Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية فرصة تانية الفصل الخامس 5 بقلم ميسون عبد المجيد

 رواية فرصة تانية الفصل الخامس 5 بقلم ميسون عبد المجيد

 رواية فرصة تانية الفصل الخامس

خديجة بصدمة: بريهان
بريهان زنقتها في الحيطة
بريهان بعنين حادة:ايوا ي حبيبتي بريهان بريهان اللي بسببك هتعيد سنتين تاني بس ورحمة ابويا ما هسيبك ولسة هتشوفي مني وهندمك علي حاجات ياما افتكريها واوعي تنسي كلامي
بريهان سابتها ومشيت
خديجة قلبها بيدق بخوف
___________________________________بعد المحاضرة
خديجة خارجة ورا غيث:دكتور غيث لو سمحت
غيث بصلها بضيق:نعم
خديجة:انا مش فاهمه اخر جزئية حضرتك شرحتها ممكن تعيدلي شرحها تاني
غيث بضيق:تمام تعاليلي *****كمان نص ساعة (قلها مكان مخصص للطلبة بتذاكر فيه)
غيث مشي وخديجة مستغربة معاملته
غيث واقف نده علي يوسف
يوسف بحدة وضيق:نعم
غيث بابتسامة:كنت بقلك ايه رايك فاكس من الكلية ونقضي اليوم من اوله سوا
يوسف بنظرة سخرية:وبالنسبة للي ادتلها معاد كمان نص ساعة مش هتشرحلها
غيث بعدم فهم من طريقته:لا مش مهم تعالي يلا نمشي
يوسف بنظرة حادة:لا معلش عندي محاضرة
غيث ضحك بسخرية:والله ودا من امتي
يوسف بعنين حادة:لا منا خلاص بقي قررت اني ههتم بتعليمي لان مفيش حاجه غيره هتفيدني تمام وللاسف مش هنقدر نتقابل الفترة دي خالص لان مش فاضي ي دكتور غيث
يوسف مشي وسابه وغيث خبط كف علي كف علي يوسف وودماغه العنيدة
_________________________________في مكتب دكتور احمد
د.احمد:طب ي يوسف انا المرادي متأكد انك فعلا عايز تنجح
يوسف ابتسم بهدوء
د.احمد:عشان كدة لقتلك حل جميل وهينفعك
يوسف:وايه هوا ي دكتور
د.احمد:في بنت من دفعتك زي ما تقول هتبقي دكتورة خصوصي ليك انت وبس
يوسف بعدم فهم:لا مش فاهم
الباب خبط
د.احمد:دلوقت هتفهم
اتفضل
فتح الباب ودخلت خديجة
يوسف بصلها من فوق لتحت بعدم فهم وهي كذلك
د احمد بابتسامة:اتفضلي ي خديجة ي بنتي
خديجة ابتسمت بهدوء وقعدة علي كرسي مش قريب من يوسف
د.احمد:دي ي سيدي دكتورة خديجة طالبة من دفعتك وعشان انت كنت بتدرس برا متعرفهاش بس دكتورة خديجة الاولي علي الكلية الست السنين اللي فاتو واللي جيا كمان ان شاء الله
خديجة ابتسمت بهدوء
ويوسف بيحاول يبتسم غصب عنه ☺️😁
يوسف بضيق:انا بردو ي دكتور مفهتمش حضرتك جايبني وجايبها ليه عشان تعرفني امجادها
خديجة بصتله بغضب
د.احمد ضحك:لا ي يوسف وبطل رزالة دكتورة خديجة هتكون معاك طول السنة وانتو الاتنين اي وقت فراغ ليكم هتكونو سوا في اماكن الطلبة ومهمتك ي دكتورة خديجة ان يوسف يجيب السنة دي اقل حاجة جيد جدا مرتفع
الاتنين من الصدمة مش قدرين يتكلمو او يعترضو
يوسف:لالا معلش حضرتك قولت ايه ي دكتور
خديجة قامت:انا اسفة ي دكتور بس مش هقدر اقعد مع البني ادم طول السنة انا اسفة
يوسف قام بغضب:ما تلمي نفسك ليه شيفاني باكل لحوم البشر
خديجة بنظرة كره وغضب:ياريتك بتاكل لحوم البشر انت من نظرتك للبنت وانك تفضل تبصلها ومتغضش بصرك هتخش جهنم
د.احمد قام بحدة:بش انتو الاتنين ايه مفيش احترام ليا خالص
يوسف باصص لخديجة بغضب
خديجة بضيق:انا اسفة دكتور بس حقيقي انا والشخص دا مش هننفع مع بعض احتمال نكون سبب في قفل الكليه
يوسف باصصلها بعنين حادة
د احمد ببرود:كان نفسي اقلكم خلاص براحتكم بس للاسف
يوسف بعصبية خفيفه:يعني ايه ي دكتور
د.احمد:يعني وديت الورق العميد ومن دلوقت يوسف مسؤوليتك ي دكتورة
خديجة بنرفزة:يعني مسؤليتي هو كان ابني
يوسف بحدة:الصبر من عندك ي رب
خديجة اخدة نفسها بهدوء وقعدة:بص ي دكتور بكل هدوء وادب واحترام انا والشخص اللي قاعد قدامك صدقني والله مينفعش نقعد جنب بعض كا اتنين طبيعيين صدقني
د.احمد : خديجة
خديجة:نعم ي دكتور حضرتك اقتنعت بكلامي صح
د.احمد بابتسامة مستفزة:مهمتك بدات ويوسف مسؤليتك
خديجة جزت علي سنانها بغضب وخرجت من غير كلام ويوسف خرج وراها
يوسف بنرفزة:احنا هنسكت علي المهزله دي انا مستحيل اقعد معاكي
خديجة بعصبية:والله حضرتك لسة فاكر تزعق دلوقت وكنت قاعد زي الكتكوت المبلول جوا عند الدكتور
يوسف بغضب:احترمي نف..
خديجة قطعته بهمس:اخرس اخرس
يوسف بصلها بعدم فهم
كان معدي من قدمهم عميد الكلية ومجموعة دكاترة منهم دكتور احمد
د.احمد بأبتسامة مستفزة:اهو ي دكتور الثانئي اللي قلتلك عليه
العميد:كويس جدا خديجة بنت جميلة ومتميزة ويوسف كمان وواثق انهم هينجحو سوا
الاتنين مبتسمين غصب عنهم وجزين علي سنانهم ☺️😁
مشيو ودكتور احمد غمزلهم من تحت لتحت والاتنين بصوله بغيظ
بعد ما مشيو
خديجة بنرفزة:هنعمل ايه في النيلة دي
يوسف بغيظ: والله حضرتك لسة فاكرة تزعقي دلوقت وكنتي واقفة زي الكلب المبلول وهما معدين
خديجة بصاله بقرف وغضب
يوسف بهدوء حاد:احنا لازم نتصرف مش هينفع نستمر سوا مع بعض
خديجة بقرف:علي اساس انا اللي هموت ونستمر بس للاسف ما باليد حيلة
يوسف بعدم فهم:يعني ايه
خديجة بأبتسامة مستفزة:يعني استعد ي دكتور عشان في اي وقت هبقي فضية فيه هقلك عشان نبدأ
وسابته ومشيت
يوسف قرب يطق من الغضب
بعد وقت
كانت قاعدة خديجة مع غيث وبيشرحلها وملاحظة انو نظراته ليها اتغيرت وبيعاملها بطريقة تانيه
______________________________تاني يوم
خديجة مشيا في ساحة الكلية وداخلة مع فريدة لقيت يوسف بيقفل عربيته وداخل
خديجة قربت منه
خديجة بضيق:عندي محاضرة وهخلص الساعة عشرة استناني في المكتبة عشان نبدأ عشان السنة مضعش مننا
خديجة مشيت خطوة
يوسف بضيق:استني
خديجة بصتله بقرف
يوسف:هاتي رقمك
خديجة بعدم فهم:نعم ي بابا
يوسف بضيق:هاتي رقمك عشان نعرف نتواصل مع بعض احنا مش هنقعد نلف ندور علي بعض
خديجة بصتله بضيق:٠١٠٦...
وكل دا تحت متابعة فريدة
خديجة مشيا
فريدة بعدم فهم:هو في ايه
خديجة بضيق:ابدا يستي دكتور احمد لبسني في الزفت يوسف دا وقلي مسؤليتك ولازم اخليه ممتاز ويجيب علي الاقل جيد جدا مرتفع
فريدة ضحكت:بجد
خديجة برفعة حاجب:وانتي مالك مبسوطة ليه
فريدة:لا يعني عادي
ومشيو
فريدة كانت فرحانه حثت ان خديجة هتبعد عن غيث وهي هتقدر تقرب منه
بعد المحاضرة
غيث:انت هتمشي
يوسف:لا رايح لخديجة
غيث سحبه من ايده:رايح لمين
يوسف نفخ بزهق:دكتورة خديجة هانم دكتور احمد عرف اني عايز انجح السنادي قلي هتبقي هي دكتورة خاصة ليا بما انها بتطلع الاولي وهي دلوقت مستنياني عشان تشرحلي الحجات اللي ضعيف فيها
يوسف سابه ومشي
وغيث واقف في عالم تاني
بعد مرور وقت ليس قصير
خديجة بنرفزة:قلتلك تيجي الساعة عشرة ونص جاي دلوقت الساعة احداشر وربع
يوسف ببرود:كنت بفطر مفطرش يعني وافرهد منك
خديجة بنرفزة:لا ي بابا متفرهدش ولمت كتبها
يوسف بضيق:انتي راحة فين
خديجة بعنين حادة:اما تيجي في معادك ابقي اقعد
يوسف:
 
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
 
الفهرس يحتوي علي جميع فصول الرواية '' فرصة تانية '' اضغط هنا
reaction:

تعليقات