رواية الصغيرة والديب الجزء الثاني 2 الفصل الاول 1 بقلم ميرو محمد
رواية الصغيرة والديب الجزء الثاني 2 الفصل الاول 1 بقلم ميرو محمد
تعدي سنين ورا سنين وتكبر عائلة الديب ويكبر الحب بينهم .
(طبعا احمد الديب (عنده سليم وهو عنده دلوقتي ٢٦ سنه وهو الوحيد ليس لديهم ابناء تاني هو وحلا )
اما بنسبه لمراد وعلا ( عندهم نغم . وكمان عندهم بنت اسمها ساندي بس جميله جدا .)
اما بنسبه لهنا وحامد فعندهم ( جني وفرح وهما اصغر من سليم ابن احمد )
وهاني وملك ( مالك وزين . مالك بيكون اكبر من سليم بسنه بس هما التنين صحاب جدا ومالك عنده ٢٨.
وزين ٢٤ )
ونفس شخصية سليم هي شخصية مالك وهما دلوقتي المسكين الشركه مع بعض ومراد وأحمد وحامد وهاني متفرغين للمصنع الفتحو جديد ....
وطبعا حامد عايش مع احمد في القصر ..
ومراد وعلا اشترو ڤيله جنب قصر احمد وهاني كمان عشان يكونو جنب بعض بس دايما متجمعين في قصر احمد ....
وطبعا ليسه حلا صغيرة الديب ومازالت جميله وصغيره ....
اما بقا بنسبه للبنات .
جني :بنت حامد بتكون بتدرس هندسه معماري ودا بحكم سليم فيها .فهو يعملها علي اساس انها شي يخصه . ومنذ الصغر وهو بيخاف عليها وبيغير عليها ودايما بيزعقلها وهي تزعل ويرجع يصلحها .
نغم : فاهي خطيبت مالك وهي خلصت واتجهت تشتغل معاهم في الشركه ولا كن مالك حكم فيها تكون تحت نظرو ولذلك خلها السكرتيره بتاعتو ودايما تحت نظرو ....
اما بقا الاستاذه ساندي : فاهي صغيرة الزين بمعني أن زين بيعملها نفس معاملة احمد لحلا ولذلك سموها نفس لقب احمد لحلا ..
ساندي : ليسه في أولي جامعه . وطبعا زين لازم يوصلها كل يوم ويجبها من الجامعه وزين يمتلك خفة الدم من مراد ولا يمتلك الحب من احمد والدماغ والقوه من هاني والأسرار من حامد عشان كده كله بيحبه ويعتبر هو اصغر واحد في الشباب .
اما بقا بنسبه لفرح : فاهي تهتم بلخروجات والفسح ومش بتحب ساندي خالص ودايما في خناق بنهم ....
تبداء الروايه بلااستاذ مالك .
ملك : مالك قوم يابني اتاخرت .
مالك : حاضر ياماما اتفضلي انا خلاص قومت .
ملك : ماشي ياحبيبي بسرعه بس عشان تلحق تفطر متنزلش زي كل يوم وتكون متأخر ومتفطرش معانا .
مالك : خلاص ياست الكل اهو قومت .
ملك بابستامه : ماشي ياحبيبي وابقا رن علي نغم رنت عليا وسالت عنك وقالت إن تلفونك مقفول .
مالك : حاضر حاضر اي اوامر تاني .
ملك ابتسمت علي ابنها ثم خرجت .
ومالك مسك الفون وكان فاصل شاحن حطو علي الشاحن ودخل الحمام . ثم خرج ولبس بدله رسميه وشيك جدا جدا وكان مزه مزميز 😂 ثم أخذ الفون ونزل .
كان هاني وملك وزين علي السفره .
مالك : صباح الخير .
الكل صباح الخير .
ملك : كلمت نغم يامالك .
مالك : اووو نسيت هرن عليها في الطريق انا همشي بقا عشان اتاخرت .
زين : وانا كمان عشان الحق اخد ساندي علي الجامعه . ثم طبع مالك وزين بوسه علي رأس والدتهم وباسو هاني من يده ثم خرجو وكل واحد ركب عربيته ومشي. .....
أما عند قصر احمد .....
جني : سليم سليم .
سليم : ايه ياجني جايا ليه علي الصبح .
جني : طنط حلا قالت ليا اطلع اقومك من النوم عشان الوقت اتاخر عليك .
سليم : هي الساعه كام دلوقتي .
جني : الساعه عشره .
سليم : كام اوعي اوعي بسرعه .ثم ذهب سليم الي الحمام وخرج ولبس بدله رسميه وساعه وبرفان الخاص بتاعو كل دا وجني واقفه بدون كلام .
سليم : انتي ليسه هنا .
جني : مستنيه ننزل سوا .
سليم : طب يلا يلا ثم نزلو الي أسفل .
كان الكل علي السفره ..
حامد وهنا ونغم . وحلا وأحمد .
احمد : انت لازم جني كل يوم تطلع تقومك كده .
سليم : معلش كنت راجع من شغل متأخر .
حلا : خلاص يااحمد اقعد ياحبيبي افطر جلس سليم بجانب احمد علي كرسو وبداء في الاكل .
جني : احم انا هروح عند صاحبتي انهارده .
سليم : ليه أن شاء الله.
حامد : ياأخي نفسي مره احس ان انا ابوها .
احمد : ههههه معلش بقا ياحامد خليها عليك .
حلا : اهدو بس ياجماعه . قولي ياحبيبتي ليه عاوزا تروحي .
جني : عشان هي مريضه .
سليم : يبقا مش هتروحي لوحدك انا هوصلك لما ارجع .
جني : انت عبال مترجع اكون روحت وجيت .
سليم : دا اخر كلام عند ثم قام وقال انا ماشي سلام .
جني : ينفع كده البيحصل دا .
نغم : يابنتي هو خايف عليكي .
جني : لاء هو كده علي طول .
نغم : ايوه بظبط وترجعو تتصلحو انا ماشيه انا كمان سلام .ثم ذهبت نغم الي الشركه .
هنا : ولا تزعلي انا هروح انا وحلا معاكي .
حلا : وانا موافقه كله عشان خاطر عيون نونه حبيبتي .
جني بفرحه : الله عليكم .
احمد وحامد : نعم واحنا اي مش المفروض نوافق أو نرفض .
جني : عشان خاطري انا المره دي بس .
احمد : المره دي بس .
جني : ايوه .
حامد : موافقين ياحبيبتي يلا قومو اجهزو ...
في الشركه ......
وصل مالك وكمان سليم ونغم ....
مالك دخل بهبته المعتاد وصعدا الي المكتب
ودخل سليم الشركه بهبته وجاذبيته
وكانت الموظفات تتهمس في جماله .ثم تدخل نغم بطلتها الجميله المرحه فلم أحد يتجراء في النظر إليها فاهي تخص مالك هاني الشيمي . ثم صعدو جميعا الي مكتب مالك .
دخل سليم علي مالك وقال : عندنا اجتماع اجهز .
مالك : هي نغم جات .
سليم : ايوه برا .
مالك : طب قولها إن عاوزها .
سليم : تمام بس متتاخرش عشان انت عارف نڤين هانم .
مالك : ماشي ماشي .ثم خرج
ودخلت نغم .
نغم : دا ورق الصفقه .
مالك : تعالي ياحبيبتي وحشتيني .
نغم : لو وحشتك كنت كلمتني .
مالك : غصب عني والله الفون كان فاصل وقولت هشوفك في الشركه وهصلحك ثم طبع بو.سه علي خد نغم .
نغم : بابتسامه بتعرف تثبتني .
مالك : اومال دا انا مالك هاني الشيمي 😉😍
نغم : طب يلا عشان الاجتماع .
خرجو نغم ومالك وجاء سليم ثم دخلو غرفة الاجتماع . وكانت نڤين في الداخل .
مالك : اهلا يانڤين هانم .
نڤين اول مشافت مالك جريت وحض.نتو وسلمت عليه .
نغم ..........
عند زين اخد ساندي علي الجامعه ....
ساندي: متتاخرش عليا .
زين : مقدرش يابطتي 😍.
ساندي باابتسامه : باي باي ثم ذهبت الي داخل الجامعه . وذهب زين .
هند صاحبت ساندي : ايه يابنتي التأخير دا .
ساندي : غصب عني زين اتاخر عليا .
ولم تكمل كلام حتي واحد رخ.م مسك أيدها ..
عند زين يوه ساندي نسيت تلفونه ثم رجع الجامعه . ودخل ...
عند ساندي اوع كده ايدي .
عمرو : اسيبك ايه انا مفيش بنت تقدر تقولي علي حاجه انا عاوزها لاء .
ثم نظرت خلفها وشافت زين .
ساندي : زين 😱😱
زين .......
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية الصغيرة والديب الجزء الثاني" اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق