Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

اسكريبت احببت ابن خالتي بقلم الكاتبة هنا عماد

 اسكريبت احببت ابن خالتي بقلم الكاتبة هنا عماد

اسكريبت احببت ابن خالتي بقلم الكاتبة هنا عماد

 اسكريبت احببت ابن خالتي

انت بتقول اية ياعمي

-زي ماسمعتي
-انتو قد اية ناس حقيرة أستغليتوا وفاة ابويا وامي عشان تاخدوا حقوقي!
-اخرسي يابت ابوكي كان عامل فيها الكبير وواخد كل حاجة.
-او يمكن ابويا كان أحسن منكوا مثلاً عشان كدا جدي ادالوا كل حاجة!!
-مش مُبرر
-طيب يعني انتو عايزين اية!
-احنا اخدنا الي عايزينوا خلاص سبنالك الشقة دي بس تقعدي فيها وده كرم مننا مش اكتر
-حسبي الله ونعم الوكيل اطلعوا برااا
(انا ريم عندي ٢٤سنه مش محجبة ومتخرجه من كلية آداب والي كانوا هنا دول عمامي حسبي الله ونعم الوكيل فيهم علي طول شايفين ان بابا كان أحسن منهم ودي حقيقة الغل عماهم لحد مااخدوا كل حاجة بتاعت بابا مني خلاص مفيش غير ابن عمي هو الوحيد الي كويس في العيلة دي)
-قعدت احسبن عليهم كتير
الباب خبط..
-اول ماشوفت خالتو اترميت في حضنها وقعدت اعيط
خالة ريم:اهدي يا حبيبتي في اية!!!
ريم:خالتو انتي ليه سبتيني كل ده
خالة ريم:يابنتي ماانا كنت هاخدك معايا وانا مسافرة واعمامك وقفولي وقالوا لا!
ريم:حسبي الله ونعم الوكيل فيهم
خالة ريم:اهدي بس واحكيلي الي حصل
ريم حكت لخالتها الي حصل كلو.
خالة ريم:حسبي ونعم الوكيل فيهم ومحكتليش كل ده ليه
ريم:لسه عارفة دلوقتي.
خالة ريم:طيب انا مش هينفع اسيبك هنا تاني هتيجي معايا
ريم:اجي فين ياخالتو لا
خالة ريم:واسيبك ارجع الاقيهم مموتينك ولا اية؟!
ريم:بس ي..
خالة ريم بمقاطعة: مفيش بس يلا جهزي حاجتك عشان نرجع البلد
ريم:حاضر ياخالتو.
بعد مرور ساعات وصلوا البلد.
خالة ريم:اتفضلي ادخلي وده بيتك الجديد
ريم:ماشي ياخالتو
خالة ريم: تعالي كُلي لقمه واطلعي ارتاحي انتي دلوقتي السفر كان طويل..وأوضتك اهي
ريم:تمام بس مليش نفس للأكل
دخلت ريم غرفتها بينما جلست علي الفراش وظلت تبكي حتي نامت ولم تُبدل ملابسها أيضاً.
"في المساء تحديداً الساعة التاسعة مساءاً"
ريم:انا نمت كل ده بجد!!!!
أرتدت ريم بنطال باللون الزيتي وتيشيرت قصير باللون الأبيض ورفعت شعرها حتي لا يُضايقها وقررت ان تتجول في الحديقة.
وبينما هيا تتجول سمعت صوت رجولي يقول.
-انتي مين ياانسة.
-انت الي مين؟!
-انا الي بسأل وبعدين دخلتي هنا ازاي اصلا!
-والله مقدرش اجاوبك الا اما اعرف انت الي مين ودخلت هنا ازاي برضو؟
-تمام انا حسن وده بيتي اقدر اعرف بقا حضرتك مين
- وانا ريم وده بيت خالتي
-خالتك مين ياانسة انتي متعصبنيش عليكي
-ولااا ولاا متصدعنيش انا مخنوقة اساسا وسع كدا
-لا انتي مجنونه اكيد اطلعي برا انتيييي مييين!!
-انا معرفش انت مين الحقيقة ف مقدرش اعرفك ب نفسي اكتر من كدا عن أذنك ضيعت وقتي في موضوع فارغ بجد! وتركته ريم وأكملت تجولها..
حسن:لا دي بت هبلة تقريباً لما اطلع أسأل امي مين دي!

ماماااااااا..
والدة حسن:اية اييية بتزعق كدا ليه
حسن: مين البت الي برا وبتقول بيت خالتي دي!
والدة حسن:بنت خالتك
حسن:خالتي مين انتي ملكيش اخوات!!
والدة حسن:لا ليا بس مع الأسف كان في شوية خلافات منعتنا من اننا نقرب من بعض وانت عمرك لا شوفت ريم ولا هيا شافتك
حسن:محكتليش ليه!
والدة حسن:مكنتش حابة اقلب في القديم
حسن:طيب تمام؛متخلفة بجد صدعتلي دماغي من التخلف
والدة حسن:اوعي تزعلها ياحسن ملهاش غيرنا.
حسن:وانا مالي بيها اصلاً!
..."عند ريم."
ريم:بني آدم مُستفز حقيقي.
وظلت ريم تتجول حتي عادت للمنزل وكان حسن يُشاهد التلفاز.
(حسن ٢٧سنه متخرج من حقوق)
ريم:يخربيييتكك
حسن:فييي اية خضتيني
ريم:يابجحتك وقاعد كدا عادي انت بتعمل ايييية جوا الشقة
حسن:طب ممكن تهدي اولاً انا ابن خالتك..وقص عليها ماحكت لهُ أمهُ
ريم:اهاااا طيب طيب انت هتفضل قاعد هنا كتير؟
حسن بإستغراب:ليه
ريم:عايزة اقعد قدام التلفزيون شوية في مانع!
حسن في نفسه:ده باينلها عيشة تقرف
حسن لريم:لالا اتفضلي انا طالع أوضتي أساسا
ريم:تمام سوري انا نسيت اجيب حاجات أتسلي بيها وانا بتفرج ممكن تجبلي
حسن:انا مش خدام حد انزلي انتي
ريم:تؤتؤ وكمان معندكش نخوه علي أهل بيتك ينزلوا متأخر كدا!طيب هنزل انا
حسن:بت انتي اتلمي بدل ماالمك.
ريم:تلم مين ألزم حدودك!!!
حسن بزعيق:انا لحد دلوقتي محترم نفسي معاكي وليا وش تاني.
ريم ببرود:وفروا لنفسك ياخفيف

والدة حسن:اية اية الصوت ده!
حسن:شوفي بنت اختك الي عايزة قطع لسانها دي
ريم:احترم نفسك انت الي قليل الذوق
حسن:شايفة ياامي ولما اجبها من شعرها دلوقتي!
والدة حسن:بس بس انتو الي اتنين مقعدة عيال صغيرة في البيت مش عايزة صداع
حسن:انا طالع اوضتي
ريم:احسن
ذهب حسن لغرفته وذهبت أمهُ لغرفتها أيضاً بينما ظلت ريم واقفة وقررت ان تشتري بعض الأشياء لتتسلي أمام التلفاز.

رأها حسن من شُباك الغرفة خرجت من المنزل خشي ان تكون تركت المنزل وذهبت ركض ورائها.
حسن:يابنتي انتي
ريم:ايوة عايز اية
حسن: رايحة فين
ريم:وانت مالك!
حسن:لمي لسانك وقولي رايحة فين
ريم:الصبر من عندك يارب؛رايحة اشتري حاجات.
حسن:تمام هاجي معاكي
ريم:طيب
في الطريق.
حسن:انا معرفتش عنك كتير؟
ريم:هتفرق!
حسن:اكيد مش بنت خالتي!
ريم: انا ريم عندي ٢٤سنه ومتخرجة من آداب حياتي كانت صعبة اوي وصعبت اكتر لما ابويا وامي توفوا واعمامي اخدوا مني كل حاجة حياتي ب أختصار احب أعرف عنك
حسن بضحك:هتفرق
ريم بضحك ايضاً:مش ابن خالتي
حسن:طيب ياستي انا حسن عندي ٢٧سنه متخرج من حقوق وشغال مُحامي دلوقتي
ريم:حبيت قبل كدا ياحسن
حسن ب صدمه:اية الجرائة دي ي بنتي.بس علي العموم حبيت اكيد محدش فينا محبش بس مش مُناسبة ليا وخلاص راحت ل حالها وانتي؟
ريم:يالهويي اتأخرنا علي البيت.
حسن بمزاح:يلا نجري
ريم بضحك وهيا بتجري:يلاااا
حسن بصدمه: يخربيتك مجنونه والله!!!!
بعد مرور عدة أشهر لم تخلي من مشاكسات ريم وحسن
في صباح يوم من الأيام عندما كانوا يتناولون الإفطار.
خالة ريم:جايلك عريس ياريم
بهت وجه حسن ونظر الي ريم
قالت ريم:ماشي ي خالتو هصلي إستخارة واشوف
صُدم حسن من الرد وقال: الحمدلله خلصت انا رايح شغلي
ريم:انت كدا فطرت يابني!
 نظر إليها ولم يرُد عليها حسن وتوجهه الي العمل.
كان حسن شارد طوال اليوم
"في المساء"
حسن:ريم تعالي نتمشي برا شوية انا مخنوق
ريم:حاضر يلا
حسن:عملتي اية في موضوع العريس
ريم:لسه هصلي واشوفوا ولو ارتاحت هوافق
شعر حسن بنغزة في قلبة بينما قال:طب وانا!!
ريم بإستغراب:وانت اية!
حسن:متعمليش غبية
ريم:عايزة أفهم برضو
حسن:ريم مفيش عرسان هتدخل البيت ده وكلامي واضح انا ماشي.
ترك حسن ريم واقفة تُفكر
ثم قالت:الواد ده بيغير ولا اية وركضت ورائهُ
ريم:ياااااحساااااااان
حسن:هتصحي الناس من النوم ف اية!!!!
ريم: بتغير؟
حسن:لازم اغير
ريم:ليه؟
حسن:مش بنت خالتي
ريم:بس كدا
حسن:او بحبك مثلاً
ريم:هتطلبني من خالتو امتي بقااا
حسن بفرحة:من بكرة لو عايزة
وبينما هم يتمشون قال
حسن:بتحبيني ياريم؟
ريم:طبعااا مش ابن خالتي.
حسن:ياسلااااام

لقراءة ومتابعة القصص والروايات كاملة انضم الينا عبر التليجرام  اضغط هنا

reaction:

تعليقات