رواية حياتي الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم توته
رواية حياتي الفصل الثالث والعشرون
ايوان : بس يا سيدي هيا دي كل الحكايه
_ ده اللي مضايقك !!
ايوان : اه .. مخليني مش طايق نفسي اصلا
_ تصدق صعب جدا تشوف حبيبتك مع حد غيرك لاء وكمان مع واحد انت بتكرهه
ايوان : بحاول انساها ومش عارف .. مش قادر انسى اهتمامها بيا وخوفها عليا وحبها وحنانها اللي عمرها مخفتهم .. أنا اللي كنت بخفي مشاعري واعاملها ببرود .. واديني اهو بتحمل النتيجه .. كتير اوي نبهوني وقالولي وحذروني من برودي وقالولي أنها هتضيع مني وانا كنت بطنش ومبصدقش كلامهم مكنتش اتوقع انها ممكن تنساني .. بس في الاخر أنا اللي غلطان
_ تخيل بقا انك تقعد تحب واحده 3 سنين من غير م هيا تعرف ويوم م تروح تعترفلها بحبك تعرف أن هيا مسيحيه ومتجوزلكش .. مكنتش اعرف أن هيا مسيحيه أو مكنتش بركز في تفاصيل حياتها اوي .. كنتر بركز فيها بس .. ومزهقتش منها ابدا .. اكيد واحده زيها مش هتغير ديانتها عشاني ولا أنا هتخلي عن ديانتي وربي ورسولي عشان الحب
ايوان : دي صعبه برضو
_اصعب مما تتخيل
ايوان : وعملت ايه بقا
_ بص .. مقدرتش انساها والدليل اني لسه فاكرها لحد دلوقتي .. بس بحاول .. اليوم اللي اعترفتلها فيه وعرفت أن هيا مسيحيه حالتي اتدمرت تقريبا .. فضلت الانعزال وكانت دماغي تقريبا مبتفكرش غير في حد فيها .. هيا كانت عايشه بعيد عني تماما .. كنت بروح كافيه هيا لازم تروحوا كل يوم .. كنت تقريبا بروح عشانها المكان ده .. مكنتش براقبها .. شوفتها بالصدفه اول يوم عجبتني بس طنشت .. لقيتها جت تاني يوم .. واكتشفت بعدها أن هيا بتيجي المكان كل يوم وزاد تعلقي بيها اكتر .. ده كل اللي حصل
ايوان : انت اتدمرت حرفياً
_ بس عايش حياتي اهو .. الموضوع عدي عليه شهر تقريبا فهتلاقيني مش ناسي بس بحاول .. انشاء الله هلاقي بنت الحلال اللي اقضي معاها بقيت حياتي وتعوضني كل حاجه فاتت
ايوان : ربما يعوضك بالأحسن منها .. انت جدع وتستاهل
_ يارب
____________________________________________
رغدان : معرفش يا ماما .. كلميه قوليله .. هو يعمل اللي هو عايزه ويقرفني ؟
طنط چيلان : أنا بسأل سؤال ترد عليه وخلاص مش لازم تبرر
رغدان : منا بقولك مش عارف راح فين .. وهو قالي احتمال ميجيش البيت انهارده
طنط چيلان : ايوه ليه بقا ؟
رغدان : مش عارف وربنا
طنط چيلان : أنا بكلمه وتليفونه مقفول
رغدان : عشان عنده شغل كتير ومش فاضي
طنط چيلان : ماشي هكلمه وقت تاني
رغدان : أحسن برضو
____________________________________________
إيلان : انت عارف برضو دول مين ومفيش قوه على الأرض تقدر توقفهم عن حاجه كانوا بيعملوها .. واظن انت عارف انا انضميت ليها ليه وعشان مين
_ عشان كارولين !
إيلان : اه .. بس هيا خانتني وكانت بتضحك عليا عشان تضمني ومش عارف لحد دلوقتي هيا استفادت ايه
_ يعني انت دلوقتي مخبيها عندك
إيلان : اه .. ومفتكرش أن هما ممكن يقدروا يوصلولها
_ليه انت مخبيها فين ؟
إيلان : مكان محدش يعرفه غيري
_ وهيا كمان عرفته
إيلان : المكان عباره عن متاهه تقريباً يعني مش ممكن تقدر تخرج منه أو تفتكر هيا دخلت ازاي اصلا
_ انت غلطت زمان غلط ميتغفرش مش عارف ايه اللي خلاك تدخل وانت بتسمع عنهم من زمان والمصايب اللي بيعملوها
إيلان : دخلت عشان احميها منهم وكان الشغل معاهم في بدايته كويس جدا وهيا اعترفت بلسانها أن هيا بتشتغل معاهم وقالتلي كلام مش قادر انسي حرف منه
_ مش ممكن تكون مظلومه
إيلان : دور البراءه اللي دخلت بيه في الأول كان مقنع جدا بس اعترافتها كلها تثبت أن هيا شغاله معاهم .. مش مجرد اعتراف .. لأن سمعت تسجيلات كتير ليها معاهم
_مش ممكن تكون متفبركه
إيلان : معتقدش أن اللي يفربك صوت يكون بالتدقيق ده .. انا حاسس أكن أنا سمعت الكلام ده امبارح مش من سنتين
_ وايه اللي خلاك تخبيها عندك رغم كل اللي عملته ؟
إيلان : عايز اعرف هيا بتخطط لايه المرادي
_ انت كده حكيت كل حاجه يا إيلان .. يعني من اول يوم سافرت فيه لدلوقتي !
إيلان : اه كل حاجه .. ولو أن الموضوع ده مكنتش عايزه يتفتح تاني .. مش عارف ايه اللي ممكن يحصل تاني .. بس أنا متأكد اني مش هقدر عليهم لوحدي
_انشاء الله هساعدك .. بس ياريت الموضوع ميتحكيش لحد تاني .. لأن هما بيكونوا عارفين كل حاجه .. ولحد دلوقتي مفيش قوه على الأرض عرفت تمسكهم ومتلبسين
إيلان : عارف .. بس انا جيت هنا وانا عامل احتياطاتي .. تقريبا جاي من غير الفون وغيرت هدومي ومن غير عربيه عشان لو كانوا مركبين اجهزه تصنت هيقدروا يعرفوا أنا بعمل ايه وبخطط لايه .. الاجهزه بتاعتهم صغيره ودقيقه جدا .. يمكن متشوفهاش بالعين المجردة اصلا .. لأن أنا عارفهم وعارف هما بيعملوا ايه .. ومش هيرتاحوا غير لما يأذوا حد غالي عليا ... او أنا شخصيا
_ متقلقش .. انت عملت الصح لحد دلوقتي
إيلان : اتمني اعمل الصح طول عمري بعد كده .. أنا كنت غلطان .. وعارف غلطي .. بس بعدها حاولت أكفر عن أخطائي وذنوبي
_ ماشي يا إيلان .. واي حاجه تعرفها ياريت تقولهالي
إيلان : اكيد
____________________________________________
_ لو سمحت
حياة : افندم .. عايز حاجه ؟
_ متعرفيش العنوان ده فين ؟
حياة : لاء أنا مش عارف......
لم تكمل حياة جملتها حتي وجدت من يضع على أنفها منديل ورقي
____________________________________________
طنط چيلان : ايوه يعني هيا فين ؟
ليان : كانت ماشيه معايا وبعدين دخلت سوبر ماركت اشتري ميه وخرجت ملقتهاش .. كلمتها ومردتش .. قلت ممكن تكون روحت البيت
طنط چيلان : لاء مجتش .. هتكون راحت فين يعني
ليان : مش عارفه
رغدان : في ايه مالكوا
طنط چيلان : تعالي .. متعرفش حياة فين ؟
رغدان : لاء هيا مش خرجت معاكي يا ليان
ليان : ايوه بس انا كنت بجيب حاجه من السوبر ماركت خرجت ملاقتهاش
رغدان : ازاي يعني ؟
ليان : انا بحسبها روحت وكلمتها فونها مقفول
رغدان : طيب أنا هشوفها وأقولكوا
____________________________________________
حياة : اههه .. ايه ده انا فين ؟
_ Don't worry ..
( لا تقلقي )
حياة : انتوا مين ؟
_ Can you translate that Jak
( هل تستطيع ترجمه هذا يا جاك )
_ yes
( أجل )
حياة : انتوا مين وعايزين مني ايه ؟
جاك : نهن هنا لإنقاذ صديق جالي الينا اختطفه هبيبك
( نحن هنا لإنقاذ صديق غالي علينا اختطفه حبيبك )
حياة : انتوا بتقولوا ايه ؟ .. خرجوني من هنا لو سمحتوا
جاك : اهدأي ايتها الفتاه نهن لا نريد منك شئ سوا بقائك هنا مده من الزمن
( اهدأي ايتها الفتاه نحن لا نريد منك شئ سوا بقائك هنا مده من الزمن )
حياة : وده ليه .. أنا مالي اصلا بيكوا
جاك : بسبب هبيبك إيلان
( بسبب حبيبك إيلان )
حياة : إيلان ! ماله إيلان
جاك : أخذ مننا شئ ونود أن ننتقم منه في هبيبته
( اخذ مننا شئ ونود أن ننتقم منه في حبيبته )
حياة : بس انا مش حبيبة حد .. والله مش حبيبة حد .. ممكن تمشوني بقا .. بخاف من الأماكن المقفوله دي .. والنبي خرجوني
Dorouk : relax girl .. you will stay in this place
دوروك : اهدأي فتاة .. انتي ستبقين في هذا المكان
حياة : please .. Don't leave me in the place
حياة : من فضلكم .. لا تتركوني في هذا المكان
جاك : هذا شئ مستهيل نهن نالم انك تانين لإيلان الكثير
( هذا شئ مستحيل نحن نعلم أنك تعنين لإيلان الكثير )
حياة : هو عمل معاكو ايه طيب
جاك : اشتال مانا وادر بينا
( اشتغل معانا وغدر بينا )
حياة : وانتوا مين اصلا عشان يشتغل معاكوا ويسيبكوا
Dorouk : we Mafai
دوروك : احنا المافيا .
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
تعليقات
إرسال تعليق