رواية فراق ولكن الفصل الثالث 3 بقلم منة غريب
رواية فراق ولكن الفصل الثالث 3 بقلم منة غريب
في غرفه الاجتماعات
جلس أسر وبجانبه اسيل
وعلي الجانب الآخر
محمد.وفريد
وتجلس صوفيا علي الجانب الاخر
اسيل بغضب :البت دي دخلت معانا ليه الاجتماع
أسر :علشان هي السكرتيره بتاعتي لازم تكون موجوده معايا
اسيل:ماشي يا أسر بس البت دي بقى تمشي انا مش عاوزها في الشركه
أسر :طيب نتكلم بعد الاجتماع
وبداءت اسيل في شرح المشروع علي الجميع
بمهاره عاليه ودقه
وصفق لها الجميع
لانها وصلت الي هذه المرحله وهي صغيره في السن
ومن بعدها قام أسر
وشرح فكرته للمشروع
فريد :الفكرتين تحفه بصراحه انا احتارت
محمد :فعلا انا احتارت
طيب هنعمل اجتماع تاني
نكون أخذنا قرار
ثم قال محدثا أسر
محمد :انت دلوقت تطلع علي الارض وتشوف وصلت لحد فين في البناء
أسر :انا مش فاضي ابعت اي حد تاني
محمد :خير يا باشا رايح فين
أسر :هخرج انا واسيل
محمد بغضب :انا مش قولت متخرجش معاها في أي حته
أسر ببرود:مش انت قولت اختي
يبقي سيبني أفسح اختي براحتي
يلا اشوفك بليل
ومشي أسر
وظل محمد شارد الذهن
ويفكر في مستقبل هذان الحفيدان
أسر دخل الي مكتب اسيل
وقال :ليه بينا
ايه دا مالك بتعيطي تاني ليه
اسيل بحزن :انا مش هروح في حته خد اي حد غيري
أسر :هو انا عملت ايه تاني بس
لو علي صوفيا هتمشي من بكره
بس كفايه عياط ايه النكد دا
اسيل 'طب مين البنت اللي انت حاضنها دي
بص أسر ولقي صوره له هو وفتاه كان يحتضنها
ثم قال بتوتر :دا سوء تفاهم يعني من غير قصد
اسيل :انت تعمل اللي انت عاوزه انت اسر الزيني
يعني محدش يعرف يتكلم معاك نص كلمه
لكن انا لا انا افضل محبوسه في البيت علشان حضرتك أمرت بدا
أسر :انا حجزت اليوم كله لينا في الملاهي ايه رايك
وكمان هجبلك بيتزا وشوكلت كتير .
واللي انتي عاوزه بس متزعليش مش هحبسك تاني
بس انتي فتنه علي الناس يعني في الشارع فاكره اخر مره ايه اللي حصل
ابتسمت اسيل وقالت:فاكره انت اللي كنت السبب اصلا
أسر بغضب :انتي عاوزه حد يعاكسك وانا اقعد اتفرج ليه شيفاني طرطور
ضحكت اسيل وقالت :,خلاص هو اخد جزاته من الضرب هو انت خليت فيه ملامح
فلاش باك
منذ اسبوع
اسيل :الو يا أسر اها انا في النادي
مستنياك متتأخرش
جاء شاب وجلس بجانب اسيل وقال :,هاي انا هاني معاكي هنا في النادي
اسيل بتوتر :اهلا بيك
بس ممكن تقوم من هنا دلوقت
لحسن كمان دقيقه انا مش عارفه ايه اللي هيحصل
هاني بسماجه:خير يا حلوه ايه اللي هيحصل
بس علي العموم امسكي
وأمسك يد اسيل وقال :,.*دي دعوه انا عامل بارتي صغير في الفيله بتاعتي هننبسط اوي مع بعض يا حلوه
وفجاه لقي لكمة قويه في وجه
وكان هذا اسر
اسر بغضب ؛بقا يا زباله بتعاكس اسيل هانم الزيني يا كلب
وضربه ضربه قويه
وجعله ينزف الدماء من جميع أنحاء وجهه
اسيل ببكاء :,كفايه هيموت في ايدك حرام سيبه
فاق أسر علي بكاء صغيرته وحبيبته
وقال بالهفه :خلاص متعيطيش يلا نمشي
تمسكت اسيل به بشده
وكأنه طوق النجاة الوحيد
وأخذها أسر
وظل هذا الشاب
مطروح أرضا
رجوع من الفلاش باك
أسر :دا كله بسبب الچيب القصيره اللي الهانم كانت لبساها مع اني قولت بلاش لبس قصير
اسيل في داخلها
اومال لو شاف الفستان الجديد هيعمل فيا ايه
اسر :بتروحي فين مش يلا هنتأخر
اسيل :يلا بينا
وخرجت اسيل وهي ممسكه بيد أسر بأحكام
وخرجٱ من الشركه.
تركت اسيل يد أسر وكانت ذاهبه لكي تركب سياراتها
أسر :والله كل واحد يركب عربيه انتي شايفه كده صح
اسيل :,خلاص اهداء كده وانت شكلك يخوف كده
جايه اركب اهو
ركبت اسيل بجانب أسر
وانطلقت السياره
كان يراقب كل هذا
بعيون مثل عيون الصقر
الجد
محمد ل فريد :وبعدين انا مش قادر ابعدهم عن بعض
انا خايف وقلقان
دا هما دول اللي احنا طلعنا بيهم من الدنيا
فريد بحزن:هنعمل ايه يا بابا
دي كانت غلطتنا الوحيده أننا خليناهم مع بعض في نفس البيت
لازم تتصرف
محمد هو يفكر في شيئ ما قال :محدش هيحل الموضوع دا غيرهم
فريد :لا يا بابا بلاش دلوقت
انا بنتي صعبانه عليا اوي
محمد. :انا الاتنين صعبانين عليا
بس مفيش حل غير دا يابني صدقني
فريد :اللي تشوفه يا بابا اعمله
في مطعم فاخر وكبير
اسيل :واووو المكان هنا تحفه
أسر :عشان تعرفي بس اني صارف عليكي ومكلف
اسيل :انت هتزلني يا ابني
ما خلاص يلا اطلب ليا الاكل لحسن انا جعانه
أسر :علي طول مفجوعه والله
بس اللي هموت واعرفه هو انتي ازي زي ما انتي
مش بتتخني
ضحكت اسيل وقالت :هو انا طبيعيه جسمي كده مش بتخن
أسر :دا الواحد مسحول علشان يبقى زي ما انتي شايفه كده
عضلات وشغل عالي يعني
اسيل :انت قمر في كل حلاتك اصلا
أسر :دي معاكسه
لحظي قلبي رهيف ومش بيقدر علي الكلام الحلو دا
ضحكت اسيل بصوت مرتفع
وكانت سعيده بشده
هل هذه السعادة
ستدوم
أما ماذا
يتبع الفصل الرابع اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية"رواية فراق ولكن "اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق