رواية بائعة المناديل الفصل التاسع 9 بقلم زهرة عصام
رواية بائعة المناديل الفصل التاسع 9 بقلم زهرة عصام
مؤيد حتت كريم كراميل بالشوكولاته يا نااس هيييح بقي أما اروح اغلس علي يامن بقي
......
و أخيراً وصل يامن الي حبيبة و لكنه تفاجئ بـها تجلس بالسيارة و تاكل مصاصه
يامن يختي حلوه و انا اللي جاي اتكعبل و هتكفي علي وشي و متوقع انك قاعدة تنوحي في الآخر القاقي بتاكلي مصاصة .. مصاصه يا حبيبة
حبيبة مهو يا مستر انت اللي سبتني و مشيت نزلت ادخل وراك عمو بتاع الأمن مرضاش روحت اشتريت مصاصة و جيت استناك تاني في العربية
يامن و متصلتيش بيا لي يا اخت حبيبة
حبيبة مكانش في شبكة في الفون انت ناسي أن احنا في الجراش
يامن لا في دي عندك حق .. ثم نظر إليها بأسف قائلاً معلش يا حبيبة انا آسف إني نسيتك بس هو أنا في الشغل كدا دوغري و بنسي نفسي شخصيا
حبيبة ولا يهمك يا مستر بس ابقي قول لبتاع الأمن يدخلني بعد كدا
يامن طب يلا قدامي اتاخرنا على الشغل
حبيبة يلا
خذها يامن و ذهب بها الي مدخل الشركة وقف أمام حارس العقار و قال بصوت حازم بعد كدا لما الآنسة حبيبة تيجي تدخل علي طول
- حاضر يا فندم
يامن مبسوطه كدا يا ست حبيبة
حبيبة مبسوطه اوي يا مستر يامن .. بس انا مش بحب ألقاب خليهم يقولولي حبيبة و بس
يامن الألقاب محفوظه يا حبيبة هانم و خاصة معاكي انتي
وقفت حبيبة أمام المصعد و وضعت يدها بخصرها و قالت اشمعني معايا انا بقي الألقاب محفوظه
رد عليها يامن ببساطة قائلا لا دا موضوع كبير على سنك هبقي اقولك عليه لما تكبري شوية و يلا ادخلي منظرنا بقي زي الفل بالوقفه دي
حبيبة طيب .. ثم فتحت المصعد و دلفت الي الداخل
وصل المصعد الي الطابق المنشود فتوجه يامن الي غرفة مكتبه تبعته حبيبة قائلة امشي براحة هتكفي علي وشي
يامن اهم حاجة لازم تتعلميها هي السرعة في الأداء يلا امشي بسرعة
حبيبة سرعة في أداء اي احنا في مدرسة براحة اي المكتب هيطير
وقف يامن لحظه فاسرعة حبيبة بالوقوف جانبه.. التف إليها و قال أول درس ليكي علشان تبقي في الـ top لازم ما نستهترش بالوقت لازم تبقي محدده لنفسك وقت معين تخلصي فيه الحاجة و أن الوقت دا زاد اعرفي انك فشلتي
كانت تقف بفم مفتوح لا تفقه شئ مما يقول مما أدى إلى انزعاجه منها بشدة
يامن يظهر انك هتتعبيني معاكي يا حبيبة ادخلي جوا و هفهمك يلا
حبيبة ماشي
دلفا الي المكتب و جلس يامن خلف مقعدة المخصص بينما جلست حبيبة أمامه
يامن بصي يا حبيبة هبسطهالك الوقت دا مهم جدا في حياتنا الثانية بتفرق .. ممكن الثانية دي تدمر العالم و ممكن في ثانية تنقذي حيات انسان فهمتي
هزت حبيبة رأسها بـ لا و قالت يا عمو انت بتقول كلام كبير يصعب على أمثالي فهمه
يامن يا ربي علي الغباء اعمل فيكي اي .. هبسطهالك
بصي يا حبيبة علشان تبقي مهندسه كبيرة زي ما بتحلمي لازم مخك دا يتعمله غسيل و أنا هتتطوع و اعملك له غسيل
لما تيجي تذاكري مثلا اهم حاجة بتعمليها اي
حبيبة ولا حاجة اهم حاجة عندي اني افهم المعلومات و اجي احفظها صم بس كدا
يامن غلط كل حياتك غلط في غلط اهم حاجة لازم تبقي عندك هي الوقت .. لازم تنظمي الوقت .. يعني مثلا هنخصص ساعة كل يوم لمادة معينه ساعة يبقي تقعدي علي الكتاب ساعة متقوميش من عليه غير لما تخلص تكوني ذاكرتي الجديد كله في المادة دي عندك ست مواد يبقي ست ساعات بين كل ساعة و ساعة يبقي عشر دقائق استراحة
حبيبة بعملية بس كدا مبقاش تنظيم وقت بس بقي جدول مذاكرة كمان
ابتسم يامن و قال انتي كدا بداتي تفهمي لازم مع الوقت التنظيم دا بيشيل دا وقت كافي و تنظيم جيد تنيحة مثالية و دا اللي احنا بنسعي ليه
حبيبة حضرتك نسيت اهم حاجة المراجعة لازم يبقي في مراجعة علي كل حاجة اول باول واللي في حاجات هتقع في النص
يامن برافوا عليكي بتفهمي بسرعة .. المراجعة بلعب دور مهم جداً .. و لازم اللي بيراجع المعلومات يبقي عنده خلفية و خبره كافيه .. علشان كدا يلا معاكي ساعة ترجيلي الملف دا و تصلحي الأخطاء في ورقة خارجية
حبيبة بفم مفتوح هي مين دي اللي هتراجع
يامن انتي هو في حد غيرك هنا .. السكرتيرة و اخدت إجازة تعبانة يلا ابدائي
حبيبة معلش بس في الكلمة بس ريلي بيج احيه .. هو أنا لحقت اتعلم حاجة لما بتقولي راجعي الملف في ساعة لا كدا ظلم
يامن افهمي الكلام يا زفته و جعتي قلبي معاكي
حبيبة بهيام مستفذ سلامه قلبك يا مستر
يامن احم ركزي يا غبية معايا
حبيبة اهو مركزه اهو
يامن واضح انك مركزه اوي .. انتي هتقرئي الملف دا هتتعلمي حاجتين فيه
الأولى انك هتاخدي خلفية عن الشغل هنا و نظامه ازاي و طبعا مش هتفهمي حاجة بس لازم علشان تفهمي تعرفي انتي هتفهمي اي مش اي بتنجان هو
التانية انك هتصححي الأخطاء الإملائية في الملف فهمتي حاجة سهله اهو
حبيبة ماشي بس لو معرفتش مش هتزعق صح
يامن ماشي مش هزعق روحي علي الكنبة اللي هناك دي و اعملي اللي قولتلك عليه و مهما يحصل متتدخليش
حبيبة حاضر .. ثم أخذت الملف و توجهت إلى الأريكة لتعمل ما كُلفت به
.....
امسك يامن الهادف و طلب مؤيد و تحدث بجدية مفرطة
يامن الو ايوه يا مؤيد هات الملف و تعلالي بسرعة
مؤيد عشر دقائق و هكون قدامك يا بوص
يامن قدامك دقيقتان و تكون قدامي .. لم ينتظر بان يجيبه مؤيد و اغلق الخط
.....
مؤيد عادتك واللي هتشتريها يا يامن بتقفل الخط في وشي انا و الله ما هسكت .. هتعمل اي يا مؤيد هتعمل اي .. بااااس هغلس علي ست الحسن و الجمال بتاعته.. يالهوي الدقيقتين خلصوا هيعمل مني شاورما ثم اسرع الي مكتب يامن
دق مؤيد الباب فسمح له يامن بالدخول
يامن متاخر دقيقة و ثلاثين ثانية
مؤيد متحبكهاش بقي يا يامن
خبط يامن بيده على المكتب و قال أنت عارف ان اكتر حاجة بتعصبني هي الإهمال في الوقت
مؤيد عارف و كان غصب عني
يامن اتفضل اقعد و هات الملف دا كدا
اعطي مؤيد الملف ليامن الذي بدوره التقطة و رماه باقرب قمامه
مؤيد بصدمة .....
يا تري يامن رمي الملف لي و من الواضح أنه مهم
مؤيد هيسكت علي تعب شهور في الملف دا
مصير حبيبة من عصبية يامن
يتبع الفصل العاشر اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية بائعة المناديل "اضغط على اسم الرواية.
تعليقات
إرسال تعليق