رواية احببت صعيدي منفصم الشخصية الفصل العشرون 20 بقلم دعاء أحمد
رواية احببت صعيدي منفصم الشخصية الفصل العشرون 20 بقلم دعاء أحمد
(البارت ٢٠)
جويريه وصقر فطروا و خرجوا
جويريه. صقر انت واثق من الخطوه دي
صقر. معرفش يا جوري بس اللي اعرفه انها ضروريه
جويريه. تاب ممكن نأجلها
صقر. لحد امتى
جويريه. لما تبقى كويس
صقر. متخافيش عليا انا كويس
جويريه بحزن. تمام يا صقر
صقر. متخافيش يا قطتي انا وانتي هنبقى سوا يعني لو حصل حاجه انتي معايا وهتلحقيني
جويريه. إن شاء الله مش هيحصل حاجه
صقر. وصلنا يا جوري
جويريه نزلت من العربيه وواقفه أدام الدوار وهي مستغربه
صقر. في حاجه
جويريه. مش عارفه بس حاسه اني شوفت المكان دا قبل كدا
صقرر. دا دوار اللي والدتي توفت فيه هي وعمي فارس ومراته ماريا
جويريه باحساس غريب. ما"توا ازاي. وايه حكايه عمك دا
صقر. عمي فارس ذا كان دكتور في كليه طب في القاهره قابل مراته هناك وهي من اصل اروبي كانت مسيحيه واسلمت اللي عرفته ان عمي فارس وقف أدام العيله كلها عشان يفضل مع ماريا ولأنها مش صعيديه ولا من أصول مصريه جدي رفض وعمي ساب الصعيد ومرجعش تاني الا يوم الحر"يق
جويريه. شكله كان بيحبها اوي
صقر. فعلا سمعت عنهم انهم كانوا عشاق من العيار التقيل
جويريه. معندهمش ولاد
صقر. لما جيهم الصعيد مكنش عندهم ولاد
جويريه. الله يرحمهم
صقر. ياله بينا ندخل
جويريه بدأت تمشي معه وفجأه وقفت
صقر. في ايه
جويريه بصه لبلوره عليها تراب واقعه على الأرض مك"سوره
قعدت على ركبتها ومسكتها ودموعها نزلت لا اراديا
صقر بخوف. في ايه يا جوري
جويريه قامت وبقيت تمشي لوحدها لطريق القاعه الكبيره
صقر. جويريه مالك
جويريه بدموع. انا جيت المكان دا قبل كدا كل التفاصيل في دماغي مش عارفه ليه البلور اللي باره دي شوفتها قبل كدا الطريق دا شوفته
صقر. انا معاكي يا جوري متخافيش
جويريه. صقر خلينا نخرج من المكان دا لو سمحت انا خايفه
صقر وهو بيحضنها. اهدي انا معاكي ايه. رايك نتغدا برا سوا
جويريه بحماس. طبعا ياله
صقر لنفسه. جوري معنى كدا انك انتي واختك اللي كنتوا بتعيطوا صوتكم لسه بيرن في وداني قبل ١٥سنه في الدوار مكنش في غيري انا وامي وعمي فارس ومراته معنى كدا انك.... مش معقول انتي بنت فارس المحمدي لالالا عمي مكنش بلغ حد انه عنده ولاد لو اللي بفكر فيه دا حقيقي معنى كدا انك بنت عمي اهدي يا صقر دا جنان اللي بتفكر فيه ازاي يعني
جويريه. صقر روحت فين؟
صقر. مفيش يا قلبي ياله بينا
جويريه. ياله
...................................
عند روح
فهد. روح لو سمحتي افتحي عايز اتكلم معاكي
روح. انا مش عايزه اسمعك كفايه حرام عليكي بعد دا كله جاي بسهوله تقول اسف لا كتر خيرك
فهد. روح انا مكنتش عايز اذ"يكي بس دا اللي حصل
روح بدموع . تمام يا فهد بس اقولك حاجة انت مش راجل. الراجل الحقيقي بيحترم اللي حواليه انت كنت بتتفنن في انهيار اعصابي ووجعي دلوقتي انا مش عايزه اسمعك
فهد اتضايق من الكلام اللي هي قالته لانه حقيقي هو اتفنن في إذ"يتها
سابها وراح قعد على البار وفضل يشرب
....................................
عند صقر
جويريه. صقر مالك من ساعه مخرجنا من الثرايا وانت سرحان في حاجه
صقر مسك ايديها وبا"سها. شكرا يا جويريه لأنك في حياتي شكرا لانك اديتها طعم شكرا لانك دخلتي لجنوني وقدرتي تنقذني منه
جويريه بحب. جنون! انت اعقل انسان قبلته في حياتي عارف يا صقر انا شوفت معاك طفولتي الضايع لما كنا نسمع الكرتون سوا ام بصراحه يعني كنت بخاف من الشخصيه التانيه عشان بتبصلي بنظرات غريبه بتخليني احس انك هتكلني
صقر بغمزه وابتسامه جميله . انا عايز بنت زي القمر شبهك وتاخد نفس عيونك الحلوين دول
جويريه. انا بقى عايزه ولد يكون شبهك ويكون طيب وليه هيبه ومز كدا
صقر. تاب بقولك ايه ماتيجي نشوف الموضوع دا من النهارده
جويريه بحده. صقر
صقر. ساعات بتحسسيني اني شاقطك انتي مراتي يا هبله
جويريه بحزن. انت قريب هتبقى اب يعني حلمك هيتحقق وتبقى بابي
صقر. جوري انتي تصدقي اني ممكن احب غيرك
جويريه. قلبي بيقولي انك بتحبني انا بس كل ما ابص عليك انت ودارين اخاف يا صقر
صقر. دارين فعلا حامل في ابني او بنتي يا جوري بس دا حصل وانا مش في وعي وانت اكتر واحده عارفه دا بيحصل معايا ازاي واللي حصل دا حصل قبل ما اشوفك
جويريه. انت ناوي على ايه مع دارين
صقر. انتي عايزه ايه. عايزني اطلقها
جويريه بحزن. لا يا صقر لان زي ما انت قالت دي حامل في ابنك يعني انت لازم تكون معه وهو بيكبر جواها
صقر بحب. متخافيش يا جوري انتي هتفضلي الوحيده اللي في قلبي وهي لو حبيت تتطلق انا هطلقها بس ابني هيفضل معايا
جويريه. تمام يا صقر
...........................
عند عطر
قاعده في اوضتها بتعيط
عطر. انتي حبتيه ولا ايه تاب ما انتي عارفه من الاول انه مش شبهك هو أيه المحمدي هيحبك على ايه. انا حسيت في وسط العيله دي اني لقيت عيله تحبني. بس هي دي النهايه ياريتك حبتني زي ما يحبك يا احمد
........ ..................
عند احمد
في المستشفي
أحمد بحزن. ايوه دا الصح هي مش ملازمه تعيش مع شخص مبتحبهوش لازم تديها حريتها هي من حقها تعيش حياتها زي ما هي عايزه وتحب الشخص اللي هي ترتاحله مش انت أصلها عمرها ما هتحب مشو"ه زيك ياريتني اقدر اقولك اللي جوايا يا عطر
...........................
عند روح
مسحت دموعها وقامت
خرجت من اوضتها وفضلت تدور على فهد
لقيته اقعد على البا"ر راحتله
روح. فهد كفايه جدا مينفعش انت شربت كتير حرام عليك صحتك
فهد بدون وعي. متمشيش يا روح
روح بجديه. ياله هساعدك تطلع اوضتك انت تعبان
فهد شدها بقوه من وسطها. انتي مش زيهم متمشيش
روح بتوتر من قربه. فهد كفايه خاليني اساعدك
فهد. لو فضلتي في حياتي هتساعديني اكتر انا تعبت يا روح تعبت كلهم سابوني
وقام مره واحده ويتحرك بطريقه عشوائيه. شايفه القصر الكبير دا مفيش غيري تخيلي امك تبيعك وانتي طفله والانسان اللي تحبيها تخو"نك من شخص كنت بتعتبريه اخ هتبداي تكر"هي الناس
كان هيقع روح مسكت ايديه بسرعه
روح. فهد كفايه ياله بينا
فهد مسكها وقربنا منه لدرجه ان أنفاسهم اختلطت. روح متمشيش واديني فرصه اداوي الجروح اللي عملتها في قلبك
روح. احيانا في جروح مبتدأ يش يا فهد وانت اديتني درس قا"سي اوي
فهد. بصي في عنيا يا روح شايفه ايه
روح. شايفه قس"وه غطت على الحنان اللي كان في قلبك. شايفه انسان طايش د"مر انسان طيب جواك. ضلمه غطت على النور
فهد. وقربك بينور ليا الطريق انا شوفت فيكي نفسي القديمه
روح. فهد انا مش هقدر اقولك اني مسامحاك لأنك كل شويه بحاله انا اسفه
فهد. عارف اعتبرها اخر فرصه
روح. اللي ربنا عايزه هيكون ياله بينا انت تعبان ومكنش ينفع تشرب دلوقتي اصلا
................................
عند المجهول
المجهول بخوف. انت بتقول ايه سلسبيل وقعت مع النمر يعني بقيت خط أحمر
شخص. النمر لازم هيخلص عليها انت عارف دا ما"فيا السلا"ح وهي وقعت في عرينه
المجهول. اللعب مع النمر فيها المو"ت دلوقتي سلسبيل بقيت خارج حدود سيطرتنا
هما فين دلوقتي
الشخص. أوكرانيا في قصر النمر
المجهول. جويريه لازم تترحم على اختها قريب هنسمع خبرها
الشخص. هتبقى واحده من جواريه
المجهول. مبقاش لينا سيطره عليها البنتين دول حظهم مهبب بس سلسبيل حظها اسوء ياله الله يرحمها
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية احببت صعيدي منفصم الشخصية" اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق