Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية أختي عمياء الفصل الثالث بقلم جيسي سلامة

 رواية أختي عمياء الفصل الثالث بقلم جيسي سلامة 

رواية أختي عمياء الفصل الثالث بقلم جيسي سلامة 

في احدي العمارات الموجودة في الإسكندرية نسمع صوت صراخ ياتي من احدي الشقق
انه صوت حسام الأخ الأصغر  لعائشه صديقه خديجة. 
حسام : ماما يا ماما شوفي عائشة اكلت الايسكريم بتاعي
ام عائشه : اي يا بنتي ده انتي لسه صغيره عامله عقلك بعقل  اخوكي الصغير بدل ما تجيبي  ليه بتاخدي منه. 
عائشه : يا ماما انا قولت ليه قبل مااكولها مش كده يا اخويا يا حبيبي ( وتبص ليه وتبرق جامد). 
حسام : كدابه يا ماما والله حتي شوفي بتبص ليا ازاي.
الام : عائشه اتفضلي دلوقتي حالا انزلي هاتي لي اخوكي من السوبرماركت ايسكريم
عائشه : حاضر يا ماما ما طبعاً اي حاجه عايزها مجابه لاكن انا بنت البطه السوده
الام : بطه سوده 😳انا بتقولي عليا بطه سوده يا قليلة الادب ( وتلقي عليها سلاح آلام المصرية الأصيلة انه شبشب ابو ورده 😂)
عائشه : ومجتش ومجتش 🤣🤣😂(  واتجهت ناحية باب الخروج لي تذهب الي السوبرماركت)
الام : عوض عليا عوض الصابرين يارب 🤲
..................................... ...............
في بيت خديجة
تجلس خديجة وميرفت علي طاولة الطعام
ميرفت : انا راحه السوق انهارده يا بنتي تحبي تيجي معايا
خديجة : لاء يا ماما  انا هاقعد في البيت عائشه كانت قايله انو هي هاتيجي ليا انهارده
ميرفت : ماشي يا بنتي خلي بالك من نفسك 
خديجة : حاضر يا ماما 
................................................................
في فيلا شهاب المنشاوي 
رقيه : هاتعمل اي يا بني الورق الي المحامي جابه طلع حقيقي مش مزور 
مالك : مش عارف يا عمتو انا لحد دلوقتي مش قادر استوعب كل دة موت بابا وطلع ليا اخت 
رقيه : يعني اي انت هاتخلي الي اسمها خديجة دي تاخذ حاجه من الميراث 
مالك : اكيد يا عمتو ده هايكون حقها 
رقيه : أيوه بس دي مش اختك من الام ازاي هاتسمح انوا تيجي وتاخد كل حاجه انت تعبت فيها كده بالساهل 
مالك : اي يا عمتو الكلام ده وهي اي ذنبها في غلطه بابا عملها انا هاروح اكلم المحامي بعد إذنك يا عمتو 
رقيه بعد ما مالك مشي : لا يابن اخويا مش بعد كل الي عملته ده هاطلع انا وبنتي من المولد بلا حمص 
تيجي بنت ميرفت تاخد كل حاجه  انا قتلت اخويا لما رفض انو انت تتجوز بنتي عشان مايجبركش علي حاجه  مستحيل اسمح انو هي تدخل كده بالساهل في حياتنا 
...................................................... 
في بيت خديجة 
تاتي ميرفت الي البيت 
ميرفت : اخبارك اي يا حبيبتي عائشه جتلك 
خديجة : ايوه يا ماما جت بس مطولتش عشان متتاخرش وقالت هاتيجي ليا بكره 
ميرفت : ماشي يا حبيبتي تنور انا هادخل ارتاح شوية 
خديجة : ماشي يا ماما اتفضلي 
..................................... ......................... .... 
عند مالك 
مالك : الو 
احمد ( المحامي) : اهلا مالك بيه تؤمر بخدمه 
مالك : أهلا بيك يا احمد كنت عايزة منك عنوان خديجة. 
احمد : اه طبعاً في اسكندرية منطقة **********
مالك : تمام يا احمد شكرا جدا 
احمد : العفو يا مالك بيه ده واجبي مع السلامة 
مالك : سلام 
.............................................................. 
توجه مالك لغرفة الجلوس وجد رقيه وهايدي 
مالك : عمتو انا رايح بكره ان شاء الله اسكندرية عشان اجيب خديجة ياريت تخلي الخدم يجهزوا غرفة ليها 
رقيه : اكيد يا حبيبي متقلقش انت من الموضوع ده سيب كل حاجه عليا 
مالك : تمام يا عمتو انا هاطلع انام بقي تصبحوا على خير 
رقيه : وانت من اهل الخير 
هايدي : مامي انتي هاتسكتي علي الي بيحصل ده 
رقيه : لا طبعاً انا بس مستنيها تيجي البيت وساعتها هاتكره اليوم الي جت فيه 😈😈
........................................................ 
في صباح اليوم التالي 
توجه مالك لي غرفه السفره وجد رقيه وهايدي 
رقيه : مش هاتفطر يا حبيبي 
مالك : لا يا عمتو عشان الحق وقتي عايزة حاجة قبل اما امشي 
رقيه : عايزة سلامتك يا بني 
مالك : الله يسلمك مع السلامة 
هايدي : اي يا ماما مش ناويه علي حاجه 
رقيه بخبث :  ودي تيجي ناويه علي اي
هايدي : ناويه علي اي 
رقيه : علي **********،، *****،،،،،، **************
.................................................... 
وصل مالك لعروس البحر الأبيض 
بعد وصول مالك لمنطقه  التي تعيش فيها خديجة ولفت انتباه مالك شجار بين فتاة وسائق سياره أجره 
الفتاة : هما ٢٠ جنيه عاجبك عجبك مش عاجبك  اتفضل بقي ورينا عرض كتافك 
السائق : يا مدام ماينفعش كده هما ٨٠ جنيه ومش ماشي غير لما اخدهم 
الفتاة : انسه لو سمحت وكمان ٨٠ جنيه اي يا نصاب يا حرامي يا برص البحر انت. 
السائق : لا متخلينيش اقل ادبي عليكي انا مش عايز اضربك عشان لامواخذه واحده ست مع ان مش ست اوي يعني 
الفتاة : مش ست اوي يعني طب وربنا ما سيباك 
( انهالت  عليه بالضرب) 
فصل بينهم مالك 
مالك : اي يا شيخه حرام عليكي الي عملتيه في الراجل ده وكل ده ليه 
الفتاة : الراجل الحرامي النصاب عايز ياخد ٤٠ جنيه زياده 
مالك : كل ده عشان ٤٠ جنيه زياده 😡. 
الفتاة : اومال انت عايز يتنصب عليا ولا اي 😏. 
مالك : لا ودي تيجي بردو 😒( اعطي مالك السائق باقي ال٤٠ جنيه  وتركهم السائق ورحل) 
الفتاة : استني يا استاذ انت انت هاتبقشش عليا ولا اي اتفضل فلوسك اهي 
مالك : ابقشش ارحمني يارب خودي فلوسك يا شاطره وسيبيني في حالي 
(تركها مالك ورحل ليسال احدي الأشخاص عن بيت خديجة،،وصل مالك لي بيت خديجة طرق الباب عده مرات ليفتح الباب ويتفاجئ مالك) 
مالك : انتي 😲
.............  ............................ 
بقلم / جيسي سلامه ✍️
................................................. 
لمتابعة  البارت الرابع اضغط هنا
reaction:

تعليقات

تعليقان (2)
إرسال تعليق

إرسال تعليق