Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية إمامي الفصل الخامس عشر 15 بقلم ياسمين ربيع

 رواية إمامي الفصل الخامس عشر 15 بقلم ياسمين ربيع

رواية إمامي الفصل الخامس عشر 15 بقلم ياسمين ربيع

💍البارت الخامس عشر💍

    🌸صلي علي رسول الله 🌸
    ‏

مراد: عايز اتجوز اختك مريم 

مريم واقفه مصدومه : اي 

امام: انت بتقول اي يا مراد الكلام مش كدا 

مراد: انا اسف يا امام ممكن نتكلم جوا

امام: طب اتفضل مريم 

نعم 

ادخلي جوا 

مريم : حاضر 

مراد بص لامام: انا اسف بس صدقني مش قصدي اني اقلل منك 
او من شأن

امام: اللي انت عملته دا مينفعش بس هقدرك وهعتبر ان محصلش حاجه 

مراد:والله اسف انت عارف اني مليش حد ابويا وامي ماتو انا يشرفني اني طلب ايد اختك 

امام:الصراحه انت فجئتني ومش عارف ارد اقول اي

مراد:انا مش عايز رد دلوقتي

امام:هسالها الاول وربك يقدم اللي فيه الخير 

مراد:وانا منتظر ردك 

مراد مشي وهو مش مصدق انا قولت كدا البت دي عملت فيا اي شقبت كياني وحياتي وهو فعلا كنت غيران عليها باين كدا حبيتك يا مريم 

مريم ف اوضتها اي البني ادم دا ازاي يتكلم كدا هو مفكر نفسه مين 
بس هو انا ليه فرحانه انا مش فاهمه نفسي 

امام دخل قعد معاه 

مريم 

نعم يا ابيه 

امام: انا عارف ان طريقه مش لطيفه بس بجد باين عليه بيحبك استخيري وردي عليا 

مريم:يا ابيه انا معرفوش وباين عليه مش ملتزم بصراحه انا عايزه واحد ملتزم زيك كدا

امام ابتسم: ما يمكن يكون هو احسن مني 

مريم:لا طبعا انت مفيش حد احسن منك 

امام:لا يا حبيبتي في مراد بيصلي 
وقرب من ربنا كتير اوي عن الاول 
وشخصيه محترمه بصراحه انا بحبه 
جدا واثق انو هيسعدك 

مريم:خايفه 

امام:من اي

مريم:مش عارفه 

امام:صلي بس الاول استخاره وخدي وقتك ف التفكير

مريم:حاضر 

         🌸صلي ع رسول الله🌸

امام طلع وهو مبسوط مراد شخصيه محترمه جدا وراجع ضغري
ومتاكد ان مراد هيسعد اخته وان اخته هتقدر تطلع مراد من الحزن اللي هوا فيه 

تسنيم شافته قاعد قعدت جمبه

مالك سرحان ف اي

امام: ف حبيبتي اللي معرفتش اقعد معها النهارده ومش راضيه تمن ع قلبي 

تسنيم ضحكت: ياااااه دي شريره اوي

امام: تؤتؤ دي اجمل حاجه حصلتلي ف دنيتي 

تسنيم: اممم مالك بردو

امام ضحك: اي دا انتي الواحد ميعرفش يحور عليكي

تسنيم: اولا انت ملكش ف التحوير
ثانيا انا وانت شخص واحد يعني انا اكتر واحده احس بيك زي م انت بتحس بيا 

امام ابتسم بحب: بفكر ف عرض مراد 

تسنيم: هو بيصلي 

امام: ايوا الحمدلله دا بقا يجي ليا نصلي سوا جماعه انا هو 

تسنيم: طب كويس هو بخيل

امام : نهائي دا كريم جدا وجدع اوي

تسنيم: سليط اللسان 

امام: بقولك محترم وابن ناس بصراحه مسمعتوش قبل كدا شتم
بس هو كتوم شويه وكلامه قليل

تسنيم: اختك هتخليه يكلم نفسه 

امام ضحك: ها في اسئله تانيه 

تسنيم: لا متخافش باذن الله خير 
وانا هقعد معاها ونتكلم سوا 

امام قرب منها: وحشتني اوي ع فكره

تسنيم بصت ليه بحب: بس انت موحشتنيش 

امام اتصدم: نعم 

تسنيم: صوتك دايما معايا وبريحني اوي دا غير ان في حاجه بصراحه لا هما حاجتين 

امام ضحك: قولي عملتي 

تسنيم اتكلمت بخوف: احم اص.... اصل 

امام قرب منها واخدها ف حضنه: عيب اوي ف حقي انك تخافي وانا معاكي مفهوم

تسنيم حضنته: انا كدبت انت وحشتني اوي وبتعذب جدا ف بعدك

امام: طيب عملتي اي بقا

تسنيم بصت ليه بصه بريئه: انا بستناك لما تنام وبدخل اصورك وانت نايم عشان بتوحشني اوي وف حاجه كمان 

امام بص ليها بحب: قولي يا قلب امام انا اصلا كلي ملكك

تسنيم بصت ف الارض: انا بلبس تي شرتاتك من وراك  

امام ضحك بصوته كله: حرمييا 
واي يعني امام كله تحت امرك مجتش ع كام تي شرت

تسنيم: بحبك

امام: بعشقك 

تسنيم بصت ف الارض

امام: طب اي 

تسنيم: اي 

امام: مش هنقوم نصلي ولا اي

تسنيم بفرحه:بجد طب يلل قوم بسرعه 

امام ابتسم:يلا يا حبيبي

    🌸سبحان الله وبحمده🌸

مريم قاعده محتاره:انا دلوقتي خايفه ومحتاره وفرحانه اي الهطل اللي انا فيه دا دا مغرور بس لي دايما بلمس فيه الحزن لي دايما بحس ان هو شايل جبال من الالم 
يارب هونها عليا يارب اختار لي ولا تخيرني 

عدا يومين ومريم لسه مقالتش رايها

امام:حبيبي هتقعدي مع مريم الراجل قاعد ع نار 

تسنيم:اكيد انا هنتظر بس اميره تنزل عشان نقعد معاها شويه 

امام:ماشي يا حبيبي انا هطلع اقعد مع احمد شويه وياريت لو تقول رايها النهارده المفروض الراجل يقعد ماها وبعدين تحكم 

تسنيم:هيا مش عايزه حد يتكلم معاها وبتقول سبوني 

امام: طيب الله المستعان
انا هقوم 

تسنيم:ماشي يا حبيبي استعجل اميرة بس 

امام:حاضر 

. 🌸سبحان الله العظيم🌸

امام طلع ل احمد 

احمد:اي دا امام باشا بنفسه عندنا

امام: يعم بطل بكش ودخلني 

احمد: ادخل يخويا انا مش ببكش انا بتريق 

امام: الله يسامحك بت امير
اميـــــــــــرااااا انت ابت 

اميرة طلعت من المطبخ مخضوضه: اي يا امام ف اي خضتني 

امام: مرات اخوكي عايزكي تحت

اميره: وقعت قلبي 

احمد: سلامه قلب حبيبي 

امام: لم نفسك انا واقف 

احمد: مراتي يعم 

اميره: بس انت وهوا انا هخلص كام حاجه كدا وهنزل ليها 

امام: هتخلصي اي يعني

اميره: هروق المطبخ واشوح اللحمه وهغسل المواعين 

امام: انزلي وانا واحمد هنعمل دا كله
وحاولي مع اختك تقعد معاه النهارده انا عزمته يجي يقعد معانا شويه واهو بالمرع نسحله ف المطبخ 

احمد واميره ضحكو 

اميره: يا شرير انتا 

امام: يلا ابت من هنا 

اميره: ماشي انا نازله اصلا 

اميره نزلت واحمد االتفت لا امام 

احمد: ارك اتوذع شامهه من مالك امك 

امام: لم لسانك يلا 

احمد: انا مال امي بالمطبخ يا جدع انتا

امام: ساعد مراتك يلا معندكش دم 
مرات حامل وتعبانه 

احمد: بساعدها والله 

امام: ماشي يخويا

احمد: انا مش داخل المطبخ 

امام بص ليه : نـــــــــــعـــــــــــــــم يخويا

احمد بخوف مصتنع: اي برنس 
مش هدخل المطبخ غير لما مراد يجي غلط انا 

امام ضحك: لا خقاني ياض

احمد بضحك: من يومي

امام: طيب انا هدخل اشوح اللحمه 

احمد: اشطا  

          🌸لا اله الا الله 🌸

اميرة نزلت لمريم وتسنيم 

تسنيم : هنعمل معاها اي دي حتي م راضه تقابله 

اميرة: اختي ضعفت ولما بتضعف بتهرب مبتحبش تبين نقطه ضعفها

تسنيم: قصدك اي

اميره: مريم من اول يوم وهيا مياله لمراد بس كانت بتقاوح 

تسنيم: قصدك حبته 

اميره: يمكن هنعرف دلوقتي  

تسنيم: مريم محتاره يا اميره وبصراحه عندها حق 

اميره: طب تعالي ندخل ليها 

دخلو لمريم 
مريم اول ما شافتهم 

اي دخلين عليا كدا ليه جايبين اكل 
انا جعانه 

تسنيم ضحكت: مفجوعه 

اميره: دا منظر واحده هتجوز قريب

مريم: مش هتجوز 

تسنيم: طب نبطل هزار ونتكلم جد شويه 

اميره قربت من مريم: مريم حبيبتي انا عايزه اعرف اي اللي ف مراد مخليكي مش عابزه حتي تعقدي معاه 

مريم: خايفه 

تسنيم: من اي يا حبيبتي 

مريم: انو ميكنش كويس واتعذب 

تسنيم: تاني يا مريم انا مش قولت ليكي ظني الظن الخير 

اميره: انتي صليتي استخاره 

مريم: ايوا 

تسنيم: حسيت اي

مريم ابتسمت: براحه رهيبه 

تسنيم: امال انتي عايزه اي تاني

مريم: عابزه اعرف عنه اكتر 

اميره: الصبر كن عندك يارب عايزه تعرفي عن ايه وانتي حتي م راضيه تقعدي معاها 

مريم: م عايزه اقعد 

تسنيم بصت ليها بحب: لي 

مريم قربت منها: انا ول عمري قويه 
ودايما بتكلم وانا واثقه ف نفسي 
بجي قدام دا واقلب بطه بكيمي 

تسنيم ضحكت : يا جباره دا انتي مفيش مره شوفتيه اتكلمت معاه عدل ع طول بتمسحي بكرامته الارض 

مريم اتحرجت: عشان بحس بالضعف ف بحاول ابين لنفسي اني قويه 

اميره: تقومي تستقوي ع الراجل الغلبان دا

مريم: اهو اللي حصل 

تسنيم: مريم يا حبيبتي الراجل محترم ومافيش عليه حرج محترم وابن ناس ف حاله وبيصلي وجدع 
وكريم 

مريم: كريم ولا عاطف هيهيهيهيه 

اميره ضربتها ع كتفها: ابو استزرافك 

تسنيم: ها هتقعدي معاه ولا اقله امشي 

مريم: امري الي الله هقعد معاه 

اميره: اياكي ثم اياكي تغلطي فيه وتلمي لسانك دا 

مريم: شيء صعب بس هحاول 

تسنيم ابتسمت: شطوره يا حبيبتي

مريم: انا جعانه 

اميره سابتها: لا انا مش موجود 

مريم: نداله عاااااااا 
وبصت لتسنيم مرات اخويا القمريا 

تسنيم: ولا انا موجود وطلعت وسابتها 

مريم بصوت عالي: عاااااااااااا جعانه يا بشر ويا خلق يا هوووووووووو
اعااااااااااااااا يا عيني عليكي يا لوزه ياصغيره ع الهم يا لوزه 

تسنيم: بس خلاص فضحتينا هجبلك تاكلي
وسابتها وراحت ع المطبخ 

مريم طلعت من الاوضه واتكلمت بصوت عالي 
: روحي الهي تنستري دنيا واخره ومتنفضحي ابدا يا تسنيم يابت بطني 

         🌸سبحان الله 🌸

مراد كان طالع ع السلم وسمعها وقعد يضحك: بقا المجنونه دي هتبقي مراتي مجنونه 

خبط ع الشقه 
احمد فتح ليه:لا 

مراد:لا اي 

احمد:مش مصدق نفسيتي 

مراد:نفسيتك؟؟ لي 

احمد:مراد باشا بذات نفسه عندنا 

مراد: اه شوفت بقا 

احمد:يعم انت صدقت ولا اي انا بتريق عشان من شافك ياخويا 

مراد: طب هدخل ولا اروح 

احمد بضحك وهو بيخبط ع صدره:ادخلي يا شابه دا احنا هنريحوووووكي 

مراد بص ليه:هيا العيله كلها كدا اوعا يعم 

احمد:ادخل 

مراد دخل وفضل واقف مكانه

احمد:يعم ادخل مفيش حد المدام تحت 

مراد:ريحتيني ورايح ناحية الصالون 

أحمد:انت رايح فين 

مراد:اقعد 

احمد:ع المطبخ 

مراد:نعم يخويا 

احمد:ع المطبخ يا ضنايا 

مراد:انت مجنون يا احمد ولا اي اعمل اي ف المطبخ 

احمد ضخك: امام ف المطبخ بيعمل اكل وانا بغسل المواعين وانت هتحط السفره يلا يابرنس شمر وتعالي 

مراد اتصدم:مواعين وطبخ وسفره 
لا دا كدا احلوت اوي 

احمد: اي خدعه عد الجاميل بقا 

مراد بغيظ: بعدهم اهو

احمد:يلا اتفضل 

مراد: حاضر 

امام:منور يا مراد 

مراد : بنورك بتعمل اي ف المطبخ يا امام 

امام:بشوح لحمه لي 

مراد:غريبه يعني 

امام ضحك وافتكر تسنيم لما دخل عليها المطبخ وقالت ليه غريبه بردو 

مراد: اي سرحت فين 

اما انتبه:ها لا ابدا كنت بتقول اي

مراد :غريبه 

امام ابتسم:لا غريبه ولا حاجه الرسول صلى الله عليه وسلم 
كان بيساعد اهل بيته واحنا بنتبع قدوتنا 

مراد بص ليه : كل يوم بتعلي ف نظري عن اليوم اللي قبله 

امام:ربنا يحفظك يلا افرش السفره 

مراد:حاضر بس فين الطباق 

احمد:شوفت الضرفه اللي وراك دي فيها الطباف 

امام: غسلت المواعين ولا لسه 

احمد:خلصت بس فاضل اللي احنا هناكل فيهم نبقي نغسلهم بعد م ناكل 

مراد بص ليهم

احمد:متبوصش هتغسل اللي انت كلت فيه ايوا يخويا اني ايدي اتهرت من الغسيل 

امام:ايوا يختي الله يكون ف عونك 

احمد بتقليد صوت ست:انا هلاقيها منين ولا منين العيال ولا البيت ولا المطبخ ولا الراجل المفتري اللي مبيسالش فيا 

مراد ضحك بصوته كله: انت مشكله يا احمد والله 

امام وهوبيضحك:احمد كدا طول تمره يعشق الهزار ويااااه بقا هو ومريم لما يتلمو ع بعض تفطس ع نفسك من الضحك 

مراد بغيره:وهو بيقعد مع مريم 

احمد لاحظ غيرة مراد ف حب يشتغل عليها:ايوا يبني دا مريم دي حتته سكره دمها خفيف بشكل تعرف انا لو كنت شوفتها قبل اميره كنت اتجوزتها هيا 

مراد بص ليه وعنيه بطق شرار واتكلم بهدوء:تجوز مين 

احمد بخوف مصتنع:انا متجوز اصلا يا باشا 

مراد ع نفس الهدوء:تجوز مين 

احمد وهو بيعمل انو بيعيط:اقسم بالله كنت بهزر عشان شوفتك غيرت والله 

امام ضحك ع شكل صحابه:اهدي يامراد دا احمد اللي مربي مريم يعتبر بنته اصلا 

مراد وهوبيبص لحمد: متلعبش ع الوتر دا تاني عشان رده فعلي ممكن متعجبكش 

احمد وهو بيقرب منه:ياجدع بقولك اختي وبعدين انا بعشق مراتي كل م في الامر كنت عايز اتاكد من حاجه 
متقلقش يا صاحبي 

مراد: تتاكد من اي 

احمد:زي مقولت ليك مريم اختي وكنت عايز اطمن ع اختي هتجوز راجل وبيغير عليها وبيحبها ولا لاء

مراد اتكلم بثوت كله حزن:ع اساس ان اختوكو وافقت عليا 
وبص ل امام 
لو هيا م عايزيني قول بس بالله بلاش تعمل فيا كدا 

امام قرب منه وخبط ع كتفه:والله يا صاحبي هيا مقالت حاجه وانا جبتك النهارده عشان تقعد معاها 

مراد:يعني هيا ممكن توافقك

احمد:يجدع انت بتقول اي هو حد يرفضك هو انت اي نعم كشري ورخم 

مراد بص ليه 

احمد كمل بهزار: بس راجل وجدع 
ومفيش منك ياواد يامرمر يا عسل انتا 

مراد:قفلتني مرمر ف عينك 

امام ضحك عليهم وفرح ان صاحبه قرب من مراد وان مراد بقب وا حد منهم 

احمد: يلا يا جماعه انا جعان يولاه 

امام:يلا يعم مراد جهز السفره اخواتك هيموتو من الجوع 

مراد بتلقائيه:بعد الشر ع اخوتي حاضر 

مراد طلع بره وجهز السفره 

 احمد: والله ابن حلال يارب اختك توافق الواد دا هيدمر لو اختك موافقتش

امام: ربك يقدم اللي فيه الخير 

قعدو وكلو 
مراد من جواه حس ان وسط عيلته وان احمد وامام اخواته بجد وفرح اوي ان لقي عيله بجد وحبهم اوي 
ودعي من جواه ان مريم توافقه 

خلصو اكل

احمد: يلا يا هندسه منك ليه كل واحد يغسل طبقه احسن مراتي تبيتني بره الليله 

امام ضحك: عندك بدل البت اتنين 
متاخفش اخواتك موجودين 

مراد: اكيد طبعا بيتي هو بيتكم 
في وقعت انا تحت امركم 

امام: ربنا يزيدك ويبارك ليك يا مراد 

احمد: يخويا انت وهو خلاص شوفتوني بره البيت اخلص يعم 
عشان محضر ليكم فقرة اسئله انكا اي مكن 

امام: ياخوفي منك يا احمد 

مراد: اسئله نوعيتها اي

احمد: اسئله دينيه اسماء الصاحبه والقبهم 

مراد: الله شوقتني 

امام: حلو دا

احمد: طب يلا 

          🌸استغفر الله 🌸

خلصو اكل وغسلو المواعين
وقعدو 

احمد : بصو بقا انا هسأل واللي يعرف يرفع ايده ويقول الكنافسه هتكون بينكم 

امام: تمام 

مراد: تمام 

احمد: واللي هيخسر عليه طقم نسكافيه لينا 

مراد: مش فاهم 

احمد: يعني اللي يخسر يعمل لينا نسكافيه  

امام: يلا 

احمد: السوال الاول من هو 
عبدُ الله بن أبي قَحافَة

مراد: سيدنا "أبو بكر الصديق"

احمد: الله عليك بدايه مبشره 
عُمَر بن الخطاب

 امام رفع ايده: انا "الفارُوق" طبعا 

احمد: الله عليكي يا حبيب والديك 
واحد واحد 
عُثمان بن عفان

 امام: "ذِي النورَين"

مراد: لا دي مش عارفه 

احمد:بصو هنعمل تعديل لان الوضع كدا مش نافع انا هسال كل واحد 8اسئله 
تمام 

امام ومراد: تمام 

احمد: نبدا ب مراد 
خَالد بن الوليد

مراد: "سيفُ الله المَسلُول"  

احمد: عليّ بن أبي طالب

  مراد: "الإمام"

احمد: مُصعَب بن عُمَير

مراد: "سفِيرُ الإسلام"

احمد: اي دا مراد هيكسب الله عليك يا مرمر يا جامد 

مراد: مرمر ف عينك يا مستفز متقولش مرمر مفهوم 

احمد: مفهوم يا باشا يلا 
ياسر بن عمار

مراد:نقيت فيها مش عارف 

احمد:كدا امام يجاوب ضاعت منك نقطه وروحت ل امام قول ي امام 

  امام ابتسم: "الطَيبُ المُطَيبُ"

احمد: برنس يا ابني والله  
يلي يعم مراد 

حَمزة بن عبد المطلب

مراد: "أسَدُ الله"

احمد: الزُّبَيْر بن العوَّام

 مراد: "حواريُّ الرسول صلى الله عليه وسلم"

احمد: عَمرو بن العاص

مراد: "داهيةُ الإسلام"

احمد: حُذيفة بن اليَمان

 مراد: "صاحبُ سِر الرسول صلى الله عليه وسلم"

احمد: أسامة بن زيد بن حارثةة

 مراد: لا مش عارف 

احمد:من نصيبك ياعم امام 

امام ابتسم:
 ‏" ابن حُب رسول الله صلي الله عليه وسلم"

احمد: أبو عُبيدة بن الجرَّاح

 مراد: "أمينُ الأمة"

احمد:مراد جبت 6من 8 لانك ضيعت منك نقطتين راحو لامام يلا يا امام دورك

 عبدالله ابن العباس

 امام : "حَبر الأمةة"

احمد:حسَّان بن ثابت

امام: "شاعِرُ الرسُول صلى الله عليه وسلم"

احمد:عبد الله بن جبير

امام: "أمير الرماة يوم أحد"

احمد:زيد بن ثابت

امام: "جامع القرآن"

احمد : معاويةة ابن ابي سفيان

امام: "كاتب وحي رسول الله"

احمد:بِلال بن رباح

امام: "مُؤذنُ الرسول صلى الله عليه وسلم"

احمد: اي يعم متقع بقا انا مش بحسد انا بقر بس 

امام ضحك: طب يخويا كمل

احمد: عبدُ الله بن مسعود

 امام: "ترجمان القرآن"

احمد: زيدُ بن حارثة

امام: "حُب رسول الله صلى الله عليه وسلم"

مراد: النتيجه محسومه من الاول اصلا انا هجي اي ف امام 

امام بص. ليه بزعل: انت احسن من امام ومبعدين انا اللي خلاني اجوب ليني بحب القراءه معلومات عامه مش اكتر 

احمد: ع فكره انا تفاجت بيك معلومتك كويسه جدا يلا يهندسه ع المطبخ 

مراد بهزار: يعم كرهتني ف المطبخ 
حاضر قايم اهو



يتبع الفصل السادس عشر اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية"رواية إمامي"اضغط على اسم الرواية


reaction:

تعليقات