رواية حكاية رغد البارت الحادي عشر 11 تأليف القلم الذهبي
رواية حكاية رغد الفصل الحادي عشر 11
نادر واقف قدام فارس خد نفس وقال.
_ اللي سايق العربيه ادهم يا فارس بيه !!
بصله باستغراب وذهول فارس
_ انت بتتكلم بجد
_ايوه يا فارس بيه انا شايفه بعيوني دول
جوه العربيه.
فارس حط ايده علي دماغه..
_ انا هجنن خلاص . ازاي ادهم سايق العربيه وهيا ملك بابا انا مش فاهم اي الموضوع. في حاجه غريبه بتحصل ؟ ! تعالي ورايا بسرعه
_ طلع فارس من مكتب يجري بره الشركه
بيبص يمين وشمال مش شايف العربيه . بص لنادر وقال..
_هيا فين يا نادر ؟ انا مش شايف حاجه !!
نادر استغرب !!
العربيه مش موجوده راحت فين . بص لفارس بذهول..
_ لسه من شويه شيفاها والله يا فارس بيه.
فارس مستغرب من كلامه وبص ناحية بتاع الامن اللي بره الشركه وقرب منه وقال ..
_ شوفت العربيه السوده اللي كانت هنا .
ايوه يا فارس بيه . وكان سايق ادهم بيه زوج هايدي هانم . اخت حضرتك.
_ طيب راحت فين العربيه ؟ !!
_ العربيه وقفت شويه وبعدها مفيش دقيقتين وكانت عربية شرطه وراها. ادهم بيه نزل بسرعه وجري.
العساكر جريوا وراه وبعد شوي رجعوا تاني وواضح ملحقوش ادهم بيه . ركب عسكري العربيه وخدوها ومشيوا..
فارس بيسمع الكلام ومذهول من اللي بيحصل .. بص لنادر باستغراب
_ معقول اللي بيحصل دي . ولا افلام السيما .
* دخل الشركه فارس وبيخبط كف علي كف ومش مستوعب اللي بيحصل..
رايح علي مكتبه وقفته السكرتيره !!!
_ فارس بيه الاستاذ معروف المحامي جوه المكتب منتظرك ..
_ كمان الاستاذ معروف كملت . اليوم باين من اوله ..
دخل فارس مكتبه وسلم علي المحامي وقعد علي مكتبه.
المحامي بص لفارس وقال ..
_ سامحني يا فارس يا بني انا كنت مشغول بقضيه مهمه مقدرتش احضر عزاء والدك واتاخرت عليكم في المجي..
_ هز فارس راسه وقال بتعب ؛
_ وليهمك يا استاذ معروف . انا مقدر شغلك والتعب اللي انت فيه..
_ اسمع يا بني انا جيت اقولك ان النهارده المغرب انا جاي الفيلا عندكم عشان وصية المرحوم .حسان بيه الله يرحمه وياريت تبلغ الكل يكون موجود..
_ الله يرحمه يا عم معروف . بصراحه فجائتني بموضوع الوصيه . بابا مجبش ليا سيره عنها.. .
_ معلش يا بني الوصيه مينفعش حد يعرفها دي بتكون سريه..
بصله فارس وقال ..
_ حاضر يا استاذ معروف انا هكلمهم دلوقت واخليهم يجهزوا..
وقف المحامي من مكانه وقال ..
_ معلش يا بني مضطر امشي ونتقابل بالليل في الفيلا..
خرج المحامي من عند فارس وطلع بره الشركه. فارس قاعد بمكتب ودماغه مشغوله بيفكر باللي بيحصل حواليه ..
***
فادي دخل الفيلا جاي من بره . شاف سميره قاعده بالصاله وصل عنده ورمي جسمه علي الكرسي وباين عليه التعب والارهاق.
بص ناحية سميره واتنهد بتعب.
_ انا خلاص دوبت من اللف علي الاماكن وكانها فص ملح وداب يا ماما .
بصتله سميره بقرف !.
_ ومين قالك تتعب نفسك . ما كان اولي يلف البيه عشان يشوف الست هانم غارت باي داهيه. .
_ ما انتي عارفه يا ماما مينفعش نكسر كلام فارس بيه . هو الكبير دلوقت ..
_طيب قوم خد شور . وانا هخلي الخدامه تحضرلك الغداء ..
_ هايدي فين يا ماما مش باينه يعني !!
_ هايدي زعلانه علي الست الهانم وراحة تتمشي شوي بالحديقه ..
_ طيب اقوم انا اخد شور عشان افوق انا حاسس جسمي كله مكسر وتعبان اووي ..
قام فادي وراحت ناحية الحمام ياخد شور . وقامت سميره من مكانها وهيا رايحة ناحية المطبخ وقفت لما شافت فارس داخل الفيلا..
قرب منها فارس وقال .
_ فادي فين يا ماما
بصتله كالعاده بتنهيده وقالت.
_ فادي لسه راجع وتعبان دخل ياخد شور .
_ مفيش اخبار عن رغد
.هزت راسها وزمت شفايفها
_ للاسف لف بكل مكان مفيش اثر ليها.
اتنهد فارس وقال. .
انا هدخل اريح شويه تعبان . الاستاذ معروف المحامي جاي هنا ومعاه وصيه بابا ياريت تبلغي الكل يكون موجوده يا ماما.
_ واي حكاية الوصيه دي كمان
_ علمي علمك شويه وهنعرف .. صحيح هايدي فين ..
_ هايدي في الحديقه بره بتتمشي.
_ طيب انا ميت وعايز اريح شويه . ياريت لما ترجع قوليلها فارس عايز بموضوع ضروري. لان مش قادر اروحلها دلوقت لازم ارتاح شوي ...
_ طيب . خلاص روح انت وانا هكلمها ..
* هايدي بتتمشي في الحديقه وبتتكلم بالفون وماشيه ناحية بدروم الفيلا
وفجاه ايد اتحط علي بوقها وسحبتها لغرفه بالبدروم ....
يتبع الفصل الثاني عشر والأخير اضغط هنا
تعليقات
إرسال تعليق