رواية عشقت صعيدي قاسي الفصل الاول 1 بقلم هاجر حسين
رواية عشقت صعيدي قاسي الفصل الاول
في مكان يشبه الجنه بجمالها و واسعه
وتحديدا في قصر رعد الهلالي
بيصحي علي رانة تلفونه
رعد:-عايز ايه يا زفت
يوسف:-كله دااه نوم انت اتاخرات علي الشركه وغير المستشفى اللي اجيلك فتره مش بتروحه
رعد:-انت شايفني دكتور يعني علشان اروح المستشفي
يوسف:-لا روح وشوف الشغل ماشي ازاي وشوف اسر
مش انت شريك معاها
رعد:-اقفل يا يوسف مستكتر عليا الراحه
يوسف:-ماشي ياله متتاخرش
(رعد الهلالي معروف بإسم الكينج 30سنه طويل جسم رياضي معروف ببروده وقوته
وقسوته مهندس معمارى عيونه خضراء وشعر اسود عايش في القاهره لوحده وهله
في الصعيد هو اصله صعيدي)
قام رعد من السرير وداخل الحمام ياخد دوش
وخارج ولفف الفوطه علي وسط وداخل اوضته الهدوم
لابس بدله لونها اسود وقميص ابيض و رفع شعره مثل عادته و ده بيزيده جمال واناقه و رش برفانه المفضل
وخارج من القصر وركب عربيتها ال BMW علشان يروح شركته
داخل الشركه وبيسمع همسات المواظفين باعجاب واضح عنه
يوسف قراب منه:-انا مش بتعاكس زيك ليه
رعد:-والله انت تافه المهم عايز اخلص كل الشغل علشان ممكن انزال الصعيد في اي وقت ابوي مش مبطل زن عليا
يوسف:-انت كويس يا كينج بعد 10سنين بتفاكر تنزال داااه انت يوم ما امك ماتت الله يرحمه منزالتش
رعد بغضب:-اطلع باره يا يوسف…بقلم هاجر حسين
يوسف:-اهدي بس انت بتتعصب ليه لما بقول امك
رعد بصوت عالي زي الرعد:-باااره
يوسف:-ماشي يا سيدي هطلع
(يوسف المنشاوي صاحب رعد من 10سنين 29سنه مهندس مش طويل اوي عيونه بني و شعره اسود بيحب اصحابه جدااا اهله متوافين)
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
في الصعيد
زينب:-ياله يا ليان مش هتروحي الجامعه
ليان:-لا مش هروح علشان كل يوم اقولك نفس الكلام
زينب:-كلام ايه علي رعد يعني
ليان:-ااااه
يا تيته خاليه ينزال بقا داااه في القاهره مش مسافر باره 10سنين ليه وكل
ما حد فيكم بيروح مش بيخدني معاها ليه والله كده حرام عليكم هو وعدني انه
هيراجع تاني ليه سابني كله دااه ليه دي حتي ولا بيكلامني ولا اي حاجه انا
نسيت شكله ليه علقني بيها وسبني
زينب:-يا حبيبتي هو مش حابب يراجعه علشان شغله
ليان:-وشغله
يخاليها ينسها اهله مش كده يا تيته …كلامي جدي وقليلو انو يخاليها ينزال
ونبي علشان انتو مش كل يوم تقوله دااه مناسب وترفضيه ليه ولو انتي مش
هتكلامي جدو انا هكلامو واقوله مش هجوز غير رعد وهقوله انو بيحبني……بقلم
هاجر حسين
زينب:-يا ليان يا بنتي رعد لو بيحبك كان كلامك ولا سآل عنك او حتي نزال علشانك
ليان:-والله يا تيته هو قالي بحبك ومش هسيبك لحد غيري
زينب:-كانتو اطفال
ليان:-ااه
انا كان عندي 10 طفله لكن هو كان عنده 20مش طفل و قبل ما يمشي وعدني انو
هيراجع تاني عشاني… لكن فين هو اللي علمني الحب من صغري وهو اللي كان جنبي
دايما بعد ما بابا وماما ماتو ليه يسيبني دلوقت …تيته لو منزالشي انا هروح
القاهره
زينب:-يا بنتي دااه لما مرات عمك ماتت منزالش …وعمك بيحاول معاها كتير ومش راضي ينزال
ليان بدموع:-يا تيته ونبي خاليها ينزال علشان خاطري
زينب:-رعد الحنايين اتغير يا بنتي بقي قاسي وعنيد كل ما بروح عنده بشوفه واحد تاني
ليان:-ماشي يا تيته انا هخد دوش وهصلي وهنزال
زينب:-ماشي هستناكي تحت علشان نفطر سوا
(ليان الهلالي 20سنه كليه هندسه عيونه لون بني شعرها طويل جدا محجابه جميله جدااا بتحب رعد جداا من صغرها وعنيده )
داخالت ليان تاخد دوش و بعد شويا خارجه اتوضة و صلت قبل ما تنزال كانت بتدعي ربنا ان رعد يرجع ويكون لسه بيحبها
نزالت وكانو قاعدين علي السفره جده وجدتها وعمها وبنت عمها (اخت رعد)
ليان:-السلام عليكم
الكل:-وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
ليان:-مش هتروحي الجامعه ولا ايه يا شمس
شمس:-لا مش هروح
الجد محمد:-هاا يا ليان قولتي ايه علي عاصم
ليان:-عاصم مين
زينب:-اللي اتقدملك امبارح
ليان:-والله انتو عارفين رائ
محمد:-يعني ايه كل ما حد يجيلك تقولي لا
ليان:-انا مش ببقا مرتاحه معاهم وبعدين انا لسه صغيره مكبرتش
محمد:-بعد كده انا مش هاخد رايك……بقلم هاجر حسين
ليان:-ليه انا حمل تقيل ولا ايه وعايز تخلص مني يا جدي
عمها ابو رعد محمود:-لا مش كده يا بنتي بس جدك شايفهم مناسب ليكي
ليان:-طيب ما شمس بيجيلها مش بتعاملو معاها كده ليه
زينب:-يا حبيبتي اللي بيجو لشمس مش مناسيبن ليها
ليان:-طيب يا تيته يسهل ربنا…وماشية راحت اوضتها
زينب:-مش هتفطاري
ليان:-ماليش نفس…وطلعت
زينب:-براحه عليها يا محمد مش كده وبعدين الجواز بالاتفاق
محمد:-ما هي زودتها شويا كله رفض مفيش مره قالت سيبني افاكر ولا حاجه من كده
زينب:-ما انت سايب رعد ومش بتقوله اتجواز ولا حاجه
محمود:-اااه والله يا بوي انت مش بتقوله اي حاجه انا تعبت معاها
شمس:-انا هطلع اشوف ليان
زينب:-خدي كوباية البن دي ادهالها
(شمس الهلالي 20 سنه عيونه زيتنوني كليه تربيه محجبها طيبه و بتحب ليان جداا)
طلعت شمس وداخلت لي ليان
شمس:-مش هتروحي الجامعه ولا ايه
ليان:-لا مش هروح
شمس:-ليان يا حبيبتي متزعليش نفسك بكره رعد يرجع وان شاء الله هيكون بيحبك …اشربي البن
ليان:-ان شاء الله …نفسي اعارف انتي اختو
شمس:-ااه والله ليه
ليان:-في حد ميبقاش معاها صورت اخوها ولا متصورها معاها ولا عارفه اسم الاكونت بتاعه
شمس:-ما انتي عارفه انو مش فاضي خالص ولما بروحي مش بقعد معاها كتير
ليان:-بقولك ايه ما تكلاميها
شمس:-بس دلوقت هيكون في الشركه
ليان:-راني بس
شمس:-ماشي ……السلام عليكم
رعد:-وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته …ازايك يا شمس عامله ايه
شمس:-الحمدلله انت عامل ايه
رعد:-الحمدلله بخير جدو وتيته وبابا اخبارهم ايه
شمس:-كويسين الحمدلله
رعد:-متصله لحاجه معاينه ولا ايه
شمس:-لا يا حبيبي حبيت اطمان عليك
ليان بتشاروها انها تكلامو
شمس:-ليان معاي هتسلم عليك
رعد:-انا مشغول جداا دلوقت هكلامكم وقت تاني سلام
شمس:-سلام
ليان بدموع:-هو كل مره بقول كده مش عايز يكلامني ليه دااه حتي مش بيسأل عليا ليه عاملتلو ايه
شمس:-ما انا بقولك يا حبيبتي انو مشغول دايما
ليان:-طيب يا شمس
شمس:-اشربي البن …وخارجة
ليان بتبص لكوباية البن '-سمحني يارب اني بدلقه كل ما تيته بتديني كوبايه
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
عند رعد
يوسف:-رعد
رعد:-يا نعم
يوسف;-اخبار الصفقه الجديده ايه
رعد:- الورق بتاعها قدامك اهو
يوسف:-طيب انا هروح عند اسر هتيجي معايا ولا مش هتروح
رعد:- روح انت وانا هاجي بعربيتي
يوسف:-ماشي
نزال يوسف ورعد وكل واحد ركب عربيتو وراحه
المستشفي
وبعد شويا وصل المستشفى
دخل
رعد بهيبته وشكله إللى بيخاليا عيون البنات هتطلع عليه وكل الممرضين
ابتدوا يتهمسه عليه وعلى جماله وهو سامع وفرحان ان ليه معجبين
خبط علي الباب رعد وداخل ولقي يوسف واسر قاعدين
اسر قام وبيحضه:-ايه يا كينج مش بتخالينها نشوفك يعني وحشني والله
رعد:-مشغول اوي ويوسف مش مساعدني
يوسف:-قلبك اسود دااه انا ايدك الايمين
رعد:-اااه انت هتقول بقوله يبقا في شركه وانا في شركه مش بيسمع الكلام
يوسف:-ما انا مش بعارف اشتغال من غيرك
اسر:-بنسبه لمستشفي اللي انت مشركني فيها دي مش بتسال عنها اصلا
رعد:-يووووه يا اسر بقولك مشغول وبعدين انت موجود اهو ولما تحتاجني ابقا كلامني انا بحاول اخلص شغال علشان ممكن انزال اسيوط قريب
اسر:-انت بتتكلام جد
رعد:-اااه ابوي امال يقولي انزال بس مش هطول علشان الشغل…
يوسف:-خدني معاك يا ابيه
اسر:-ما تكبر شويا يا يوسف
رعد:-اااه ما انت هتروح معاي فعلا
اسر ويوسف:-ليه
رعد:-علشان لما اتعصب اطلع فيك العصبيتي
يوسف:-ماشي ومالو
رعد:-اسيبكم انا بقا
اسر;-ماشي
(اسر
الشناوي 30سنه دكتور جراحه طويل عيونه عسليه وشعره بني وشريك هو ورعد في
المستشفي بيحب رعد ويوسف اكتر من الاخوات اتعرفو علي بعض من10 سنين اهله
عايشين في أميريكا كان مجواز ومراته اتوافت )
ركاب رعد العربيه وتلفونه ران
رعد:-الحمد لله يا جدي انت اخبارك ايه
محمد:-الحمدلله مقرابتش تحان علي اهلك و تيجي تشوفهم
رعد:-قرايب ان شاء الله يا جدي
محمد:-انت كل مره تقولي كده
رعد:-والله يا جدي من غير ما تتصل هنزال
محمد:-طيب تبقا في البلد بكره
رعد:-طيب اخلص الشغل وانزال
محمد:-لا بكره تبقا في البلد سلام
رعد:-سلام
ران رعد علي يوسف
يوسف:-وحشتك صح
رعد:-هتيجي معايا اسيوط ولا هتقعد علشان الشغال
يوسف:-لا هاجي طبعا الشركات مش هتخاف هتمشي امتي
رعد:-جدي كلامني وظهار انو مضايق مني اووي فهتحرك دلوقتي علشان بكره اكون هناك
يوسف:-حاضر هروح هجهز واجيلك الڤلا هوا واكون عندك
رعد :-ماشي ………بقلم هاجر حسين
مشي رعد و وصل الڤلا وجهز شنطته
ويوسف وصل وركبه العربيه ومشيو
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
الفهرس يحتوي علي جميع فصول الرواية '' عشقت صعيدي قاسي '' اضغط علي اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق