Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عاشقة المصطفى الفصل الثاني 2 بقلم مريم مصطفى الجلاب

رواية عاشقة المصطفى الفصل الثاني بقلم مريم مصطفى الجلاب

رواية عاشقة المصطفى بقلم مريم مصطفى الجلاب


 رواية عاشقة المصطفى الفصل الثاني

جه مصطفي لقي ناس كتير حواليهم بص لقي عمر ف الارض ومريم نازله ف ضرب...
مصطفي بعصبيه: لاااا بقا انتي اتخطيتي حدودك اوييي
بصتله مريم وهي ماسكه لسه ف عمر...
مريم: هو انت تاني ده انت مراقبني بقا
مصطفي: اراقبك؟ انتي مين علشان ارقبك انتي مش ف دماغي اصلا
ضربت عمر بالبوكس ف وشه تاني ووقفت قدام مصطفي..
مريم: انت عارف انا مين كويس ولازم انت اللي متتعداش حدودك معايا
لف ضهرها ليه ورجع ايدها ورا ضهرها وضغط عليها جامد..
مصطفي:لما تتكلمي معايا تاني صوتك ميعلاش انا مصطفي الالفي واسألي عليا الكل هيعرفك انا مين كويس
ضربته مريم ف رجله بعصبيه وبعدت عنه...
مريم بسخريه:مين مصطفي الالفي ده عمري ماسمعت عنه قبل حتت محامي عادي مش كده
مصطفي: انتي....
عمر وهو لسه ع الارض:انت هتفضل تتخانق وتسبني بموت كده الحقني
مصطفي شده من ع الارض:عايز اعرف اي اللي حصل ياعمر وازاي واحده تعمل فيك كده
عمر بتوتر: انا.. انا كنت بتكلم مع الانسه القمر دي ولقيت عربيه كبيره خبطتني..
مريم: عربيه انت عايز تتضرب تاني بس اضربك فيين وشك مفهوش حته سليمه..
عمر وهو بيستخبي ورا مصطفي: الحقني دي لسه هتكمل عليا تاني
مصطفي بنافذ صبر: عمر اظبط انت راجل مش جايب ابن اختي معايا
فيروز: خلاص يجماعه محصلش حاجه استاذ عمر اكيد مكنش يقصد
عمر وهو بيغمزله:قوليلها كده ياقمر انت
مريم: انت بتعاكسها تاني برضو يلا
مصطفي بهمس: تاني؟ تبقا عكستها اولاني يخربيتك ويخربيت وسختك ياعمر
عمر: اقف معايا بس دلوقتي وبلاش تقل بااصلك
مصطفي: انا مش عارف انتي مالك واحده اتقالها كلمه وخلاص هي متسامحه انتي مالك بقااا مزعله نفسك ليه
مريم: علشان الواحده دي تبقي بنت عمي يااستاذ
مصطفي خبط بايده ع وشه: يخربيت وقعتك ياعمر
مصطفي وهو بيبص لفيروز: انسه...
فيروز بهدوء: فيروز اسمي فيروز
مصطفي: انسه فيروز انا اسف بالنيابه عن عمر صحبي هو اكيد مكنش يقصدك يضيقك بالاسلوب ده
فيروز بإبتسامة:محصلش حاجه يااستاذ مصطفي
مريم: انتي هتسيبي حقك كده
مصطفي: اللهم طولك يروح انت اي اللي مزعلك يابنتي دلوقتي ده انتي عجيبه.... واكمل بعصبيه: هو فييين رئيس الچيم ده او اي حد مسئول هنا؟
مريم بثقه: نعم
مصطفي: نعم اي
مريم: انت عايز مدير الچيم وانا بقولك اهو نعم!
مصطفي بسخريه: انتي مديره الچيم ده؟
مريم: اها يعني اقدر اعملك محضر تهجم دلوقتي
مصطفي وهو بيمسك وش عمر: تمام اعملي محضر وهاتي البوليس وانا ف اقل من خمس دقايق هحطلك الكلبشات ف ايدك والاثبات اهو وش عمر..
عمر بهمس:حاسس اني اتهزقت مش كده
مصطفي: اخرس خالص
فيروز: خلاص يجماعه محصلش حاجه لكل ده خلاص يامريم علشان خاطري... وانت يا استاذ عمر احنا متاسفين ع اللي حصلك ده
عمر وهو بيميل ع كتف مصطفي: ولايهمك ياقمر فداكي وشي وكل حاجه انتي براحتك خالص
فيروز: احم ميرسي ليك
مريم واقفه ساكته وهتموت من الغيظ ونفسها تضرب مصطفي وتقتل عمر بس سكتت احتراما لرغبه فيروز وانها مبتحبش تزعلها...
مصطفي: فرصه سعيده ياانسه فيروز عن اذنك
مصطفي وهو معدي من جمب مريم: ياريت تحسبي ع تصرفاتك علشان المره الجايه هدفنك مكانك
مريم بصوت عالي وعصبيه: لو اتقبلنا مره تاني انا اللي هقتلك سامعني انا اللي هقتلكككك
مصطفي كان ماشي وسامع كلامه وبيبتسم علي عصبيتها واتأكد انه عصبها اكتر... خد عمر وركبه عربيته وطلعوا ع المستشفي..

فيروز: اهدي يامريم مش كده ماانتي خدتي حقك برضو وده رد فعل ع كلامك
مريم وهي بطلع عصبيتها ف البوكس: رد فعل ايييي انا الكل بيعملي حساب ومحدش يقدر يكلمني باالاسلوب ده حتت محامي تافه يكلمني انا كده
فيروز:مكنش ينفع اللي عملتي ف صحبه ده شكله بيحبه وكمان انتي قليتي بكرامه المحامي ده قدام الناس اي اللي معصبك بقا

مريم وهي بتقف قدامها: اللي معصبني اني مقدرتش اكسرله غروره ده شايف نفسه ع اي
فيروز:انتي اللي مش شايفه بس.. هو سنه صغيره ومع ذالك اكبر محامي معروف عنه انه مبيخسرش قضيه.. السوشيال ميديا والاعلام بيتكلمه عن وسامته وعن ثقه ف نفسه وف شغله مميزات كتيير يامريم انتي مش شايفه
مريم: انتي عايزه تفرسيني مش كده راي مش هيتغير ف البني ادم ده
فيروز بهدوء:مش هتكلم معاكي علشان عارفه دماغك.. بس ممكن نروح بقا علشان نجهز لسفر بليل
مريم: اسبقيني ع العربيه وانا هظبط شويه حاجات ف الچيم علشان اكون مطمنه وانا هناك
فيروز: تمام...
سابتها فيروز ومريم دخلت المكتب خلصت شويه اوراق لچيم وسلمته للمساعد بتاعها وخلصت وطلعت ركبت عربيتها وطلعت ع الڤيلا علشان تجهز..
*************
عمر: احنا جايين نعمل اي ف المستشفي؟
مصطفي: هنعالج وشك اللي متشلفط ده
عمر:شوف انا ع طول اروح اشقط بضرب قلم قلمين وبيس الدنيا بتعدي انما العلقه بتاعت البت دي عايزه عمره لوشي انا مستقبلي ضاع يامصطفي وشي باظ
مصطفي: ماانت لو تبطل وساخه وجري ورا البنات مش هيحصل فيك كده
عمر:انا عارف اني مش هخلص من محاضراتك.... بس قولي هي دي البت اللي قولتلي عليها الصبح هي مش كده
مصطفي: اها هي، واخلص بقا علشان نشوف وشك ده لو دخلنا ع امك كده هتفرج علينا العماره بالصوات
عمر وهو بيبوس مصطفي:انت صح
دخلوا لدكتور وعالج وش عمر لحد ما وراحوا ع البيت..
**********
هبه: قولت لا يعني لا
مريم: هو اي اللي لا ياماما انا مش صغيره علشان تخافي عليا
هبه:ولما انتي عارفه انك مش صغيره هتتجوزي امته
مريم: انا بكلمك ع السفر تقوليلي جواز هو خلاص مفيش غير الحوار ده بينا ولااي
هبه: اها اللي قدك فاتحين بيوت ومعاهم اطفال ده انتي حتي بترفض العرسان من غير ماتشوفيهم
مريم: علشان عارفه ان مفيش واحد منهم هينفعني وغير كده انا مش هتجوز بطريقتك دي انا عايزه حد احبه يكون فاهمني يشجعني ع تصرفاتي
هبه بسخريه: تصرفاتك طبعا اللي انا رافضها الچيم والرياضة ولبسك الي ميلقش بلبس بنت مش كده يامريم
مريم: هي الرياضه وحشه
هبه: مقولتش وحشه بس بالطريقه بتاعتك غلط.. روحتي اشتريتي چيم وفتحتي وعرفت من الدعايا زي اي حد
مريم:لو كنت جيت قولتلك مكنتيش هتوافقي
هبه: بس...
مريم بمقاطعة: ماما انا ورايا سفر كمان ساعتين لازم احضر حاجتي وانام شويه
هبه: براحتك يامريم مفيش فايده من الكلام معاكي
طلعت مريم اوضتها خدت شاور وجهزت حاجتها وفيروز رنت عليها
فيروز: ها
مريم: هنام ساعه ابقي عدي عليا بقا علشان منمش كتير
فيروز بسعادة: باالدقيقه هكون عندك
**************
ماجده: اي هتروحوا ولااي
فيروز: اها ياماما طنط هبه وفقت
ماجده: كويس يا حبيبتي المهم تخلي بالك من نفسك انا مليش غيرك ف الدنيا بعد ابوكي بس ف نفس الوقت بصدق انك تغيري جوا شويه
فيروز وهي بتحضنها:ربنا يخليكي ليا ياست الكل متخفيش عليا
ماجده: وخلي بالك من بنت عمك
فيروز: مريم! دي تخلي بالها من بلد دي مجنونه
ماجده ضحكت ع طريقه فيروز وبدات تحكيلها اللي مريم عملته مع مصطفي وعمر ف الچيم..
************
وفاء: يعيني عليك يابني
عمر بحزن مصطنع: بس ياماما ومسكوني ف المكتب وفضلوا يضربوا فيا علشان يخدوا ورق القضيه وانا ابدا رفضت لحد ما مصطفي دخل المكتب وضربهم
وفاء: ياحبيبي يابني تتقطع ايديهم كل يا حبيبي اتغذا كويس... لولاك يامصطفي كان مات يابني
مصطفي وهو بيحاول ميضحكش: عمر اخويا وانتي اكتر من ام ليا كفايه انك انتي اللي مربياني من صغري
وفاء بحب: اصيل يابني، استنوا بقا هدخل اجبلكوا رز بلبن من اللي انت بتحبه..

عمر: مالك يابابا ساكت ليه كده مش هتقولي حمدلله علي سلامتك
محمد: لا حمدلله علي سلامتك دي تقولهلك امك ياابن امك انما انا م داخل عليا كلامك ده.. مش كده ولااي يامصطفي
مصطفي: ها هو ي.. يعني
محمد: مبتعرفش تكدب يامصطفي بس مش لازم كل مره تدراي عليه انا عارف ان عمر بتاع بنات وده اكبر عيب فيه
عمر: يابابا انا...
محمد بحزم: انت اي ياعمر انت ماشي ورا البنات مع كل واحده شويه وكل يوم تيجي البيت متبهدل ومضروب وحالتك حاله وهامل ف شغلك لو عايز تجوز انا كنت هقولك لا بس انت عجبك لمه البنات حواليك
سابهم ودخل اوضته وهو زعلان من ابنه...
مصطفي: متزعلش شويه وادخل صلحه هو معندوش اغلي منك هو عايزك تكون انسان نضيف
عمر بحزن: غصب عني بعمل كده بحاول انساها بكده بس بزعل ابويا مني
مصطفي: هتنسا مع الوقت... انا هروح شقتي ارتاح شويه بقا.. واكمل بصوت عالي: انا ماااشي ياطنط خلي الرز بلبن بليل بقا علشان عايز ارتاح شويه بقا
جت وفاء من المطبخ بسرعه: انت تعبان يا حبيبي
مصطفي: لا الحمدلله بس الشغل كان كتير وكذا حاجه مع بعض فاعايز انام
وفاء: ماشي يحبيبي لو عايز حاجة ابقي خبط عليا
مصطفي بحب: ربنا يخليكي لينا ياغاليه

سابهم مصطفي وراح شقته فتح الباب بحزن وقعد ع الكرسي بتعب وهو بيبص حواليه بحزن ع وحدته وع كل اللي مر بي زمان وفجأة جت صوره مريم قدامه فابتسم بتلقائيه
مصطفي وهو بيكلم نفسه: بفتكر ليه دي كمان هي مش ف دماغي اساسا بس ليه من لما سبتها وصورتها قدامي
*********"**
مريم:انا اسفه
مصطفي: علشان بحبك بتتاسفي؟
مريم: انا اذيتك كتير
مصطفي: بس بحبك ومحتاجك جمبي
مريم: انا جمبك ع طول حتي لو مش واخد بالك

مااااااريييييييييييييم
صحيت مريم من النوم مفزوعه لقيت فيروز جمبها
فيروز:: اي بصحي فيكي بقالي ساعه وعماله انادي عليكي لحد ماصوتي راح
مريم وهي لسه بتستوعب اللي حواليها: ها ليه ف اي
فيروز: السفر يابنتي اخلصي مالك
مريم: اها صح حاضر هقوم البس
فيروز لنفسها: مالها دي؟
******************
مصطفي كان نايم مكانه ع الكرسي لحد ماتلفونه رن فاصحي بسرعه
مصطفي بنوم: عملت اللي قولتلك عليه
.........._
مصطفي: تمام ظبط االدنيا عندك وانا جاي
......._
قفل مصطفي مع اللي كان بيكلمه ورن ع عمر

عمر بعدم فهم: يعني هنروح فين؟
مصطفي:............ 


يتبـــــــع الفصل الثالث اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول "رواية عاشقة المصطفى " اضغط على اسم الرواية


reaction:

تعليقات