رواية صغيرة الرعد الفصل العاشر 10 بقلم رنا أحمد
رواية صغيرة الرعد الفصل العاشر 10 بقلم رنا أحمد
في فيلا الشناوي ....
في غرفه سالم وفاتن ..
كانت تقف فاتن وهي تنظر إليه بغ*ضب شديد ف رعد كيف لا يكون ابنها فهي من ربته منذ الصغر أو بمعنا اصح هي من س*رقته ....
فاتن بغ*ضب /مفيش قوه في الدنيا تقدر تقول أن رعد مش ابني ي سالم ده ابني مكتوب باسمي وانا الي مربياه .
سالم بغ*ضب وكر*ه /ربيتيه وشايفه نفسك ام وعامله جميله ده علي اساس ايه أنه أمه ماتت وانتي اتبتيه انتي تجردت من كل معاني الانسا*نيه استخدمتي ابويا الي هو عمك واستقوته علي بنت غلب*انه وخدته منها ابنها وق*هرتوا قلبي عليها بس خليكي فاكره انا صحيح غصبن عني معرفتش احمي مراتي زمان من جبر*وتكم بس هعرف كويس اوي احمي ابني من جبروتك ي فاتن وهتيتجوز فله غصب*ن عنك وعن اي حد في العالم .
ليرحل سالم بغض*ب وت*وعد لتتضغط علي يدها بغ*ضب شديد والم ووجع لتذكرها أسواء لحظات حياتها عندما عشق عليها ابن عمهاو زوجها الخادمه الذي تعلم كل العلم انها مازالت تستحوذ علي عقله حتي بعد مرور كل ذلك السنوات فما ذالت هي حبيبته حتي الآن 💔💔💔 .....
فلاش باك .....
منذ 30عاما ......
في جنينه فيلا الشناوي ...
كانت تجلس فاتن بدموع والم وغضب بعدما تأكدت أن زوجها قد فضل عليها الخادمه وتزوجها سنه وهي تشعر بحاله مريبه بينهم لكنها الآن تأكدت بعدما علمت بزواجهم السري وانجابها طفل منه عمره ايام ليلاحظها عمها (ماهر الشناوي والد سالم وسعد )..
ماهر بقلق /مالك ي فاتن فيه ايه .
فاتن بدم*وع وغل وا*نهيار /مخنوقه مخنوقه ي عمي انا فيه ايه غير بقيه الناس استاهل عليه كل ده .
ماهر باستغراب /ي بنتي فهميني انا مش فاهم قصدك ايه .
فاتن بانه*يار ودم*وع /سالم ي عمي اتجوز عليا نرجس الخادمه وخلفتله ولد كمان واحنا نايمين علي ودنا .
ماهر بغض*ب جح*يمي/انتي بتقويلي ايه ي فاتن ايه التخ*اريف دي .
فاتن بدم*وع وص*راخ /دي مش تخاريف ي عمي انا كنت شاكه أن فيه حاجه بينهم لكن ماتخليتش ابدا ان البيه يكون متجوز الهانم ومخلف منها كمان ي عني الولد ده والي في بطني هيكونوا اخوات ي عمي هيكونلك حفيد من الخ*دامه .
ماهر بح*ده /انتي مين الي قالك كده .
فاتن بدم*وع /انا الي رقابته وعرفت كل حاجه وهو معاه دلوقتي في شقه شاريهالها في المهندسين .
ماهر بش*ر وغ/رور /البت دي عقا*بها هيكون أس*واء بكتير من الموت علشان المفروض كانت تفكر مليون مره قبل ماتبص لاس*يادها .
فاتن بانتباه /هنعمل ايه ي عمي .
ماهر بش*رود وتخطيط /روحي اندهي سعد وبعدين هقولكم هنروح فين ونعمل ايه .
في شقه نرجس وسالم .....
كانت تجلس نرجس علي السرير وهي تحتضنن ابنها بسعاده أما سالم فكان ينظر إليهم بسعاده وعشق لهم فهم اغلا مايملك .
نرجس يزهق/ي حبيبي كفايه اكل بقا والله شبعت خالص مش قادره .
سالم بابتسامه وعشق /علشان خاطر تأكلي وبعدين علشان ترضعي العفريت ده .
نرجس بمرح /اخص عليك ي سالم ده عفاريت ده قمر .
سالم بعشق /طالع لامه طبعا .
نرجس بعشق /طالعلك ي حبيبي يا سيدي وتاج راسي .
سالم بحب وهو يقبل يدها /انتي الي حبيبتي ونور عيني .
نرجس بخو*ف /نفسي نعيش مبسوطين مع ابننا لحد الآخر ي سالم .
سالم باستغراب /وليه ي روحي القل*ق ده انشاء الله هنعيش اجمل حياه مع بعض انا مقدرش استغنا عنك ده انتي روحي ..
ماهر بغض*ب /ده الموضوع طلع بجد يسي سالم .
نرجس بخو*ف وهي تحتضن صغيرها /فيه ايه ي سالم .
ماهر بغض*ب جحي/مي /سالم حاف ي تربيه الشو*ارع .
سالم بح*ده /بابا كفايه من فضلك انا محترم حضرتك بس لحد مراتي ومش هسكت .
فاتن بدمو*ع وغي*ظ /فيها ايه الخدا*مه دي علشان تحبها اكتر مني وتفضلها عليا .
سعد بسخرية /ده انا طلعت مدورها ي سالم ده انا كنت فاكر نفسي انا الصا*يع الوحيد في العائله دي .
سالم بغض*ب شد*يد /بابا من فضلك نتكلم بره الولد هيتسرع كده .
ماهر بغ*ضب جحي*مي/مفيش كلام غير الي هتنفذه دلوقتي هت*طلق البت دي دلوقتي حالا .
سالم بتحدي وعشق /مش هطلقها ومش هسيبها دي روحي دي الانسانه الوحيده الي حبتها بجد كفايه بنت اخوك الي فرض*تها عليا .
سعدبح/ده وغ*ضب /انت اتجننت ي سالم عايز تتجوز وتخلف من الخا*دمه .
سالم بجديه /انا اتجوزت وخلفت منها خلاص ي سعد .
ماهر بغ*ضب وأمر /فاتن خودي منها الولد .
نرجس بدموع وصراخ /محدش يقرب من ابني فاهمين الحقني ي سالم .
سالم بغضب /بابا كفايه احنا مش صغيرين للي بيحصل ده انا مش هسيب نرجس مهمما حصل .
ليقوم سعد بحركه ماهره بضخ حقنه بنج في رقبه سالم ليختل توازنه ويسقط مغشيا عليه .
نرجس بدم*وع وصرا*خ /سالم سالم انتوا ايه كفره مش ممكن تكونوا بنادمين ابدا .
ماهر بغ*ضب وهو يمسكها من فكها /اسمعي ي بت انتي انا شر*ي مالوش نهايه وانت كنتي عايشه معانا وعارفه وشك مشفوش ابدا في حياتي ت*غوري وتنسينا خالص والا انتي عارفه الي ممكن اعمله في اختك فاهمه .
نرجس بدم*وع وصرا*خ /ابوس ايدك سبلي ابني وسبللي سالم سبنا نعيش في امان واحنا هنبعد عنكم خالص .
فاتن ب*حده وغيره وهي تحمل الصغير /انتي الي زيك ي بت انتي ميستهلش يعيش اصلا عطفت عليكي وفي الاخر عايزه تاخدي من جوزي ده بعدك .
ماهر بغض*ب وتو*عد /اسمعي ي بت انتي انا الي عنده قولته ومش حش/ره زيك الي هتخليني افكر كتير فاهمه من للحظه الي هتخرجي فيها من هنا متفكريش ترجعي تاني ابدا ........
باك ....
كانت تنظر أمامها بغ*ل وغض*ب وهي تتذكر ذلك الليله الذي تتذكر تفاصيلها طول الوقت فشبح نرجس يطاردها تخاف أن تظهر في اي لحظه وهي تعلم أن ظهورها يعني انتهائها لتتحدث بغض*ب وتو*عد .
/مش هيحصل ي سالم قصه حب رعد وفله الي هتحي قصه حبك انت ونرجس من جديد مش هتكمل مهما حصل ي سالم مش هنكمل .........
في المستشفي .......💐💐💐💐💐💐💐
في مكتب نرجس .....
كانت تجلس وهي تتضع قدما علي قدم وهي تتابع حسبات المشفي لتنظر الي ساعتها لترا أن الفجر قد أذن لتتذكر ذلك الفتاه الذي تجلس لحد هذه اللحظه لتأخذ طعاما وتذهب إليها .
في غرفه رعد....
كانت تقف نرجس وهي تنظر إلي فله بابتسامه وحنان وهي تختم صلاتها لتنظر إليها فله بسعاده وحب لذلك السيده .
نرجس بابتسامه /حراما .
فله بابتسامه /جمعا انشاء الله ي هانم .
نرجس بابتسامه /اتفضلي كلي انتي مكالتيش حاجه من ساعه مجيتي .
فله بابتسامه وارتباك /شكرا ي هانم كتير خيرك بس انا لازم امشي .
نرجس بابتسامه /اطمنتي عليه .
فله بابتسامه /الحمد لله بس الدكتور قالي أنه نام ومش هيصحا دلوقتي وانا لازم ارجع الفيلا حالا قبل ماحد يلاحظ عدم وجودي ..
نرجس باستغراب وهي تنظر لحالتها المرزيه /فيلا.
فله بابتسامه /انا فاهمه حضرتك ي هانم انا بشتغل خدامه في الفيلا دي مش صاحبتها ي عني .
نرجس بابتسامه حنونه /انشاء الله تبقي صاحبتها بس واضح أن الشاب ده من عائله ايه علاقتك بيه انا اسفه اني بدخل بس بصراحه حاسيتك زي بنتي .
فله بابتسامه /ده شرف ليا ي هانم ده خطيبي ابن الناس الي انا بشتغل عندهم عارفه أن حضرتك هتستغربي بس هو ده الي حصل رعد باشا أن العز هيتجوز الخدامه .
نرجس بدم*ع و حنين الماضي /متتتجوزهوش.
فله باستغراب ودهشه /افندم .
نرجس بر*عب /الي سمعتيه متتجوزهوش صدقيني أهله هيرمو*كي وياخدوا منك ابنك صدقيني انا خايفه عليكي اوع*ي تعملي كده .
فله بخ*وف من ذلك الفكره /حضرتك بتقويلي ايه انا بحبه مقدرش اعيش من غيره .
نرجس برع*ب وو/جع /الحب مش كل حاجه ي بنتي الحب مبيحمكيش من جبر*وت الناس وبطش*هم الحب مش هيحميكي لما تترمي في الشارع وكلاب السكك تبقا عايزه تنهش في لحمك حتي لو هو بيحبك الجب*روت الي حواليه هيكون اكبر منه هتلاقي ضن*اكي بيتاخد منك وبتصر*خي ومحدش بينج*دك وبت*ترمي في الشا*رع انا قولتلك وانتي حره ده عنواني تعالالي في اي لحظه هتلاقيني جنبك سلام .
كانت تمسك فله العنوان وهي تشعر باشباح تسير أمامها هي تعلم كره فاتن لها هل بالفعل من الممكن أن يحدث بها مثل ما السيده تقول هل من الممكن أن يفرقوها عن معشوقها أن يأخذوا منها ابنها هل سيكون مصيرها الشارع بعدما تخسر كل ذلك من اين ضهرتي لتتدمري كل أحلامي الصغيره تنظر إليه باستغراب مائه الاسئله تأتي في رأسها هل بالفعل سيسمح رعد بذلك ولما لا فهي حتي هذه اللحظة لم تعلم أن كان يبادلها نفس الشعور أما لا ماذا ستفعلين بيه ي صغيرتي 💔💔💔💔💔💔💔💔💔.
في فيلا الشناوي ....
كانت تجلس حنين بدم*وع والم كانت تخطط كيف ستنتقم كيف سيكون ردها علي ما فعل بها .
عامر بق*لق /حنين مالك بتعيطي ليه .
حنين بك*ره وا*لم /مش شغلك .
عامر بح*ده /انتي هتفضلي كده لحد امتا انا بحاول اراضيكي طول الوقت وانتي خلاص قفلتي قلبك من ناحيتي زي مايكون كل حبك ليا كان وهم .
حنين بغضب وجرح /او*عا تجيب سيره الحب انت فاهم الي زي*ك ميعرفش يحب اصلا انت واحد انان*ي استغلت*ني علشان تشفي غليل*ك انا بكر*هك ي عامر بكر*هك ولعلمك محاضرلك مفاجاه هتعجبك اوي ي ابن عمي .
عامر بح*ده وهو يمسكها بغض*ب /انتي بتخططي لايه ي حنين .
حنين وهي تت*دفع يده /هتعرف كل حاجه ي ابن عمي بكره في حفله تأسيس شركتي انا وأمجد سلام ي ابن عمي ..
تفتكروا حنين ناويه علي ايه 🤔🤔🤔🤔🤔🤔.
في شقه فادي وصوفيا .
فادي وهو يقبلها بعشق /مبروك ي روحي خلاص بقيتي مراتي رسمي .
صوفيا بدلع وخبث /الله يبارك فيك ي حبيبي اخيرا ده انا هدلعك احلا دلع .
فادي بمرح وسعاده /اموت فيك ي عسل انت .
صوفيا باستغراب /ده مين الي جاي دلوقتي .
فادي بغمزه /طالبلك احلا عشا ي روحي علي الشموع ثانيه واحده .
ليفتح فادي الباب لينصدم مما يراه ليتحدث بأنفاس مسلوبه /اسماء.
اسماء بدم*وع وكس*ره /ازيك ي فادي بيه معلش ازعجتكم جيت في وقت مش مناسب .
فادي بارتباك /اسماء انا .
اسماء بغض*ب ج*حيمي /انت واط*ي وح*قير وزب*اله ومتسهلش اي حاجه في الدنيا متستهلش غير واحده حق*يره واط*يه زي دي خا*ينه .
صوفيا وهي تتضع يدها في وسطها /انتي الي خا*يبه وفاش*له معرفتيش تحافظي علي جوزك جالي وحبني لأنك مش ماليه عي*نه الع*يب فيكي انتي ي اختي مش فيا .
اسماء بدم*وع وتح*دي /عندك حق انا العيب فيا لاني خس*اره فيه من الاول لان حبي ليه خلاني ذلي*له ليه خلاني اعدي اي حاجه واستحمل منه كل حاجه واحاول ارضيه بس فعلا الواط*ي ميملاش عينه غير التراب ورقه طلاقي تبقا عندي ومالكش دعوه بيا وبنتي وانسانا زي ماحنا هننساك ي حضره الظابط ..
صوفيا بد*لع وخ*بث /سيبك منها ي روحي خلصنا منها يلا نحتفل علشان هدلعك احلا دلع .
لترحل اسماء بوج*ع وال*م يكفي العالم لكن الضربه الي متموتش تقوي ستنصع منها ذلك الضربه اسماء جديده ....
في شقه مالك ....
كانت تنظر إلي كتابها بشرود بالغ فمنذ الامس وهي لم تراه لم تعلم عنه شيئا فكانت دائما يتحدث إليها ليخرجها من شرودها صوت طرقات الباب ليرقص قلبها من شده الفرح لتفتح الباب .
مالك بابتسامه /عامله ايه ي رشا ..
رشا بابتسامه وسعاده /الحمد لله انت اخبارك ايه .
مالك بتعب /الحمد لله اخويا عمل حادثه انبارح بس الحمد لله بخير .
رشا بفزع /ي خبر ربنا يعافيه يارب .
مالك بابتسامه /ربنا يخليكي ايه اخبار المذاكره .
رشا بسعاده وحماس /الحمد لله تمام بس انا مش هشتغل بقا .
مالك بجديه /انا وعدتك بس انتي شفتي الظروف بس انشاء الله تعجبكم تشتغلي بس قوليلي انت محتاجه حاجه .
رشا بجديه /محتاجه بس مش هجيبهم الا بفلوس شغلي حضرتك كفايه الي عملته معايا لحد كده .
مالك بابتسامه /طب اعتبريهم سلف .
رشا بجديه /لا معلش افضل كده احسن .
مالك بإعجاب بها /تمام اعتبري نفسك من بكره انشاء الله هتستلمي الشغل ...
في شقه حمزه ..
كان يقف ابراهيم وهو يعد قهوته ليسمع طرقات خفيفه علي الباب ليفتح لينصدم .
ابراهيم بغض*ب واحت*قار /انتي ايه الي جابك هنا ..
سمر بابتسامه /معلش ي عمي ابراهيم ممكن نتكلم شويه ..
ابراهيم بغضب /انا مبدخ*لش اشك*ال زيك بيتي اخلصي وقولي عايزه ايه .
سمر بح*زن /انا عارفه أن حضرتك مش موافق علي جوازي من حمزه بس صدقني ي عمي ابراهيم انا كنت محتاجه ومكنش عندي حل تاني مكنتش عايزه امد ايدي للخلق واشحت انا واخواتي كان لازم اشوافلي شغلانه .
ابراهيم بغض*ب /ومكنش فيه شغلانه غير الر*قص والمس*خره.
سمر ب*حزن /اه مكنش فيه غيرها انت مربيني وعارف إن حالت ابويا كانت صعبه مكنش قادر يعلم حد فينا انا لا معايا شهاده ولا معايا حاجه مكنش قدامي غير كده .
ابراهيم بح*ده /انتي عايزه ايه دلوقتي .
سمر بتمني /عايزاك تبارك جوازي من حمزه وتوافق .
ابراهيم بغ*ضب /ده مستحيل ابدا خودي إلبيه الي مصمم ي*عر نفسه وابعدوا عن هنا انتوا مالك*وش حد هنا .
ليغلق في وجهها الباب لتنزل دموعها بح*سره ...
ماذا تفعل سمر اي تختار عشقها هي وحمزه أما ترجع لذلك الطريق والبعد عن حمزه لارضاء والده 🤔🤔🤔🤔🤔.
في فيلا المنشاوي ....
كانت تسير من الخلف لتتدخل من باب المطبخ بقلق .
هنيه بحنان /فله يحبيبتي اتاخرتي كده ليه .
فله بشرود /ابدا ي خاله هنيه فيه حد سال عليا .
هنيه باستغراب /الهانم سالت عليكي بس انا قولتلها اني بعتك تجيبي حجات وهم يدوب دلوقتي راحوا المستشفي ل رعد انت مالك ي فله .
فله بخو*ف ورع*ب /خالتي هنيه هما ممكن يرموني في الشارع وياخدوا مني ابني لو اتجوزت رعد .
هنيه بارتباك وكأنها تسترجع الماضي /انتي بتقويلي ايه ي فله ي بنتي ايه الكلام ده .
فله بر*عب وخوف يسي*طر عليها /الكلام ده هو المظبوط ي خالتي انا فقي*ره وماليش حد ي عني ممكن يس*تقوا عليا ويرم*وني في الشارع وياخدوا مني ضنايا ويبعدوني عن رعد انا لازم أه*رب لازم يمكن بعيد عنهم اعرف احقق الي نفسي فيه بس مهما بعدت عمري مهكون غير ليك ابدا ي رعد سمحني ي حبيبي سمحني 💔💔💔💔.
في المستشفي .....
في غرفه رعد ...
الممرضه بخو*ف /رعد بيه من فضلك مينفعش كده انت لسه تعبا*ن .
سالم بخ*وف /ي ابني انا مش فاهم عايز تخرج دلوقتي ليه انت لسه تعب*ان .
رعد بجديه /ي بابا انت ناسي اني عريس وفرحي خلاص قرب وبعدين انا مش تعبا*ن صدقني .
الممرضه بض*يق /انا كده لازم ابلغ دكتور انجي بالي حضرتك بتعمله ده ..
في مكتب انجي ....
انجي وهي تتحدث في الهاتف بابتسامه /خلاص بقا ي نرجس ميبقاش قلبك اسود قولتلك مش هتاخر خلاص بقا ي ماما وحياتك خلاص مش هتاخر النهارده ي ماما هقفل كل حاجه بسرعه مكانك واجي ماشي سلام ي حبيبتي .
الممرضه بض*يق /دكتوره انجي رعد سالم .
انجي بانتباه /اه ده مش الي جيه انبارح في حادثه ماله .
الممرضه بضي*ق /مصمم يخرج دلوقتي حالا .
انجي بعصب*ية/يعني ايه ي عني تعالي معايا .
في غرفه رعد ..
انجي بعص*بية /مساء الخير ايه ي افندي انت سعادتك حاجز في فندق ولا ايه حضرتك لسه تع*بان .
رعد بعصبية /يوووه مش معقوله كده انا مش عيل صغير انا هخرج ي عن*ي هخرج انا مش تعب*ان .
انجي وهي تتضغط علي يده ليشعر بال*ألم/اه .
انجي بع*صبية /شوفت انك تع*بان .
رعد بغضب /اولا مفيش واحده اتجرات تعمل كده ثانيا انا قولت هخرج ي عني هخرج .
انجي بإعجاب به وبوسامته /هنشوف هتخرج ازي من هنا وانت تع*بان كده ....
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية صغيرة الرعد "اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق