رواية عشق في حي شعبي الفصل السادس عشر 16 بقلم ايات وقلب نورك
رواية عشق في حي شعبي الفصل السادس عشر
جلس عيس يفكر ماذا يفعل مع صديقه لكن افاق من شروده على صوت احد يدق الباب
ذهب عيسى كي يفتح لكن اتسعت عيونه بصدمه عندما راى من امامة
عيسى بصدمه... جوودي
جودي وهيا تقف وخلفها حقبتها... بابي وحشتني اووي
عيسى وهو ياخذها في حضنه بلهفة.. انتي.. انتي جيتي ازاي حصلك حاجه
جودي بصوت ضعيف.. معرفش انا في ناس جوم خدوني وركبوني الطيارة وقالولي انك عايزني بس هوما جابوني هنا لي واي المكان دا....
عيسى بصوت ضعيف.. انا اسف ياحبيبتي اهم حاجه انتي كويسه
جودي.. اه كويسه
قطع حديثهم شادي عندما اتسعت عيونه عندم راى جودي هنا
شادي. جودي انتي جيتي هنا ازاي
عيسى بسخريه.. دي الهديه الي الهانم بتاعتك بعتتها حتى دي مسابتهاش
شادي وقد طفح الكيل من هايدي...
خلاص ياعيسى انسى انا هعتبر اني خسرت كل فلوسي ف لعبه او صفقه مضروبه وياريت انت كمان تنسى جيجي عشان محدش ليه مكان وسطيناا....
عيسى.. قومي ياجودي هتلاقي اوضه هناك خشي اعدي فيها
دلفت جودي داخل الغرفه الصغيره وهيا تنظر لها بقرف.. اي المكان المقرف ده....
شادي من خلفها.. معلش ياجودي حاولي تتعودي لحد منشوف حل
. بعد صلاه العشاء كان يجلس شادي وعيسى يفكرون حتى سمعو صوت دق الباب
عيسى بتعجب.. ودا مين الي هيجي عندنا
شادي... ده تلاقيه سيد انت ناسي انو قال هيجي
عيسى وهو يتوجه الى الباب.. اه صح دا انا نسيتو
فتح عيسى الباب وجد سيد ومعه رجالة كبيره
سيد.. مساء الخير يااستاذ الحج نعمان الي قلتلك عليه
عيسى.. اه اه اتفضلو...
دلف سيد والحج نعمان الى الداخل
شادي وهو يجلس علي الكرسي وينظر اليهم.. نورتو..
الحج نعمان... ده بنورك.....
_ انا راجل دغري احب اخش في الموضوع علة طول انتو شابين مشا الله طول بعرض تسدو عين الشمس وانا عرفت انكم جداد في المنطقه وعايزين شغل
عيسى بضيق.. ايو ياحج
الحج نعمان.. طب تمام انا عندي الشغل الي بعون الله يناسبكم لامواخذه انت ياشب ياحلو.. كان يقصد عيسى... هتشغل في فرن العايش بتعت المعلم حسان
كتم شادي ضحكته عندم سمع ما قاله
الحج نعمان وهو ينظر لشادي.. انت بقاا ياعسليه هتشتغل عندي في مجا ل الخشب... اه هتشيل خشب وتودي انت يعني مشاءالله دراعاتك تهد جبال
شادي بصوت منخفض.. ياساتر ياارب
الحج. نعمان.. ها اتفقناا ياشباب
عيسى.. اه ياحج تمام
الحج نعمان.. يبقاا على بركت الله سيد بكرة هيجي يوركيو المنطقه ويعرفكم مكان الشغل بس الااموخذه هو انتو كده بس ولا في حد تاني
عيسى بضيق.. لا في يامعلم اختي الصغيره
الحج نعمان.. تمام ايو كده عشان نبقى على نور انتو برضك عزاب ودخول اي بنت هنا هيعمل شبه للعماره
عيسى.. مقلتلك ياحج معناش غير اختي
الحج نعمان.. تمام هستاذن اناا بقاا وشوفكم بكره الصبح
خرج الحج نعمان ومعه سيد
جلس عيسى وشادي يفكرون في عملهم الجديد وماذا سيحذت من مفاجأت من هايدي...
..............
عند هايدي وجيجي
الاب.. ها ياهايدي ناويه ترجعي امتى
هاايدي بحدة.. مش هرجع يابابا
الاب بغضب.. يعني اي مش حترجعي والي في بطنك
هايدي.. ده ابني لوحدي هو جي غصب عني
الاب.. قوليلي ياهايدي لمى شادي بيكون معاكي كان بيخدك بالغصب يعني كان بيضر*بك عشان تكوني معاه..
هايدي بصوت متوتر ممزوج بخجل وهي تنظر للارض.. هاا لا
الاب.. هو اي الي لا بظبط يعني كان بيضر*بك كان بيخد*ك غصب
هايدي وذادت في الخجل.. لا مكنش بيضربني كنت بكون معاه وانا بمزا....
الاب بحد... وانتي بمزجك صح يا رو*ح ام*ك يعني كان بكيفك كان ممكن تقوليلي لا تمنعي نفسك عنو بس ازاي استمريتي في الموضوع لحد مبقيتي حامل صح
هاايدي... يابابا انا
الاب.. اخرسي مسمعش صوتك تعالي نخش نشوف اختك
هزت هايدي راسها بنعم ودلفو لغرفة جيجي
الام وهيا تجلس بجانب جيجي وتبكي...
هي جيجي مش هتخف يامصطفي
الاب.. متخفيش هياا حتاخد العلاج وان شاءلله هتكون كويسه
جيجي... انا مش عايزه علاج عايزه بابي باابي فين هو قالي انو مش هيسبني
هايدي وهيا تربط علي شعرها... جيجي حبيبتي لازم ناخد العلاج عشان تخفي
جيجي ببراءة... اخف من اي انا كويسه بابي زعل مني عشان مبستوش صح خلاص والله هبوسه كتير بس ميزعلش مني
الاب وهو يضرب عل جبينه.. ينهر اسود عشت وشفت بنتك بتقول بوس قداك ومش عارف تجبها من شعرها طب يب*نت الك*لب قصدي ياحبيبتي خدي العلاج عشان تخفي وتروحي لبابي بتعك ده
هايدي.. اه ياحبيبتي خدي العلاج عشان خاطري
جيجي.. لا مش هاخد وابعدي عني انا مش عايزه غير بابي وبس
هايدي.. بابا لازم نشوف حل مش حنخليها كدا...
الاب.. الحل انها ترجع للبتاع الي اسمو عيسى دا حتى عشان تاخد العلاج باين انو كان بيعاملها كويس
هايدي بسخريه.. انت هتقولي ده كان هاريهااا بو..
الاب.. ماتكملي هاريها اي بوس صح
ضحكت هايدي بخجل عندم تذكرت افعال عيسى مع جيجي.. سوري يابابا بس اهو جوزها
الاب.. عوضي عليك يارب في خلفتي الزبا*له دي اسمعي يابت بكره نشوف حل لختك
......
حل الصباح علي عيسى وشادي استيقظو على صوت دق الباب من سيد
عيسى وهو يفتح الباب.. حاضر حاضر خلاص ياعم
دلف سيد بمرح.. جرى اي ياشباب يلا فوقو كده اليوم طويل
شادي وهو يغلق زرير القميص... احنى جاهزين
اتسعت عيون سيد من هيبة شادي.. ياصباح العسل وانت هتمشي في الحاره كده دا بنات الحارا مش هترحمك
عيسى.. لي يعني
سيد.. اصلو النوع بتعكم ده مدخلش الحاره من ايام فلم. التوت ونبوت
شادي بضحك.. طب يلا ياخويا قدامي خرج شادي وسيد بينما دلف عيسى لغرفة جودي كي يطمأن عليها .. جودي حبيبتي انا هنزل اوعي تخرجي من هنا لحد مرجع اتفقنا
جودي بنعاس... حاضر يابابي مش هخرج ...
شعر عيسى بدقات قلبه تؤلمه عندما سمع منها كلمت بابي ويتذكر حبيبته وطفلته ثم تكلم بصوت حزين.. ماشي ياحبيبتي مش هتاخر
خرج عيسى حيث وجد شادي وسيد يقفون عند بوابة العماره
سيد.. يلا ياشباب عشان نلحق اليوم من اولو
وصلو الى فرن العيش..حيث التقو بصاحب الحج نعمان ...المعلم حسان
المعلم حسان.. ياااهلان بالشباب انتو متوصي عليكو جامد من الحج نعمان مين فيكم بقاا عيسى
عيسى.. انا يامعلم
المعلم حسان.. تمام تعالي بقاا اعرفك على الشغل
دلف عيسى مع المعلم حسان وقفو امام المفرن الذي يخرج منها العيش
المعلم.. بص بقاا ياسي عيسى انت هتقف هنا وهترص العيش.... بص هيجو الناس يقفو طبور طبور رجاله وطبور حريم لامواخذه الي عليه الدور هيحط قدمك القفص وتحطلو الي عايز بجنيه بتديلو عشرين رغيف ولي بنص جنيه عشرا وهكذا الامر فهمت
عيسى وهو يلعن هايدي في سرا.. فهمت فهمت يامعلم
...
عند شادي. اخذا سيد اله الحج نعمان
الحج نعمان.. اهلان وسهلا صبحك عسل ياشادي
شادي.. صباحك ورد ياحج ها فين الشغل
الحج نعمان.. تعالي معايا بوص بقاا ياشادي شايف العربيه الي وقفة برا دي
شادي وهو ينظر لعربيه نصف نقل... اه.
الحج نعمان.. عايزك تنقلي كوم الخشب ده علي العربيه دي
شادي وهو يخلع قميصه وتظهر عضلاته البارزه من زرعه... تمام يامعلم
...
بعد مرور بعض الوقت كان يقف عيسى امام المخبز الذي يخرج منها العيش والنيران امامه وهو يرتدي. تيشرت ابيض كات وعضلاته بارزة من العرق بدى كأنه خرج من مجلة من مجلات المشاهير النساء ينظرون اليه كأنهم لم يرو رجال من قبل..
....
......
عند جودي كانت تتحدث مع صديقته وتدعى فريده على الهاتف.. يابنتي بقولك معرفش اي حاجه هنا
فريده... طب جربي تنزلي وتشوفي الناس
جودي.. مش عارفه بس بابي قالي متنزليش وانا جعانه اوي
فريده.. يابنتي انزالي وشوفي اي اكل مش معاكي فلوس
جودي.. اه معايا كنت محوشاهم
فريده.. طب تمام روحي هاتي اكل واهو تشوفي الناس عايشين ازاي
جودي.. امم فكره خلاص انا شوفت المفتا ح علي التربيزه هنزل بس مش هتاخر اوك
فريده.. اوك وابقي صوري ووريني باي.
اغلقت جودي الهاتف مع فريده وذهبتالى خزانتها لتختار منها بنطلون جينز وتيشرت نبيتي وتركت شعرها منسدل بدت كانها في فرنسا ليست في حي شعبي
هبطت جودي وبدات في المشي في الشارع وتتجول بمتعه فاهيا اول مرة ترى هذه الاماكن ...بعد مرور بعض الوقت قررت جودي الرجوع الى البيت لكن تفجأت بانها ف شارع اخر ويوجد مجموعه من الشباب ينظرون اليها بدقه وهوم يمسكون في يدهم زجاجات من الخم"رة وسج*اير
جودي وهيا تنظر لشوارع بخوف وتوتر فاقت من شرودها على صوت احد الشباب
علي فين ياجميل انت...
جودي بصوت منخفض وضعيف.. انا انا عايزه بابي عيسى
ضحك الشباب بشدا علي طريقته... بابي وعيسى طب ما تيجي نوديكي لبابي عيسى
جودي بتسرع وبطفولة .. بجد هتودوني لبابي وشادي
احد الشباب بخبث.. اه طبعا هنوديكي بس تعالي معانا وهوما هتلقيهم فوق عندنا.
ذهبت جودي معهم وهيا تظن انهم سياخذونها الى بيتها لكن ليس كدلك على الاطلاق و....
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
تعليقات
إرسال تعليق