رواية غرام صعيدي الفصل الثامن 8 بقلم اسراء ابراهيم
رواية غرام صعيدي الفصل الثامن
كانت الأجواء متوترة جدا فغرام متمسكة بيد صقر بشدة وتنظر لامها بحزن وعتمان شعر ان شئ حدث وكان ينظر لصقر باستفهام وعزيزة متفهمة خوف غرام من امها فحتي منال لم تتفوه بكلمة او باركت لابنتها مثل اي ام في يوم عرس ابنتها الوحيدة وهذا ما لفت انتباه جميع الموجودين
وقطع الصمت صوت منال بسؤالها الذي اشعل الفتيل ، هو جابر فين انا عايزة امشي ، صقر ببرود چوزك هيشرفنا شوية وبعدين معتقدش انه هيبجي فيه نفس و يرجعلك تاني ، منال بعصبية انت بتقؤل ايه يا بني ادم انت عملت ايه فيه ، انا لسة معملتش بس صدجيني لو مات دلوجتي لوحده ارحمله من اللي هعمله فيه ، شهقت منال بخوف ايه اللي حصل وبعدين هيا دي الاصول يعني جينا نبارك يبقي ده جزاءنا ، تحدث صقر بغضب الاصول وانتو اللي زيكو يعرفو الاصول انتي عارفة اللي يجي علي عرض صعيدي يتعمل فيه ايه ؟ يبجي جزاءه الجت*ل ومابالك في اللي يجي علي مرت صقر الغرباوي انا مش هخليه يشوف نور الشمس تاني وانتي عشان خاطر غرام بس لو عايزة تجعدي اهنه هسيبك ، شهقت عزيزة بصدمة يا مري عمل ايه اللي ما يتسمي ده يا ولدي ، ومنال تحدثت بغباء عرض ايه ومرت مين انا مش فاهمة حاجة ، چوزك طلع لمرتي فوق وتمالك نفسه بغضب واكمل وكان عايز يعتدي عليها ولولا اني لحجته في الوقت المناسب
صدجيني انا كنت جت*لته في سعتها ، صدمة الجمت الجميع
بما فيهم صفية التي سبت نفسها في سرها ، يعني انا السبب وخليتو لحجها غبية يا صفية من يومك وانتي بجرة ، قامت منال بغضب وتحدثت بصوت مرتفع جدا ، انت بتقؤل ايه دي كدابة اكيد هيا اللي اتبلت عليه ، صدم الجميع من رد منال فهل تكذب ابنتها وتصدق زوجها هل في ام هكذا فعلا ، نظرت لها غرام بحزن شديد وبكت بحرقة نعم فهي لا تصدق
حتي بعد ما علمت بما يفعله زوجها تكذبها وتصدقه ، صقر بغضب مكتوم لولا انك ام مرتي انا كان ليا تصرف تاني معاكي ، اكملت منال بغضب ووجهت كلامها لغرام جابر هيبصلك ليه هه ده بيحبني وهو زي ابوكي ازاي تقؤلي عليه كدة بقي ده اخرتها اني كبرتك وربيتك واعتبرتك بنتي ، مهلا ؟ هل قالت اعتبرتك بنتي ؟ نظرت غرام لفهد برجاء لعله يكذب اذناها وستصدقه نعم فهي لن تتحمل صدمة اخري
تحدثت غرام بخوف وترقب اعتبرتيني بنتك !! ، اكملت منال بغضب ايوة انتي مش بنتي ابوكي كان متجوز قبلي ومراته ماتت وانتي صغيرة اوي وشرط عليا مقؤلكيش انك مش بنتي واكملت باستهزاء قال عشان متتعقديش وانا ربيتك وكبرتك وفي الاخر جاية تاخدي مني جوزي ، كان عقل غرام لا يستوعب الصدمة نعم فالجميع تفاجأ وعزيزة كاد قلبها ينفطر علي تلك المسكينة لطيمة الام نعم فهي تلطمت كثيرا من بعد موت امها ، صقر بغضب جحيمي الزمي حدودك والا قسما بالله هندمك عاليوم اللي خطيتي فيه الصعيد وجلس بجانب غرام التي في عالم اخر نعم فهي تحتاجه الآن وضمها اليه بخوف ، ونظر لمنال بغضب اطلعي برة البيت ده متخطتهوش تاني وجوزك ده تنسيه لأني هوريه اسود ايام حياته وانتي عشان واحدة ست مش هأذيكي بس لو فكرتي تجربي من مرتي تاني