رواية زواج القاصرات والصعيد الفصل الاول 1 بقلم دعاء أحمد
رواية زواج القاصرات والصعيد الفصل الاول 1 بقلم دعاء أحمد
نجمه بخوف ودموع. شمس الأنصاري انا اتجوز شمس الأنصاري يا ابيه
زهره بتحدي. وانا لايمكن اتجوز زين الانصاري يا مصطفي دا خمو"رجي وبعدين انت ازاي عايزين تجوزونا واحنا قاصرات يااخي دا احنا اخواتك ودا كله عشان انت تتجوز بنت الانصاري
مصطفى. دا شرط عيله الأنصاري عشان اخد بنتهم لازم يتجوزوا من بنات الشرقاوي وكلهم متجوزين مفيش غيركم
نجمه بخوف. لا انا مش موافقه انا بخاف منه لا يمكن اتجوزه
قلم نزل على وشها من اخوها بقوه
زهره راحت بسرعه على اختها وتتكلم بتحدي. بقى كدا يا مصطفى بتضر"ب نجمه هي دي وصيه بابا ليك تاب بقولك ايه بقى على جث"تي اننا نتجوز من عيله الأنصاري وأعلى ما في خيلك اركبه
مصطفى. رفعه حاجبيك ليا دي تمنها غالي يابنت مرات ابوي
زهره. مبخافش ياابن ابوي انا مش نجمه البنت اللطيفه الهاديه لا انا زهره الشرقاوي اللي ممكن تهد الدنيا عشان محدش يجي عليها
مصطفى. تمام الفرح الخميس الجاي ياخيتي جهزوا نفسكم
وسابهم ومشي
نجمه ضمت نفسها بخوف. هنعمل ايه زهره
زهره بتفكير. هنهرب
نجمه بخوف. انتي بتقولي ايه وبعدين اخوكي اكيد هيزود الحراسه حوالين القصر
زهره. يعني نعمل ايه يا نجمه اخوكي اناني عايز يبعنا لعيله الأنصار عشان يتجوز بنتهم
نجمه. انا تعبت يا زهره هو ليه بيكر"هنا كدا
زهره. عشان احنا مش اخواته احنا بنات مرات ابوه ولو هيستفيد مننا دا هيبقى افضل له من انه يخليه مستحملنا
نجمه. انت تعرفي زين منين؟
زهره بقر"ف. من المدرسه كل البنات بيتكلموا عنه و اد ايه هو وسيم وشيك وسبحان الله معلقهم كلهم ومش نزلي من زور وانتي عرفتي شمس الأنصاري منين
نجمه. شوفته وانا راجعه من المدرسه بيضر"ب واحد بالكر"باج أدام اهل البلد وكان يخوف
زهره بضحكه. دا احنا حظنا مجندل يا نجمه
نجمه بدموع. انت بتضحكي انا همو"ت من الرعب
زهره بحذر. نكلم ماما
نجمه بسرعه وزعر وبقيت تفرك في ايديها. لا دي مش آمنا ومش هتتدخل في حياتنا يا زهره
انا مش عايزها ومش عايزه اشوفها دي شيطا"نه انا بكر"هها
زهره بخوف عليها. اهدي انا اسفه اهدي لوسمحت مش هجيب سيرتها تاني
نجمه. هنتجوز واحنا لسه يدوب ١٥سنه
زهره.لازم نهرب يا نجمه احنا اصلا مالناش في قعده الصعيد دي
نجمه. نهرب ايه انتي اتجننت ميهونش عليا اسوء سمعه العيله واوطي راس بابا الله يرحمه
زهره بغ"ضب. يبقى نستنا في الصعيد وتتجوز اتنين منعرفش عنهم حاجه ولا طيقنهم
نجمه. انت متعصبه عليا كدا ليه
زهره. بصي يا نجمه احنا اصلا لازم نكلم ماما ونروحلها اسكندريه والا هنقعد هنا ونتدبس في جوازه مش عايزنها
نجمه بوجع. وانا مش هروح لماما عايزه تروحي روحي انتي انما انا لا
زهره بحزن. مش هسيبك
نجمه. يبقى مش هنروحلها
زهره. ومش هينفع نتجوز سا نجمه
نجمه. انا عندي اعيش مع شمس الأنصاري ولا اني اروح لماما
زهره. وانا مش عايزه زين
في قصر الانصاري
الاب. جهز نفسك يا زين جوازك على بنت الشرقاوي الخميس الجاي
زين بضيق. حاضر يابوي
الاب. بتفكر في ايه يا شمس
شمس بهدوء وحكمه. مفيش يابوي
الاب. علمت الواد الحرامي دا الادب
شمس. انضر"اب بالكر"باج أدام كل اهل البلد وبقي عبره للكل
الاب. تسلم يا كبير
شمس. اسمها ايه؟
الاب. عروستك اسمها نجمه
زين. والمحروسه اللي انا هتجوزها اسمها ايه
الاب. زهره
شمس. انا شايف انهم صغيرين يابوي وقاصرات
الاب. ياولدي احنا هنا في الصعيد البنات بيتجوزوا ١٥ سنه
شمس بتفكير. على الله بس ابن الشرقاوي يصون اختي
الاب. اكيد هيصونها دا احنا هناخد اخواته الاتنين يعني هيعمل حسابه ويفكر دايما قبل ما ياخد خطوه غلط
زين لنفسه. بقى زين الأنصاري يتجوز ههههه والله حلوه بس على الله العروسه تطلع حلوه مش جعفر
نجمه الشرقاوي. ١٥سنه هاديه جدا و لطيفه بتحب الطبيعه جدا بسيطه في أحلامها عيونها زرقاء وشعرها اصفر انثي جميله
شمس الأنصاري. ٢٨سنه شخص حكيم ذكي وسيم جدا لكنه احيانا قا"س. لايهتم بالنساء
زهره الشرقاوي. ١٥سنه توأم نجمه غير متماثل شخصيه قويه وعنيده مغروره واثقه من نفسها
زين الأنصاري. ٢٥سنه شاب وسيم لكنه زير نساء طائش ومغرور
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية زواج القاصرات والصعيد" اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق