رواية عشق في حي شعبي الفصل السادس 6 بقلم ايات وقلب نورك
رواية عشق في حي شعبي الفصل السادس
في المستشفى في قسم الحر*وق تقف جيجي وهايدي والام ومعهم بعض الجيران
جيجي ببكاء... بابا حبيبي متقلقش ان شاءلله هتكون بخير
هايدي بصوت ضعيف... يادكتور بابا عامل اي دلوقتي
الدكتور... الحمدلله جات سليمه بس عندي خبر مش كويس
جيجي بتنهيد.. خير يادكتور
الدكتور... ابوكو اتعرض لاصابه كبيره في درعه وده هيمنعه من الشغل
هايدي وهيا تمسح دموعها... مش مهم الشغل اهم حاجه يبقاا كويس
الدكتور.... ان شاءلله هيبقاا كويس تقدرو تدخله تطمنه علي
دلفت جيجي وهايدي وامهم لغرفت ولدهم حيث كانت الاجهزا محيطه بي
الام وهيا تبكي بحر*قه.... حبيبي وسندي في دنيا قوم ياابو جيجي احنه ملناش غيرك
هايدي وهيا تقبل يد ولدها.... حمدالله علي سلمتك ياحبيبي بكره تقوم وتبقا زاي الفل
الاب بصوت ضعيف.... كنت خايف عليكو اوي لحسن يجرلكو حاجه الحمدلله انها جات فيااا
جيجي ببكاء... ان شاءلله تقوم يابابا وتبقاا احسن من الاول
الاب بصوت ضعيف.. خالو بالكو من نفسكم انا شكلي هطول هنا
جيجي... بعد الشر ياحبيبي ان شاءلله هتقوم ومش هطول هنا بس انت كفايه كلام عشان متتعبش
الاب... شوفو يابنات هتعملو اي احنه مبقاش لينا بيت
ام محمد جارتهم.... ودا اسمو كلام يحج مصطفى بيتي وبيوت إشارع كلها مفتوحه ليكو
الام بحزن... تعيشي ياختي احنه هنشوف اي حته نبات فيها لحد اصبح
ام محمد بعفويه.... لا والله العظيم ميحلص انتي عرفه ابو محمد مسافر ومحمد يدوبك يبقاا تلميز عند ابله جيجي يعني تنورنا ف اي وقت ياست سماح
الام بقالت حيله هوما فعلان معندهمش مكان يباته في... طيب يا ام محمد هنتقل عليكي بس لحد منشوف شقه او نشوف حال لشقه الي اتحر*قت دي
ام محمد... تنورينا ياختي يلا بقاا احنه عشان الحج يرتاح وست هايدي وابله جيحي يرتاحو
الام... لا روحو انتو يابنات مع خالتكم ام محمد وانا هعد هنا مع ابوكو مقدرش اسيبو ابدا
هايدي بحزن... وانا كمان ياماما عيزه اعد معكو
ام محمد... ياجماعه هوما هنا مبيسمحوش غير لفرد واحد متتعبوش نفسكو يلا يابنات عشان نلحق نروح
...
خرجت هايدي وجيجي مع ام محمد الى منزلها
ام محمد... نوراتو الشقه ياقمرات المنطقه كلها الاوضه الي على الشماال وفي جوا هدوم غيرو هدمكم عقبال محضر العشاء
دلفت هايدي وجيجي بصمت وقامو بتغير ملابسهم وقامو بالاسترخا ءدون ان ياأكلو
دلفت ام محمد الى غرفتهم... يابنات مش هتيجو تتعشو
هايدي بصوت ضعيف... لا ياام محمد احنا مش هنقدر ناكل
ام محمد بحزن علي حالتهم.... طيب يابنات لو عزتو اي حاجه انا في الاوض الي جنبكم
استلقو الفتاتين علي الفراش حتى حل الصباح وشرقت الشمس عليهم
جيجي بتعب.... يلا ياهايدي اصحي عشان نروح لبابا
هايدي بحزن... انا منمتش اساساً
جيجي... طب قومي روحي لبوكي وانا هروح المدرسه علشان اشوف اي فلوس
هايدي... ماشي خلاص روحي وانا هروح لبابا
بعض مرور الوقت...
ذهبت هايدي لودها...وجيجي الى المدرسه
في مكتب مدير المدرسه
جيجي بتوتر... انا كنت عيزه من حضرتك سلفة بس عشان ولدي في المستشفى وحصلت ظرو...
قاطعتها المديره بحدة
... خلاص في اي انتي هتشحتي بعدين ياحبيبتي انتي مش شغاله ف شركه وبعدين مش وقت خالص يلا اتفضلي علي فصلك
جيجي بغضب... حضرتك بتتكلمي كده لي انا معملتش حاجه
المديره بغضب... انتي بتعلي صوتك عليه اعتبري نفسك مرفوده
جيجي بغضب... ترفدي مين يامرا حيزبونه انتي بمنخيرك الي شبها جوز الدوره دي
المديره ونيران تخرج عينيها.... انتي قلليت الادب امشي اخرجي برا
جيجي وقد طفه بيها الكيل... لا بقاا دا انتي عيزه تتربي بقاا تعلي ياروح امك
بدا الضر*ب مبين جيجي والمديره حته تدخل الامن ونزعه جيجي من فوق المديره
جيجي وهيا تمسح الد*ما من فمها حيث قامت بعضها حته اخرج الد*ماء من جسدها..... وعرش ربنا لولا الظروف الي عندي لكنت شو*هت وشك وعلقتك علي باب المدراسه
الناظر وهو يخاف من المديره... معلش حقك عليه انا يافندم جيجي مش قصدها
المديره بالم..... اااه انا هوريكي هحبسك يامتو*حشه
الناظر... لا لا حبس اي استاذ جيجي هتمشي بكل هدو
سحب الناظر جيجي خارج المكتب بحدة
... اي الي عملتي دا يابنتي حرم عليكي دي وليه شرانيه
جيجي بضعف... هيا قلي قالت ادبها عليه الاول عشان طلبت منها سلفة الشقه بتاعتنا اتحر*قت وبابا في المستشفى
الناظر وهو يربط علي كتفها بحنان... معلش يابنتي قدر ربنا ان شاءالله هتتعدل متقلقيش
جيجي بحزن.. ان شاءلله الهانم فصلتني
الناظر... ان شاءلله هتلقي شغل احسن باذن الله
جيجي بقلت حيله.... ماشي عن اذن حضرتك
الناظر بحزن... ماشي يابنتي وانا هشوف الحيزبونه دي عشان تهدا شويه
.......
في المستشفى
تدلف جيجي وهيا تحول تخبي حزنها... مسا الخير ياجميل عمل اي انهارده
الاب.. بخير ياحبيبتي عملتي اي انهارده
جيجي... تمام الحمدلله متشغلش بالك انت ياقمر
ظالو يتحدثون لكن دلف اليهم احد المسؤولين.... مساء الخير ياريت اي حد يتفضل معايا للحسابات
خرجت جيجي مع بتوتر حته وصلت الى مبنى الحسبات
الشاب... حضرتك يافندم حسابك 1000 ومتين
جيجي بصدمه... لي كل ده
الشب... حضرتك ولدك عامل عمليتين في دراعه دول بس حساب العمليتين غير لسه حضرتك بقيت العلاج
بدات علمات الحزن تبان علي جيجي... طب طب مممكن تصبرو عليه يومين بس
الشاب. اسف يافندم حضرتك ممكن تروحي مكتب المدير هو بس الي يقدر يسعد حضرتك
جيجي.. تمام ماشي هروح اشوفو
دلفت جيجي الى غرفت المدير حتى اتسعت عيونها من الصدمه وجدت عيسى منصور يجلس بكل غرور
جيجي بغضب... انت مدير المستشفى دي
عيسى ببرود... تؤ تؤ انا مش مدير المستشفى
جيجي بحد.. اومل مرزوع هنا لي فين المدير
دلف المدير بغضب... خير في اي
جيجي بتوتر... حضرتك انا ولدي هنا في المستشفى وكانت عايزة حضرتك تستنا عليا يومين بس اجمع الفلوس
المدير بجديه... احنا اسفين دي مستشفى خاصه مش دار رعايه
عيسى بغضب.... انت بتعلي صوتك وانا موجود
المدير بتوتر.. اسف اسف ياباشا
ابتسم عيسى بخبث... اطلع برا وسبني مع الهانم
المدير... اومرك يافندم حاضر
خرج المدير وزفرت جيجي بغضب... عايز ايه من ام الهانم هيا مش نقصاك بعدين ازاي بتزعق للمدير كده ياحي"و*ان انت
عيسى بجديه... اسمعي يابت انا كل ده بتعمل معكي بادب عشان انتي مش حمل قلت اد*بي بعدين المدير ده موظف عندي عشان انا صاحب المستشفى كلها فهما...
اتسعت عيون جيجي بصدمه... انت انت صاحب انهي مستشفى بظبط
عيسى بغرور... انا صاحب اي حاجه انا باخد اي حاجه عيزها
جيجي بتفكير لانها مفيش حال غيرو... انا انا كنت عيزك بس تصبر علي يومين بس اجمع فلوس المستشفى
عيسى وهو يضع قدم فوق الاخره بغرور.. ومين قالك اني مستعجل براحتك خالص
جيجي بفرحه.. بجد شكرا اوي اوي
عيسى بمكر... بس هتيجي انتي واختك تشتغلي عندي خدامه طول مدت علاج والدك ومش هاخد منك اي فلوس للمستشفى ها قولتي اي
تغيرت ملاملح جيجي لضعف... هو دا القلم الي حلفت تردهولي
عيسى ببتسما سخريه... لا لسا بدري انا لسا مش مبسوط
جيجي كبرياء... ومالو ياباشا الشغل مش عيب واي يعني
عيسى وهو يمسك زر*اعها بحدة... وحيات امك لقص*رلك منخير ابوكي دي وجيبك مزلوله
جيجي بتماسك... هنبتدي اشغل امتاا ياباشا
عيسى... من انهارده هاتي السنيورا اختك وهتلاقي عربيه برا هتوديكي مكان عمر اهلك مشافو ولا هيشوفو زايو
جيجي وهيا تخرج من المكتب...الكرامه والرضا هيا اكتر حاجه شيفاها ودي الحاجه الي مش هشوف زايها ياباشا
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
تعليقات
إرسال تعليق