رواية حياتي الفصل الثالث 3 بقلم توته
رواية حياتي الفصل الثالث
ذهبت حياة إلي الأعلي حيث غرفتها وأدت صلاتها وبدلت ملابسها ونزلت للأسفل مره اخري فوجدت طنط چيلان تجلس مع ليان
حياة : السلام عليكم
طنط چيلان و ليان : وعليكم السلام
طنط چيلان : تعالي يا حياة ... دي بقا ليان بنت اختي اللي قولتلك عليها
حياة : اه ... تشرفت بمعرفتك
طنط چيلان : ودي يا ليان حياة
ليان : وانا كمان اتشرفت بيكي
طنط چيلان : بصي بقا يا ليان .. أنا جيتك انهارده مخصوص عشان حياة
ليان : متقلقيش خالص .. حياة في عنيا
طنط چيلان : عايزاكي تخرجيها انهارده وتعرفيها على الدنيا هنا
ليان : اكيد
حياة : بجد شكرا
ليان : متشكرناش يا حياة احنا بنعمل الواجب .. انشاء الله تنبسطي هنا
حياة : انشاء الله
ليان : طبعا بقا أنا قاعده هنا السنه كلها
طنط چيلان : اكيد تنوري
ليان : ولو أن البيت جنب البيت بس يلا
حياة : انتي بيتك قريب من هنا
ليان : أما بيتي البيت اللي جنب ده علطول
حياة : والله
ليان : اممم .. يلا بقا اطلعي البسي عشان اخرجك من دلوقتي ونصيع
حياة : ماشي
صعدت حياة إلي غرفتها
ليان : دي عسوله خالص عكس م توقعت
طنط چيلان : ايوه .. عكس توقعاتنا كلنا
ليان : هيا معندهاش أخوات
طنط چيلان : لا هيا جت وبعد أما جت مامتها شالت الرحم
ليان : بجد ... حاجه صعبه
طنط چيلان : معاكي حق
حياة : خلصت
ليان : ماشي يا قمر يلا بينا !
حياة : يلا
طنط چيلان : خدوا بالكوا من بعض
ليان وحياة : حاضر
ليان : هخرجك خروجه جامده
إيلان : ايه ده رايحين فين
ليان : خارجين شويه
إيلان : ايوه خارجين فين
ليان : هنتمشي شويه
إيلان : لو هتروحوا في حته اوصلكوا يعني
حياة : لا شكرا احنا عايزين نتمشي
ليان : خلاص يا إيلان هنتمشى
إيلان : براحتكوا
قال إيلان جملته وذهب إلي حيث بيته
حياة : يلا !
ليان : يلا
_______________________________________________________________________________________________________________________
إيلان : يا ماما
طنط چيلان : في ايه
إيلان : انتي ليه خرجتي حياة مع ليان ليه
طنط چيلان : عشان تعرفهها الأماكن هنا وتخليها تاخد على الجو
إيلان : ايوه بس هيا امانه هنا وهيا جايه هنا عشان كليتها مش عشان تخرج ولو حصلها حاجه احنا اللي هنشيل الذنب
طنط چيلان : إيلان ... خف شويه .. ماشي !
إيلان : اخف على ايه
طنط چيلان : يعني مش علشان ادتك على دماغك الصبح هتشيل شيلتها
إيلان : انتي عرفتي منين ؟
طنط چيلان : شوفتكوا الصبح
إيلان : ايوه بس هيا اللي غلطانه
طنط چيلان : هيا مغلطتش في حاجه ... انت مالك بيها اصلا تقعد فين
إيلان : م الصراحه برضو هيا مستفزه
طنط چيلان : ماكس دعوه بيها خالص .. فاهم !
إيلان : وانا مالي بيها اصلا
طنط چيلان : بالظبط كده .. ملكش دعوه بيها
___________________________________________________
ليان : سمعت انك وحيده
حياة : اه مظبوط
ليان : بس الوحده وحشه .. مكنش عندك أصحاب
حياة : لأ عندي ... بس انا كنت بذاكر علطول عشان اقدر اخش الكليه اللي أنا عايزاها .. فمكنتش بختلط بحد غير بحدود
ليان : اممم ... مكنتيش بتخرجي من البيت
حياة : لأ طبعا بخرج بس برضو بحدود
ليان : هيا دي حياتك بس
حياة : اها ..
ليان : انتي دخلتي ايه
حياة : ألسن English
ليان : حلوه الكليه دي .. بس انتي كنتي جايبه كام في سنه تالته
حياة : 99%
ليان : بسم الله مشاء الله ... حلوه اوي
حياة : أنا طالعه الأولى على المحافظه عندنا
ليان : والله !
حياة : امممم
ليان : بتعرفي تسوقي عجل
حياة : لا مبعرفش
ليان : تحبي أعلمك
حياة : لأ .. لإني أصلا مش هركب
ليان : ليه
حياة : مينفعش .. العجله دي للأطفال
ليان : لأ مش للأطفال بس .. كنت هاخدك في سباق
حياة : لأ معلش مش هقدر
ليان : خلاص براحتك ... هوديكي في مكان احلي
حياة : ماشي
بعد مرور 4 ساعات
حياة : يلا بسرعه
ليان : اهدي شويه .. بتحصل عادي
حياة : لو ممشيتيش معايا همشي لوحدي
ليان : طيب استني
..........................
ليان : ايه في ايه مشيتي ليه
حياة : عشان المسخره اللي جوه
ليان : فيها ايه يعني
حياة : بصي يا ليان .. أنا متربتش على كده ... ممكن تكوني انتي بتعتبري ده عادي جدا بس أنا لأ
ليان : عادي يا حياة فيها ايه برضو مش فاهمه
حياة : بصي .. مش هتفهميني عشان انتي متربيه في بيئه غير البيئه اللي انا عايشه فيها
ليان : وايه العلاقه
حياة : انتي اهلك سامحنلك بكده بس أنا لاء .. أنا خرجت بس عشان طنط چيلان بس المفروض أنا جايه هنا عشان كليتي ومذاكرتي وبس
ليان : خلاص براحتك .. مكنتش اعرف انك هتضايقي كده
حياة : خلاص اقفلي الموضوع ويلا نروح
ليان : هتروحي دلوقتي
حياة : ايوه
ليان : ماشي
............................
ايوان : ماما اومال فين حياة ... مشوفتهاش من ساعة أما جيت
طنط چيلان : خرجت مع ليان
ايوان : هيا لحقت تعلموها الفساد
طنط چيلان : اتلم يا ولد .. ليان خدتها عشان تغير جو وتخليها تاخد علي الدنيا هنا
ايوان : اه ... انا بحسبها مشيت مثلا او حاجه
طنط چيلان : لا
إيلان : شكلها مش هتمشي خالص
طنط چيلان : انت زودتها علفكره يا إيلان
رغدان : فعلا يا ماما معاكي حق
طنط چيلان : أنا هقول لأبوك وهو يتصرف معاك
إيلان : علفكره أنا مش صغير أنا كبرت فبلاش معامله الأطفال دي
ليان : جينا
طنط چيلان : حمد الله على السلامه
ليان : الله يسلمك
حياة : أنا طالعه فوق في الاوضه ... تصبحوا على خير
طنط چيلان : مالك يا حياة متضايقه ليه ... حد ضايقك
حياة : لأ مش كده بس انا تعبت انهارده ... عن اذنكوا
طنط چيلان : هو في ايه يا ليان
ليان : انهارده وديتها حفلة أيتن اللي بتعملها كل أسبوع دي ... ف وانا وهيا قاعدين واحد جه قالها ممكن ترقصي معايا .. عادي يعني ... بس هيا خرجت علطول وقالت إنها عايزه تروح
إيلان : هو ده السبب اللي مخليها مخنوقه كده
ليان : لأ مش هوده السبب
طنط چيلان : اومال ايه
ليان : سمعت إيلان وهو بيقول شكلها مش هتمشي خالص
طنط چيلان : ينهار مش فايت ... شوفت ... شوفت كلامك عمل ايه
إيلان :. انا مليش دعوه مكنتش اعرف انها هتسمع
طنط چيلان : اقول ايه لأمها لو هيا قالتلها دلوقتي
ليان : خلاص اطلعي وقوليلها اي حاجه
طنط چيلان : معاكي حق ... واعمل حسابك انك هتعتذر
إيلان : اعتذر !؟ مش هعتذر أنا لحد
طنط چيلان : هتعتذر غصب عنك
إيلان : انشاء الله بقا
ليان : أنا هطلعلها معاكي
طنط چيلان : تعالي
ذهبت طنط چيلان وليان إلي الأعلي حيث غرفة حياة ثم دقوا باب غرفتها فتحت لهم حياة
تعليقات
إرسال تعليق