رواية رغم احزاني الفصل الحادي عشر 11 بقلم ياسمين غانم
رواية رغم احزاني الفصل الحادي عشر
في القصر مهران الجد
الجد: صباح الخير
العيله كلها صباح النور
الجد: اومال فين الباقي الورد
نور: مش عارفه انا رحت علشان اصحي اميره مش في الاوضه و الفون مغلق
الجد: بقلق قصدك انها مش موجوده
الاء: و هي نازله من علي السلالم لا ي جدو موجوده في غرفه ريم وانا صحيتهم
نور: اميره في اوضه ريم غريبه دي
علي: ليه ي بنتي غريبه مش بنت خالها ولا ايه
نور: العفو منك ي خالو مش قصدي
علي: ولا يهمك ي حبيبتي
الاء: اصلا ريم شكلها تعبانه شويه
إلهام: مامات ريم: تعبانه ايه شكلها بتدلع انا شوفتها امبارح كانت كويسه
الاء: اهووو حضرتك قولتي امبارح مش انهارده واظن ان امبارح ده كان الصبح علشان اميره معاها من امبارح صح
إلهام: مش مهم هي كلها شويه وهتنزل ونشوف مالها
سهير: اطلعي شوفي بنتك تعبانه مالها
الهام: اهي شرفت هيه و الهانم بتاعتنا
اميره: صباح الخير
كلهم: صباح النور
الجد: مالك ي حبيبتي شكلك تعبانه
ريم:بابتسامة: مفيش ي حبيبي انا بخير
الجد: لو تعبانه او حاسه بتعب قولى وانا اطلبك الدكتور
ريم: لا ي جدو انا كويسه والله
اميره: عيب عليك ي مهران عايز تطلب دكتور وانا موجوده دي تبقي عيبه فحق قدام اهل البلد لما تبقي حفيدك اكبر دكتوره جراحة وتطلب دكتور من بره
الاء: بضحك انتي كده هتموتيها مش هتكشفي عليها
الجد: يلااا نفطر وبعدين نشوف الموضوع ده
اميره: جدو كنت عايزك في موضوع
الجد: خير ي اميره اتكلمي انا سامعك
اميره: لا مش هينفع دلوقتي هجيلك المزرعه نتكلم هناك تمام
الجد: خلاص هستناكي المهم انتي كلمتي برق
اميره: ايوه والحمد لله العمليه نجحت بس في واحد منهم انصاب بطلقه
الجد حسبي الله ونعم الوكيل فيهم المهماانه بخير ي بنتي
اميره: اه هو كويس برق قالي انهم لحقواه الحمدلله
االجد: الحمدلله انا خلصت اكل هروح انا والوقت اللي تبقي فاضيه فيه تعالى.
اميره: انا عندي مشوار هعمله وبعدها هاجي
الجد:يلاا سلام عليكم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عن مريم
مريم: او بقولك تعالى انت احسن
مروان: بس انا مش عارف العنوان
مريم: ي ابني مانا قولتلك العنوان
مروان: خلاص قوليه مره تاني
مريم: بس ي حبيبي مش عاوزك يبقي انا اجيلك بس ادعي يكون الحيوان مش موجود
مروان: ي بنتي كفايه شتيمه فيه ده جوزك
مريم اصل... بتصرخ ااااااااه
رعد: بقا انا تستغفليني ي بنت كلب وانا اللي زعلان هعلي اللي عملته فيكي والله لربيكي ي بنت الكلب
مريم: رعد اهدي والله معملت حاجه
رعد: معملتش ي فاجره لا وكمان انتي اللي هتروحيله ي فاجره وبتقولي عليا اني مش دارين بنفسي انا هعرفك هعمل فيكي ايه ورعد بيبدأ يضرب فيها وتيهجم عليها بضرب وبوحشيه زي الاسد لما يتهجم علي فرسيته
