رواية نور الرعد الفصل الرابع 4 بقلم مروة مرزوق
رواية نور الرعد الفصل الرابع 4 بقلم مروة مرزوق
رعد بهدوء رهيب : اولا اللي فريال هانم قالته مكنش صح واذاكي، ثانيا انتي اذيتيها لما قلتي الكلام ده، ثالثا بقى والأهم مفيش شغل مرات رعد الأسيوطي مبتشتغلش فاهمة مهمتك هنا انك تهتمي بزينب فاهمة
نور بغضب :لا مش فاهمة يا رعد باشا، انا مدخلتش طب علشان اقعد منه لا انت ولا غيرك مسموحله يدخل في شغلي، زي مانت تعبت علشان توصل لمركزك انا كمان تعبت علشان اوصل لهدفي ومعنديش استعداد اضيع تعبي لأي سبب، وبخصوص زينب هي بقت بنتي والاهتمام بها بقى من أولوياتي وبقي مسؤلية عليا، وكمان انا بحب زينب وعمري ما هقصر في حاجة تخصها فبلاش كل شوية تفكرني اني لازم اهتم بزينب ماشي، وبخصوص فريال هانم هي اللي بدأت يبقى تستحمل، انا عارفة ان الكلام جرحها بس كلامها بالنسبا ليا كان ايه سكر مثلا لا كان لازم تحس بشعور الناس لما تقول ليهم كلام ياذ"يهم، نجي بقى لكلمة مرات رعد دي انت عارف وانا عارفة والكل عارف ان جوازنا مكنش جواز عادي انا مجبوره عليه وانت اتجوزتني علشان زينب فالعلاقة اللي بنا ملهاش اسم انت خليك في حالك متدخلش في حياتي وانا في حالي ومش هدخل في حياتك وكدا نعيش كلنا مبسوطين ومرتاحين
ثم قربت منه وهمست في اذنه
نور بهمس :واللي الشخص اللي يب"يع ضميره وقدر يا"ذي ناس مالوش حق انه يتكلم عن الصح والغلط، وبعدها بعدت عنه
رعد بغضب :لسانك طويل زيادة عن اللزوم يا نور وانتي لازم تتر"بى تاني من اول وجديد
نور بغضب :انا متر" بية احسن منك
رعد بغضب :نوررررررر
نور :صوتك ميعلاش يا رعد صحيح الكل خايف منك بس انا لا، انا مبخفش منك، صحيح الكل بينفذ اوامرك بس انا لا اللي انا شيفاه صح بعمله
رعد وقد فقد كل ذرة سيطرة على غضبه، وجاي يضر"ب نور وجد من امسك بيده
رعد بغضب :انتي
فؤاد :عمتي
سيرين :ألفت هانم
ألفت والدته رعد :مش عيب لما تمد ايدك على مراتك يا رعد ولا انت مبقتش تفرق بين الصح و الغلط
رعد بغضب :اطلعي على اوضتك يا نور
نور:قلت انا راحة الشغل يعني راحة الشغل
الفت :ومفيش حد هيمنعك يا نور انتي ليكي الحرية انك تختاري ياتسيبي شغلك يا لا
رعد بغضب :وحضرتك باي حق بتدخلي بيني وبين مراتي
ألفت :حق اني امك وان المفروض ادخل لما اشوفك بتغلط و أوقف الغلط ده، ثم وجهت كلامها لنور روحي انتي يا نور علشان متتاخريش على شغلك
نور :حاضر يلا باي
وذهبت نور
رعد جاء ليتكلم قاطعته ألفت
ألفت :لو فكرت يا رعد تجبر نور على حاجة ساعة اتحمل العواقب اللي هتحصل
رعد بغضب :على اساس اني هسمع الكلام ده
ألفت :نور مش زي ملك نور شخصيتها قويه ومش هتعرف تسيطر عليها نور مستقله بذاتها ودا اللي معصبك بس تعرف انا بدعمها لنور لأنها هي الوحيدة اللي قدرة توقف في وشك ومتخفش وانا هكون جانبها وادعمها واعمل حسابك لو متغيرتش واحترمت نور صدقني بعد شهر لاكون مطلقها منك واجوزها للي يستاهلها فاهم
رعد بغضب :قولي اللي انتي عايزاه بس انا هعمل اللي عايزه، وتركها وذهب
ألفت :فؤاد روح وراه بسرعة
فؤاد :حاضر تمام
عند نور
وصلت نور للمستشفى وجدت علا وجنى و نرمين بيعيطوا
نور :مالكوا بتعيطوا كدا ليه
علا بصدمة :طلعت عايشة
جني بصدمة :ايوه
نرمين بخوف :مش ممكن تكون شبح
نور بنفاذ صبر :انتوا بتقولوا ايه
علا :اصل احنا روحنا عندك البارح و والدك قالنا انك اتجوزتي الغول فاتوقعنا انك تكوني
نور :مو"ت
علا :ايوه
نور بغضب مزيف :دا انا اللي همو"تكوا دلوقتي تعالوا هنا
جني بمرح :اهدي على نفسك يا رمضان
نرمين بنفس المرح :الله وانا مالي
علا :اهدي اصل يطقلك عرق كدا ولا كدا
نور :هههههههههههه مجانين بس بحبكوا
جني :واحنا بنموت فيكي
سنووووووووووووووب
*علا احمد الدسوقي، نفس عمر نور، طولها ١٦٥سم، محجبة وعندها غمازتين، عيونها لونهم بندقي و دكتورة
*جني احمد الدسوقي، اخت علا التوأم، طولها ١٦٤سم، محجبة معندهاش غمازات، عيونها لونهم اسود ودكتورة هي كمان
*نرمين ايمن الدسوقي، بنت عم علا وجنى، طولها ١٦٥سم، محجبة وعندها غمازه واحدة، عيونها لونهم ازرق ودكتورة هي كمان
علا :اقعدي هنا كدا واحكي اللي حصل
جني :ايوه والنبي يا نور يلا
نرمين :عيب يا بنات كدا احكيلي انا بس يا نور
نور بضحك :حاضر
وأخذت تقص عليهم ماحدث
علا بصدمة :كل ده حصل طب احمدي ربنا انك عايشة لحد دلوقتي بعد اللي حصل ده
جني :طب ليه مامته واقفه معاكي
نور :هقلك
فلاش باك
نور :ليه يا بابا عملت كده ليه اجبرتيني على الجوازه دي ليه، ليه خلتني اشوف الذ"ل ده وأخذت تبكي، وجاء منخلفها شخص و وضع يده على كتفه لتلتفت نور له
نور :انتي مين
ألفت :انا والدته رعد جوزك
نور ببكاء :عم جعفر ده مش جوزي انا بكر" هه
ألفت :انا عارفة ان رعد هيعمل كدا بس انا طالبة منك طلب
نور :طلب ايه
الفت :نور انتي مش زي ملك انتي شخصيتك مستقله بتشوفي الغلط و مبتسكتيش عليه عكس ملك كانت مبتكلمش خالص كان رعد يقلها روحي يمين تروح يمين مكنش ليها رأي و رعد فكر ساعتها ان كل الستات كدا بس انتي عكسها في كل حاجة وانتي اول واحده تقف قدام رعد و متخفش
نور بمرح :ماخفتش دا انا كان هيجيلي الجل"طة والله من كتر الرعب مش الخوف
ألفت :بس الفرق انك مبتظهريش ده يعني اللي يشوفك يقول انك قوية انتي جامعة بين الطيبة و القوة يا بنتي علشان كدا انا عايزه منك خدمة
نور :اللي هي
ألفت :تغيري رعد تغيري تفكيره تعرفيه ان صح هو جوزك بس مالوش الحق انه يتحكم في حريتك فاهماني
نور :اغير مين رعد هههه دا هو اللي يغيرني من البنت الطيبة العاقلة للبنت الهبلة المجنونة
ألفت :هههههههههه
نور :بكلم بجد رعد ده عبارة عن صخره ملهاش مشاعر تقومي تقوليلي ازرع فيه مشاعر دا انا امو"ت فيها
ألفت :ارجوكي يا بنتي انا حاطه أملي كله عليكي ارجوكي
نور :خلاص ماشي هحاول بس بشرط
ألفت :اللي هو
نور :خلال شهر لو متغيرش رعد ساعتها انتي هتطلقيني منه ماشي
ألفت :حققك وانا مش هعترض وانا هكون واقفه معاكي
نور :طب يلا اصل بطني بتصوصو من كتر الجوع ولو اتأخرت عليها كمان شوية احتمال ترفع عليا قضبة تعذ"يب يلا
ألفت :هههههه يلا
عودة للحاضر
نور :بس
علا :بس انتي مقدرة المشكلة اللي داخله عليها ايه انتي هتغيري رعد الأسيوطي رعد اللي ملقب بالغول
جني بخوف :لا يا نور انتي ممكن يجرالك حاجة فيها لا
نرمين بخوف :نور بصي كلنا عارفين انك قوية و انك قد اي حاجة بس انك تغيري رعد دي هتكون صعبة عليكي دا انتي ممكن تمو"تي فيها فبلاش
نور بمرح لتخفي خوفها :جرا ايه يا بنات انتوا ناسيين انا مين انا نور متخفوش عليا ويلا بدل الدكتور أسر يجي ويقول
الاربع بنات بصوت واحد :دي مستشفى مش مطعم علشان تقعدوا كده اتفضلوا كل واحد على شغلوا، واخذوا يضحكوا
عند رعد
دخل رعد الشركة وهو في كامل غضبه من تلك نور وكان الجميع بهابونه ويخافون منه ودخل بعده فؤاد وصعد اليه في الدور العلوي من المبنى و دخل اليه
رعد بغضب :اطلع برا دلوقتي يا فؤاد
فؤاد :لا يا رعد انا عايز اعرف انت متعصب على ايه
رعد بغضب :مش وقت كلام دلوقتي يا فؤاد اطلع وسبني دلوقتي
فؤاد :رعد رد على السؤال انت متعصب بسبب ايه انا عمتي ألفت وقفت ضدك ولا لان نور مش شبه ملك وانت مش قادر تتحكم فيها
رعد بغضب :مش رعد الأسيوطي اللي واحدة زي دي تقف في وشه ملك عمرها ما عملتها انا كنت بقلها تروح يمين تروح مكنتش بتعترض
فواد :بس نور مش ملك وانت بدور على ملك في نور وعلشان كدا انت شايفها غلطانه بس مع ذلك انت مبسوط
رعد بغضب :قصدك ايه يا فؤاد
فؤاد :قصدي انت عارفه كويس يا رعد متحولش تداري انك معجب بشخصية نور بسبب اختلافها عن شخصية ملك ١٨٠ درجة، وانك اتشديت ليها بس بتقاوم لأنك مفكر نفسك بتحب ملك بس لا، انت لا حبيت ملك ولا هي حبتك انتوا كنتوا معجبين ببعض بس، كنت مفكرا نفسك بتحب ملك علشان هي صديقة الطفولة بتاعتك، ولأنها مكنتش بترفض طلب ليك دا خليك تفكر ان البنات كلها ضعاف بس جات نور تغير كل ده مش كدا
رعد بغضب :اطلع برا يا فؤاد
فؤاد :انا طالع يا رعد بس فكر في الكلام اللي قولتوا ليك كويس، لأن هيجي وقت وهتندم فيه بس الندم مش هينفع ساعتها وانا مع عمتي ألفت و واقف جنب نور رعد انت لازم تتغير قبل فوات الأوان سلام يا رعد
وخرج فؤاد وترك رعد
رعد في نفسه :انا بحب ملك ونور دي مجرد واحدة بتهتم بزينب بس مش اكتر من كده، ليقاطع تفكيره ترق الباب
رعد بجمود :ادخل
السكرتير:رعد باشا المهندس أحمد برا
رعد وقد تذكر كلام نور البارحة
رعد بغضب :دخله
السكرتير بخوف :حاضر
ليدخل احمد وهو شاب في العشرينات
احمد بخوف :حضرتك طلبتني يا رعد باشا
رعد بهدوء :ايوه يا احمد انا عايزه استفسر من عن شويه حاجات كدا
احمد بخوف:خير يا باشا
رعد :مشروع الملك
احمد بتوتر :كل حاجة ماشية تمام يا رعد باشا
رعد :واخبار الماس اللي كانت عايشة في المنطقة دي ايه
احمد بتوتر اكبر :عملنا زي مقلتنا يا رعد باشا ودناهم مكان تاني فيه بيوت
رعد :اممم طب تعاله معايا واخذه
وأثناء خروجه قابل فؤاد
فؤاد :رايح فين يا رعد
رعد :تعاله معايا يا فؤاد وهقلك في الطريق يلا
فواء :يلا
وصل رعد وفواد و احمد للمكان اللي نور قالتله عليه
لينصدم احمد ان رعد علم الحقيقة وانه لم ينفذ الأوامر
رعد بغضب :هما دول الناس اللي في بيوتهم هما دول
احمد بخوف :اسف يا رعد باشا غلطة ومش هتتكرر اسف
فؤاد بغضب :يا ابن*************(شتايم كتيرة يا جماعة عيب كده 😂😂) واخذ بضرب فيه واحمد لا حول له ولا قوه
رعد :سيبه يا فؤاد الحكومة هتظبطه
فؤاد بصدمة :نور
ليلتفت رعد ليري نور وهي تجري و ذهب رعد وفؤاد إليها
نور بتوتر :جهاز تنفس بسرعة
علا بتوتر :نور الواضع خرج عن السيطرة لازم يتنقلوا للمستشفيات حالا
نور بموافقة :بلغي بالوضع بسرعة واطلبي سيارات اسفاف يلا
جني بخوف :نور تعالي بسرعة، وذهبت نور إليها
نور :في ايه يا جني
جني بخوف :ضربات القلب الخاصة باسر بتضعف
نور :..............
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية نور الرعد" اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق