رواية ونس الفصل الثاني 2 بقلم رحاب رضا
رواية ونس الفصل الثاني
_ نور!!!
ماما!!!
_مين دي؟!
د دي... ونس صاحبتي.
_صاحبتك!!!
آه.
_من إمتى!
النهاردة.
_وفوراً إعتبرتيها صديقتك! فين كلامي ليكِ مش قولتلك إن الصحاب غدارين!
ونس: لا طبعاً يطنط، الصحاب سند وقوة لبعض.
_مين سمح ليكِ تتدخلي بيني وبين بنتي؟ إنتِ مين أصلا!
ونس: أنا صديقتها ونس.
_ونس علشان خاطري إبعدي عن بنتي، مش عايزة يحصل فيها زي م حصل فيا!
ونس: مش كل الأصحاب شبه بعض، وأنا بوعدك هكون صديقة لطيفة لـ نور.
_وأنا قلت لأ، متكلميش بنتي.
ونس: حاضر، بس إفتكري ده كله غلط وربنا هيحاسبك عليه.
_كلامك زي حد أعرفه ونفس الملامح.
ونس: يخلق من الشبه أربعين يطنط، عن إذنك.
نور: ونس!! م تسبنيش!
_بتعارضي كلامي يـ نور!! فين النصايح اللي كنت بديهالك!
نور: زي م ونس قالت يـ ماما مش كل الصحاب زي بعض.
_لو مسمعتيش كلامي هوديكِ مدرسة غير دي.
نور: حاضر يـ ماما مش هكلم حد تاني.
**********
في المدرسة....
دخلت المُدرسة إلى الفصل وكان الفصل في حالة من الهدوء التام ألقت السلام فرد الطلاب التحية.
المُدرسة: جيالكم حصة إحطياطي علشان ميس شيماء غايبة وحبيت الحصة دي تكون لطيفة على قلوبكم، عايزة كل البنوتات اللي قدامي تخرج النوت بتاعتها.
الطلاب: لي يـ مس؟
دعاء: هتعرفوا كل حاجة.
ودلوقتي كل طالبة تكتب هيا محتاجة إيه، محتاجة والدها يجبلها إيه، أي شيء عايزينه؟
وبالفعل بدأ الطلاب في كتابة إحتياجاتهم.
ونس: نور هتكتبي إيه؟
نور: هقولك بعدين يـ ونس.
دعاء: دلوقتي طالب طالب يجيب النوت بتاعته وهنقول كل حاجة الطلاب عايزينها من غير م نكشف عن اسم الطالب.
نور: ومين هيجيب الحاجات دي يمس؟
دعاء: أنا هجيب ليكم كل حاجة عايزينها.
ونس: حقيقي أنا بحبك يمس دعاء.
دعاء: وأنا بحبكم كلكم.
أثناء حديث المدرسة مع الأطفال دخلت والدة نور.
نور: ماما! بتعملي إيه هنا.
الأم: تعالي ينور، علشان هنروح مشوار.
نور: والمشوار ده في ميعاد المدرسة!
_نووور!!
حاضر يماما.
ونس: نور تبقي تعالي المدرسة بكرة.
_حاضر.
أكملت المدرسة فقرتها وأخرجت آخر نوت وكان محتواها ' أريد أصدقاء'
دعاء: اللي النوت دي بتاعتها تبقىٰ تجيلي المكتب بعد الحصة.
بعد إنتهاء الحصة وجدت دعاء ونس في غرفة المدرسين.
دعاء: إنتِ صاحبة النوت؟
ونس: لأ، بس هيا بتاعة نور صاحبتي.
دعاء: صاحبتك الزاي! وهيا بتقول محتاجة أصدقاء؟
ونس: مامتها بتمنعها إنها تكلم حد.
دعاء: لي كده!
ونس: مش عارفة، ممكن آخد النوت بتاعتها!
دعاء: طبعاً! وتبقي قربي منها علشان هيا محتاجة ليكِ.
ونس: حاضر.
في اليوم التالي كانت ونس تنتظر نور أمام المدرسة لكنها لم تراها إنتظرتها في الفصل أيضاً ولم تأتِ كانت تجلس بمفردها في مكانها المُفضل حيث لا يوجد ضوضاء.
بعد مرور أسبوع.....
_ماما أنا قلقانة أووي على نور.
نور مين؟
_نور صاحبتي يـ ماما اللي كلمتك عليها!
مش إنتِ قولتي إنها قالتلك مش عايزة أصحاب!
_لأ يـ ماما كانت مجبرة تعمل كده علشان أمها متزعلش منها، بس هيا مجتش المدرسة بقالها أسبوع.
المفروض دلوقتي نعمل إيه؟
_ينفع أروح ليها البيت؟
عارفة العنوان؟
_أيوة، النوت بتاعتها معايا وأنا شوفت فيها العنوان.
بتقرأي حاجة مش ليكِ يـ ونس أنا عودتك على كده!
_كان لازم أعرف العنوان يـ ماما.
مش هينفع تروحي طبعا!
_لو سمحتِ يماما أنا قلقانه عليها جداً.
_ونس الكلام إنتهىٰ، ويلا علشان تروحي المدرسة.
في المدرسة.....
دعاء: ونس! كنت عايزة أسألك نور مش بتيجي لي؟
ونس: مش عارفة يمس دعاء من ساعة م أمها أخدتها وهيا م جتش تاني وأنا قلقانه عليها جدا.
دعاء: إنتِ عارفة عنوانها طيب؟
ونس: أيوة.
دعاء: خلاص هاجي النهاردة معاكِ البيت ونروح ليها أنا وإنتِ إيه رأيك؟
ونس: ماما مش راضية.
دعاء: أنا هقنعها.
ونس: يارب توافق.
بعد المدرسة ذهبت ونس ومعها ميس دعاء إلى بيتها.
الأم: إتفضلي.
دعاء: أنا مدرسة الإنجليزي بتاعة ونس.
الأم: البيت نور بوجودك، هيا ونس عملت حاجة؟
دعاء: منور بي اللي فيه يـ طنط، لا أنا كنت عايزاكِ في موضوع.
الأم: إتفضلي.
دعاء: نور صديقة ونس بقالها أكتر من أسبوع مش بتيجي المدرسة وكنت حابه أروح أنا وونس نشوفها.
_دي طالبة وإنتِ مينفعش تروحي تشوفيها علشان غابت، لما تروحي عندهم هتقوليلهم بنتكم بتغيب لي؟ أكيد أهلها عارفين.
دعاء: إحنا هنروح نطمن عليها بس، علشان هيا مش بخير.
_والله إنتِ قلبك طيب بس اللي أعرفه إنه مامتها مش بتحب كده، زي م ونس م قالت.
دعاء: هنروح مرة ونشوف!
خلاص هتروحي بس مازن هيروح معاكِ.
_تمام يـ ماما.
دعاء: شكرا ليكِ والله.
بعد ربع ساعة كانت سيارة مازن تقف أمام قصر كبير.
مازن: متأكدة إنه ده بيتها!
ونس: هو ده العنوان اللي كاتباه، تعالى نسأل الأمن ده.
مازن: لو سمحت هو ده بيت نور!
_أيوة، مين حضرتك؟
ونس: نور صاحبتي وأنا عايزة أشوفها.
_إنتِ متعرفيش اللي حصلها!!
ونس: نور مالها!
دعاء: إيه اللي حصلها!
مازن: إهدووو!
_نور يبنتي......
تعليقات
إرسال تعليق