رواية احببت خاطفي الفصل السابع عشر بقلم يسرا نصر
رواية احببت خاطفي الفصل السابع عشر
.
.
في صباح يوم جديد كانت سلمي و احمد واقفة ادام باب فيلا مالك بعد ما احمد قرر انة يروح معاها لانها كانت مصرة تروح وكان خايف عليها جداً واحمد مكنش موافق ابدا بس بعد اصرار شديد من سلمي اطر احمد، يوافق ع مض
سلمي بترن الجرس وفتحت امل
الخادمة
.
امل : اهلا وسهلا.. اؤمروا عايزين مين؟
.
سلمي بسرعة : مالك موجود؟
.
أمل : نقولة مين؟
.
احمد رد بسرعة قبل ما سلمي تنطق
.
احمد : قوليلووو احمد عبد العزيز و الانسة سلمي
زمايلو ف الكلية
.
أمل : طيب اتفضلوا
.
دخلت سلمي هي واحمد ع الرسبشن واللي لاحظت صورة كبيرة معلقة ع الحائط تضم مالك و ابوة و امة واخته الكبيرة اللي متجوزة وعايشة ف دبي مع جوزها فضلت سلمي سرحانة ف صورة مالك في هيام شديد
.
وفاقت سلمي ع صوت احمد واللي كان واقف متغاظ وهيولع و هيفرقع من جنابووو
.
احمد، : سلمي سلمي... يا سلمممممممممي
.
سلمي بخضة بسيطة : في اية يا مالك خضتني
.
احمد، بضيق : ممكن تبطلي بحلقة ف الصورة دي وتقعدي؟
.
قعدت سلمي و رشيد ابو مالك جه يرحب بيهم
.
رشيد. : اهلا وسهلا ازيك يا احمد ازيك يا سلمي
.
سلمي : اهلا بحضرتك يا عمووو
.
احمد : اهلا بحضرتك يا فندم
.
رشيد : فينك يا احمد مختفي كدة
.
احمد : والله مشغول بشتغل، كذا شغلانة عشان اقدر اقف ع رجلي
.
رشيد : ربنا يوفقك يا احمد انا من ساعه ما شفتك عرفت انك طموح اوووووي
.
رشيد : امل يا امل
.
امل : تحت امرك يا رشيد بية
.
رشيد، : شوفي الشباب يشربوا اية؟
.
احمد، : مفيش داعي يا فندم احنا جايين تطمن ع مالك بس
.
رشيد : لا ازاي لازم تشربوا حاجة
.
احمد، : خلاص انا هاخد كوباية شاي مظبوطة
.
رشيد، : وانتي يا سلمي تشربي اية؟
.
سلمي، : زي احمد شاي برضة
.
ابتسم احمد ابتسامة بسيطة بمعني انة اخيرا اتفق معاها ع شيء بس طبعا الشيء دة صغير جداً
مجرد كوباية شاي
.
رشيد، : امل اعمل 3 شاي
.
امل : تحت امرك يا رشيد بية
.
راحت امل تعمل الشاي
.
ف اللحظة دي نزلت دودي
.
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
.
تعالوا نتعرف ع دودي
.
دودي دي اسمها نادرة مرات رشيد وهي ام مالك ست مش بتهتم ب اي حد غير نفسها وشكلها وخروجاتها و و الجمعيات ف الاعمال الخيرية وست مصرفة جدا ومستفزة ومفترية
.
وابو مالك رجل متواضع وبيحب، بيتوو بس الشغل لاهية عن بيته وابنة وبنتووو
.
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
.
دودي : انا خارجة يا رشيد
.
وجات دودي تخرج بس وقفها رشيد بعصبيـة خفيفة
.
قام رشيد من ع الكنبة بسرعة وهو بيمسك دراع دودي
.
رشيد : تعالي هنا يا هانم انتي رايحة فين؟
.
دودي : هكون رايحة فين يعني خارجة امال يعني فاكر اني هقعدلك ف البيت وابقي خدامة عندك؟
.
رشيد، : لا مش عايزك خدامة.. بس ع الاقل عايزك زوجة وام اولادي تهتمي بيا و ب مالك وبالبيت دي حاجة بقت تخنق انتي بقيتي ولا مهتمة بينا وكل همك ف نفسك وبس
.
دودي، : بقولك اية اخلع من نافوخي انا مش فاضيالك واعمل حسابك اني هتأخر بليل
.
رشيد بغضب : تتأخري دة اية؟ هي سايبة ولا سايبة مفيش خروج اصلا
.
دودي بغضب : انت فاكر نفسك ليك كلمة عليا ولا اية؟ لا فوق
.
عند، سلمي و احمد
.
سلمي : يلهوووي ألحق يا احمد هيمسك فيها قوم قوم خلي عمو رشيد يهدئ،
.
قام احمد بسرعة
.
احمد : اهدئ يا رشيد، بية
.
رشيد بغضب شديد : انا ليا كلمة عليكي غصب عنك ولا انتي نسيتي كنت اية اول متجوزتك يا بنت النجار
.
رشيد، بمعايرة : عرفتك وحبيتك ومهمنيش مستواكي عامل ازاي
.
رشيد بغضب : تصدقي انا اللي خليتك كدة بس انا بقي اقدر ارجعك بيت ابوكي تاني تكنلي باقي عشاكي نوم
.
دودي بجبروت : انت متقدرش تنفذ ولا حرف من كلامك دة عارف لية؟ عشان انت بتحبني وبتعشقني انت شاريني وانا بايعاك ومش عايزاك
.
احمد : متهدأوا يا جماعة ميصحش تفرشوا ل بعض الملايات كدة؟
.
رشيد : خلاص تعبت ارفت زهقت فااااااض بيا
.
دودي : انا ماشية
.
اتغاظ رشيد من دودي انها مش مهتمة حتي بكلامة راح جايبها من شعرها ولطشها قلمين
.
رشيد : لا بقي دا انتي ذوديها اووووي
.
دودي بصراخ : اوعي كدة سيب شعررري هيخلع ف ايدك
.
رشيد : امشي خشي جوة ومفيش نزول
.
دودي بتحدي : هنزل يا رشيد ووريني هتمنعني ازاي؟
.
احمد : صلي ع النبي يا دودي هانم واسمعي، كلام جوزك.. الست برضة ملهاش غير بيت جوزها
.
دودي بعصبية : وانت مالك انت اصلا بتتحشر ف الكلام لية؟ ومين اللي اداك المساحة انك تدخل ف حياتي الشخصية
.
رشيد، : لااااااا دا انتي اتفرعنتي بقي ومحتاجة اللي، يلمك
.
اخد رشيد دودي، من شعرها وجرها ع جوة
بس دودي نطرت ايدية بعنف
.
دودي : اوعا كدة انا خارجة يعني خارجة
.
رشيد، يغضب، شديد، : يعني مصممة تخرجي وتكسري كلامي يا نادرة؟
.
دودي، : دودي اسمي، دودي واياك اسمع منك اسم نادرة دة تاني
.
رشيد : انتي هتتبري، من اصلك يا بنت النجار؟
انا ممكن اطلقك او اتجوز واحده تانيه واجيبها هنا تزلك وتبقي خدامة عندها
.
دودي بتحدي : لو راجل بجد اعملها
.
جريت دودي تخرج وقبل ما تمد ايدها ع باب الخروج نادا عليها
.
رشيد بصوت عالي : نااااااادرة
.
وقفت نادرة وهي حاطة ايديها ع وسطها واللي كانت واقفة ع رجل ونص
.
دودي بضيق : نعم؟ خير؟
.
رشيد بغضب : انا شايف ان حياتنا مع بعض بقت مستحيلة انا حاولت اصلح منك بس، للاسف كنتي كل مرة ماشية عوج و للاسوء
.
دودي، : اخلص عايز مني اية؟
.
رشيد بجمود : انتي طالق
.
دودي، بصدمة كبيرة لانها مكنتش متصورة ان الموضوع المعتاد بتاع كل يوم وخناقة كل يوم ان رشيد ممكن يطلقها بسهولة كدة ويستغني عنها بسهولة كدة مع انة بيحبها حب عبادة وعمرة ما شاف وحدة غيرها ابدا
.
دودي، بصدمة : انت بتقول اية؟
.
احمد بخضة : لا لا لا يا رشيد بية الموضوع ميوصلش ل طلاق اهدي بس
.
راح احمد ناحية اللي كانت واقفة مصدومة وان كل شيء ضاع منها العز والفخفخة وفوق كل دة حب رشيد لها و اللي كان من طرف واحد من طرف رشيد بس واللي كانت فرصة لها انها تخرج نفسها من الفقر الشديد اللي كانت فية
.
احمد : استهدي بالله يا دودي هانم و ادخلي ربنا يهديكي
.
دودي بضيق : اخرس انت
.
دودي : انت بترمي اليمين عليا يا رشيد؟
.
رشيد بجدية : ايوا برمي اليمين عليكي انا خلاص زهقت منك وقرفت منك ومن بكرة هيكون هنا وحدة ست غيرك
.
دودي وهي متسمرة مكانها ومتغاظة بشدة ان رشيد اللي، بيحبها بجنون يسبها بكل سهولة كدة
.
دودي بغيظ : وانت بسهولة كدة بتستغني عني؟
.
رشيد : و بأسهل من كدة كمان ودلوقتي اقدر اقولك اخرجي من حياتي
.
احمد : استهدي بالله يا رشيد بية و صلي ع النبي كدة و رجع المدام مينفعش تنفصلوا بالطريقة دي
.
رشيد : ابعد عني يا احمد انا خلاص طلعت من هدومي من الست دي ولا حاسة بيا ولا حاسة ب مالك ولا حاسة ببيتها ولا بمسؤليتها ف الحياة انا جبت اخرررري
.
رشيد، : اعتقيني بقي لوجه الله
.
دودي وهي بتحاول متضيعش رشيد من ايديها وبتحاول تيجي ع كرامتها اللي اول مرة تيجي عليها من 25 سنة
.
دودي بمض : طيب انا اسفة وهدخل جوة ومش هخرج
.
رشيد بجدية : لاااا لاااا لاااا خلاص انتي خرجتي من حياتي للابد
.
دودي : وهتنساني بسهولة كدة؟
.
رشيد : اظن دي، بقي مشكلتي انا مش مشكلتك انتي
.
دودي : طيب و مالك هتقولة اية؟
.
رشيد : وانتي من امتي كنتي بتهتمي ب مالك اصلا؟
.
رشيد بوجع سنين : انتي عمرك ما قدرتي اي شيء
من اللي عملتهالك ولا قدرتي حبي ولا قدرتي ولا قدرتي اي حاجة ف اي حاجة ومستحملك 20 سنة
ولا عمرك حسيتي بيا ولا بمشاعري مع ان كنت بمنتهي السهولة اعرف غيرك او اصاحب او حتي اتجوز لكن انا مرضتش اجرح مشاعرك لاني حبيتك بجد
.
رشيد بوجع : وانتي عمررررك حتي ما اديتي نفسك فرصة واحدة بس انك تديني ولو جزء بسيط من حبك ولا اهتمامك
.
رشيد : بس خلاص انا لازم اخرج من الدوامة اللي، انا دخلت نفسي فيها وهي حبك
.
رشيد : وانا اللي ميقدرنيش يا نادرة ادوسة بجزمتي افعصة اي نعم هي جات متأخرة بس خلاص انا فقت
.
.
دودي : طيب يا رشيد انا همشي ووريني بقي هتعيش من غيري ازاي؟
.
احمد : اهدي بس يا مدام دودي متخربيش البيت
.
رشيد بحزم : سيبها يا احمد تخرج من حياتي يمكن تتظبط
.
رشيد بغضب مكبوت من سنين
.
رشيد بغضب : برررررررة اخرجي بررررررررة
.
خرجت نادرة وهي متعصبة ومصيرها مجهول
ورجعت ل شقة ابوها الله يرحمة البسيطة في حارة صغيرة في منطقة شعبية
.
...
.
نرجع ل رشيد اللي قعد ف الرسبشن وهو حاطط ايده الاتنين ع وشووو
.
احمد : لية يا رشيد بية توصل الامور ل طلاق؟
.
سلمي بصوت واطي ل احمد
.
سلمي : شكلنا كدة مجيتنا كان وشها شؤم اول ما جينا البيت اتخرب
.
احمد بصوت هامس : بسس مش، وقته الكلام دة
.
رشيد : انا اسف يا جماعة ع الحالة اللي انا فيها دي؟
.
احمد : دا احنا اللي اسفين ع اللي حصل
.
رشيد : لا وانتم ذنبكم اية؟
.
احمد : طيب احنا نستأذن بقي ونبقي نيجي ف وقت تاني تكو حضرتك كويس
.
قام احمد وشد سلمي ووقفت معاه
.
سلمي بصوت واطي هامس : طيب انا لسة مشفتش مالك
.
احمد وهو بيجز ع اسنانة : متخررررسي بقي وهو دة وقتوو الرجل لسة مطلق مراته
.
سلمي بصوت واطي : يعني همشي من غير مطمن ع مالك؟
.
احمد : والنبي انتي اللي شكلك وشك نحس طلقتي الرجل من مراته بمجيتك يارتنا ما كنا جينا
.
احمد : بعد اذنك يا رشيد بية نبقي نيجي ف وقت تاني نطمن ع حضرتك ومالك
.
رشيد : مالك ف كل الحالات مش هنا بقاله فترة برة البيت محدش عارف هو فين اصلا
.
سلمي بسرعة : لية هو في حاجة؟
.
رشيد : مفيش شديت معاه ف الكلام ومشي وساب البيت ومعرفش عنة اي شيئ حتي موبايلة مغلق
.
سلمي : فعلا انا كل متصل بية موبايلة مغلق
.
رشيد بحزن : انا اسف بس مطر اطلع اريح اعصابي شوية عشان مخنوق
.
احمد : لا اتفضل حضرتك احنا ماشيين حالا
.
احمد : يلا يا سلمي
.
خرج احمد هو و سلمي وسلمي، كانت متعصبة انها برضة معرفتش اي شيئ عن مالك اللي خطف، قلبها من سنين ومش راضي يرجعوو
.
احمد : في اية يا سلمي
.
سلمي بضيق : معرفتش برضة مالك فين؟
.
احمد بغيظ : تصدقي يبت انتي معندكيش دم اصلا؟
.
سلمي بعصبيـة : انا مسمحلكش انك تغلط فيا
.
احمد بسؤال : انتي نمرودة يا سلمي بجد؟ انتي مفيش اي حاجة بتعجبك ولا بتقدري اي حد
.
احمد بغيظ : انتي شكلك كدة صنفنك من صنف مدام نادرة مش، بيعجبها العجب واخرتك هتبقي الطلاق ان شاءالله
.
سلمي بغيظ من كلام احمد
.
سلمي : نجوووم السما اقربلك مني يا احمد
.
احمد بتحدي : وانتي مش هتكوني غير ليا يا سلمي وافتكري كلامي كويس
.
سلمي. بغيظ : هو الحب بالعافية ولا اية؟
.
احمد : لا مش بالعافية يا سلمي هتحبيني ب مزاجك وقلبك دة مش هيشوف غيري انا وحبي انا وبس يا، سلمي
.
سلمي بتحدي : نجوم السما اقربلك يا احمد
.
احمد، بغيظ : ماشي يا سلمي هنشوف
.
وقف احمد تاكسي وركب سلمي التاكسي وركب هو جمب السواق ووصل سلمي بيتها وراح ع شغلوو
.
✅✅✅✅✅✅✅✅✅✅✅✅✅
.
في شركة السياحة عند حسام و ملك اللي كان فيه فوج وفد سياحي كبير من روسيا واللي حجزوا ع شرم الشيخ
.
حسام : ملك حجزتي الفندق اللي ف شرم؟
.
ملك : ايوا يا مستر حسام وعاملين اوفر حلووو اوووي
.
حسام : المهم الفندق يكون 5 نجوم دول من روسيا
.
ملك : لا دنا حجزتلهم بقي فندق ف منتجع انما اية
.
حسام : برافو عليكي يا ملوكي
.
ملك : تسلم يا برنس
.
حسام ب استغراب : برنس،؟ حاسس اني بحب سواقة توك توك
.
ملك : ههههههههه
.
حسام بحب : بموت في ضحكتك
.
ف اللحظة دي رن موبايل حسام و كان حازم
.
ترررررررن ترررررررررن تررررررن
.
حسام بضيق : وهو دة وقتك يا عم حازم
.
حسام بضيق : الووووو
.
حازم : ازيك يا حسام
.
حسام بضيق : كويس عايز، اية؟
.
حازم : مالك ياد بتتكلم كدة لية؟
.
حسام : منت يترن ف وقت مش مناسب خالص
لسة بقول، للبت كلمتين حلوين لقيتك طبيت واتصلت
.
حازم : هههههههههههه طيب معلش يا منحنح بية
المهم ع معادنا بليل متتأخرش يا حسام
.
حسام : ياعم طيب عرفت بقي يلا هوينا من هنا
.
افل حسام مع حازم وكمل كلامة مع ملك
.
حسام : ها كنا بنقول اية؟
.
يتبع الفصل الثامن عشر اضغط هنا
تعليقات
إرسال تعليق