفون البيت وتقلق عليها وانا كنت مكلفة من الدكتورة فاطمة اني اروح واجاي علي مدام فرح لحد لما تقدر تقف علي رجلها تاني بس هي دي كل الحكايه
ابتسم لها ثم وضع يديه في جيب سرواله واعط لها مبلغ من المال وتحدث
مالك: شكرا ليكي بس انا هتهم بيها ولو في اي حاجه هتصل بالدكتورة فاطمه
منال: الشكر لله بس حضرتك متأكد انك مش محتاج مساعده مني
مالك: لا شكرا ليكي انا هعرف اهتم بيها
منال: تمام ربنا يقومها بالسلامه عن اذنك اه صحيح قبل مامشي ياريت لو تاكل حاجه خفيفه
مالك: آمين يااارب حاضر
ذهبت الممرضه وظل مالك يحدث نفسه بعتاب شديد
مالك: ياااه للدرجه دي كنت غبي مش حاسس بيكي وانتي تعبانه لدرجه كنت مش شايف غير الانتقام وبس معلش بس انا هعرف اعوضك يافرح
دلف المطبخ يعد لها اكله خفيفه اعد لها حساء الخضار وبجانبه كوبآ من الحليب وأيضا كوبآ من ماء القي نظره علي الطعام ثم تحدث
مالك:كده تمام اووووي يارب بقي يعجبها
اخذ الطعام بين يديه ودلف الي الي الغرفه وجدها تحاول الوقوف وهي تتحدث
فرح: هقوم حالا
مالك: لالالا خليكي زي مانتي ويالا بقي عشان تاكلي الاكل ده كله
نظرت فرح في تعجب ثم عادوت النظر إلى الطعام فهتف بتؤسل
فرح: لالا انسي انا مش قادرة اشوف شكل الاكل تقوم تجبلي شربه خضار وكمان لبن كلهم انت بالف هنا
امسك مالك الملعقه بيده ثم وضعها في فمها وتحدث إليها
مالك: شكلك متعبه وهتتعبيني معاكي فلازم اكلك بايدي يالا افتحي بوقك بقي
اغمضت عيناها بطفوليه محاولة تذوق الطعام الغير مرغوب لديها
فرح: اعاااا ايه دي ناقصه ملح
مالك: ايه هي بيحطلها ملح
ثم أكملت
فرح: وناقصه سوي
مالك بتتحط علي النار كمان
فرح: هههههههههههه امال هي بيتعمل فيها ايه ياحضرة الظابط
مالك: معرفش هي قالت اني اكلك حاجه خفيفه قومت فتحت الفريزر ولفت ده قصادي روحت حطيت مياه ساخنة وضيفت عليهم الخضار وجبته وحش صح
فرح: جدا جدا
مالك : يعني مش عجبك
اؤمات رأسها بالنفي ثم اردفت بكذب
فرح: لالا بالعكس جميله جدا بس ياريت بلاش تعملها تاني
مالك بتعجب: ليه مش هي عجبتك
فرح: عجبتني اووووي بس مش هقدر اكل منها تاني لاني خايفه علي صوابعي لتتاكل بسببك
مالك: امممممم ماشي يالا بقي اشربي اللبن
فرح : مش مش كفايه الشوربه
مالك: لا لازم تشربي اللبن يالا
اغمضت عيناها وظلت تمتم لنفسها
فرح: فار تجارب ياربي مش قادره اللبن ده
مالك: مالك في ايه
فرح: اللبن ده طعمه غريب شويه
مالك: يمكن يكون عشان البيض
فرح: اعااا بيض ايه
مالك: هو انتي متعرفيش أن اللبن مع البيض بيعمل كمية كالسيوم كبيرة جداً اشربي اللبن يالا
فرح: هو انا لسه مشربتش
مالك بعدم فهم: قصدك ايه مش فاهم حاجه
فرح: لالا الحمدلله على كده ربنا يديمها نعمه
مالك: آمين يااارب بس انتي مكلتيش حاجه
هتف بداخلها في حزن علي حالها
فرح: هو انا لقيت اكل وقولت لا اهي اهي اهي
مالك: المرة الجاية هعملك اكله هتعجبك
تحدثت إليه بسرعه
فرح: لالا شكرا مش مهم تطبخ نبقي نجيب دليفري وخلاص
مالك: ماشي بس ده لحد لما تقومي بسلامه لكن بعد كده
قاطعته وتحدثت بمزاح
فرح: نبقي نشوف اقرب مستشفى ونحجز فيها عشان التلبوك المعوي اللي هيحصل
مالك: هههههههههههه والله ماشي اتفضلي بقي نامي شويه لحد معاد العلاج التاني
فرح: حاضر بس ممكن اطلب منك طلب صغنن قد كده
مالك: اتفضلي ولو اني شاكك في الطلب بس اوك
فرح : الساعه داخله على 7 ممكن اتفرج علي كوشي وارناف
مالك: امممممم طب انتي هتروحي ازاي كده لحد بره
فرح : متشغلش بالك انا هتصرف
حاولت الوقوف بمفردها ولكن لم تستطع التوقف علي قدميها تفجاءت بيد مالك تحوطها من خصرها نظرت اليه وتحدثت
فرح: لالا انا هحاول امشي
مالك: ششش مش عايز اسمع كلمه انا هشيلك
صمتت ودعته يحملها ذهب إلي الأريكة ووضعها بخفه واردف بهمس شديد
مالك: انتي مش عايزة تخسي 10كيلو انتي عايزة تخسي 50كيلو
اغتاظت فرح من هذه الثرثرة ظلت تمتم لنفسها بكلمات غير مفهومة ابتسم لها علي طفوليتها فهو دائما يريد أن يراها غاضبه لايعرف لماذا ولكن هو يعشق غضبها جلس بجانبها يشاهد التلفاز ظل يتابعها وهي تنظر الى التلفاز كأنها تنظر إلي حبيبها اغتاظ عندما سمع حديثها الي بطل المسلسل الهندي
فرح: ياسلام عليك ايه التقل ده هييييح يخربيت حلوتك
قاطع مغزلتها في البطل واردف بغيظ شديد
مالك: ايه اللي عجبك في انا قاعد بقالي ساعه اني افهم كلمه واحدة مش فاهم حاجه ايه اللي يشد في المسلسل
فرح: بقي ده وحش حرام عليك كفايه بس رومانسيه وحب وهييييح
مالك بغيظ شديد: هيييييييح معرفهش يعني ايه دي بقي
فرح: اصبر لما المسلسل يخلص وبعدين ابقي اقولك
ظل جلس بجانبها يجز علي أسنانه من شدة الغيظ فهو كظيم الغيظ ولكن الان لايستطيع ظل يفكر ماهو سر هذا التغير الي أن ذهب في ثبات عميق مر الوقت.
افاق من نومه وجدها نائمه علي صدره ابتسم علي وضعها حملها بين يديه ووضعها علي الفراش برفق شديد حاول افاقتها كي يعطي لها الدواء أفاقت فرح
اخذت دوائها نظرت اليه وجدت بداخله حديث لايعرف كيف اواين يبدأ
اردفت بصوت خفيض
فرح:مالك انت عايز تقول حاجه
نظر إليها شعر بأن حنجرته أصيبت بشلزل لايعرف كيف يتحدث
وضع يده على يدها ثم هتف بصوت أشبه الهمس
مالك:فرح انا
صمت قليلاً
نظرت بتعجب وتحدثت
فرح :انت ايه عايز تقول حاجه عايزني اقوم من علي السرير حاضر
قاطعها وهو يمسك بيدها وتحدث
مالك:لالا مش عايزك تقومي انا عايز انا وانتي نبدا صفحه جديده عايز اتولد علي ايدك عايز اكون مالك كما يجب أن يكون علي ايد فرح سراج علي الشهيرة بعسليه
فرح:٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
نظر إليها ثم هز رأسه مؤكداً ماقاله وتحدث بندم
مالك:أيوة انا مالك بس مش اللي تعرفي لا مالك اللي قلبه دق ليكي من يوم ماحطيتي السكينه علي رقبته عشان تتدفعي عن شرفك
كنت غبي لما عملت كل اللي عملته ده كنت فاكر أن بكده مش هتبعدي عني كان كل ماتيجي سيرة الطلاق كان بيركبني ميت عفريت
عايزك ومش عايز تبعدي عني عايزك تفضلي معايا
ظل يتحدث كثيرا ثم سكت عن الحديث ونظر اليها وجدها تنظر متعجبه من حديثه هل هو وقع في حبها ام هذه خطآ جديدة كي يسيطر عليها وعلي تمردها لاتشعر وهي تتحدث وجدت نفسها تتحدث والدموع تنهمر من عينيها ابتسمت له بسخرية واردفت
فرح:وياتري دي خطه جديده عشان تقدر تنتقم مني ياتري ايه اللي بيدور في دماغك يامالك
مالك بندم :اسف بجد مش عارف ليه عملت فيكي كده
فرح بسخرية:ياااااه مالك الفولي بجلاله قدره بيعتذر ومن مين من حته حشرة وخدامه وده كمان اقل ما يقال عنها
عايز ابدء معاك صفحه جديده طب والقديم هنعمل في ايه ها وجسمي اللي كل حته في ليها حكايه معاك
بلاش جسديآ طب نفسيآ تفتكر ممكن انسي انك كنت بتذلني
قاطعها برجاء
مالك:ارجوكي يافرح انسي وانا اوعدك اني هعمل اي حاجه وكل حاجه عشان تنسي سيبي الموضوع ده عليا انا
فرح: انهي موضوع يامالك ها موضوع لما سحبتني من ايدي وانا مهمته في قضية دعارة ولا اصرارك تتدخل وانا هتعملي كشف عذريه
قاطعها بصوت يملئه الندم
مالك:مكشفتش عليكي لما عرفت انك مش هي
قاطعته وتحدثت بحزن
فرح:كان اغمي عليا وساعتها ودتني المستشفى
نظر إليها بتعجب كاد يتحدث ولكن أكملت حديثها
فرح:متستغربش ياحضرة الظابط انا روحت المستشفى وفوقت عرفت كل حاجه
مالك:انا اسف يا فرح والله غصب عني نار الانتقام من الزفته دي خلتني مش شايفه قصدي أيوة قلبي كان بيقول انك ممكن تكوني مظلومه بس عقلي كان مسيطر عليا جامد اوووووووووي ارجوكي يافرح تعالي ننسي اي خلاف بينا ونعيش حياتنا من جديد
فرح:صعب يامالك صعب انت جرحتني وذلتني واهانتني قفلت كل باب ممكن كان في يوم يتفتحلك
نظر إليها وجد بجانبها كتابها المفضل للكاتب الكبير احسان عبد القدوس ()اين عمري)
امسكه ووضعه أمامها ثم تحدث برجاء
مالك:تعالي نخلي حكايتنا زي الرواية دي تعالي نحاول نعيش من جديد
في الحب مفيش مستحيل الحب يصنع المعجزات مش دي برضو كلمتك لااصحابك امسكت من بين يديه الكتاب ثم اردفت بحزن شديد
فرح: الرواية البطل كان دكتور وكان عارف ان حبيبته تعبانه نفسيا مش جسديا مرجحاش قالها تعالي اعلجك رغم أنه دكتور قلب يعني ملهوش في علم النفس بس اتبع احسن الوسائل في العالم عارف ايه
مالك:ايه
فرح:الايمان كان مؤمن انها مهما لفت مسيرها في يوم هتيجي ليه وفعلا يمكن راحت متأخرة بس قدر ينقذها من الدمار اللي كان هتقع في
ابتلع ريقه بصعوبة شديدة ثم تحدث بحزن شديد
مالك:ممكن اسالك سؤال
فرح بتعجب:اتفضل
مالك:نهايه البطله والبطل كانت ايه يعني ايه اللي حصل ليهم وبكل صراحه يافرح
فرح:اتخطبوا وعاشوا حياة سعيدة ونسيت كل اللي حصل في حياتها القديمه
مالك:يعني قدر ينسيها الماضي قدر يخليها تعيش حياة تانيه غير اللي كانت هتروح فيها انا كمان اقدر اخليكي تعيش اجمل حياة سيبي نفسك ليا خليني اعوضك عن اللي فات ووعد منى لو مقدرتش انسيكي حياتك واللي حصل فيها ها
فرح:سكت ليه كمل كلامك قول لو مقدرتش تنسيني حياتي القديمه معاك هنطلاق وكل واحد يروح لحاله قول ساكت ليه
عارف يامالك انا لما كنت بسكت علي معاملتك ليا مش ضعف مني لا ابدا انا كان ممكن اقول لجدك علي اللي حصل واقلب الدنيا لحد لما إطلاق منك بس انا سكت عشان جدي مريض قلب وخبر زي ده ممكن يروح فيها
الست عمرها ماكانت ضعيف الست لما بتبيع راجل كل يوم والتاني بيمد أيده عليها ده معناها أنه مش فارق معاها اللي بيعمل بعت كل حاجه في ناس ممكن تقتل جوزها لمجرد أنه مد أيده عليها مرة ولا اتنين
الست ربنا كرمها في القران نزل سورة باسمها النساء مينفعش انت يابني ادم وتقلل منها الرسول صلى الله عليه وسلم ذكرنا تلت مرات وذكر الراجل
مرة وده عشان احنا اللي بنستحمل ونشيل بلاوي
الر أجل نفسه ميقدرش عليها
عارف رغم ده كله عمري ماتمنيت ليكي الاذي كنت بقول ربنا يهديك لنفسك مش عشاني ولا عشان حد لا انا كنت مقرر قبل ست شهور هنطلق
تفتكر يامالك بعد كله هنقدر نعيش مع بعض
مالك: اوعدك أن ده كله هتنسي معايا انتي وافقي يافرح واديني فرصه تانيه
ده ربنا بيسامح
فرح : ٠٠٠٠٠٠٠
مالك :انا مش هضغط عليكي اكتر من كده هسيبك تقرري واي قرار اي كان ايه هو انا موافق عليه
ذهب من أمامها وتسطح علي الفراش بجوارها
فهي الان نائمة لاتشعر بوجوده جانبها
وذهب مالك بعد تفكير طويل في حياته القادمه ذهب في ثبات عميق
وذهبت فرح ايضا بين أحضانه في ثبات عميق وهذه المرة اول مرة تنام بين أحضانه أفاقت نظرت حولها وجدت نفسها في أحضانه ظلت تتحدث بهمس شديد وكانت تظن كل الظن أنه لايشعر بها
فرح: اول مرة احس انك حنين بجد دايما بتحاول تظهر عكس اللي جواك ياريت تفضل حنين كده علي الأقل عشان نفسك ربنا يهديك يامالك
كادت تخرج من حضنه امسك بيدها وتحدث وهو مغمض العينين
مالك: اوعدك اني هتغير عشانك انتي وبس
فرح: مالك انت صاحي
فتح عيناه ببطء شديد ثم ارتسم علي وجه البشوش ابتسامه هاجر الفراش وذهب إلي المطبخ حتي يجلب كاسآ من الماء فنكسر الكأس وجرح قام بتضميض جرحه ثم ذهب حتي يعطيها الدواء نظرت اليه في فزع يده
فرح: مالك ايه اللي حصل في ايدك
مالك: مفيش جرح بسيط خدي الدواء يالا
فرح: طب وريني كده ايدك
قام بفتح يديه شهقت مما رأته ثم اردفت بعتاب شديد
فرح: كل ده وجرح بسيط انت لازم تروح للدكتور حالا دي محتاجه خياطه
مالك: بعد كل إللي عملته فيكي لسه خايفه عليا
فرح بدموع: يمكن انت تكون عملت فيا كتير بس اكيد عمري ماتمنيت الشر ليك انت علي طول بتضربني. بس كنت بقول ربنا يهديك
بكت فرح كثيرا قام مالك بفتح ذراعيه فدلفت بين أحضانه وظلت تبكي كثيرا وظل يعتصر قلبه عليها في كل لحظة قام بضربها اخذ يملس علي شعرها وهو يردف في ندم
مالك: ششششششش خلاص حقك عليا انا غلطان انا عارف اني كنت غبي في تصرفاتي معلش سامحيني
مالك بندم: اسف
ظل يعتذر لها وظلت تبكي حتي ذهبت في ثبات عميق اعدل جسدها وجلس بجانبها ينظر إليها كم هي ملاك وقعت بين أيدي شيطان
مرت الايام ولايحدث شي سوي اعتذار مالك المستمر الي فرح ولكن لم تصفح عنه فهي ممزقه من الداخل فهي مدمرة نفسيآ وجسديا
مريومين وجاءت من كانت السبب في انفجار بركان من الغضب دلفت سهي وهي تحمل باقه من الورد الي غ فه فرح جلست وهي تتحدث الي مالك
سهي:سوري يامالك معرفش والله إن فرح عامله عمليه غير انهاردة الف سلامه
ابتسم لها ثم اردفت بمزاح
مالك:ولا يهمك تشربي ايه انا بعرف اعمل مياة حلوة اوووووووووي
سهي: هههههههههههه والله انت كيوت اوووي
نظر الي فرح كادت تنفجر حاولت السيطرة على اعصابها ولكن باتت كل محاولاتها بالفشل تحدثت وهي تجز علي أسنانها
