رواية صعب الاختيار الفصل الثامن عشر 18 بقلم اسراء ابراهيم
رواية صعب الاختيار الفصل الثامن عشر 18 بقلم اسراء ابراهيم
الدكتور بزعيق: خلصي تعالي وهاتي الكارنيه بتاعك، وأنا هعرفك إزاي تقولي كدا، ونظر أيضًا لنجلاء ودارين بعصبية
دارين بهمس لنجلاء: هو بيبص لينا ليه يابت؟ يكونش هياخد الكارنيه بتاعنا كمان، وهيحطنا في دماغه.
نجلاء بخوف: مش عارفة يا بت، ربنا يسترها.
سونيا: حضرتك يا دكتور الكارنيه مش معايا.
الدكتور بسخرية: لما هو مش معاكِ دخلتي الكلية إزاي ياختي، كنتِ لابسة طاقية إخفاء.
سونيا: لأ دخلت بيه لكن دورت عليه في الشنطة ملقتهوش.
الدكتور: لأ يا شيخة، اخلصي هاتي الكارنيه أحسنلك وبسرعة.
سونيا: يا دكتور مش لاقياه أجيبه منين يعني، ولا إزاي، يكونش معايا العصاية السحرية أجيبه بيها.
الدكتور بقرف: اقعدِ ومسمعش ليكِ صوت، مع الإتنين اللي جنبك.
سونيا: طيب.
دارين: الحمد لله مخدش أسماءنا، وإلا كان زمانا اتظبطنا.
نجلاء: خلاص بقى اسكتوا عشان مش يطردنا برا.
وبدأ الدكتور يشرح، وبيسأل في القديم.
شاور الدكتور على نجلاء وقال: جاوبي عالسؤال ده.
نجلاء بخضة: أنا يا دكتور.
الدكتور: أيوا، وبسرعة.
نجلاء: ماشي، وجاوبت عالسؤال.
وكمل شرح عادي وفي بعض الطلبة بيتناقشوا معه.
دارين: أنا عطشت، الراجل ده نشف ريقي.
سونيا: خدي مايه أهي، واسكتِ.
أخذت دارين منها الإزازة، وشربت، ولكن الدكتور شافها.
فقال: الأنسة اللي بتشرب بدون استئذان.
دارين: نعم يا دكتور عايز حاجة.
الدكتور: عايزك تستأذني ياختي الأول.
دارين: لأ ما أنا محبتش أقاطعك، وأنت بتشرح؛ عشان مش أشتت أفكارك، ولا تنسى معلومة.
الدكتور بصلها بقرف، وكمل شرح.
وخلصت المحاضرة
نجلاء: أوف أخيرًا خلص ومشي.
سونيا: كان بيمسك لينا على أي حاجة، وخلاص.
دارين: الحمد لله خلصت على خير.
عند فوقية كانت قاعدة مع منى وبنتها، وكانت منى حكت ليها كل حاجة.
فوقية: مكنتش متوقعة يحصل ده كله منهم.
منى: يلا الأهم إن بنتي تبقى معايا دايمًا، ومش عايزه أكتر من كده.
فوقية: ربنا معك يا حبيبتي، هقوم أنا أجهز الغدا؛ لأن نجلاء وصحابها هيتغدوا هنا مع بعض.
منى: ماشي، آسفة عشان متقلة عليكم.
فوقية:.متقوليش كده عشان مزعلش منك.
منى: حاضر، ربنا يعزك ويحفظلك جوزك وبنتك.
فوقية: يارب، وذهبت إلى المطبخ لكي تُعد الغداء.
كانت منى بتلعب في بنتها.
سونيا: خلصتي المايه يا دارين يا مفجوعة، أعوذ بالله.
نجلاء: يابنتي انزلي اشتري واحدة وخلاص، وبعدين دا كان فيها شويه صغيرة.
دارين: حبيبتي اللي دايمًا واقفة جنبي، وبدافعي عني.
سونيا: طبلوا لبعض ياختي، هنزل إزاي، والدكتور ممكن يدخل قبل ما أجي ويقفل الباب.
نجلاء: لأ متخفيش هو دايمًا بيدخل متأخر ياختي.
سونيا: ماشي.
دارين:.طب استني خدي اشتري لينا أي حاجة نتسلى فيها.
سونيا بزهق: طب ما تيجي معايا ياختي.
دارين: مش قادرة أقوم يابت احترمي سني.
سونيا: سنك! طب ياختي، ونزلت سونيا وذهبت إلى الكافتريا، واشترت مايه وشيبسي ومولتو وباتيه وبسكوت.
سونيا:.كده كام يا طنط توحه؟
كده يا بنتي خمسين جنيه إلا جنيه.
سونيا: خلاص هاتيلي بيهم لبانتين.
ماشي خدي اتنين وواحدة مني كمان عليهم.
سونيا: تسلمي يا طنط توحه، وأخذت الحاجات ومشيت.
وهى طالعة خبطت في بنت وكانت الحاجة هتقع منها؛ فقالت وهى بتعدل الكيس في إيدها:
إيه ياللي مش بتشوفوا، وأنتم ماشين، ولكن بصت تشوف مين ده قالت بدهشة: اسرررراء حبيبتي عاملة إيه؟
إسراء: دلوقتي حبيبتي بعد لما شتمتـ ـيني.
سونيا: معلش ياختي مكنتش أعرف إنك أنتِ، وبعدين لسه بتمشي تخبطي في الناس.
إسراء: ما عشان ببقى مستعجلة.
سونيا: رايحة فين دلوقتي؟
إسراء: رايحة لواحده صحبتي في علم اجتماع أحضر معهم محاضرة لأن لسه ساعة عالمحاضرة بتاعتي وتبدأ، وأنا مش عارفة أروح أقعد فين؟ فإتصلت عليها قالتلي تعالي قبل ما الدكتور يدخل، ويقفل الباب.
سونيا: طب تعالي احضري معنا ياختي، واهو ندردش مع بعض شوية، دا أنا بقالي شهر مش شوفتك، اوعي يكون كنتِ بتتخطبي، واحنا منعرفش.
دا احنا متفقين اللي هتنخطب الأول تشوف صحاب عريسها السناجل وتخطبنا ليهم.
إسراء بضحك: لأ ياختي متخطبتش ولا حاجة: لكن كنت تعبانة شوية، ومقدرتش أنزل الجامعة.
سونيا: تعبتِ! ومقولتيش لينا ليه؟ حتى لما كنا بنرن عليكِ مكنتيش بتردي علينا لإما يكون مققول أو محدش بيرد.
إسراء: مكنتش بمسكه أصلا يعني مكنش ليا نفس أعمل حاجة ولا كنت بمسكه أصلا.
سونيا: ألف سلامة عليكِ يا حبيبتي، طب يلا نطلع قبل ما الدكتور يدخل، ويقفل الباب.
إسراء: يلا، وكمان أشوف البت نجلاء، ودارين كلكم وحشتوني.
سونيا: حبيبتي ربنا يشفيكِ، وهما كمان كانوا بيسألوا عليكِ.
ووصلوا قدام المدرج، ولكن نظرت سونيا بصدمة لإسراء وقالت: إيه دا؟!
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية صعب الاختيار" اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق