رواية عشق في حي شعبي الفصل الخامس عشر 15 بقلم ايات وقلب نورك
رواية عشق في حي شعبي الفصل الخامس عشر
شادي وهو ينظر لغرفته والدموع تنهمر من عينه كالجمر ويحدث نفسه... معقول هونت عليكي لي لي ياهايدي انا اديتك قلبي ونفسي وكل حاجه لو كنتي طلبتي اسلمك كل حاجه ب ايدي والله العظيم مكنت هرفض ابدا انا كنت بعشق التراب اللي بتمشي عليه
ثم اكمل بصوت جهوري.......... بس انتي اخترتي الغد*ر والخ*يانه بكر**هك ياهايدي بكره كل لمسه لمستهالك
جلس شادي علي الارض بحزن وهو يبكي بحرقه....... حبيتك حبيتك اوي لي الغد*ر كنتي قولتيلي انك مش عيزاني ممكن مكنش ده بقا حالي مش هسمحك ياهايدي لو مهما حصل
............
في غرفه عيسى كان يحمل حقيبته بضعف وينظر للغرفه ويتذكر كل لحظه مع جيجي ودموعه تهبط من عينه بكسره..........وحشتيني اووي ياترى هتغيبي عني قد اي
.....
خرجوا الإثنين من الغرف و تقابلوا امام التاكسي ولا احد ينظر للثاني ف الإثنين شاردين كل واحد يفكر في من اخذت قلبه وتركته وحيدا
بعد مرور بعض الوقت
توقف التاكسي امام حي شعبي قديم عباره عن بيوت قديمه و اطفال يلعبوا في الشارع وهو مزدحم للغايه
وقفا الاثنين ينظرون لبعضهم حته راهم شب وهو سيد
سيد وهو يرحب بهم....... يا اهلا يا بشوات نورتوا المنطقه تعالو تعالو العماره هنا قريبه
عيسى.. انت مين
سيد... سيد محسوبكم سيد من المنطقه والهانم موصياني علي الشقه بتاعتكم قالتلي على انكم محتاجين شقه بس لامؤاخذة يعني مين فيكم شادي ومين عيسى
شادي بصوت ضعيف.. انا شادي
سيد.. نورت المنطقه ياصاحبي واه صاحب الشغل مستنيكم بعد صلاة العشاء
نظروا الاثنين لبعضهم وتحدثوا في نفس الوقت... صاحب الشغل
سيد.. ايه ياجدعان مالكم مش انتوا برضوا قايلين علي شغل ولا انا غلطان
عيسى وهو يضع يده علي جبينه........ ااه ياترى في اي تاني يا ولاد مصطفي
ابتسم شادي بقله حيله علي ما وصلوا إليه....... يلا ياسيد ورينا الشقه
دلف الاثنين داخل شقه قديمه لايوجد فيها إلا انتريه قديم مهترئ و بعض الكراسي المتهالكة اثر الزمن و سرير خشبي مكسور و المرتبة مقطعه و الحمام حالتة مزرية جدا و المياه تصل بصعوبة للمنزل حيث أن المنزل في دور عالي و الجدران يوجد عليها كتابة كثيرة من الداخل.
وضع كل واحد حقيبته على الارض كي يجلسوا لكن تفاجأوا بورقه علي الحائط مكتوب فيها
هايدي........ اتمناا تكون الشقه عجبتكم هيا يدوبك تليق بيكم وزي مقولت تاني مفجاة محضرهالكم هتكون عندكم بعد نص ساعه
ومتفكرش ياعيسى انت وشادي تروحوا لحد من صحابكم او قرايبكم لان باختصار ياسيدي عيسى باشا متصور في اوض*اع مش تمام خالص في الاوضه بتاعتة ولو مش مصدقني هتلاقوا الصور على الوتس اب
..في نفس اللحظه وصلت رساله إلى فون عيسى وهو في وض*ع مخ*ل مع إمرأة ليست واضحه الملامح.....
ف اي حد فكر انه يروح لحد يساعده هتلاقوا الصور كلها منشوره ف كل حته وطبعا عايزين فلوس تصرفوا منها اكيد سيد قلكم علي الشغل اكيد كده فهمتوا بعد نص ساعه الهديه بتاعتي هتوصل انجوي ياشباب
انهوا قراءت الرساله وجلسوا الاثنين يضحكون بشدا علي ما فعلته هذه بهم
شادي وهو يضحك بصوت عالي وبشده... شوفت شوفت ياعيسى هاايدي هاايدي اللي اللي حبيتها عملت اي
ثم اكمل كلامه وهو يبكي بحر*قه ويشهق مثل الاطفال... دي دي فاكره اني زعلان علي الفلوس متعرفش انها اخدت مني اللي اغلى من الفلوس ثم بدا في الضرب على موضع قلبه وهو يصرخ......... اخدت ده ياعيسى اخدت ده اخدت قلبي وسبتني
احتضنه عيسى بحزن وهو يحاول ان يهديه لكن شادي كان مثل بركان من الغضب وكاد ان ينفجر وهو يصرخ بأعلى صوته...... ابعد عني ابعد عني دي خا*ينه غد**رت بيا لي سبتني لي انا كنت هعمل عشانها اي حاجه انا وثقت فيها سلمتها قلبي دي دي كانت بتنام ف حضني وهيا بتفكر ازاي تاذيني وأنا كنت بفكر ازاي اسعدها ازاي احافظ عليها ازاي تكون لياا بس مكنتش عارف اني كل يوم بنام جنب واحده خا**ينه
عيسى وهو يمسح دموعه... اهدى اهدى ياشادي واكيد هنلقيهم
شاادي بصوت جهوري....... لا مش عايزها مش عايزها ياعيسى انا بكر**هها بكر**هها بكر*هه كل يوم وكل ساعه قضتها معاها
.............
في نيورك كانت تجلس هايدي وتنظر من البلكونة و ياتي من خلفها ابوها
الاب.. إحنا فين يا هايدي واي البيت ده
هايدي بتنهيدة...... ده بيتنا الجديد يابابا
الاب.. بيتنا الجديد ازاي واي الشوارع الغريبه دي ومال اختك نايمة مصحيتش لحد دلوقتي ولي سيد كان بيجي يدينا فلوس واحنا جايين هنا ازاي
هايدي.. ربع ساعه وهتصحى متخفش بالنسبة للشوارع ف احنا احنا
الاب بجديه.. متخلصي إحنا فين
هايدي بتوتر.. احنا مش ف مصر
الاب بغضب.. نعم ياروح امك اومال فين
هايدي بخوف من والدها فهي اعطتهم حقنه منوم كي ينام طول فترة السفر... انا انا
الاب وهو يجذبها من شعرها بغضب.. انطقي عملتي كل ده ازاي ولي
كادت هايدي ان تتكلم لكن استوقفها صوت جيجي التي اتت تبكي بحرقة....... بابي فين بابي انا فين
الاب وهو ينظر لها بتعجب. مالك ياجيجي واي بابي دي انا بابا اهو
جيجي وهي تبتعد عنه بخوف.. لا انا عايزه بابي يابابي انت فين
الاب وهو ينظر لهايدي بغضب. في اي مال اختك
ثما اكمل وهو ينظر لجيجي.. مالك ياجيجي انا بابا اهو خايفه مني لي
هايدي بصوت ضعيف والدموع تنهمر منها.. تعالي معايا الاوضه عشان افهمك كل حاجه
دلف الاب معها بقلة حيله كي يفهم ما يحصل
بعد ما قصت هايدي علي والدها كل شئ من البدايه
الاب بغضب... مستحيل ازاي جيجي جيجي عيله عندها ست سنين وكله بسبب مين الكلب اللي اسمة عيسى وانتي سلمتي نفسك للواطي التاني
هايدي ببكاء...... لا والله العظيم انا قولت لحضرتك انا عملت كده عشان يعرفوني مكانها وكنت ناويه اخدها و امشي بس لقيت اختي ضايعه ولو مشيت مش هنلاقي حته نقعد فيها وجيجي في الحاله دي ولو سبت جيجي ف حته الله اعلم كان ممكن يحلصها اي من كلاب السكك عشان كده وافقت انه يتجوزها على الاقل كنت ضامنه ان محدش هياذيها لحد مشوف حل والله العظيم والله العظيم انا عملت كل ده علشان احافظ عليها حتى حتى الحمل
اتسعت عيون الاب بصدمه.. حامل انتي كمان حامل
هايدي وهياتمسح دموعها.. والله يابابا غصب عني ولما عرفت مقدرتش استحمل وخوفت يشوف البيبي يبقا صعب عليه اخد اختي ومشي
الاب بحزن.. تقومي تخدي كل الي حيلتهم وتمشي صح
هايدي بصوت حزين.. كنت عايزني اعمل اي واحد اخد شرفي غصب والتاني جاب لأختي مرض ومن الاول حر*قوا شقتنا وجابو لحضرتك اعاقه ومتشتغلش وخلونا في الشارع كنت عايزني اعمل اي بعد كل ده
الاب وهو يجذبها لحضنه بحزن... كنت حاسس ان فيكو حاجه والله كنت حاسس بيكو تعالي تعالي نشوف حل لي اختك وبعد كده نتكلم في الموضوع ده علشان نشوفلوا حل ونهايه
خرجوا الاثنين و وجدوا جيجي مازالت تبكي بشده
وهياا تنادي... بابي انا عايزه بابي
هايدي وهيا تحضن اختها وتبكي مثل الاطفال.. ده بابي ياجيجي عشان خاطري كفايه بقاا والله العظيم وحشتيني اووي كفايه انا مبستقواش غير بيكي عشان خاطري فوقي وتعالي احكيلك وشيلي عني الهم اللي ف قلبي
ثم اكملت بصوت يبكي الحجر.. اختك الصغيره شالت هم كبير واخدت حقك خلاص بس بس شيلت معايا عيل معرفش لما يجي ولما يكبر هقولوا اي فوقي ياجيجي وانصحيني وخديني ف حضنك انا تعبت تعبت اوي
..........
جلس عيس يفكر ماذا يفعل مع صديقه لكن افاق من شروده على صوت احد يدق الباب
ذهب عيسى كي يفتح لكن اتسعت عيونه بصدمه عندما راى من امامة و.....
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
تعليقات
إرسال تعليق