فرح:ههههه عسل سهي صح يابيبي
ابتسم لها فهي الان غاضبه ويريد أن يعرف هل هذه غيرة الحب ام شيئاً آخر تحدث بخبث
مالك:طبعا سهي دي حاجه كده عامله زي البسكوته رقيقه جدا
سهي: هههههههههههه ميرسي يامالك كلك ذوق
اردت أن تنهي هذه الزيارة الغير مرغوب فيها وتحدثت وهي تنظر الي مالك
فرح:ميمو ياحبيبي ممكن الدواء اصل دماي مصدعه ومحتاجه هدوء عشان اعرف انام
هي:احم طب امشي انا عشان اسيبك ترتاحي والف سلامه مرة تانيه
ثم نظرت إلي مالك وتحدثت
هبقي اكلمك علي الفيس عشان محتاجه رايك في حاجه كده
مالك:اوك أن شاء الله
ذهبت سهي وتركت فرح تستشيط غاضبا مما حدث نظرت بجانبها وجدت هاتف مالك جلست تتصفح الانترنت وظل هو جالسآ أمامها ينظر إليها ويتذكر نظراتها الي سهي ابتسم
تحدث بخبث
مالك:فوني فين
فرح:معايا
مالك:طب ممكن تجيبي عايزه
فرح:ليه عشان تكلم سهي هانم
مالك بمكر:اه هشوف هء كانت عايز. ايه
فرح: اممم ماشي بس بعدين عشان هو في أيدي
ذهب إليها جلس أمامها نظر إليها رفع وجهها بانامله وتحدث
مالك:ممكن اعرف ليه عملتي كده
فرح يكذب:عملت ايه
مالك:انتي بتغيري
فرح بثقه:انا ومن مين من دي وعلي مين انت لا طبعا
مالك بخبث:ماشي خلي معاك الفون وانا هروح اعمل قهوة وأخرج في البلكونه شويه يمكن القي سهي واشوفها كانت عايزة ايه
ذهب وفعل ما تحدثه وبعد بعض دقائق وجدها تقف أمامه وهي توجه هاتفه المحمول أمامه تحدثت بغيظ
فرح::فونك يامالك احسن الانسه سهي تتصل بيك عن اذنك
كادت تذهب ولكن امسكها من معصمها ثم تحدث
مالك:فرح ارجوكي تعالي اقعدي جنبي عايز اتكلم معاكي شويه
كادت تذهب مرة أخرى وهي تحاول فك قبضه يده من معصمها ولكن تفجاءت وهو يقف أمامها ثم نظر اليهاوتحدث
مالك:فرح ارجوكي سامحني انا ندمان علي كل لحظه غلطت فيها في حقك فرح انتي عشان خاطر ربنا ادي فرصه لحياتنا تبدا من جديد
عايز اعيش معاكي
فرح:٠٠٠٠٠٠
مالك:اوعدك اني هتغير عشانك
فرح:٠٠٠٠٠
مالك:انسي متزعلش مني وسيبك من اللي راح خلاص احنا اتفهمنا الومك أو تولمني هنفتح في الجراح مش هنصفي اللي بينا هكذا غني لها ظلت صامته لم تعرف هل هذا متحجر القلب ام أحد غيره
هل تغفر له أن الله غفور رحيم ه فهي دائما تغفر لمن يخطئ في حقها
ظل ينظر إليها منتظر. قرارها مثله كمثل السجين الذي ينتظر حكم القاضي
تنهدت بقوة شديدة ثم اردفت
ربنا بيغفر وانا دائما بسامح اللي بيغلط في حقي بس عمر ماكد غلط الغلط اللي انت عملته فيا ده انا خايفه اديك فرصه تانيه تفهم اني ضعيفه ويحاول اكسب رضاك بدل ماكسب عدوتك
لكن انا مش ضعيفه انا اقوي مما تتخيل انا موافقه اديك فرصه تانيه بس هتكون آخر فرصه ليك يا مالك لو حصل اي حاجه من اللي كانت بتحصل معايا مستحيل اقعد معاك ثانيه
مالك بفرحه :يعني خلاص فرح سامحت مالك
فرح بابتسامة: خلاص هحاول انسي اللي حصل بس
المهم اللي غلط ميرجعش يعمل تاني اللي كان بيعمل لحسن الواحد خلاص مش مستحمل
مالك: هههههههههههه هههههههههههه
فرح: هههههههههههه هههههههههههه
مالك : يعني خلاص صافي يالبن
فرح بمزح: انهي لبن بتاعك انت اللي عليه بيض ولا اللبن الصافي المعروف دوليآ من غير اي اضافات
مالك: هههه خفه علي فكرة الرياضين بيشربوه ومفيش حاجه لما انتي كمان تشربي جسمك محتاج غذاء
فرح بسخرية: امممممم ماشي بس كفايه انت تشربه تصبح علي دلفت الغرفة خير
تسطحت علي الفراش نظرت بجانبها وجدته يجلس على الفراش تحدثت إليه
فرح: انت هتعمل ايه
مالك: هعمل ايه يعني هنام جنبك فيها حاجه
فرح: فيها كتير يابابا انت تنام هنا يااما تنام علي الكنبه دي
نظر إلي الأريكة ثم عادوا النظر إليها وتحدث
مالك: انتي عايزني انام علي الكنبه دي
فرح : اه فيها ايه
مالك: بس ياماما بس الله يهديكي ده انا عايز تلات كنبات جنبها عشان بس اعرف افرد ضهري عليها
فرح: ياسلام اشمعنا انا كنت بنام عليها عشان تعرف الظلم اللي كنت عايشه في
مالك: ظلم ايه ياام ظلم ده انتي اوزعه وقد كدهو يعني تنامي علي الكنبه وتبقي حطه رجل علي رجل فرح اسكتي عشان عايز انام شويه وسعي يالا بقي
استسلمت أمام رغبته ظلت تتقلب يميناً ويسارا احس بها تقلب على الجانب الموجه لجنبها وتحدث إليها
مالك: في واحدة عامله عمليه تتقلب يمين وشمال كده
فرح بعفوية: انا مش حاسه بتعب ولاحاجه
مالك: عشان المسكن اللي انتي لسه واخده ممكن اعرف بتتقلبي ليه
فرح: بصراحه ومن غير زعل
مالك : من غير زعل
فرح: مخدتش علي اني انام جنب حد وخصوصاً انت يعني من فترة كنت بتعاملني ازاي ودلوقتي بتتكلم معايا ازاي
فتح ذراعيه ثم تحدث إليها وعلي وجه ابتسامه جعلتها تدلف بين أحضانه
مالك: مش عارف انا كنت ليه بعمل كده يمكن انتقام يمكن شيطان لكن الأكيد أن قلبي وعقلي كانوا دايما مختلفين ودايما كان في حاله حرب بينهم وللاسف الشديد كان العقل دايما يفوز لكن انهاردة لعنت عقلي اللي خالني عملت كده فيكي
فرح: يعني خلاص مفيش ضرب تاني
مالك: لا مفيش ضرب تاني ولو عملت كده يبقي انا اللي اضرب نفسي اني فكرت مدت أيدي عليكي كانت اتقطعت قبل ماعمل كده فيكي
فرح بلهفة: بعد الشر عليك متقولش كده
تعجب مالك ثم قام برفع وجهها إليه وتحدث
مالك: ويأتري بقي ده خوف ولا ايه بالظبط
فرح بتردد : هااا لا بس اصل انت لو جرالك حاجه مين هيشلني ويجبلي العلاج بس دي كل الحكايه
مالك : امممممم مصلحه يعني ماشي بس لو انا هتشغل عندك شايل ايه المقابل
فرح بعدم فهم:قصدك ايه مش فاهمه
مال علي اذنها وتحدث بهمس شديد ثم نظر إليها منتظرآ ردها
مالك: قصدي اني عايز مرتب علي خدمتك عارفه ايه
فرح: ايه
مالك بهمس شديد: بووووسه
عندما سمعت مطلبه قامت بغلق عيناها بطفوليه وتحدثت إليه بعفوية
فرح: اظاهر أن الدواء بيخلي الوحدة تتخيل حاجه غريبه تصبح على خير
تعالت صوت ضحكاته ثم نظر إليها وتحدث
مالك: هههههههههههه هههههههههههه والله انتي مشكله يافرح علي العموم انا في الخدمه لو عايزني
فرح : مستغنيه عن خدمتك ياحضرة الظابط
مالك: هنشوف بكره
اغمض عيناه وعلي وجه ابتسامه تعلن عن بدايه حياه جديده بدون نزاعات فهو الآن عاشق ولهان اعترف بذلك عندما وجدها تسقط بين أحضانه كان يكذب نفسه دائما ولكن لن يستطيع الكذب اكثر من ذلك نعم يحبها نعم يعشق عطرها الذي دائما يخطف أنفاسه نعم يتمني أن يعترف لها بهذا الحب ويتمني أن تبادله نفس المشاعر. الجميله
ذهب في ثبات عميق وذهب أيضاً الليل سريعا وجاء النهار آفاق علي صوتها المتعب استمع اليها وجدها تمام بكلمات غير مفهومة فهي مريضه بالحمي وضع يديه على جبينها الذي يصب عرقآ وجدها مصابه بالحمي فزع عندما وجدها هكذا ذهب سريعا الي المرحاض ثم عاد بيده منشفة مبللة بالماء البارد ووضعها علي جبينها ظل يتحدث إليها بفزع
مالك: فرح فرح حبيبي فوقي كده مالك
فرح: مالك الجو حر اووووي
مالك بقلق: حر ايه احنا في عز الشتا انتي اللي مولعه نار اعمل ايه ياربي اه احسن حاجه اتصل بمعاذ
قام بتصال الي معاذ فكان نائمآ لأن الوقت لايتعدى 9صباحآ قام بالرد عليه بنعاس
معاذ: الو ايه ياعريس في حد يتصل بحد دلوقتي
مالك بقلق: معاذ الحقني فرح تعبانه اوي
فزع معاذ واعتدل من نومته وتحدث
معاذ: اهدي بس كده وفهمني براحه كده في ايه يمكن تكون محتاجه دكتوره نساء انا دكتور جراحه
مالك بعصبية شديدة: لالالا مش زي مافي دماغك فرح عامله عمليه وبدء في قص كل ماحدث
ظل يتسمع إليه ثم تحدث
معاذ: بس خلاص الموضوع بسيط مش مستهل القلق ده كله
مالك: يعني ايه مش فاهم
معاذ: الموضوع ببساطة شديدة أن فرح عندها حساسية من نوع العلاج اللي انت قولت علي ايه وعملها سخونه شويه كمادات بارده وعلي اماجاي اطمن عليها بنفسي وهتبقي زي الفل أن شاءالله سلام مؤقت
أغلق الهاتف وجلس بجانبها وظل يتحدث إليها بحنان
مالك: فرح حبيبي
فتحت عيناها ببطء شديد ثم نظرت اليه واردفت بصوت متعب
فرح: مالك
مالك: عيونه وقلبه وكل ما ليه في الدنيا كلها
فرح: انا حاسه اني هموت مش قادره تعبانه اوي
مالك: لا ياقلبي متقوليش كده انتي هتعيشي لحد لما يبقي عندك مليون سنه يالا خفي بسرعه عشان لسه معشناش أيامنا الحلوة سوي
فرح بتعب: هو مين اللي بيتكلم ده انت
قاطعها وهو يمسك بيدها ثم طبع عليها قبلات تحمل كل الحب الذي يكمن بداخله فالان يعترف بأن فرح هي من تربعت علي عرش قلبه أردف إليها بهمس قبل يذهب نحو باب المنزل ليستقبل عائلته
مالك: اللي قدمك ده عاشق في بحر عيونك العسليه اعترف أن الحب احلي مافي الحياه وان نفسه يعيش اللي باقي من عمره معاكي
تركها تغلق عيناها بتعب شديد وذهب الي باب المنزل وجد الجميع أمامه تحدث الجد أنس
أنس: انت ازاي متقوليش أن فرح عامله عمليه
مالك: اهدي بس ياجدو انا والله ماكنت اعرف ومعرفتش غير لما جيت هنا اتفضلوا
معاذ : هي عامله ايه دلوقتي
مالك: الحمدلله بس كل شويه تنام وتصحي
معاذ: معلش هي السخونيه بتعمل كده طب ينفع ابص عليها
مالك: اه تعالي معايا
دلف إليها وبدء في الكشف عليها أفاقت علي صوت معاذ وهو يتحدث معاها
معاذ: حمدالله على السلامه يا عروسه هو في حد يعمل عمليه في شهر العسل
اكتفت باالابتسام ثم نظرت الى مالك وجدته بجانبها ممسك بيدها تحدث معاذ الي فرح وتفجاء من حديثه مالك
معاذ: انا قولتك لو عايزة تعملي العملية انا موجود تقومي تعمليها بره المستشفى
مالك: انت كنت عارف ان فرح تعبانه ومحتاجه عمليه
معاذ: اول مره شوفت فيها فرح كانت عند دكتوره فاطمه وكانت ساعتها تعبانه
فرح: معلش بقي يامعاذ الموضوع كان لازم اعمله بعد ماجدي يسافر وانا ماصدقت جدي يسافر
معاذ: امممممم علي العموم حمدالله على سلامتك انا همشي لاني منامتش جوزك كان قلقان عليكي وحلف ليصحي مصر كلها
ارتسمت علي شفتيها ابتسم ظننت أنه يصتطنع القلق واللهفه وظننت أيضاً أن ماتحدثه منذ قليل ماهي الا خورفات من تأثير الحميد ذهب مالك ومعاذ ودلف إليها الفتيات والجد أنس تحدث الجد بعتاب شديد
أنس: كده يافرح تبقي تعبانه ومتقوليش
فرح: معلش يا جدو الموضوع كله جه كده معلش
مني: حتي مش لقيه عذر تقولي
فرح: ههههههه عديها الناس لبعضيها
الجميع : هههههههههههه هههههههههههه
ياسمين: قوليلي لما يومين من الجواز وخالكي تشيل 10حصوات امال لو قعدتي ياغلبانه معاه شهرين هيحصل فيكي ايه
فريدة : هههههههههههه طبيعي هتشيل المرارة
دلف إليهم وجلس بجانبها وتحدث إليهم
مالك: ايه العسل اللي بيشر منكم ده
ظل الجد يتابع نظرات فرح الي مالك وكادت تنفجر رأسه من التفكير بسبب الانتقاد الذي وجده الان وبين اول زيارة اتات فيها فرح في قصره
تحدثت فرح إليهم
فرح: سيبك منهم يابيبي دول عاملين زي ريا وسكينة عشان ماشوفش دلع زي
ياسمين وفريدة: ياحرااااام مسكينه ومش عارفه حاجه هههههههههههه هههههههههههه
مني: هههههههههههه عيب كده يابنات
فرح:مش بقولك ريا وسكينة هههههه اه
مالك بلهفة: ايه في ايه
فرح: مفيش بس الجرح شد عليا الله يسامحكم
تحدث مالك بمزاح
مالك: اخرسي ياختي إنتي وهي البت تعبانه ومش قادره
تحدث الجد أنس. وهو يقف من فوق المقعد
أنس: بنات بس يالا بقي عشان نمشي ونسيب فرح ترتاح شويه
فرح: لا ياجدو لسه بدري استني شويه
أنس: لا ياحبيتي انا كمان عندي شويه حاجات عايز اعملها الفرح الخميس الجاي ولازم تكون كل حاجه جاهزة وكمان اروح اشوف سي مازن اللي من ساعه ماجده مصر ومحدش عارف يشوفه
مالك: استني ياجدو اتغدي معانا ده اللي هعمل الاكل بيدي
تحدثت فرح معارضة بشده هذا الحديث
فرح: لالالا ياجدو لو عايز تقعد علي عيني وراسي لكن مالك يطبخ يبقي خدني معاك بليززززز
الجميع : هههههههههههه هههههههههههه
ذهب الجميع وتركهم
بمفردهم دلف إليها وعلي وجه ابتسامه يريد أن يلتهم شفتيها الورديتين التي سخرت منه ولكن جلس بجانبها وتحدث إليها
مالك: بقي انا اكلي وحش هااا
تصنعت عدم الفهم واردفت بكذب
فرح: ده مين الحيوان اللي قال كده
مالك : لا هو مش مش حيوان هي انثي بنت يعني
فرح : تبقي حيوانه وعايزة تتعلم الاداب اكيد فريدة وياسمين الكلاب دول لما اشوفكم
اقترب منها ثم همس في أذنيها
مالك: مالكيش دعوة بحبيبتي عشان دي بقت تخصني واوعي تشتميها تاني
تعجبت فرح من حديثه ثم نظرت اليه
فرح: سوري مكنتش عارفه هي مين
مالك: عايزة تعرفي هي مين
فرح: الإنسان بطبعه فضولي فلو مش هيضيقك
ظل يملس علي شعرها ثم اخذها بين أحضانه ودفن وجه في عنقها وتحدث هامسآ وهو يطبع قبلة رقيقه علي عنقها
مالك: انتي يااجمل واحلي فرح في حياتي بحبك يافيري
فرح : ٠٠٠٠٠٠
يتبع الفصل السادس عشر اضغط هنا
الفهرس يحتوي علي جميع فصول الرواية كامله"رواية تشابه اسماء" اضغط علي اسم الروايه
تعليقات
إرسال تعليق