رواية الصغيرة والديب الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم ميرو محمد
رواية الصغيرة والديب الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم ميرو محمد
وصل احمد الي المطعم هو والجميع ..
ظل ينظر حوله هو وهاني ومراد والحرس وراهم ..
احمد : هاني خد الكل وادخل انت وانا ومراد هنأمن علي المطعم وهنيجي وراكم .
هاني : تمام يلا ياجماعه ادخلو .
حلا : أبيه مش هيجي معانا .
هاني : هيعمل حاجه كده وهيجي .ثم ذهبو الي الداخل .
عند مراد واحمد ...
مراد : تفتكر أيه ال في دماغ المنشاوي .
احمد : مش عارف بس اكيد بيخطط لحاجه .
مراد : انت كلمت الامن يحطو كاميرات في القصر .
احمد : اومال يابني احنا خارجنا ليه عشان ميقلقوش من الهيحصل.
مراد : ربنا يستر احسن انا مش مطمن .
احمد : المهم حلا والبنات ميحسوش بحاجه عشان ميقلقوش وعاوزين نشدد علي الحرس وكمان نزود علي القصر والشركه حرس ومحدش يخرج غير بحرس مع .
مراد : تمام ربنا يستر ...
وكانت فعلا هناك من يرقب احمد .
الشخص : إيوه يابيه فعلا بداء القلق وبيزود الحرس هو ومراد بيه
المنشاوي : تمام اوي انتظر مني تلفون .
نانسي : ها كله تمام يابابا .
المنشاوي : هههه دا بداء يخا.ف بيزود الحرس بتاعهم .
مرام : متضحكش اوي دماغ احمد مش ساهله متستهونش بلديب .
المنشاوي : وانا المنشاوي وضحك بش.ر
دخل احمد ومراد الي داخل المطعم ....
قامت حلا تجري علي حض.ن احمد.
حلا : هو في أيه ياابيه .
احمد : مفيش ياحبيبتي انا كنت بكلم مع أبيه مراد في الشغل .
مراد : القمر زعلان ان خت أبيه احمد منه شويا ولا أيه 😂
حلا وهي قلقانه : لاء بس مش عارفه مش مطمنه كده 🥺
احمد نظر الي مراد ثم قال : حد يقلق وانا جنبو .
حلا : ابتسمت ودخلت في حض.ن احمد حتي تشعر بالاطمأنان .
شهد قامت تروح عند هاني وقالت : تعالي ياابيه عاوزاك . قام هاني مع شهد علي جنب . وقال : أيه ياحبيبتي في أيه .
شهد : انتو ال في أيه حاسه انكم مخبين حاجه عننا وايه الجاب المنشاوي كده وقالكم أيه .
هاني : ادعلنا بس ربنا يستر من الجاي .
شهد : في أيه متكلم .
هاني : مش وقته تعالي بس نقعد وبعدين نكلم .ذهبوا إليهم حتي ينضمو الي احمد والباقي ....
احمد يلا ناكل عشان بعد منخلص محتاج نكلم سوا شويا .....
بداءؤو في الطعام في جو من الضحك حتي يشعرون بمزيد من الراحه .........
.......
في قصر عائلة الديب ....
فيفي : ابوك خرج من بدري تفتكر راح فين .
كامل : مش عارف تفتكري راح فين .
فيفي : مش عارفه بس مش مطمنه لغيابو دا .
كامل : اصبري ودلوقتي نعرف الهيحصل .
فيفي : لاء ياخويا احنا اول منخد الفلوس منه نمشي من هنا ونشوف حياتنا بقا .
كامل : دا الفكرت فيه .
فيفي : اومال حامد ابن عمك هيجي أمتي .
كامل : هيجي بكرا الطياره بتاعتو هتكون هنا اصبح .
فيفي : انا مش عارفه ازاي يسيب اخو ويجي يعيش معاكم كده .
كامل : حامد فاكر ان احمد الديب هو الق.تل ابوه بعد مق.تل امه .
فيفي : لاء ياخويا فهمني براحه كده .
كامل : احكيلك ياستي .....
فلاش باك.....
( كان عمي مجوز واحده جميله اوووي وهي مرات عمي احلام .
المهم كانو عايشين في حب وفلوس وسعاده وكان معاهم ولادين هما احمد وحامد . احمد كان في كلية هندسه معماري وحامد ظابط مخابرات . (ايوووه كان مراد وحامد مع بعض في شغل وهنعرف دلوقتي القصه ) ..عمي جيه في يوم شاف مرات عمي بتكلم واحد في تلفون المهم غضب اوي وطلق مرات عمي واحنا مكناش نعرف ليه مرات عمي عملت كده مع انها بتحب عمي بعدها مرات عمي انتحر.ت وما.تت
وبعدها كله اتهم عمي انه هو السبب . في يوم عمي كان رايح الشركه أضر.ب عليه نا.ر وما.ت هو كمان ... وكان المنشاوي ابويا هو المو.ته . حامد فكر ان احمد هو المو.ت ابو .لان احمد كان بيحب مرات عمي اوي فكل هنا فكر ان احمد المو.ت عمي . بس الحقيقه ان ابويا هو القت.لو.....)
كامل : بس ياستي ومن يومها في عداوه بين احمد وحامد.
فيفي: بس ال مش فاهمه ليه ابوك يقت.ل عمك .
كامل : معرفش انا لما سألتو قال ان عشان الورث .
فيفي : حامد لو عرف هو واحمد قول علي ابوك الله يرحمه .
كامل : هو حر المهم ناخد الفلوس ونخلع احنا من هنا وهما يتصرفو مع بعض .....
(تفتكرو هو دا السبب ال ابراهيم ما.ت عشانو )🥱
.........
في المطعم .......
احمد : انا عاوزكم في موضوع ياجماعه .
الكل أيه هو بقا 😂....
مراد وهاني واحمد بصو لبعض انهم بعد مااحمد يكلم يسيطرو علي الموقف .
احمد: الكل هيقعد عندي في القصر .
ملك وهنا : نعم لاء طبعا .
هاني : لو سمحت اسمعو للآخر .
نظر الكل لبعض في زهول .
احمد : بداء يحكي الحصل .
الكل في صدمه ......
ملك : واحنا مالنا بكل دا .
هاني. : حضرتك المنشاوي عارف انك بقيتي نقطة ضعفي ولما هيكون عاوز ينتقم مني او من اي حد فينا هيشوف نقطة ضعفو لان هو اكيد عرف كل حاجه عننا .
مراد : فعشان كده هنشدد حراسه علي القصر لحد منشوف هنعمل أيه.
هنا : طب بابا .
احمد : انا بعت اجيبو علي القصر .
شهد : طب والشركات .
مراد : آمنه علي كل دا .
احمد : المهم ياجماعه كلنا نبقا ايد واحده لحد منشوف هنعمل أيه .
حلا: بخو.ف تنظر لااحمد وتقول أبيه هو ممكن يموتنا .
احمد : روحي قبلك ياعمري (هيح اجدعان 😂 الحب ).
شهد بغيره : طب هنفضل كده كتير
احمد : لما نشوف حل وهنعمل أيه وكمان انا همشي الخدم كله وهخلي فاطمه بس وانتو هتساعدوها.
شهد: أيه نعم أيه نساعدها في أيه
مراد : شهد احنا في موقف دلوقتي لا نحسد عليه يعني اي غلطه بروح حد فينا يعني مش وقته ياه اه باه 😂
احمد : كله كده تمام ومش هقول تاني مفيش اي خروج برا القصر واي حاجه هتحتاجوها انا او مراد او هاني هنجبها احنا ليكو فاهمين .
الكل بزعل علي البيحصل وافقو ثم قامو لذهب الي القصر.....
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية الصغيرة والديب" اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق