Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية فراق ولكن الفصل السابع 7 بقلم منة غريب

 رواية فراق ولكن الفصل السابع 7 بقلم منة غريب

رواية فراق ولكن الفصل السابع 7 بقلم منة غريب

نظر أسر الي محمد.
ثم قال بشر :انت كده مبسوط صح عملت اللي في دماغك وهتخليها تكرهني 
محمد ببرود :اها مبسوط انك هتبعد عنها 
وبعدين انت ولينا ليقين علي بعض 
تشبثت لينا في يد أسر وقال بمكر :اهدا يا بيبي وبعدين اسيل كده او كده كانت هتعرف 
نظر لها أسر بغضب وقال :ابعدي ايدك دي عني 
واسمعي ملكيش دعوه بي اسيل فاهمه ولا لاء 
لينا :اوك يا بيبي مش هقرب منها خالص 
نظر لها أسر بقرف 
ثم نظر إلي جده وفريده نظره ناريه 
وقال :انا ماشي ومحدش يسأل عليا 
نظر فريد الي أسر بحزن 
وقال بداخله ،:انا السبب علشان انا ضعيف 
أما الوضع مختلف في غرفه اسيل 
كانت جالسه علي فراشها 
بهدوء 
ولم يتحرك لها جفن 
كانت نظراتها مثبته 
ولم تعلم اين الزمان أو المكان 
هيا فقط تنظر في الفراغ 
دخلت الداده كريمه ونظرت الي اسيل بحزن شديد وقالت :اسيل يا حبيبتي تعالي اقعدي معانا تحت 
اسيل .. لا رد 
كريمه :يا بنتي ردي عليا بلاش الخضه دي 
اسيل ... لا رد 
كريمه ببكاء :يا بنتي انا قولتلك من زمان أنه مش ليكي 
شوفتي انتي عملتي ايه فى نفسك 
واخيرا تكلمت اسيل بنبره حزن وقالت :فعلا قولتي لكن انا اللي غبيه حبيت واحد بيكرهني وشايفني أخته 
لكن انا مش هبكي ولا هعمل حاجه 
هعيش لوحدي 
وهو مش هيتحكم فيا تاني 
قالت هذه الجمله وعينها تنطق بالشر 
كريمه :بلاش النظره دي يا بنتي 
كل حاجه قضاء وقدر 
لاول مره تتكلام اسيل بهذه النبره 
اسيل :هندم اي حد جرح قلبي 
وسكتت مره اخري 
نظرت لها كريمه وقالت :,/طيب انا هنزل وانتي ارتاحي 
لم تتلاقى كريمه اي كلمه من اسيل 
وخرجت من غرفتها 
كانت بانتظارها فريد 
فريد بالهفه :ايه أخبرها 
كريمه بحزن:مش بتعيط كاتمه في نفسها 
وبتتكلم بطريقه تخوف 
وحالفه للكل 
فريد بحزن :ليها حق تعمل كده واكتر 
مش انا اللي ضعيف ومش عارف اسعد بنتي 
كريمه ،:كلنا عارفين انهم مستحيل يكونوا لبعض 
أومأ فريد برأسه 
ووقفا هما الاثنين يخططان كيف يسعدون اسيل وترجع لها الحياه 
في غرفه اسيل 
أمسكت اسيل هاتفها 
واتصلت بي عاصي 
اسيل :عاصي 
عاصي :خير يا اسيل بتتصلي ليه في الوقت دا 
اسيل ببرود :عاوزك تيجي هنا 
عاصي بستغراب :,انا بقالي كتير. مجتش بس هو في حاجه 
اسيل بنبره حزن :اها في عاوزاك ضروري ممكن 
عاصي بقلق :حاضر يا اسيل من بكره هكون عندك بس انتي كويسه 
واخيرا بكت اسيل وقالت ببكاء :اها في 
انا مكسوره تعالا خدني من هنا 
عاصي بقلق:هحجز طياره دلوقت واجي 
اسيل :لا خليك ل بكره بس متتأخرش 
عاصي :حاضر هاجي علي طول 
خلي بالك من نفسك
اسيل :حاضر 
وأغلقت اسيل الهاتف 
ثم وقفت أمام المرأة وقالت ببرود :انا لازم ابقي قويه وأحارب 
وعاصي هو اللي هيساعدني اني اكسر اي حد قدامي 
وأولهم أسر 
أما عند أسر 
كان يجلس علي البحر 
ويبكي لاول مره مثل الاطفال 
أسر ببكاء :انا خلاص تعبت انتم سايبني لوحدي ليه كنتوا خدوني معاكم 
انا مش مبسوط من ساعت ما موتكم 
جدي جاي عليا 
وخلا اسيل تكرهني 
وحتي الجواز بلغصب
هيجوزني اكتر انسانه بكرهها في حياتي 
بس انا لازم اسمع كلامه 
علشان دي وصيتك يا بابا مش كده 
الله يسامحك انا اتبهدلت 
جأءت كريمه وقالت له :أسر انت بتبكي يا حبيبي 
أسر ببرود :لا مش ببكي 
في حاجه 
كريمه ابتسمت بحزن وقالت :اوعا اتكدب عليا دا انا اللي ربيتك يا واد 
انا عارفه انك بتحبها 
بس جدك الله يسامحه بقا 
عيش يابني حياتك 
وخليها تعيش هيا كمان 
انتم الاتنين مش لبعض 
اسر بغضب :طول عمرها ليا 
ومش هخلي حد ياخدها مني 
كريمه :دا غلط يابني انت لازم تتعامل ببرود 
علشان هيا كمان تبقي قويه 
وتقدر تقف من اول وجديد 
اسمع كلامي 
انا هقوم انام 
وانت قوم يلا 
انت تعبت انهارده 
ومشيت كريمه. بقي أسر ينظر الي البحر بحزن 
(هما مالهم جايين علي الواد كده ليه 😂😂)

يتبع الفصل الثامن اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية"رواية فراق ولكن "اضغط على اسم الرواية



reaction:

تعليقات