Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية احببت خاطفي الفصل الثاني والعشرون بقلم يسرا نصر

 رواية احببت خاطفي الفصل الثاني والعشرون بقلم يسرا نصر


رواية احببت خاطفي الفصل الثاني والعشرون 

في شركة الجاسر اللي اسسها ابو جاسر و عمة واللي كانوا محتارين يسموها ملك ولا جاسر وبعد فترة تفكير اسقروا ع اسم الجاسر للمقاولات 

.

كان جاسر في مكتبة وهو حاطط ايده ع عينة و ملك جمبة عماله تضحك علية 

.

جاسر بغضب : بتضحكي ع اية يا جاموسة انتي 

.

ملك : اصل شكلك كان يضحك اووووي وحسام ماسكك و بيضرب، فيك 

.

جاسر : انا مرضتش اتغابي علية عشان انتي واقفة 

بس 

.

ملك : ههههههههه لا ماهو واضح يا جسور 

.

جاسر بغضب بسيط، : بت أتلمي هضربك ب ب 

.

وفضل، جاسر يدور ع اي حاجة ع المكتب عشان يحدفها بيها ولقي قلم جاف راح ماسكة و رماه عليها بس عشان جاسر كان ماسك عينووو فا القلم ما جاش عليها 

.

ملك بضحك : ههههههههه مجاتش فيا 

.

جاسر : يبت اخرسي هقوملك 

.

ملك وهي بتكتم ضحكتها : طيب خلاص خلاص سكت اهووو 

.

قعد ملك وسرحت شوية ف حسام 

.

ملك : بس انا خايفة حسام يزعل مني و يرفدني 

.

جاسر : ميرفدك هو انتي ناقصة فلوس،؟  ولا محتاجة لشغل اصلا؟  

.

جاسر : وكمان لوعايزة تشتغلي متيجي تشتغلي هنا ع الاقل هتشتغلي ف شركة ابوكي 

.

جاسر : انا مش عارف عمي ازاي معترضتش انك تشتغلي برة الشركة 

.

ملك : انت هتعمل زي بابا؟  كلامك نفس كلام بابا. 

.

ملك : يا جاسر ارجووووك افهمني انا عايزة اكون مسؤولة عن نفسي 

.

جاسر، : مسؤولة عن نفسك برضة؟  ع جاسر ؟  

.

جاسر : عيب يا ملك دنا افهمك من ناظرة عين 

.

سكتت ملك و حطط وشها ع الارض 

.

جاسر : انتي عايزة تفضلي مع حبيب القلب حسام 

.

جاسر : بس انتي متأكدة يا ملك ان حسام دة بيحبك بجد؟  ولا بيتسلي؟  

.

ملك بسرعة : اه والله بيحبني وبيغير عليا جداً دا زمانة شايط دلوقتي  

.

ف اللحظة دي رن موبايل ملك برنة معينة ملك 

عارفاها و مخصصاها ل حسام فقط 

.

واللي، كان ع مكتب جاسر، 

.

ملك : انا بشبة ع النغمة دي 

.

جاسر، : اه دا موبايلك كان ف جيبي، 

.

ملك : ينهر ابيض ازاي مخدش بالي،؟  

.

مسكت ملك الموبايل ولسة هترد 

.

جاسر بعصبية بسيطة : مين يا ملك؟  هو الزفت دة صح؟  

.

ملك وهي حاطة وشها ع الارض، 

.

ملك : ايوا هووو حسام 

.

جاسر : طيب هاتي الموبايل 

.

ملك : ارجوووك يا جاسر مش عايزة مشاكل 

.

خطف جاسر الموبايل بغيظ من ملك و فتح الخط ع حسام و مردش. 

.

حسام بصوت عالي : انتي مش بتردي عليا لية يا ملك؟  

.

حسام بغضب اشد : ومين البئف اللي كان معاكي دة؟  وازاي تسبيني وتمشي معاه 

.

حسام بغضب اشد، وغيظ ع غيرة : انطقي يا ملك ساكتة لية؟  

.

جاسر بهدوء مستفز : اولا اسمها الانسة ملك

.

جاسر : وكان انت تقصد مين بالبئف دة؟  ها؟  

.

حسام بغضب وعيونة بتطلع شرارة : انت مين يا حيوان انت انطق؟  وملك راحت معاك فين انطق 

.

جاسر بهدوء مستفز، : انا ابن عم ملك و خطبيها 

.

جاسر : انت بقي، مين؟  

.

حسام بصدمة : خطيبها؟  خطيبها ازاي؟  

.

نروح ل ملك اللي اول ما سمعت جاسر بيقول خطيبها وقفت بسرعة وهي، مزبهلة وعماله تلطم ع وشها 

.

ملك بصوت واطي، : اية اللي، انت بتقولة يا جاسر دة؟  انت اتجننت؟  

.

نزل جاسر الموبايل من ع ودنة بعد ما كتم الصوت 

.

جاسر بحزم : انتي تسكتي خالص صوتك دة مش عايز اسمعووو 

.

فتح جاسر الصوت بسرعة 

.

جاسر : رقمك مش عايز اشوفة ع تليفون ملك تاني 

.

وراح قفل الخط ف وش حسام اللي، اتجنن اول ما سمع انها خطيبتووو 

.

ملك بحزن : ممكن اعرف انت قلت كدة لية؟  

.

جاسر بهدوء : اقعدي وانا هفهمك 

.

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤💚  

.

نروح ل حسام اللي كان عمال يكسر ف المكتب 

و الموظفين واقفين ع باب مكتب حسام من برة 

.

ايناس : هو فية اية؟  هو مستر حسام اتجنن؟  

.

مني موظفة ف الحسابات زميلة ايناس 

.

مني: انا مش عارفه ماله دا مش طبيعي انهرضة خالص 

.

راني : جرا اية يا جماعة انتم هتسيبة شغلكم و هوفضلوا واقفين هنا كتيررر 

.

راني : انتم عارفين مستر حسام لو فتح الباب و لقي خد واقف هنا هيعمل فية اية؟  

.

راني، : هرفدنا كلنا 

.

ايناس، : جرا اية يا راني  استني طيب اما نسمع هو متعصب كدة لية؟  

.

مني : راني عندة حق يا ايناس احنا لازم نروح ع اشغالنا دلوقتي 

.

ايناس بفضول : لا منا مش هع، ف اشتغل انهرضة الا لما اعرف في اية؟  

.

راني، : يخربيت ام فضول البنات اللي هيقتلك دة وهيتسبب ف رفدك وساعتها هتوحشينا اوووي 

.

مني : انا رايحة اشوف شغلي لحسن اترفد سلام 

.

مشيت مني، بسرعة قبل ما حسام يشوفها و تترفد 

.

راني، : يلا يا ايناس، 

.

ايناس، بفضول : طيب هات الملف اللي معاك دة هو مش المفروض يمضية دلوقتي؟  

.

ايناس، : انا هدخلة عشان يمضي الملف دة 

.

راني : يخربيت ام فضولك يا شيخة الامضة مش مستعجل، عليها انا بكرة ان شاءالله ابقي ادخلة 

.

ايناس بفضول : منا عايزة اعرف هو متعصب لية؟  

دنا من ساعه ما جيت الشركه هنا عمري ما شفته متعصب كدة 

.

راني : بقولك اية انا رايح ع شغلي عشان لو طلع دلوقتي و لقانا واقفين كدة مش، هيحصل كويس 

.

ايناس : طيب روح انت ع شغ.....  

.

و ملحقتش ايناس، تكمل، كلامها عشان حسام فتح الباب فجأة و اللي، لقي ايناس و راني واقفين ع الباب 

.

حسام بغضب شديد و صوت عالي جداً هز جدران الشركة 

.

حسام : انتم واقفين هنا لييييية؟  سايبين مكاتبكم وواقفين هنا لية؟  

.

راني و ايناس من الخضة مش، قاردين يتكلموا 

.

راني.  ايناس : اااااا ااااا اااا 

.

حسام بغضب، : انتم كنتوا واقفين بتتصنتوا عليا؟  

.

راني : لا، يا فندم والله ابدا 

.

حسام بحزم و غيظ : مخصوم من كل واحد، فيكم 3 ايام 

.

ايناس، : يلهوووووي لية كدة يا مستر معلش يا مستر سامحني ارجووووك مرتبي مش حمل الخصم 

.

ايناس، : دا انا كنت عايزة اجيب لما اقبض شتطة جديدة بدل اللي، اتهرت دي دي مخرمة من كل حته 

.

حسام بغضب، : انا مالي، انا شنطة ولا جزمة اية اللي، انتي، بتقولية دة؟  

.

راني، : انا اسف بس انا مراتي ع وش ولادة يا مستر ارجوك يا مستر اسحب، الخصم دة ارجووووك. 

.

حسام بصلهم بغيظ و سابهم ومشي وركب، عربيتووو ومشي 

.

نروح ل ايناس و راني 

.

راني، بغيظ، : منك لله يا شيخة اديني اتخصملي، 3 ايام بدون مناسبة دنا مراتي  ع وش ولادة 

.

راني بندم : يارتني كنت رحت شفت شغلي وسبتك 

تتحرقي انا مالي، انا كان مالي و مال، ام فضولك دة 

.

ايناس : اعمل اية انا دلوقتي 

.

راني بعصبية خفيفة : انا مالي، انا تعملي اية ولا متعمليش اية انا رايح اشوف شغلي احسن 

.

ومشي راني، يشوف، شغلة و رجعت ايناس ع شغلها 

.

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤💚

.

نروح ل حسام اللي كان سايق عربيتة الجديدة 

بسرعة رهيبة عشان يحاول يهدأ 

.

حسام بغضب : مخطوبة ازااااااي ازاي متقوليش ازااااااااي، 

.

حسام بصوت عالي عصبي : خاينة خاينة يا ملك 

.

حسام : خونتيني، يا ملك 

.

حسام بغيظ : بس لا مش انا اللي، اخد ع افايا من بت مفعوصة زي دي 

.

حسام وهو ناوي شر 

.

حسام بشر : ماشي يا ملك اما ندمتك عواليوم اللي عرفتيني فية نبقاش انا حسام 

.

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤💚

.

نروح ل حازم و فريدة وهو كان عمال، يخبط ع باب اوضة فريدة 

.

حازم بحزم : افتحي، يا فريدة افتحي الباب قلت 

.

فريدة بخوف، : هفتح بس متضربنيش 

.

حازم : طيب افتحي الباب 

.

فتحت فريدة الباب وجرين نزلت استخبت تحت السرير ودخل حازم فضل يدور عليها بس لمح تحت السرير طرف هدوم فريدة وفهم انها مستخبية منه تحت السرير 

.

فتح حازم الدولاب وطلع عدة نجارة وراح ناحية الترباس و خلع الترباس بتاع الاوضة والاوضة التانية و الحمام 

.

خرج حازم من الاوضة وهو بيقول 


حازم : انا شلت جميع الترابيس وريني بقي هتقفلي ع نفسك ازاي؟  

.

و خرج حازم من الشقة الصغيرة كلها وراح قعد تحت الشجرة و خرجت فريدة من تحت السرير وراحت المطبخ تحضر الغداء وفى نفسها 

.

فريدة ف نفسها : انا هحضر الغدا يمكن اما يلاقيني، بسمع الكلام يغير معاملتة القاسية دي، 

.

فتحت فريدة الشباك واللي، لقت حازم قاعد تحت الشجرة وراحت فريدة ع المطبخ وعملت كوبايتين شاي و اخدت الصنية وراحت ل حازم 

.

حازم : انتي اية اللي، خرجك من غير اذني،؟  

.

فريدة بهدوء عشان مكنتش عايزة تستفزة 

.

فريدة : قلت اعملك كوباية شاي واقعد معاك نرغي شوية 

.

بصلها حازم ب استغراب ع معاملتها اللطيفة معاه رغم قسوتة عليها 

.

حازم : متحاوليش يا، فريدة انك تخليني احن عليكي لعبة مكشوفة اوووي 

.

فريدة بهدوء : طيب ممكن اتكلم معاك براحة و هدوء؟  

.

حازم اخد كوباية الشاي وبدأ يشرب واللي لقاه بالنعناع 

.

حازم : حبتي النعناع دة منين،؟  

.

فريدة : لقيت برطمان جوة ف المطبخ فية نعناع ناشف 

.

حازم : شكرا تسلم ايدك طعمة حلوو اووي 

..

فريدة ب ابتسامة : بالهنا والشفا 

.

فريدة : ممكن يا حازم اتكلم معاك شوية؟  

.

حازم : خيررر؟  

.

فريدة : بص يا حازم انا فهمت منك انك عندك مشاكل مع بابا  فا ممكن تخرجني انا من المشاكل دي وتعاملني كويس؟  و اوعدك اني هقف جمبك ل غاية ما تاخد حقك من بابا وانا اصلا مش عايزة اي حاجة لو عايز نصيبي انا كمان خدة بس ارجوك عاملني كويس 

.

فريدة : ااااا انا اااا انا 

.

حازم : انتي هتؤأي كتير؟  

.

فريدة بدموع هربت منها وضعف لانها لسة بتحب حازم جدا 

.

فريدة : انا، عارفه انك محبتنيش و دة واضح اوووي من كلامك و معاملتك ليا 

.

فريدة : بس انا حبيتك يا حازم ولسة ل غاية دلوقتي بحبك ومش عارفة اخرج حبك من قلبي 

لاني، حبيتك بصدق مش كدب زيك 

.

حازم كان قاعد بيسمعها و قلبة بيتعصر من جواه 

كان نفسة ف اللحظة دي ياخدها ف حضنة ويطمنها ان الحرب مع ابوها مش معاها وهنا شعر حازم بنغزة ف قلبة وهي، نغزة حب ل فريدة بس جمد حازم قلبة 

.

فريدة : ممكن يا حازم تعاملني كويس مش، ب، قسوة؟  انا مش هطلب منك انك تحبني و هقف جمبك لغاية ما تسترد حقك وبعد كدة تطلقني 

.

بصلها حازم اما سمع كلمة الطلاق بس سكت مؤقتا لانه مش متصور انه يطلق فريدة ومكنش عارف السبب 

.

حازم : يعني هتساعديني اني اخد حقي من ابوكي،؟  

.

فريدة : ايوا يا حازم و دلوقتي لازم بابا يعرف انك متجوزني وانك معتدتش عليا عشان ممكن يتهور انا عارفه بابا كويس عرفة بس انك بقيت جوز بنتة صدقني بابا مجنون ممكن يعمل اي حاجة 

.

حازم : سبيني افكر يا فريدة 

.

فريدة : طيب فكر براحتك وانا هروح اعمل الغدا 

.

فريدة : بس فية طلبات محتجاها ف المطبخ 

.

حازم : اكتبي كل اللي، انتي عايزاه ف ورقة وانا هروح اجيب كل الطلبات 

.

فريدة : تمام 

.

راحت فريدة المطبخ و كتبت كل الطلبات اللي ناقصة و ادتها ل حازم و حازم اخد الورقة و ركب العربية اللي كان راكنها بعيد جداً عن الشقة بحيث ان فريدة متشوفهاش وتهرب 

.

راح حازم ل شقتة عشان يطمن ع امة واللي، اكتشف ان امة مش موجوده و حازم سأل الجيران 

واحد من الجيران قالوا له ان فية عسكري حة اخد امك و الست اللي، قاعدة معاها ومشيوا 

.

حازم : متعرفش اخدها وراح بيها، فين؟  

.

الجار : لا والله مش عارف مقالتش 

.

حازم : طيب، ممكن توصف اللي اخد امي؟  

.

الجار وصف اللي كلن عانل نفسة عسكري و خازم عرفة ع طول انة مجدي اللي، بيشغل عند احمد بية 

.

دق الخوف ف قلب حازم ع امة

.

حازم ف نفسة : انا، غبي اني مخفتش، امي يا ترا يا امي عاملة اية دلوقتى؟  

.

حازم ف نفسة : لو عملت حاجة يا احمد، بية ف امي عليا النعمة ل ادفع بنتك تمن غلطتك دي 

.

مشي حازم بسرعة وراح ل فيلا احمد بية بسرعة 

واللي كلن بيخبط ع الباب بطريقة هستيريا 

.

حازم : افتح افتح الباب يا احمد بية افتحوا البااااااب 

.

فتحت سمر الباب بسرعة : اؤمر؟  

.

حازم : احمد بية موجود،؟  

.

لسة سمر هترد بس سمع حازم صوت عمة 

.

احمد بية : اهلا اهلا حازم ازيك كنت مستنيك و عارف انك هتيجيلي راكع ر ركبك 

.

زق حازم الباب ودخل زي المجنون 

.

حازم : امي فين يا احمد بية؟  

.

احمد بية : روحي انتي، يا سمر، 

.

احمد بية : امك ف الحفظ و الصون بس نش هتشوفها الا لما ترجع بنتي 

.

حازم : مش هينفع ارجعها دي، مراتي 

.

احمد بية : انا ميخلش عليا الكلام دة 

.

حازم : انا اتجوزت فريدة يا احمد بية نفس اليوم اللي كلمتك فيه 

.

هنا قرر حازم يقول ل احمد، بية اللي، فريدة قالت علية عشان يضمن انة ميعملش حاجة ف امة 

.

احمد بية : فين قسيمة الجواز،؟  

.

طلع حازم القسيمة من جيبة 

.

احمد، بية بغيظ : بقي انت يا جربوع تتجوز بنتي، انا؟  

..

احمد، بية : دا بعينك وانا بقي هطلقها منك ولسة متخلقش اللي يلوووي، دراعي يا حازم 

.

احمد بية بغموض : هه كان غيرك اشطر. 

.

حازم : فريدة بتحبني وهي، بنفسها مش، هترضي ترجع معاك 

.

احمد، بية : انا قلت اللي عندي امك قصاد بنتي والا بقي مش هضمن نفسي اعمل اية ف امك وهي حلوة كدة تصدق لسة برضة محتفظة بجمالها رغم السنين 

.

حازم بغيظ، : اخرس يا حيوان يا واطي يا سافل يا حقير 

.

احمد بية بضحك مستفز : بس، اية امك لووووز لوووز 

.

حازم : .......... 

.

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤💙

.

ستووووووب هنا  

.

توقاعاتكم 

.

. يا ترا  حازم هيقدر ينقذ امة من ايد هذا الاحمد؟ 

. يا ترا حسام هينتقم من ملك ازاي وهل هتنتهي قصة حبهم بسهولة كدة؟  

. يا ترا جاسر هيخطب ملك فعلا؟  

. فريدة هتحاول الهرب؟  ولا هتستسلم وتحاول تغير حازم و تقف جمبو؟  

يتبع الفصل الثالث والعشرون اضغط هنا 

عرض التعليقات

تعليقات