مريم: والله انت فاهم غلط اااه جسمي رعد انت فعلا حيوان سبيني بقي الله يسامحك
رعد: انتي لسه بتغلطي وانا زي الاهبل عمال اذنب في نفسي وقول حرام اللي عملته فيها طلعتي ازبل مما توقعت
مريم: بصرخ لا لااا انت بتعمل ايه حراام عليك كفايه
رعد: انا هخليك تتمنى الموت ولا هتنفعي لحاجه تاني
مريم: لا لا ي رعد حرام عليك انت مستحيل تكون بني ادم هتندم والله وقتها مستحيل اسامحك
رعد: انا ندمت فعلا اني جبتك من شارع انتي واحده قذره
مريم بدموع انت بتعمل ايه
رعد بيتجهم عليها ويغتصبها للمره الثانيه بكل هجميه ووحشيه وبعنف
مريم: انا مستحيل اسامحك المره دى هتندم وتتمني. المسامحه
رعد: اخرسي بقي وبيكمل في تعذيبها وفقدانهااا لكل شي حلو في حياتها
مريم بتوهان: ماما خديني ليكي انا تعبت اوووي من الحياة دي وبتفقد الوعي
وبعد فتره رعد بيبعد عنها بيكون جسمها كله علامات وكمادات ودم وبعدين بيشيلها ويحبسها في الاوضه السوده انا سيبك تموتي هنا ده اخرك ويجهز نفسه علشان يسافر البلد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند. فهد في المستشفى
فهد: يبنتي انا كويسه اهووو بتعيطي ليه دلوقتي
ياسمين: انت كنت هتروح مني وانا مليش غيرك
فهد بابتسامه: ي حبيبتي انتي قولتي كنت خلاص ماضي انا كويس اهووو
ياسمين: انا بحبك اوووي ي فهد ومعنديش اغلى منك في حياتي
فهد: وانتي حياتي كلها بس تعالي هنا انا اغلى حد عندك اومال رعد ايه
ياسمين: بس تصدق تعبك ده جه عليا حلو مش انا شوفته انهارده لا وكمان تعرف دم مين بيمشي جواك دلوقتي
فهد: باستغراب دم مين
ياسمين: رعد
فهد: بتهزري صح
ياسمين: لا والله انا لما عرفت انك انصبت بطلقه جيتي وقتها الدكتور كان بيقول ان حالتك خطر ومحتاج دم ضروري وفصيلتك نادره فانا قولته انا اخته و خدوا مني بس للاسف انت عارف اني مريضه سكر كان غلط عليك وفي نفس الوقت هو قال انه هو نفس فصيلة الدم بتاعتك ف اخدوا منه الدم كله وكمان كان قلقان عليك جداا وكان متوتر اووي وانا زي الهبله اول مشوفته جريت عليه ضحتنه
فهد: الله يخربيتك ايه اللي عملتيه ده
ياسمين: بس ماشاء الله طول بعرض الولد أحليو يعني انا خوفت منه اول ماشوفته تحس ان عنده هيبه اوووي
فهد: عندك حق اومال انا بخاف منه لما يتعصب
ياسمين: بس ماشاء الله عسل عسل يعني
فهد: هههه احسدي بقي امال ماما فين مجتش ليه
ياسمين: ماما متعرفش حاجه اصلا
فهد: باستغراب: ازاي يعني
ياسمين: انت ناسي ان ماما عند خالته هناء علشان تعبانه
فهد: اه فعلا هي لسه مجتش من هناك
ياسمين: تؤتؤ
فهد: بقولك
ياسمين: قول
فهد لسه هيتكلم قاطعه دق علي الباب
فهد: اتفضل
الدكتور: حمدلله على سلامتك ي بطل
فهد: الله يسلمك
الدكتور: لا انت انهارده بخير خالص
فهد: الحمدلله
ياسمين: شكرا جدا لحضرتك ي دكتور
الدكتور: بابتسامه بينت الغمازه بتاعته علي ايه ده واجبي انا سمعت انك مريضه سكر
ياسمين: اه ده وراثه من ماما
الدكتور: بس انا شوفت التحليل ومش بنسبه كبيرة يعني ممكن مع العلاج يبقي في امل
ياسمين: بتمثيل بس للاسف امل ماتت محروقه
دكتور: نعم
فهد: ياسمين عيب كده
ياسمين: خلاص معلش
فهد: قهوة بوش
دكتور: انتو بتقولوا ايه
ياسمين: قلبظ بجنيه
فهد: شبسي وكرتي
دكتور: انتو بتقولوا ايه
فهد: هي ياسمين كده بتحب تليش
علي ايه حاجه
دكتور: ربنا يخليهالك كانت خايفه عليكي اوووي
فهد: دي قطعه مني
ياسمين: وانت حياتي كلها خد بوسه
الدكتور: احم احم استاذن انا
ياسمين: شوفي ي اختي الدكتور اتحرج مننا
فهد: شوفت ي اخويا
فهد: بعد اذنك ي دكتور انا هخرج ايمتي
الدكتور: انت لحقت زهقت مننا ده انت لسه جاي ليك يومين
ياسمين: من وهو صغير بيكره المستشفيات
دكتور: اه طيب استني اسبوع واحد بس
فهد: لا مش مهقدر كل ده
ياسمين: اششششش انت قولت هيقعد عشره ايام صح
دكتور: لا اسبوع
ياسمين: لا عشرة أيام
فهد: انتي ي مجنونه بتقولي ايه
ياسمين: فاكر لما كنا صغيرين طلبت وقتها من الدكتور اني اقعد في المستشفى عشرين يوم و وقتها قعدت العشرين يوم بظبط
فهد: بيبتسم: بس وقتها انتي كنتي تعبانه فعلاا و ده الوقت اللي صحيتي فيه ورجعتي لصحتك
ياسمين: و ده نفس الوقت اللي هترجع فيه زي الاول
دكتور: طيب يبقي علي راي انسه ايه وبيبص علي ياسمين
ياسمين: ياسمين ده اسمي
دكتور: ماشاء الله اسمك جميل زيك
ياسمين: اتكسفت
فهد: بغضب اجيب اتنين ليمون
دكتور: باحراج: بعد اذنكم وبيخرج وقلبه سابه مع اللي أسرته من اول نظره
ياسمين: في ايه ي فهد
فهد: لا والله وشك قبل فروله ليه كده
ياسمين: ي حبيبي انت والله مالي عيوني
فهد: طيب يلاا اطلعي علشان عايز انام
ياسمين: خلاص ي فهودي بقي والله مكنتش اقصد ازعلك
فهد: خلاص مش زعلان تعالي في حضني بقي
ياسمين: اول محضنته انا خوفت عليك اوووي حسيت وقتها قلبي اتخلع من مكانه واوعي تكررها تاني بالله عليك
فهد: بيمسح دموعها طيب بتعيطي ليه دلوقتي انا كويس اهوو
ياسمين: انت ناسي ان في حته منك فيا
فهد: انا افديكي بروحي ي روحي
ياسمين: يلااا ي حبيبي خد العلاج ونام شويه
فهد بينام وبعدها رعد بيجي بيخبط علي الباب ممكن ادخل
ياسمين: اتفضل
رعد: ازيك ي انسه ي ياسمين
ياسمين: بخير وازي انت
رعد: الحمدلله فهد عامل ايه
ياسمين: الحمدلله احسن بكتير بس هو اخد الادوية ونام
رعد: تمام انا راجع البلد علشان جدي طلبني وده رقمي لو احتاجتي ايه حاجه بمكالمه تليفون وهكون عندك
ياسمين: شكرا ليك بجد من غيرك مكنتش اعرف هتصرف ازاي
رعد: انا قولتلك ده واجبي هو مش انتو مامتكم عايشه
ياسمين: استغربت ساله اه بس ليه
رعد: اصل مشوفتهاش انهارده ولا امبارح وكنت عايز اشكرها علي بطل ده
ياسمين: اه بس ماما متعرفش ان فهد متصاب
رعد: ياالله كل الامهات زي بعض ليه كده ي رب احنا ذنبنا ايه
ياسمين: انت قولت حاجه
رعد: لا بعد اذنك
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اميره وريم في المزرعه عند. جدهم
اميره: صباح الخير ي عم محمد
عم: محمد صباح الورد ي ورده انتي
اميره: وهي ماشيه صباح الخير ي صباح
صباح: صباح الفل والياسمين عليكي ي دكتوره
اميره: صباح النور ي استاذ حسن
حسن: صباحك سعادة وفرح ي هانم
ريم: في ايه ي بنتي انتي عارفه كل نااس اللي هنا
اميره:كلهم كلهم وعرفك عليهم
ريم: ان شاءلله يلاا علشان نشوف جدو
اميره: صباح النور ي مهران
الجد: ي بنتي احترمني بقي
اميره: انا غلطانه مش بحب اكبرك انت لسه شباب
الجد: ماشي بكاشه قولى انتي عاوزه ايه بقي
اميره: دايما كاشفني كده
بص بقي ي جدو انا عندي تدريب في المانيا لمده شهر كامل وريم عندها منحه في المانيا تبع تعليمها احنا هنروح مع بعض وبعدين انا هرجع وريم تكمل
الجد:لا طبعا مفيش حاجه اسمها هنكمل تعليم بره
اميره:ليه ي جدو مش انت قولت قبل كده ان ايه علاقه او موضوع خاص بمستقبلنا احنا اللي هنحدده
الجد:الكلام ده لو كنتوا كنت رايحين علشان دارسه فعلا بس انتو عايزين تسافرواعلشان تهربوا من حاجه
اميره:برقت وسكتت
الجد:انتي فاكره اني مش فاهم حاجه من اللي بتحصل حواليا لا انا فاهم كل حاجه وعارف كل واحد في البييت بيفكر ازاي بس انا سايبكم علي راحتكم
اميره:احمد طلق ريم
الجد:احمد قالي قبل ميسافر
اميره:طيب ليه مقولتش ولا فتحت الموضوع
الجد:كنت مستني اسمع من ريم ليه
اميره:ي جدو ريم مدمره جدااا سيبهاا تسافر وتشوف مستقبلها
الجد:مواقف بس بشرط
اميرة:ايه هو
الجد: ان ابقي عارف كل تحركاتهم حركه بحركه
اميره:بس
الجد:من غير بس
اميره:يبقي احسن حاجه انك تسمع من ريم بس اوعي تسئ عليها ي جدو كفاية اللي هي فيه
الجد:ماشي ي حبيبتي واستاذني من جوزك وشوفي رايه في الموضوع
اميره:لما اروح هتكلم معاه
الجد:ماشي ي حبيبي يلا خدي ريم وروحوا ولما ارجع يبقي نتكلم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد كام ساعه رعد وصل البيت
وكان فيه بريد جايب رساله لأميره
!/:لو سمحت مش ده بيت الحج مهران الدسوقي
رعد:اه مين انت
برق:انت جيت ايمتا
رعد:لسه حالا
برق:طيب ليه معرفتنيش كنت استنيتك
رعد:عادي بقي
!/: لو سمحت اميره محمد العمراوي موجوده هنا
برق:ايوه انا جوزها افندم
!/:الجواب ده ليها
رعد:قول اسم تانى كده انت قولت مين
برق:في ايه ي رعد قال اسم اميره انت نسيتوا ولا أيه
رعد بعصبيه :بقولك قول الاسم تاني
!/: اميره محمد العمراوي
رعد: ازاي أنت متاكد من الاسم
برق: في ايه ي رعد ده اسم مراتي وقبل ده اسم بنت عمتو
رعد: بتوهان: مش معقول ازاي
وبيجري علي بره وبرق بيجري وراه و فجأة..
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
تعليقات
إرسال تعليق