متزعليش بجي من اللي هعمله فيكي واكمل بغضب وصوت ارعبها اخرچي براااااا ، خرجت منال بخوف من غضبه وصوته العالي اما عتمان فكان ينظر ويستمع للجميع وفي خاطره يفكر في امر ما وعزم علي فعله ،بقلمي اسراء ابراهيم قامت عزيزة وجلست بجانب غرام ايضا واخذتها في حضنها ، غرام متجلجيش كلنا اهنه اهلك وناسك يا بتي وانا زي امك انسي اللي فات وخليكي في اللي چاي ، قام صقر وهو مممسك بيد غرام يلا بينا نطلع جوضتنا قامت غرام ونظرت له بكسرة مما جعل قلبه يؤلمه وشعرت بظلام يحل عليها فسقطت مغشيا عليها في احضانه ، صقر بزعر غرااام ، يا مري كلم الحكيم يا عتمان ، حملها صقر وصعد لغرفتهم .
لا اله الا الله محمد رسول الله
كان ادهم يجلس في مكان في الخارج بعيدا عن كل شئ يعيد حساباته مرة اخري في صراع بين قلبه وعقله فالقلب
يعشق وينهره لما فعله بحب عمره اما العقل يؤيد قراره وان هكذا افضل ويوهمه بان ينتظره مستقبل افضل وحب من نوع اخر في مصر ولكن تري من الصواب وهل سيغامر بكل شئ من اجل طموحاته؟ وماذا اذا خسر كل شئ نعم فهو يعلم انه خسر فاطمة للأبد تنهد بضيق وغادر للبيت
استغفر الله العظيم
خير يا دكتورة ، قالها صقر بخوف ، هيا اتعرضت لضغط شديد وده سببلها انهيار عصبي انا اديتها حقنة مهدئة هتخليها تنام للصبح ياريت تبعدوها عن اي زعل او ضغط
، حاضر يا دكتورة متشكرين ، الف سلامة بعد اذنكو ، روحو انتو انا هفضل جاعد معاها ، ماشي ياولدي ربنا يطمنا عليها ياارب ، جلس صقر بجانبها وامسك يدها وقبلها وكان خوفه عليها واضحا وظل يدقق في ملامحها نعم فهي جميلة جدا
وملامحها الطفولية البريئة خطفت قلبه وشعر انه لا يريد الابتعاد عنها ابدا واستغرب نفسه فهو لاول مرة يشعر بهكذا شعور وتحدث معها فهو يعلم انها لا تسمعه ، مش عارف ليه حاسس انك جريبة مني ومن اول ما شفتك وانا حسيت انك ملكي يمكن يكون عشان صعبانة عليا مش عارف ده ايه بس اللي اعرفه اني لازم اعوضك عن اللي شوفتيه في حياتك انتي بجيتي مسئولة مني دلوجتي ولازم اطلع جد المسئولية وظل جالس بجانبها هكذا. بقلمي اسراء ابراهيم
لا حول ولا قوة الا بالله
دخل ادهم البيت السلام عليكم في ايه يا جماعة مالكم جاعدين اكده ، تحدثت عزيزة بحزن وعليكم السلام يا ولدي تعالي اجعد ، مالكم ياما في ايه ، صفية باندفاع هجولك انا يا ادهم اصل وقاطعتها صفية بغضب جومي شوفي چوزك وعيالك ماهو ده اللي فالحة فيه تفضلي ترغي وخلاص ، يوه وانا جولت ايه يا مرت عمي مش برد عليه ، وانتي ايش حشرك انتي تردي ليه غوري من خلجتي جومي ، قامت صفية بغضب وهي تسب وتلعب في سرها ، في ايه ياما لكل ده مالكم عاد ده حتي انهاردة فرح ولدك الكبير اللي كنتي بتتمنيه ، هجولك ايه يا ولدي والله الواحد صعبان عليه البت الغلبانة دي ، انا كدة قلقت في ايه ، بقلمي اسراء ابراهيم قصت له عزيزة كل ما حدث وسبب جوازة غرام من صقر ، لا حول ولا قوة الا بالله معجولة في حد اكده واكمل بغضب وجابر الكل*ب ده فين ، منعرفش يا ولدي بس انا خايفة علي اخوك ليتهور ، وه ده شرف ياما واللي يجي علي عرضنا نج*تلو ، ربنا يسترها يا ولدي .
استغفر الله العظيم واتوب اليه
تاني يوم فاقت غرام وهي تشعر بثقل علي جسدها فتحت عينيها فوجدت صقر نائم بجانبها ومحاوطها بيديه بتملك
انتفضت غرام من الخوف مما جعل صقر يفيق ، اهدي اهدي متجلكيش انا بس كنت نايم جارك مفيش حاجة ، فهو تفهم خوفها منه وما مرت به ليس بالساهل ، استوعبت غرام انه صقر فهدأت ، اسفة اني صحيتك كدة بس انا يعني ، عارف وفاهم انك اتعودتي متناميش من الخوف بس ان شاء الله كل ده هيتغير واحدة واحده ، نظرت له بامتنان فهو عفاها من الحرج وفهم ما ارادت قوله ، يلا جومي خدي دش وغيري هدومك وانا هنزل اجولهم يحضرو الفطار وهجيبه واجي ، احنا هنفطر هنا ، اه انتي ناسية انك عروسة ولازم تدلعي براحتك ، ابتسمت غرام بخجل احم لا لو سمحت ممكن ننزل نفطر معاهم ، لو انتي عايزة كدة ماشي اللي يريحك ، بقلمي اسراء ابراهيم ، فتحت الدولاب واخذت عباية بيتي بكم ودخلت الحمام تحت نظرات صقر وخرجت بعد قليل وهي كالملاك بشعرها الحرير الذي يصل لاخر ظهرها مع العباية كانت جميلة جدا اما صقر فسرح في جمالها ولم يتفوه بكلمه وهي لاحظت نظراته فخجلت كثيرا ، صقر هو انت مش هتغير انت كمان يااا صقر ، احم نعم ،بقؤلك مش هتغير ، اه اه انا هجوم واخذ ملابسه واتجه للمرحاض ايضا ، وخرج بعد قليل وجد اثار بكاء علي وجهها فعلم انها تذكرت ما قالته منال امس ، اقترب منها وحاوط وجهها بيديه ،مش جولتلك انسي كل اللي فات انتي خلاص بجيتي مرتي وحياتك ابتدت من انهاردة واللي فات من عمرك اعتبريه مات ، هزت رأسها بإيجاب ، مسح دموعها بيديه وعدل لها حجابها ، اوعي شعرك ده حد يشوفه تحت ماشي ولا حتي الحريم ، غرام ببراءة ليه ؟ ، عشان عشان اكده بصي خلاص اعملي اللي يريحك ، خلاص حاضر مش هقلع الطرح تحت ، ابتسم برضا طيب يلا بينا وهبطو لاسفل
اللهم انك عفو كريم تحب العفو فاعفو عنا
انتي صحيتي يا فاطمة، ايوة ياما في حاچة ، ايوة يلا البسي عشان نروح لبيت عمك ، فاطمة بحزن لع يما مش عايزة اروح
، مينفعش يا بتي عيب لازم نروح نبارك لصقر ده احنا اهل مينفعش ، بكت فاطمة والنبي ياما روحي لوحدك ، اقتربت منها بخوف مالك يا بتي فيكي ايه ، ارتمت فاطمة في احضان امها وتحدثت ببكاء خلاص ادهم مبجاش يحبني ياما
طلع بيعشج واحدة من مصر بعد اللي بينا سبني وراح بغيري
، عيني عليكي يا جلب امك امتي حصل الكلام ده وهو لعب عيال ولا ايه انا هخلي ابوكي يتحددت معاه ، فاطمة تحدثت برجاء لع اوعي ياما يرضيكي ترخصي بتك انا جولتله ان كل شئ جسمة ونصيب وخلاص انا معدتش رايداه ، يبقي جومي البسي يا بتي ، نظرت لامها باستفهام وعيون باكية جولتلك مش عايزة اشوفه ، لع لازم تروحي وتبينيله انك انتي اللي مش رايداه متبجيش ضعيفة اكده انتي واعية للي بجولهولك
يلا يا جلب امك اطلعي غيري خلجاتك يلا ، بقلم اسراء ابراهيم
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
صباح الخير ياما ، وه ايه اللي نزلكو انا كنت هبعتلكو الفطار فوق يا ولدي ، ماهو غرام اللي عايزة تفطر معاكم تحت ،
عاملة ايه دلوجتي يا بتي زينة ، الحمد لله يا ماما وتركت صقر وذهبت لتحضير الفطار في المطبخ ، صفية بمكر
صباحية مباركة يا عروسة ، الله يبارك فيكي يا صفية
، صفية بشماتة انا زعلت جوي عشا وقاطعتها عزيزة التي دخلت في الوقت المناسب ، صفية اقفلي خشمك وروحي شوفي عيالك صحيو ولا لع ، نعم فهي تعلم ان صفية لن تترك غرام ولذلك دخلت وراءها ، حضرو الفطار وجلسو ليفطرو جميعا ، ادهم وعزيزة وصفية وجمال وصقر وغرام وعتمان علي رأس المائدة ، وكان الوقت لا يخلي من نظرات صقر لغرام وهتمامه بها ووضع الطعام امامها لتأكل وكل هذا تحت نظرات صفية الحارقة لهم ،وقطع هذا دخول فاطمة مع امها
، تحدثت عزيزة بترحاب اهلا يا سيدة ياختي اتفضلي تعالي يا فاطمة يا بتي حماتك بتحبك نظر ادهم لفاطمة بتوتر اما هيا فكانت كرامتها الآن اهم عندها منه فتجاهلت نظراته ، كيفك يا مرت عمي ،زينة يا بتي تعالو يلا كلو ، لع بالف هنا يا خايتي احنا سبجناكو احنا جينا نبارك لصقر ومرته ، الله يبارك فيكي يا مرت عمي قالها صقر بابتسامة ، ذهبت فاطمة لغرام وحضنتها بحب ما شاء الله جمر يا غرام احنا لازم نتحدت مع بعض ونبجي صحاب ، شعرت غرام بطيبة هذه الفتاه جدا وتحدثت بخجل طبعا يا فاطمة اكيد هنبقي اصحاب ، صفية بغيظ ايه ملكيش اخت تسلمي عليها ولا ايه يا خايتي ، لع مجدرش بس كنت بتعرف علي غرام الجمر انتي كيفك يا صفية ، ببرود زينة ياختي زينة وانتهو من الطعام وكانو يجلسون جميعا فقامت فاطمة مع غرام ليحضرو الغداء سويا
وكان ادهم متوتر جدا ويريد التحدث مع فاطمة بأي وسيلة اما صقر كان يشعر بأن قلبه في مكان اخر وكان ينظر تجاه المطبخ من حين لاخر لعلها تطفئ ناره وتحن عليه برؤيتها
ولكن قطع التجمع الاسري هذا دخول شخص قلب الموازين
خرجت غرام مع فاطمة بعدما انتو من اعداد الطعام وفي نفس الوقت دخلت غادة بحقيبة ملابسها وفور دخولها شعرت غرام بالحزن والاحراج ونظرت لصقر كانها تري ردة فعله ولكن هو ايضا عقب دخول غادة كل ما دار في خاطره هو غرام فنظر لها و.........
يتبع الفصل التالي:اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: " رواية غرام صعيدي " اضغط على أسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق