رواية الملتزمة الصغيرة الفصل الاربعون والاخير 40 بقلم سمر ابراهيم
رواية الملتزمة الفصل الاربعون والاخير
نفس دخلت الأوضه أويس كسر التحفه في الأرض بكل غضب
نفس:- أويس أنت عارف التحفه اللي كسرتها دي بكام
أويس هدي ورفع حاجبه:- لا مش فاكر تمنها
نفس:- وأنا معرفش بس أكيد غاليه عشان أنت مش بتجيب غير الغالي عشان كدا جبتني لحياتك
قربت منه بدلع وأبتسامة مع أن الدموع لسه في عيونها لأنه زعق ليها وقالت بهمس:- يهون عليك تزعل الغالي على قلبك وتكسره كدا من امتى لما تضايق تطلع زعلك عليا
أويس بهمس حزين:- هو أنا عملتك حاجة يا نفسي
نفس:- ايوه زعقتلي جامد وقولت عليا نسوان تقصر العمر وكمان لو سمعت صوتي هتقطع رقبتي عملت كل دا بس أنا مش زعلانه من كل دا أنا زعلانه على زعلك أنت مالك في حاجة حصلت زعلتك كدا أول مرة في حياتك تتعصب عليا أنا خفت من الجواز لو هتتعامل معايا كدا أنا مش راضية عن اللي عملته دا اذاي هنت عليك
أويس حس بالندم وهي بتعاتبه بهمس وبتحط ليه حدود أنه مهما اتعصب ميجيش عليها :- ماما ورقها أتحول للمفتي يا نفس حكموا عليها بالاعدام ليه تعمل فينا كدا ليه بعد العمر دا كله نكتشف عملتها دي الحكم ممكن يتنفذ في اي وقت وممكن حبل المشنقه يتلف على رقبتها بعد كام يوم
نفس:- أن لله وإن إليه راجعون طيب تعالى أقعد كدا عايزة اقولك سر
أويس:- ايه
نفس:- هو بابا عايش وخف أنا عرفت أنه الوكيل بتاعي في العقد اذاي وهو دخل المستشفى
أويس:- هو كويس يا نفس لو حابه تشوفيه هو في بيتكم القديم قاعد فيه
نفس:- أنت اشتريته ليه بعد ما خالد باعه صح
أويس:- ايوه
نفس:- طيب تعرف أنا كنت سامحته لأنه بيتعاقب على اللي عمله أما دلوقتي هو كويس وعايش وكام شهر ينسى ويعيش حياته أنا زعلت لما خرج لأنك لما تكون مظلوم عمرك ما تنصر ظالم ولا تزعل عليه سواء بابا أو مامتك هما قتلوا يا أويس والتعاطف معاهم غلط وحرام أنا مش عايزه أشوفه هو صفحة وتقفلت من حياتي وأنت كمان انساها
أويس:- قلبك مش رق ليه
نفس:- قلبي موجوع من اللي عمله أويس خليك مكان أبو كل طفله أتقتلت ونصب نفسك قاضي عليها
أويس:- أنا ولا كلية الطب يا نفس
نفس:- أنت مفيش مقارنة بينك وبين اي حاجة في الدنيا أنت كل حاجة يا أويس لو يهون عليك أضيع كل اللي أتعلمته أنا موفقة
أويس:- وحلمك وتعليمك تتخلي بسهولة كدا
نفس:- أنت أهم من كل دا أنا صح كنت رافضة الجواز بسبب عقده نفسيه لكن أنت الأمان والسند أنا مليش غيرك بعد ربنا عرفت قيمتك ووقفتك معايا في الشدة لما الكل أتخلى عني وممكن أتخلى عن حياتي لو طلبت مني
أويس:- أنا آسف لأني كنت اناني لما طلبت منك تسيبي تعليمك
نفس:- لو مش حابب أكمل مش هزعل أنت عقلي اللي بفكر بيه وعارف مصلحتي وبثق أنك مستحيل تعمل حاجة تأذيني
أويس:- خلاص بقى بكلامك الحلو دا بطلي
نفس بابتسامة:- هو أنا اه زعلانه منهم بس عايزة أروح اطمن عليهم
أويس:- تعرفي طيبت قلبك دي أحلى حاجة فيكي
نفس:- كل حاجة فيا حلوة لأنك أختارتي
،،،،،،،،،،،،،،سمر إبراهيم إبتسامة عابرة
نفس أويس دخلوا فيلا النديم شافوا مريم في وشهم
نفس:- هو الجو بقى برد كدا ليه يا أويس ولا في ناس بارده ماشيه جمبي
مريم:- تحبي السوعك بالشبشب يدفيكي تعالي يا بت في حضني جاتك الحلاوة اكتر ما أنتي حلوه كدا
نفس حضنتها بدموع:- وحشتني على فكره
مريم:- وأنتي كمان وحشتني وأنا اللي قولت للواد دا يتجوزك
نفس:- بس زعلانه منك اوي
مريم:- أسفه يا نفس حقك عليا
أويس:- احم ممكن توسعي لو سمحتي أنا بغير مش كدا قدام عيوني أحضان وبوس
نفس:- عموا عامر فين سمع الخبر
مريم:- مع تفاؤل بيعقلها من يوم ما عرفت وهي لبسه أسود زهقت فهد في عيشته
نفس راحت لقيت عامر وتفاؤل بيضحكوا في اوضة عامر
أويس:- أبويا واختي مع بعض ايه التسيب دا
نفس:- لحقت تلعب يا حج عامر طيب قولي أشوف ليك عروسة
عامر:- حمد لله على سلامك نفس نورتي البيت كويس أنكم هنا في إجتماع للعيلة بابا عامله
أويس:- أنت سمعت الخبر
عامر:- ايوه اللي يعمل يستحمل يا أويس أنا طلقتها وتفاؤل كمان خرجتها من حياتها هي ومصطفى هي خانت ثقتنا مش تستاهل نزعل عليها لما نستلم جثتها ندفنها وخلاص نرتاح من همها
أويس:- ايه اللي حصل غير رأيك يا تفاؤل
تفاؤل:- في ست جات وفضلت تبكي أبنها الوحيدة جابته بعد عشر سنين جواز وأول ما راح الحضانه أنخطف وبعد فترة عرفت جثته من الشرطة جوزها اتجوز ونسي وهي عايشة بتكلم صورته فضلت تحكي أنها عايزة تأخد حق أبنها وتبرد نار قلبها عليه من وقتها أنا نفسي حق أبنها يرجع حتى لو من ماما نفسها
أويس بحزن:- بس دي مهما عملت مامتك
نفس:- أويس هي لو ندمت ممكن نتعاطف معاها بس التعذيب اللي عذبته لفرح لسه علاماته موجودة خالد قالي أنها بتكرها لمجرد أنها بنت مريم سلفتها
،،،،،،،،،سمر إبراهيم إبتسامة عابرة
بعد وقت الكل متجمع في الصالة
الجد:- الكل موجود أهلا وسهلا بيكي يا نفس
نفس والدمعه خنقاها أنها رجعت وداست على كرامتها:- عامل ايه يا جدو
الجد قرب مسح دموعها:- حقك عليا متزعلش
نفس:- مش زعلانه بس صعبان عليا منكم اوي
الجد:- وأنا حزنك دا بالدنيا كلها عندي يلا بقى صافي يا لبن جبتلك النوتيلا
نفس مسحت دموعها:- خلاص ما دام فيها نوتيلا بس لخص في الكلام أبني لوحده في البيت
الجد:- حاضر اسمعوا بقى الكل عارف الحكم اللي صدر لمنال من انهاردة مفيش دموع ولا زعل وكل وأحد ينتبه لحاله وشغله
مصطفى:- جدو أنا هنزل الشغل من بكرة
الجد:- على بركة الله تنور الشركة
أحمد:- الموضوع محتاج صنيه بسبوسة عمايل ايدين مريم
عامر:- نفس شدي حيلك في موضوع العروسه اللي قولتي عليه أنا خلاص طلقت منال
أويس زعل وسكت
نفس:- من بكره أشوفك خالت صحبتي نرمين يا أويس عارفها اللي رحنا عندها من أسبوع كان كتب كتاب بنت اختها هي عندها أربعين سنة وجوزها مات ومش معاها أولاد
أويس:- اه عارفها ست كويسة جداً
عامر:- على بركة الله تحب تتجوز معايا يا أويس
أويس:- اه أنا الأسبوع الجاي هعمل فرح بسيط على الديق وبعدها هاخد نفس ونطلع عمره مين يجي معانا
الجد:- فكره حلوه نطلع كلنا سوى
نفس:- طيب ممكن فرح وخالد يجوا معانا وتسامحهم بقى ونلم شمل العيلة
الجد:- ماشي قولي ليها تحضر نفسها أنا سامحتها خلاص
،،،،،،،،،،،،،سمر إبراهيم إبتسامة عابرة
بعد أسبوع في إحتفال بسيط بفستان أبيض راقي ونقاب نفس على الكوشه أويس ماسك أيدها والصحاب والعيلة بيباركوا ليهم
أويس:- حابه تعملي حاجة بمناسبة فرحك وكدا
نفس:- مش عارفه بس فرحانه اوي يا أويس شكراً لأنك مش حرمتني أعيش اليوم دا
أويس شالها ولف بيها وباس على جبينها وفضل يغني ليها بصوته وهي بتبكي من الفرحة وبعد شوية خدها بيته وبدأوا حياتهم في سبات ونبات وخلفوا فوزي وعطيات لا مش للدرجة لسه عرسان جداد
أما عند الضيوف
رندا ونرمين ومريم قعدين مع بعض
رندا:- وحشتونى يا بنات نفس أصليه وجمعتنا كلنا مع بعض
نرمين:- اه شكلها قمر بالنقاب أحلى حاجة الطاعة في يوم زي دا أن شاء الله البسه واعمله مفاجأة لمحمد يوم فرحنا
مريم:- بنات فارس جه أتقدم محتارة أوفق ولا لا
رندا:- اسخيري ربنا ووفقي هو شخص شهم وجدع وزميلك في الكلية يعني دكتور ذيك
نرمين:- أنتي ايه حالك يا رندا دلوقتي مع مرات ابوكي
رندا:- عادي اكتشفت أن مرات أبويا بتكلم وأحد على النت وابويا صاحب وحده غيرها وبهدد دا ودا إني أقول للتاني بنفذوا طلباتي كلها
نرمين:- ربنا يوفقك وقاسم يوفي بوعده ذي محمد وفارس ويجي يخطبك وترتاحي منهم
مريم:- فارس قالي أنه بيجهز في شقته
،،،،،،
عند عامر ومراته خالت نرمين
عامر:- احم دي تفاؤل بنتي متجوزه ابن عمها فهد ودا مصطفى ومراته ودي وطبعاً عارفه أويس ونفس
رشا بخ:- ربنا يحفظهم ليك كلهم قمامير بس تفاؤل حساها زعلانه مني
عامر:- لا هي طيبه اوي يومين وتحبك اوي
،،،،،،،،،،،،سمر إبراهيم إبتسامة عابرة
بعد الجواز بأسبوع جاك خرج من السجن برأه وزار نفس وأويس في الفيلا بتاعتهم
أويس:- اتفضل يا جاك
جاك:- لا داعي للدخول أنا فقط أريد أن أخذ يزيد وأرحل
أويس:- طيب تعالى ونحكي جوه لأن يزيد مش موجود في بيت العيلة مع جدو
نفس خرجت:- أهلا وسهلا جاك
جاك:- كيف حالك نفس
نفس:- الحمد لله اتفضل
جاك دخل
أويس:- ما كنت رافض يا خويا
جاك:- ماذا تقول لا أسمعك
أويس:- ولا حاجة بكح المهم طبعاً أنت أتصلت وقولت أنك عايز يزيد يعيش معاك وتبقى وصي على كل أملاكه
جاك:- أجل هل هناك مانع
أويس:- أنت ثقه وقد المسؤولية بس يزيد مسلم ولازم يعيش في وسط عيلة مسلمة
جاك:- لكني لن أجعله يغير دينه
أويس:- الدين مش بالاسم إسمه مسلم يبقى مسلم الدين عقائد يؤمن بها وشرائع وقواعد وأحكام لازم يعرفها ويطبقها في حياته لما جه يزيد لا يعرف الصلاة ولا الصيام ولا اي حاجة عن الإسلام
جاك:- أخبرتني رنيا والدت يزيد أنها مسلمة ولا يجوز أن تتزوج من غير المسلم كنت سوف أدخل في الإسلام من أجلها لكن قبل حدوث ذلك تزوجت من سليم وأكتشفت أنها تقوم باستغلالي لتصل إليه ومع ذلك لم أتوقف عن الوفاء بعهدي لها والحافظ على أبنها يزيد هل هذا هو الإسلام إذًا لا أود الدخول فيه أن كان الخداع واستغلال. الناس من الإسلام
نفس بصت لأويس بترجي أنها تتكلم أويس عارف أن حلمها تقنع حد يدخل الأسلام وأبتسم ليها كاشارة للموافقة
نفس:- أويس بعد أذنكم ممكن أتكلم معاه
أويس:- طبعاً يا قرة عيني اتفضلي براحتك
جاك مستغرب الاحترام والود اللي بينهم
نفس:- أتكلم لغة عربية أفضل
جاك:- سيكون هذا أفضل بكثير
نفس:- عالم رياضيات ولنقول إقليدس وضع قاعدة في الرياضيات القاعدة صحيحة بإجماع الآراء عند العلماء هناك من طبق القاعدة بطريقة صحيحة أدت في النهاية لنتائج صحيحة وهناك من طبقها بطريق خاطئة أدت إلى نتائج خاطئة هل نقوم بإلغاء القاعدة لأن البعض طبقها بطريقة غير صحيحة
جاك:- لا طبعاً ما ذنب القاعدة إذا أخطأ من طبقها
نفس:- وهو كذلك الإسلام قواعد وتشريعات وأحكام والنتائج على حسب التطبيق من طبقها بطريقة صحيحة مثلما علمنا النبي نجح ومن طبقها بطريقة خاطئة فشل فالإسلام قوي بتلك القواعد ونحن من نحتاج إليه فهو قوي بقواعده وتشريعاته وليس باتباع الناس له
جاك:- لكن هناك أشياء غريبة في الأسلام مثلاً أنتم تقولون عرفتم وجود إله بالعقل لكن عقلي لا يستطيع أن يؤمن بما لا أراه
نفس:- لكنت لا تري عقلك وتؤمن بوجوده من خلال ما يقوم به من وظائف والآن أسئل عقلك هل يعقل أن تأتي بعض القطع من الخشب والمسامير وبمحض الصدفة تجتمع سوياً ويدق المسمار في الخشب بدون تدخل أحد وتتكون تلك المنضدة التي أمامك
جاك:- لا يعقل ذلك لا بد لها من صانع
نفس:- إذًا كيف تصدق أنك كإنسان دقيق الخلق لا زال العلماء لم يكتشفوا سوى جزء بسيط من تركيبك متناهي الدقة هل يعقل أن أنك تكونت صدفه وهذا الكون صدفه الهواء الذرات الماء الكون وكل ما يدور فيه بدقة متناهية كل ذلك كان صدفه ولا تقل لي نظرية التطور لو انتظرنا قرون لن تتكون المنضدة بدون تدخلنا وهذا الكون لا بد له من خالق مدبر
جاك:- إذًا دعينا نقول إنها ليست صدفة وهناك سبب لكننا لا نعرف ما هو ولا يستطيع عقلي وحده أن يعرف هذا السبب
نفس:- بالضبط نحن نتفق عند تلك النقطة أنا لا أقول عرفنا الله بالعقل لكننا أستدلينا على وجوده بالعقل فلا بد للكون من خالق أما كيف عرفت الله يقول أحد الصالحين لا أذكر إسمه«عرفت ربي بربي ولولا ربي لما عرفت ربي» بمعنى أن ربنا هو من عرفنا بنفسه ولم نعرفه بعقولنا عرفنا أن هناك عقاب وثواب وأرسل إلينا الرسل لهدايتنا وأحد تعريفات الإسلام «هو الجواب الصحيح علي ثلاثة أسئلة تراودنا جميعا عندما نخلو بأنفسنا أو نشيع جنازة 'من أين جئنا ؟ ، ولماذا جئنا ؟ ، وأين المصير ؟'»
جاك:- وما جواب تلك الأسئلة في الإسلام
نفس:- من أين جئنا؟ من طين خلق بيه آدم عليه السلام ونحن ذريته.
ولماذا جئنا؟ للعبادة ومعنى العبادة إسم جامع لكل ما يحبه الله ويرضاه اي عمل مفيد بنيه طيبه هو عبادة
وإلي إين المصير؟ هذا حسب أعمالنا أما الجنة أو النار
جاك:- حقاً لقد عرفت الكثير منك وهناك أشياء كثيرة أود معرفتها من الإسلام
نفس:- المهم أن تتعلم أن لا تحكم على القاعدة من من يطبقها فنحن بشر ونخطأ لكن خطائنا لا يعني عدم صحة القاعدة ابحث عن الإسلام جيداً وأن أسلمت سيكون من أجل نفسك وليس من أجل أحد أما يزيد هو أبني ولن اتركه يعيش بعيداً عني مهما حدث
جاك:- سوف أخذ وقت للبحث عن معلومات الاسلام إلي ذلك الحين هو لكي لكن بعد ذلك يبقى هنا شهر ومعي شهر فهو وصية رنيا الأخيرة لي أود الحفاظ عليها والوفاء بوعدي
نفس:- حل جيد أنا لا أمانع أن كان أويس موفق
أويس:- اشطا موافق
،،،،،،،،،،سمر إبراهيم
بعد مرور أسبوعين من الزواج
نفس رجعت البيت من الكلية لقيت يزيد قاعد يفكر لوحده
نفس:- بتفكر في ايه يا فيلسوف زمانك
يزيد:- نفس أسمعي أتقلي على أويس شوية مش كل يوم ضحك وهزار معاه صوتك وأصل آخر الفيلا يا عمه الشيخة المحترمة
نفس:- تقل ايه ياض دا جوزي يعني حلالي وأبو عيالي
يزيد:- أسمعي كلامي بس اتقلي على الرز يستوي على نار هاديه
نفس:- أفرض شاط مني يقتلني دا له تسع سنين بيستوي على درجة حرارة ١٢٠درجة عايزين بعد الجواز أتقل كمان لا أنا مش عايزه أتقل ولا أبعد عنه لحظة
يزيد:- طيب شدي حيلك عايز أتجوز
نفس:- وأنا مالي بيك ما تتجوز يا شبر من غير نص أنت
يزيد:- لا ما أنا حلفت ما أتجوز غير بنتك أنتي أكيد قمر زي أمها يا حماتي
نفس:- قول يا رب يا شيخ نفسي في بنوته قمر زي أبوها كدا
يزيد:- يا خسارة الكلام معاكي
نفس:- خلي نصائحك لنفسك أنا عايزة أدلع
،،،،،،،،،،،
بعد وقت أويس رجع الفيلا كان الهدوء مسيطر على المكان
نفس خرجت بسرعة:- مسكتك
فضت خزن مسدس الميه كله على بدله أويس
نفس:- اوبس هو أنت
أويس بص ليها من فوق لتحت كانت لبسه بنطلون أسود وتشيرت أسود ورابطة الجاكت بتاع الجيش في وسطها عليهم كوتش أبيض وعامله شعرها ديل حصان
أويس بإعجاب:- مين القمر دي ايه نفس موعود أنا معاكي برش الميه صح
نفس:- عيب كدا غض بصر
أويس:- الله مش مراتي يا ولاد
نفس صرخت بخوف وكأنها اتمسكت بكيس
أندومي:- عااااااا هههههه وتخبت في أويس لما شافت يزيد جاي معاه مسدس ميه
يزيد:- في ايه يا شبح راعي أنه في سناجل عايشه معاك في البيت وبطل تتغزل في المدام قدامي كدا راعوا حالي
أويس بصدمة:- سناجل أنت سنجل يا حبيبي لا دا أنا أخد المدام وروح أخطبلك بقى مستعجل على ايه
يزيد:- لا أنا متفق مع مراتك شد حيلك أنت وهات عائشة وأنا اتجوزها وأحل عن دماغكم وسع كدا بس سيب البت
نفس في ودن أويس:- عاااااااااا لا يا أويس
أويس:- ودني حرام عليكي وأنت لو راجل نقطة ميه تجي عليا ومش متحرك من هنا
يزيد:- دي تفرقه عنصرية أنادي بالعدل والمساواة اشمعنا نفس ترش وأنا لا ولد البطة السودة أنا
أويس:- هو كدا نفس مزه انهاردة تعمل اللي يعجبها
يزيد:- لا في دي معاك حق دا هي مزه المزاميز كلهم
نفس:- تراني أستحي
أويس:- لا يختي وش كسوف
ورفع يزيد من هدومه قدامي يا أخ نصلي
يزيد:- نزلني طيب برستيجي قدام المزه عيب كدا يا وحش
أويس:- مسمعش حسك وأنتي البسي الاسدال وتعالي نصلي المغرب قبل الأكل اللي جايبه ما يبرد
نفس:- وليه تجيب أكل أنا طابخت ليك مكرونة بالبشاميل
أويس:- ليه حد قالك مستغني عن روحي
يزيد:- معاه حق دا الناس اللي على بعد خمسين كيلوا شموا ريحت شياط مكرونتك
نفس:- بقى كدا بدل ما ترفعوا معنوياتي وتشجعوني أتعلم الطبيخ طيب مش طابخة تاني وبلاش تحلم تجيب خدامة هنا مش بيت نفس اللي تدخله خدامة فلبينية تلف على جوزها وتخطفه
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،سنر إبراهيم إبتسامة عابرة
عند أويس بعد ما خلصوا أكل وصلوا
أويس:- من غير كلام أنت وهي على أوضتي بسرعة
نفس:- أنا عايزة أنام مع يزيد ليا شهر مش شفته
يزيد:- هما اسبوعين
أويس:- ليه مين جوزك أنا
يزيد:- أطلع منها وبطل تنفسن مني عارفك بتولع بغيرتك كدا علشان أنا قمر
أويس:- قمر بالستر يلا يا نفس وأنت لو مش عايز تيجي أحسن توسع مكان
نفس:- لا عيب أسيب يزيد لوحده وهو ضيف عندنا برضوا
أويس بضيق:- نفس قدامي أنتي وهو
يزيد:- يا عم هو بالأجبار
أويس:- ايوه إذا كان عاجبك أنا حر في مراتي
نفس:- ما أنا مش حاسه بالفرح إزاي أعمل فرح من غير ما ازغرت وابارك واهني دي الأصول برضوا نعمل الفرح من تاني عشان أتأكد بس
أويس:- عوضيها في الجوازه التانية أن شاء الله نعزمك قبلها بكتير وتعملي كل دا
نفس رفعت حاجبها وايدها في نصها:- نعم يا عنيا
أويس:- قصدي كل سنة في عيد جوازنا نعمل فرح تأتي وتالت ورابع أنتي نفس هانم مش اي حد
نفس:- اممممم ومع ذلك برضوا أنا لزم أتقل عليك لحد ما تستوي ومش هنام معاك زي كل يوم دا آخر قرار عندي أنا هنام مع أبني حبيبي
أويس:- آممممم بتتقلي وقرب منها بخبث نفس أدت اشاره ليزيد:- أهرب يا عيد
يزيد:- أسمي يزيد
نفس:- مش مشكلة أهرب يا صاحبي بسرعة المنطقة غير أمنه
جريت هي ويزيد في لحظة اختفوا
أويس:- مفكره كدا مش هجيبك أنتي وهو
نفس من تحت السفرة:- مش هتعرف مكاني خالص مهما حاولت اوبس انكشفت
أويس سمع صوتها مسكها من قفاها
نفس صرخت بخوف حقيقي كأنها اتمسكت بورقت غش في امتحان الفيزياء تالته ثانوي وفضلت تجري وهو وراها وكل ما يقرب يوصلها تصرخ بمرح وضحك وخوف ورعب
أويس أخيراً مسكها ومن رجل وحده جرها على البلاط
نفس:- هههههه عادي بتزحلق بس ههههه بتدغدغ يا أويس هههههههه
أويس بيضحك على ضحكها وبسهولة قدر يمسك يزيد اللي متخبي تحت المطبخ
يزيد:- احم مساء الفل أمي بتقلك عندكم بصلتين وقرن فلفل حراق
أويس:- تعالي اجيبلك ومسكه زي نفس من رجله وجاررهم وراه وهما بيضحكوا
نفس:- منور الدنيا يسطا
يزيد:- بنورك بس تعرفي السقف من هنا شكله أحلى بكتير الديكور يخبل من الموقع دا
نفس:- اه بس أسكت داخين على منعطف السلالم ربنا يستر
يزيد:- أكيد قلبه حنين ومش يعمل فينا كدا زي كل مرة
نفس:- مش هيقدر يعمل حاجة اطمن
أويس وطى لمستواهم ومسك نفس من قرنها قصدي شعرها وشال يزيد على كتفه زي شوال البطاطا
نفس:- مبسوط أنت طبعاً مش شايلك من حقك بس دا ظلم مش عدا
أويس::- بطلي رفس وامشي وأنتي ساكته
وبعد عنا وكفاح طويل أخيراً وصلوا لاوضه النوم
يزيد بصدمة:- ايه دا يا نفس إيدك مجروحة فيها دم
أويس بص لنفس بخضه في لحظة كان يزيد جري منه
نفس:- هههههههه فلسع منك يا معلم
أويس:- أسكتي أنتي تعالى هنا يلا
نفس:- طيب قرب أقولك سر
أويس قرب ودنه:- قولي
تنفس:- عاااااااااا هههههههه سلام
وجريت هي كمان
أويس:- اه يا غداره طيب وراح ناحيت الدولاب
نفس:- قفل كل الاوض هنام فين يا ذكي
أويس فرش ملايتين سرير في الارض ومسك نفس بسهولة لفها في وحده وربطها وهي بتضحك وبتحاول تهرب سابها وهي بتمشي زي الدودة
يزيد ركب على كرسي وبيهدد أويس أنه ينتحر:- لو قربت مني هموت نفسي الموت أرحم ليا من إني أنام جمبك
أويس:- لا ما يهون عليا موتك خليك أخد مراتي لوحدها تريح
يزيد:- أصلا الانتحار حرام أنت حاول معايا وأنا هوافق عادي أنا مهزاء ومش عني كرامة بس تربطني زيها عشان أظهر اني مجبور وكدا
أويس ضحك وربطه وطلع بيهم شايهم رماهم على السرير بتعب قفل الباب بالمفتاح ونام وسطهم وهما بعدوا عنه لأخر السرير قفل النور بالريموت فجأة نفس ويزيد مسكو فيه بخوف
أويس فتح بقه بصدمة:- يعني بعد كل دا تمسكوا فيا كدا أبعد أنت وهي
نفس:- أنا خايفة
يزيد:- أنا مش خايف بس مرتاح كدا
نفس:- وأنا كمان مش خايفه
يزيد:- بطلي غش أنتي خايفة يا جبانه
نفس:- اسم الله عليك خايف اكتر مني
أويس:- بسسسسسس مسمعش نفس عايز أنام
نفس:- اه يا خويا اتحالى عليا ما أنا أنثى ضعيفة وغلبانه ما تسمعش نفس لكن يزيد يتكلم براحته
أويس:- هههههه حقك عليا أسكتي بقى
نفس:- حاضر يا قره عيني
يزيد:- في أطفال في الاوضه احترامي نفسك شويه
وفي خلال دقيقتين أويس لسه بيقول يا هادي وبيفكر ينام نفس ويزيد بيلحنوا أغنيه مع بعض
نفس:- اخخخخخخ
يزيد:- اوفوفوفوفوفو
أويس:- يا حبيبي طيب هي تشخر وأنت تصفر ليها هههههه
قربهم منه بحب أبوي بريء:- تصبحوا على جنة يا أجمل حاجة في حياتي أنا عارف إني مقصر معاكم بس ضغط الشغل
نفس بتحلم:- أويس أنا عايزة تاني عشان بحبك اوي وعايزه أعمل فرح تاني وخخخخخ
أويس:- وأنا كمان
نفس:- اخخخخخخ
أويس:- هههه أحلى حاجة فيكي أنك اول ما تنامي بتقولي ليا كل حاجة نفسي اسمعها في النهار ههههه
،،،،،،،،،،،،،،،،سمر إبراهيم إبتسامة عابرة
بعد مرور خمس سنوات في فيلا أويس
نفس قاعدة قدام المسبح لبسه بجامة أرنب وبتذاكر
عائشة طلعت من البسين بالمايوه وماشيه بدلع:- هاي مامي
نفس:- هاي حبيبت مامي خلصتي سباحة .
عائشة:- اه بس فاضل تمرين تفرد جسمي
نفس:- يفرد جسمك أبو دلعك العسل دا يا شيخة هتاخدي ابوكي مني وأنا الطب خلاني ذي جعفر كدا
عائشة:- أنا مالي يا مامي ادعلي زي كدا
نفس:- لا مش بعرف المحن دا أنا أخري اغسل وشي بالصابون مش عشرميت كريم
يزيدخل:- يا مساء العناب
عائشة اتخبت في نفس:- عيب كدا يا يزيد غمض عيونك
نفس:- بنتي القمر بتتكسف يا ناس
يزيد:- ماشي يا عروستي اروح اغير لبسي عشان نروح عند حدك
أويس دخل:-. عيوش حبيبت بابا جهزت
عائشة بدلع:- لا يا بأبي حبيبت قلب بابا زعلانه ظافر صباعي انكسر في الحضانة
نفس بغيرة بتمثل عائشة:- حمد الله على سلامتك يا حبيبي
عائشة:- إسمها بيبي يا مامي
نفس:- ليه هو صغير أسكتي أنتي ايه عرفك في الدلع أمشي من قدامي يا مسهوكه وأنت أطلع خد شور وغير خلينا نخلص
أويس قاصد يعصبها:- حاضر يا جعفر قصدي يا ارنوبتي
نفس:- بالمرة شيلني وأنت طالع
أويس:- ستعنا على الشقى بالله خدنا ايه من الجواز غير الشيل والحط
نفس:- كمان أنت مش عاجبك
بعد شويه عائشة نزلت بفستان أحمر يزيد قاعد في الصالون شافها نازله
يزيد:- هما اذاي أهلك سيبينك معايا كدا من غير محرم وأنتي سروخ كدا
عائشة بزمجرة:- سروخ في عينك يشيلك من على وش الدنيا
يزيد:- هو أنا تركبي ليا الوش الخشب ومع أويس بأبي بأبي
عائشة:- أنت يا أبو طويلة بتقارن نفسك ببابي أنا اتدلع على بابي وبس أنت لا وفاكره كلامك للست رقية لنا رحنا المرة اللي فاتت الفستان هياخد منك حته
يزيد:- قلبك أبيض يا بت أنا بجاملها أنتي القمر كله
عائشة:- تحب أقول لبابي أنك بتعاكسي يوصلك القمر من غير سفينه فضاء
يزيد:- لا شكراً سلامو عليكم أختاه
،،،،،،،،،،،،،،سمر إبراهيم إبتسامة عابرة
عند نفس تعبانه وتحت عيونها اسود
أويس:- مالك يا نفس حالك مش عاجبني
نفس:- توتر من الإمتحانات قربت
أويس:- أنتي ليكي خمس سنين الأولى بامتياز وجايه تقولي ليا متوترة
نفس:- الصراحة أنا حامل
أويس فرح جداً وبعدها اتعصب:- أنا مش قولت بعد ما تخلصي امتحانات
نفس:- أيوه قولت بس البت تفاؤل حامل اشمعنا أنا يعني
أويس:- هو عند وخلاص والكلية يا هانم
نفس بدموع:- أنت عارف إني أقدر أهتم بولادي ودارستي مع بعض
أويس:- بس برضو ممكن يأثر على مستواكي
نفس:- أنت زعلان أن ربنا كرمنا بطفل أويس أنا لما كنت حامل في الامتحانات دا أثر على المستوى بتاعي لا يبقى تشجعني بقى
أويس:- ماشي يا نفس ربنا يكرمك وتبقى أحلى دكتورة في كلية الطب كلها
نفس:- هو دا مهندس قلبي يا ناس كنت خايفه اوي تتعصب عليا
أويس:- ليه هو أنا نسيت لما ماتت أمي أتعصب عليكي عملتي فيا ايه يا مفتريه أسبوع زعلانه مني والصبح عياط والظهر عياط وسبتي البيت ومشيتي يومين
نفس:- لا دا بس عشان كنت زعلان كنت مقدرة الوضع بتاعك غير كدا كنت زعلت أقل حاجة تلت شهور اه كله إلا الكرامة
أويس:- طيب يا أم كرامة اجهزي قبل ما الكل يتجمع
،،،،،،،،،،،،،،،،سمر إبراهيم
نفس خلصت لبس دخلت اوضة يزيد كان قاعد سرحان على التلفون نفس سرقت منه الفون وجريت
يزيد:- نفس بطلي رخامه وهاتي الفون
نفس بصدمة:- ايه دا يا يزيد صور عائشة بتعمل ايه في تلفونك وبتتامل في بنتي ليه
يزيد بخجل:- احم أ أنا أنا بحبها يا نفس
نفس بابتسامة:- أنت دلوقتي كبير أولى اعدادي كام سنه وتمسك مستشفى باباك مع جاك مش محتاج أقولك أن مستقبلك أهم عندي من اي حاجة ركز يا يزيد أثبت نفسك أنك كفء ليها أنجح وأنا أجوزها ليك لكن قبل كدا لا يا يزيد أوعى تخون ثقتي فيك أنا مش بأمن على عائشة غير معاك حافظ عليا زي أويس ما حافظ عليا وأنا صغيرة تعرف هو كبر في نظري قد ايه لما اتجوزته بسبب حفاظه عليا
يزيد:- أنا آسف بس هلغي كل الصور دي وحافظ عليها زي عيوني
،،،،،،،،،،،،،،،،سمر إبراهيم إبتسامة عابرة
بعد ساعة الكل متجمع في فيلا النديم على السفرة فرح وخالد وأبنهم أحمد سالي ومصطفى وبنتهم جويرية فهد وتفاؤل وبنتهم رقية اللي قد عائشة وأسد وتقى وأبنهم صهيب وطبعاً أحمد ومريم وعامر
الكبار متجمعين على السفرة
نفس بصت لمكان الجد بحزن أويس همس ليها:- أدعي ليه يا نفس بلاش تزعلي كدا
نفس:- ربنا يرحمه وحشانى أوي يا أويس كان سندي بعدك
أويس:- مال تفاؤل بصالك كدا ليه
نفس:- جرى ايه يا اخت تفاؤل أكلت منك حاجة
تفاؤل:- بس يا دكتورة مش فاضية لحد أنتي
مريم:- ايوه ما لسه بدري يا نفس هانم جايه على أذان العصر
نفس:- ما أنا ناوية على بيات يا مريم حضري المحاشي بقى
رشا:- تنوري يا حبيبتي بيتك ومطرحك
نفس:- ينصر دينك يا مرات الغالي حمايا حبيبي وجد بنتي
أويس بضيق:- حبيبك
نفس:- لا أبو حبيبي
،،،،،،،
عند الاطفال كلهم بياكلوا مع بعض أحمد وجويرية بيكلوا كأنهم في مجاعة
أحمد:- جوييه جبت طعم ثبثي جديد
جويرية:- اف أثمي جويلية مث جوييه
عائشة:- جات تكلحلها عمتها يلا بقى نروح عند جدو
الكل:- يلا بينا
عامر:- عيوش حبيبت جدو
عائشة:- عيوش حبيبت الكل يا جدو
رقية راحت لأحمد:- جدو هات بوسه وحشتني اوي "عملت شطة لعائشة
عائشة:- جدو تعرف في بنات صغيرة بتبكي في الحضانه عشان الواد عاكسها وقالها يا مزه
عامر:- بجد وأنتي عملتي ايه
عائشة:- ضربته في رأسه بالنش بوكس فتحت دماغه
أويس:- احم بنتي المفترسة زي أمها
نفس:- أويس
أويس:- بس قمر في نفسها كدا
عائشة:- أنتي جعفر
نفس:- بت أنت اوعي تقولي لبنتي جعفر أنا جعفر
تفاؤل:- يعني بنتك السفيرة عزيزة
نفس:- أنتي تسكتي ببطنك اللي عامله زي الكورة كفر دي
تفاؤل:- أنتي اخرك طب بيطري حرام تعالجي بشر
نفس:- أحسن عشان اعالجك يا محامية خلت القاضي يحكم على نفسه بالاعدام عشان يرتح منك
تفاؤل:- بنتي قمر واشطر من بنتك البلطجية
نفس:- بنتك دبه زيك تخينه
رقية:- ليه الإحراج دا يا طنط قدام المعجبين "بصت لصهيب"
تقى:- جرى ايه يا تفاؤل ما تبعدي بنتك عن أبني دا طيب وعلى نياته مش حمل دلع بنتك
يزيد همس لصهيب:- هي المديرة لسه مش قالت لمامتك على آخر مشكلتين قال طيب وعلى نياته
صهيب:- أسكت لتفضحني أنا اديتها رقم السواق وضبطته بمصرفي عمل نفسه بابا
،،،،،،،،،،،سمر إبراهيم
بعد وقت النسوان بيضحكوا مع بعضهم وبيحكوا لبعض اللي حصل معاهم والرحالة قاعدين في الجنينة مع بعض
عند الرجالة عائشة ورقية راحوا ينفذوا المهمه اللي انطلبت منهم
عائشة راحت عند فهد:- مبروك يا عمو ألف مبروك فرحت ليك اوي
فهد:- الله يبارك فيكي يا حبيبي بس على ايه
عائشة:- أصل طنط تفاؤل بتقول عليك كرشه مدلدل شكله حامل حبيت أبارك ليك.
الكل:- اوبااااااااا
فهد:- بقى كدا ماشي يا تفاؤل
رقية بمسكنه:- ربنا يشفيك يا عمو بجد صعبت عليا اوي
أويس:- ليه يختي هي نفس جابت سيرتي هي كمان
رقية:- مع أنه مش باين عليك كبر السن وأنك عجوز مش قادر تشيلها وبتقول ليها مش اخدنا من الجواز غير الشيل والحط
الكل:- اوبااااااااا
وبعد ضحك وسهر كل واحد دخل ياخد مراته وولاده عشان يرجع بيته
أويس:- بقى أنا يا نفس عجوز ومش بقدر اشيلك
نفس:- مين قالك قصدي مين قال عليك كدا
أويس:- العصفورة
نفس بصت لتفاؤل بغضب وهي بتتوعد ليها
فهد:- وأنا يا توتو كرشي مدلدل وشكلي حامل
تفاؤل:- مين قال كدا يا فهدي يا أبو أنس الغالي
فهد:- العصفورة قالتلي بلاش تتمسكني حسابنا في البيت مش هنا
تفاؤل:- لا بقى بحيث كدا هي خربانه خربانه نسيح كلوا
نفس سدت بقها:- أسكتي بقى بطلي رط أنا حامل
تفاؤل:- عاااااا بجد مبروك يا قلبي بصره حوامل زي بعض
نفس:- الله يبارك فيكي فرحانه اوي
تفاؤل:- أنا فرحانه اكتر
تمت رواية كاملة عبر مدونة كوكب الروايات
الفهرس يحتوي علي جميع فصول الرواية '' الملتزمة الصغيرة '' اضغط علي اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق