رواية رغم احزاني الفصل السادس 6 بقلم ياسمين غانم
رواية رغم احزاني الفصل السادس
ريم: اووووف كانت وقتها تتعب دلوقتي
المتصل: والله ي هانم احنا فضلنا هناك طول النهار بس مكنش حد هناك
ريم: عارفه الهانم كانت تعبانه
المتصل: يعني بكره انفذ
ريم: ايوه وبلحرف
المتصل: تمام ي هانم سلام
ريم: جه اليوم اللي هاخد حقي كله منك ي اميره وهزلك واوجع قلبك زي مابتعملى معايا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مروان: انتي كنتي فين قلقتني عليكي
مريم: هااااا
مروان: في ايه انا بكلمك ليا ساعه وانتي مش معايا وشكلك غريب ومن امبارح مخرجتيش من اوضه دي
احكيلي فيكي ايه مش انا اخوكي والوحيد اللي مستحمله العيشة علشانه فيكي ايه ي حبيبتي
مريم: بدموع انا تعبانه اوووي عايزة ماما بس
مروان: بيمسح دموعها طيب فيكي ايه وانا موجود اهووو
مريم: انا عاوزه انام انا تعبانه ممكن
مروان: مش هسيبك غير لما اعرف فيكي ايه
مريم: بابا كان عايزني راهن لصحابه علي القمار
مروان: اه ي وسخ والله لربيه
مريم: لا سيبه مجتش عليا اطلع بقي عايز انام
مروان: انا هسيبك دلوقتي وبليل نكمل كلامنا
مريم: بتهز دماغها ويخرج مروان
مريم: يارب انا محتاجلك قويني علشان اعرف اكمل في الحرب دي اللهم اني لا اسالك رد القضاء ولكن اسالك الطف فيه
وظلت ترددها وبعدها قامت صلت وتشكي ربها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند رعدوفهد
رعد: حاجه أي دي ي فهد
فهد: بص ي عم البنت دي بتخرج بليل وترجع الفجر اوممكن تنام بره البيت و المنطقه اللي البت دي عايشه فيها كلها بتقول عليها انها بنت شمال مش كويسه وانها فتاة ليل وكلام كتير
بس الغريب ان البت دي ملهاش ولا علاقه بشاب ولا من قريب ولا غريب غير واحد بس اسمه مروان لسه راجع من السفر ومتجوز وعلاقتهم اكثر من الاخوات وباقي المعلومات في الملف اللي بعته ليك و كمان عرفت ان كان عندهاا مرات اب بس سابت البيت و هربت بس للأسف معرفتش اوصل ليها
رعد بتفهم: تمام انا هشوف الموضوع تاني شكرا ي فهد
فهد: ولا يهمك محتاج حاجه تانيه
رعد: تسلم ي غالي
فهد: سلام ي شق
رعد: انتي حكايتك ايه بقي انا احتارت معاكي اكتر انتي مظلومه ولا ظالمه بريئة ولا شيطانه يارب ويبــدا يقرأ في الملف
رعد: الاسم مريم محمد العمراوي انا حاسس اني اعرف الاسم ده او سمعته قبل كده بس،مش فاكر فين
السن22 سنه اخر سنه.الخ.........
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند اميره وبرق
اميره:بتفوق من نوم تلاقي نفسها في حضن برق بس بتبتسم وتبوس من خده بحبككككك اوووووي وتيجي وتقوم
برق:طيب بذمتك بعد بحبك والبوسه دي ينفع تقومي عادي كده
اميره:مكسوفه ووشها كله فروله يعني اعمل ايه
برق:لا انا اللي هعمل ويقرب منها
اميره بتوتر: برق مينفعش كده
برق:وهو لسه بيقرب انا بسمع اسمي منك بنهار تقوليلي ابعد ويبدأ يقبلها في بشغف وجنون وبعد فتره بيبعد علشان تعرف تتنفس
اميره:وانفاسها سريعه:ب ر ق
برق: ڜششششش ولا كلمه وٌقُبًلَهّآ مًرهّ تٌآنِيَهّ
وٌآمًيَرهّ مًسِتٌسِلَمًهّ لَيَهّ بًرقُ:بًيَبًعٌدٍ عٌنِهّآ آمًشُيَ مًنِ قُدٍآمًيَ بًسِرعٌهّ
آمًيَرهّ بًتٌجّري علي الحمام
برق:في ايه ي برق امسك نفسك شويه بيخرج من الاوضه ويسيب رساله ل اميره انها تخلص وتنزل تحت
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند رعد: يارب سامحني انا ظلمتها لا وكمان عملت حاجه مستحيل تسامحني عليها انت غبي ي رعد غبي
بس لازم تسامحني حتي لو لزم الامر اني اتجوزها
اهم حاجه اني محبهاش بس انا هجيبها علشان اربيها علي القلم الي اخدته منها ولا كفايه اللي عملته فيها طيب معقول يكون البنت دى اتظلمت من اهلها علشان كده بتتصرف بطريقه دي طيب ليه لما فاقت معملتشي اي رد فعل علي الي حصل يارب انا دماغي هتنفجر فيها مية سؤال
اما عند مريم
محمد (ابوها): انتي ي بت انتي نايمه ليكي يومين والفلوس اللي معايا خلصت عايز فلوس
مريم: بتعب مش معايا فلوس كل الفلوس اللي كانت معايا انت اخدتها
محمد بيفتكر حاجه: ولا يهمك ي حبيبتي انتي محتاجه فلوس
مريم: استغربت طريقه كلامه: انت بتكلمني انا
محمد: ايوه طبعا هو انا عندي اغلى منك بنتي حبيبتي
مريم: انت كويس انا بنتك حبيبتك كمان
محمد: اه طبعا وكنت عايزك في موضوع كده
مريم: ااااه قول كدا من الاول وانا قولت الحنيه دي كلها جايه منين عايز ايه انطق علشان مش قادره
محمد: اتعدلي الادب مش بينفع معاكي في عريس جي انهارده وكتب كتابك بكره
مريم:انت بتقول ايه انا مش هتجوز
محمد:بيمسكها من شعرها انا مش بخيرك ي روح امك انا بعرفك وكمان الراجل يشكر دافع فيكي فلوس كتير وكمان هيعيشك في الڤيلا يعني حاجه عمرك ماشوفتيها
مريم:بكسره اه قول كده انت عايز تبعني ي شيخ منك لله
محمد:كتر خيره انه رضي ياخد واحدة زيك هو مش هيعمل فرح علشان مراته
مريم:عندك حق كفايه انه رضي بيا استنى انت قولت متجوز قصدك ايه وتعرفه منين
محمد:دا استاذ حسام مديري في الشغل
مريم: بصدمه و غضب انت عايز تجوزني لواحد اكبر
منك ي شيخ روح منك لله واه خليك عارف اني
مستحيل اوفق علي الجوازه دي
محمد:انتي بتبجحي فيا ي بت الكلب ويضربها و جهزى نفسك علشان الراجل جي انهاردة
(والله ي مريم انتي صعبانه عليا)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في بيت الجد مهران كلهم بيفطروا
الجد: اومال فين اميره
برق: اميره فوق يا جدو وبعد اذنك انا هخرجها انهارده علشان نازل اسكندريه بكره
الجد: تمام اهم حاجه تخلي بالك منها و خد معاك حراسة
برق: بس انا اعرف احمي نفسي واحميها
:مهران الجد : الاحتياط واجب
برق: انا عاوز نكون لوحدنا
الجد: تمام ي ابني
احمد: وانا كمان ي جدو نازل القاهره بكره علشان الشغل كتر عليا
الجد: خلاص يبقي تاخد معاك ريم وتخرج معاهم
احمد: لا ي جدو انا مش فاضي بجهز حاجات لشغل
الجد: بس انت ي حبيبي هتيجي بعد فتره ولو عايز تروحوا لوحدكم مفيش مشكله
ريم: بسرعه لا ي جدو هنخرج كلنا مع بعض حتي نسلي بعض احمد بصلها بأستغراب
الجد: اللي يريحكم انا هقوم بقى علشان اروح المزرعة
نور: جدو ممكن اجي مع حضرتك المزرعه
الجد: ي عيون جدو انتي تنوري ي حبيبتي
نور: ي حبيبى ي جدو و تبوسه في خده
بلال خالها: بتخنني لا ومع مين مع ابويا ليه اتكسر من اقرب اتنين ليا لي يارب كده
نور: حبيبي رجع وهينصرني ياواكلين حق الغلابة
الجد: يعني دلوقتي انا الوحش
نور: لا طبعا انت اللي ف القلب بس روح انت بقي هجاي مع حبيبي
بلال خالها: يابكاشه روحي معاه علشان مش هاخدكم افسحكم انهارده ومفيش ناقش
نور: انا قولت اني مليش غير جدو بس
الجد: بقي دلوقتي انا حلوو
اميره: وهي نازله من علي السلم انت حلووو علي طول وهتفضل كده ي حبيبي والله عايز اجوزك وانت مز كده
الجد: جات البكاشه رقم واحد
اميره: بزعل كده ي جدو
الجد: بلاش تمثيل الله يخليكي علشان بتاثر وبضعف كمان
كلهم بيضحكوا عليها
برق: سيبك منهم ي قلبي ويلااا علشان نخرج
بلال: هو في ايه انهارده كل واحد واخد واحده وخارج معاها هو مفيش كلمه بتتسمع هنا
الجد:انت بتقول حاجه ي ولد
الاء: عاااااااا بابا
بلال: سلامآ من قول الرحمن الرحيم في ايه
الاء: حبيبي وحشتني جدا جيت ايمتى
بلال: بيحضنها لسه راجع انهارده ي حبيبتي
اميره: حمدلله على السلامة يا اونكل
بلال: اونكل ايه بقي انتي مرات ابني يعني بابا ولا مينفعشي
اميره: بفرحه: لا طبعا ينفع وتحضنه
برق بغضب: بيشدها اول واخر مره تحضني حد غيري مفهوم
الجد: ولد متزعقش كده للبت وياخدهاا في حضنه هو دي حبيبتي الغالية
برق: انا عارف اني مش هخلص انهارده يلاا ي بنتي انا مسافر بكره ويعالم هرجع ولا لا
اميره: بخضه بعد الشر عليك
برق: خوفتي عليا ي حبيبتي
اميره: باحراج هااا
برق: دي عملت زي الفرخه الدايخه يلااا ي حبيبتي يلااا ي ماما خلينا نخلص
اميره: بعد إذنك ي جدو اروح
الجد: روحي ي حبيبتي
اميره بتبوس جدها برق: والله ي بنتي انا جوزك واخدت الاذن من زمان
اميره: هو الاصل صح ي جدو
معاذ: وانا مش بتحبيني ي اميره
اميره: يالههوي انت حياة اميره كلها
معاذ: وانتي حبيبتي ولما اكبر هتجوزك انتي وبس
برق بصدمه: يارب توب عليا من ده بيت اخلص من جدي و بابا يطلعلي عيل معفص
اميره: بغضب متقولش كده عليه
معاذ: ايوه متقولش كده عليا ها
واميره: وانا هاخد معاذ معانا هاا بقي
معاذ: ايوه هروح معاكم هااا بقا
برق: بطلي رخامه وانت ي بغبغااء هتروح معانا فين
الاء: سبولي معاذ وروح انتو الاتنين
معاذ: بقرف انا اقعد معاكي انتي
الاء: بص ياض انت انا اصلا مش بطيقك فاخرس خالص
معاذ: علي اساس ان انا دايب في حبك
الاء: يا الله عليك انت طفل عندك ٧سنين والله حرام
معاذ: انا مش طفل انا راجل كبير واسالي عمو رعد هو اللي قالي كده
الاء: وعند نطق معاذ ل رعد الاء تاهت (البت بتحبه ي جدعان)
معاذ : روحتي فين ي لولو
الاء: هااا
معاذ: انتي مش هنا خالص
الاء: يابنى ارحمني ابوس ايدك
معاذ: بوسي
برق: يلااا ي اميره انا مرارتي راحت والله
اميره: يلااا
ريم: يلااا ي حبيبي علشان نروح معاهم
احمد: مبرق انت قولتلي ايه
ريم بقرف: انا قولت كده علشان جدي يلااا
احمد: وانا مش فاضي عندي شغل روحي انتي معاهم
ريم: براحتك سلام
نور:ريم
ريم:نعم
نور:طلما احمد مش هيخرج معاكي يبقى بلاش انتي كمان تروحي معاهم وتعالى معانا المزرعة
ريم:لا احمد هيخرج معانا صح ي حبيبي
الجد:خلاص ي ابني خرج مراتك وبعدين الشغل مش هيطير
احمد:حاضر ي جدو
برق:انا هركب انا واميره في عربيتي واحمد و ريم في العربيه تانيه احمد تمام
ريم:ليه كده نركب كلنا عربية واحده احنا خارجين مع بعض ولا ايه ي اميره
اميره:اللي يعجبكم
برق:حس ان اميره مش عايزه تركب معاهم ف فرح وقال لا انا هاخد اميره مشوار كده لحد متلاقوا مطعم نتغدا فيه اتفقنا وياخد اميره ويتحركوا
احمد:يلااا ولا نرجع
ريم:لا هنروح يلااا وتركب العربيه
واحمد يركب ويسوق علي طريق المطعم
وهنعرف هيحصل ايه هناك بكره ان شاءلله
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند مريم في البيت
والدها:يلاا ي هانم الاستاذ حسام وصل وحطي حاجه في وشك علشان ميغيرش رايه
مريم:بدون كلام قامت تجهز نفسها وبعد شويه خرجت
حسام:باسم الله ماشاءالله عسل ي عروسه
مريم:قعدت من دون كلمه
محمد:ايه رايك ي استاذ حسام
حسام مديره:استاذ ايه بقي احنا ناسيبولا ايه ي عروسه والراي راي عروعستنا
مريم:بصت بقرف
محمد:يبقي علي خيرة الله بكره كتب الكتاب
حسام:مش تسبيني مع عروستي شويه ولا ايه
محمد:اه طبعا البيت بيتك خد راحتك
مريم:اكتر من كده
حسام:بتقولي حاجه ي عروسه
مريم:بتهز دماغها لااا
حسام:متتكلمي ي عروسه انتي مكسوفه
مريم:بتقوم تتدخل اوضتها
محمد:عروسه بقي و مكسوفه
حسام:بكره هاجي ومعايا المأذون
(ياساتر مانا مش طايقه كلامهم الله يكون في عونك يا مربم)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاني يوم يوم كتب كتاب مريم
المتصل:ايوه يا باشا انا هناك دلوقتي
........:طيب في جديد
المتصل:ايوه ياباشا في دوشه وهيصاأا
..........:ايوه انا مالى بده
المتصل:باين كده في فرح في البيت
.........:فرح مين ي حيوان انت
المتصل:ياباشا مش عارف بس
.........:بس ي ابني متنطق
المتصل.:..
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
تعليقات
إرسال تعليق