رواية لا احد مثلها الفصل السابع عشر 17 بقلم ريناد احمد
رواية لا احد مثلها الفصل السابع عشر
فراس : هتساعديني ننقذ حور ؟
مها : انا موافقه بس ازاي
فراس : هتعرفي ....
___________________________
لا حول ولا قوه الا بالله
بعد بضعة أيام
حور فاقت على صوت دق الباب
حور : حاضر جايه
حور فتحت الباب وفجأه انعدمت الرؤية
في مصنع مهجور
حور فاقت من المخدر : انا فين
مها : ازيك يا حور
حور : مها !! .. انت جايباني هنا ليه
مها : بنقذك من عمر
حور لمحت فراس وهو يختبئ
حور : إنقاذ !! .. ليه يعني مش فاهمه .. انت بتنقذيني من حبيبي ؟
مها : بطلي كدب يا حور .. انت عمرك ما هتحبيه تاني اصلا
حور : دخلتي جوا قلبي وعرفتي اللي فيه مثلا ؟
مها : انا عارفاكي كويس اوي واكتر واحد بتكرهيه هو عمر
حور : قصدك اكتر واحد بحبه
مها : متكدبيش ع نفسك .. باين في عينك الكدب
حور : ملكيش دعوه بيا يا مها لو سمحتي وسيبيني امشي
فراس : مفيش خروج من هنا
حور بتصنع الصدمة : فراس !!
فراس : اه يا حور .. متكدبيش ع نفسك
حور : ومين قال اني بكدب .. انا ع فكره بحبه ومبسوطه معاه سيبوني في حالي وافتحوا الباب
فراس : قولت مفيش خروج
حور : بس انا عايزه اروح بيتي
فراس : مانا قولتتتتت مفييييش خروووج .. انت سامعه !!!
حور بفزع : حاضر .. بس
فراس بمقاطعة : مفيش بس انت هتفضلي هنا غصب عنك
مها : فراس ، شكلها بتقول الحقيقه .. خليها تروح لجوزها أو حبيبها زي ما بتقول
فراس : انا عارف انا بعمل ايه
مها بحزن على حالة حور : تمام
فراس لاحظ حزنها : مها ، خليكي هنا معاها وهشوف هعمل ايه بالظبط
مها : تمام
فراس : دي أمانة
مها : وانا قدها
فراس ابتسم وذهب
مها : فراس مشي .. مش محتاجه تكدبي اكتر من كده وقولي الحقيقة
حور بتوتر : انا قولت اني مش بكدب
مها : انت حره يا حور .. انا مع فراس انك كدابه .. خليكي بقا قاعده هنا لحد ما تقولي الحقيقه ومش هترجعي لبيتك الا بعد ما تقولي
حور : ......
___________________________
لا اله الا الله
باسبانيا
حمزه ظل يعمل مع كارلا
وكارلا بدأت تعجب بحمزه كثيرا
كارلا قابلت نادين في كافيه
نادين : بجد يا كارلا
كارلا بخجل أشارت لها بالايجابيه
نادين بفرحة : يا احلى خبر .. سيبيها عليا يا كارلا
كارلا بفرحة : تمام
نادين ذهبت لبيتها هي وحمزه
نادين : حمزه ، انا عايزه اقولك حاجه
حمزه : نعم
نادين : جايبالك عروسة
حمزه بصدمة : ايه !!
نادين : هي جميلة اوي وانت هتحبها
حمزه تذكر كل ذكرياته مع حور
قاطعت شروده نادين : حمزهههه
حمزه : ايوه ايوه معاكي
نادين : عايز تنساها خالص ؟
حمزه : هي مين
نادين : حور
حمزه : ...
نادين : مش عايز تعرف العروسه مين ؟
حمزه : هي مين
نادين : كارلا
حمزه بصدمة : انت هبلة يا نادين ؟
نادين : ليه يعني فيها ايه .. واحده زي القمر وبتحبك
حمزه : بتحبني !
نادين : اه هي قالتلي لأنها مش عارفه تعترفلك بحُبها
حمزه : انا مش هتجوز
نادين : عشان تنسى حور يا حمزه
حمزه : سيبيني افكر
بعد تفكير طويل
حمزه : انا موافق
نادين بفرحة : بجد ! يا احلى رد سمعته في حياتي .. ربنا يسعدك يا حبيبي .. مبروك يا حبيبي
حمزه بحزن : الله يبارك فيكي
___________________________
لا اله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
حور تحاول طوال الوقت فك الحبل لكي تهرب
حور : الله يسامحك يا بابا .. انت اللي خليتني اتجوز ويحصل فيا كل ده
حور فكت الحبل وهربت ....
فراس وصل للمصنع : مها .. مها .. قومي بسرعة
مها : في ايه
فراس : حور فين
مها : ايه ده هي راحت فين
فراس : اكيد هربت
مها : ازاي مش انت قفلت الباب كويس
فراس : في شباك مفتوح هناك اهو اكيد هربت منه
مها : وهنعمل ايه دلوقتي
فراس : تعالي معايا
حور تجري بسرعة كبيرة ووصلت لبيتها
حور : عمر .. الحقني
عمر : ايه في ايه
حور : فراس .. فراس خطفني وعرف أننا اتجوزنا بسبب الورق .. بالله عليك يا عمر بلاش سجن ارجوك
عمر : انا يهون عليا بردو ازعل حبيبتي واسجن ابوها .. متخافيش يا حبيبتي مش هعمل حاجه بالورق
حور : طب هات الورق
عمر : لا الا ده .. هيفضل معايا لوقت عوزه
حور : لوقت عوزه !
عمر : اه .. حبيتي تعملي حاجه كده حاجه كده هستخدم الورق ع طول واندمك
حور : انت ايييه .. شي*طان !!!
عمر : حاجه زي كده
حور : طب احنا لازم نمشي من هنا
عمر : ليه
حور : فراس اكيد ج...
قاطعها صوت دق الباب
حور : ده اكيد فراس يا عمر
عمر : ادخلي استخبي في اي حتة بسرعة
حور اختبئت وعمر فتح الباب
فراس : فين حور
عمر : انا اللي لازم أسألك السؤال ده
فراس : نعم !! يعني ايه
عمر : فين حور .. من الصبح وانا مش لاقيها
فراس نظر لمها : هتكون فين
مها صمتت قليلا : عند لين مثلا ؟
فراس : اه ممكن يلا بينا
فراس فجأه رجع لعمر مرة أخرى
فراس : انت مش المفروض بتدور عليها ؟
عمر : اه ومش لاقيها
فراس : ومش هتيجي معانا !
عمر : ايه .. اه .. لا انا هعمل حاجه كده وبعدين هنزل ابلغ البوليس على اختفائها
فراس : تمام .. ابقى كلمني لو في جديد
عمر : وانت كمان
فراس : تمام
ذهبوا لبيت لين
فراس : حور عندك يا لين ؟
لين : هي لسه ماشيه من شوية
*فلاش باك*
حور : فراس هيجيلك ويسألك عني قوليله اني لسه ماشيه من عندك
لين : ليه يا حور
حور : هفهمك بعدين
لين : تمام
*باك*
فراس : مقالتش هي رايحه فين
لين : لا الصراحة
فراس : تمام لو جات عندك تاني قوليلي لو سمحتي
لين : حاضر
___________________________
استغفر الله العظيم و اتوب اليه
جاء موعد خطوبة حمزه وكارلا
كارلا كانت في قمة سعادتها
وحمزه كان في قمة حزنه
رقصوا واحتفلوا بالخطوبة ولبسوا الدبل
نادين : الحق يا حمزه .. ماما تعبانة جدا وعايزانا نرجع مصر
حمزه : انا هحجز تذكرتين ع اول طيارة رايحه مصر
كارلا : انا جاية معاكوا
نادين : احجز 3 يا حمزه
حمزه : تمام .. تمام
___________________________
سبحان الله وبحمده
حمزه ونادين وكارلا وصلوا مصر
وذهبوا للمستشفى
حمزه : ماما جرالها ايه يا بابا
محمود : طلع عندها مرض نادر وحجزوها في المستشفى زي مانت شايف
نادين : انا عايزه ادخل لها
محمود : مينفعش .. هي ممنوعة من الزيارة
نادين وحمزه بكوا بحرقة على حالة امهم وكارلا بكت على بكائهم الشديد
كارلا اقتربت من حمزه : هتبقى كويسة يا حمزه إن شاء الله
نادين : انا هعمل مكالمة ضروري وجايه
محمود : تمام
نادين خرجت من المستشفى
عمر : رجعتوا !!! .. ازاي وامتى
نادين : النهارده ولسه واصلين
عمر : حد عرف أن احنا اللي بوظنا علاقة حور وحمزه
حور بصدمة : ....
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
تعليقات
إرسال تعليق